Afgelopen vrijdag vertrokken wij voor een weekend naar Rome. 'S ochtends waren we aangekomen en nadat we even gerust hadden en onze spullen naar het appartement hadden gebracht, besloten we een rondje door de stad te wandelen. We waren nog geen half uurtje onderweg en stuitte ineens op iets heel leuks! Vanuit het werk paleis van Berlusconi kwamen ineens allemaal paarden, opgetuigt met het originele Romeinse tuig en de ruiters met een mooi kostuum aan. Het was ons al opgevallen dat de wegen afgesloten waren en er overal politie op straat te vinden was.
Na even navragen bij een politieagent bleek dat we terecht waren gekomen in een optocht die naar het plein van het paleis ging. Als berlusconi in de stad is gebeurd dit dagelijks: de wisseling van de wacht. Ik had snel mijn camera erbij gepakt en dacht dat het misschien leuk was dit met jullie te delen! Het zag er erg leuk uit met zo'n grote groep met paarden, vroeger ging het ook al zo, dus dit is al een hele oude happening.
Hier de foto's!
We waren net aan het lopen toen we hier op stuitte:
1.

2.

3.
4.

Aangekomen op het plein:
5.

6.

De paarden die op de wacht stonden:
7.

De paarden die nu op de wacht moesten staan:
8.

De wisseling:
9.
En weer terug naar stal:
10.

Misschien nog een grappig feitje wat op deze foto goed te zien is. Bij het 3e paard van voor kan je zien dat het paard bijzetteugels heeft die aan de beugels vast zitten. Deze worden niet echt gebruikt als bijzet, maar meer als een 2e paar teugels. Sommige ruiters hadden trommels, of een zwaard bij zich die ze ook moesten gebruiken, hiervoor werd dus het 2e paar teugels gebruikt omdat zij niet altijd hun handen vrij hadden. Door middel van deze teugels konden ze alsnog goed contact maken met het paard en sturen ookal hadden ze hun handen vol met andere dingen. Handige uitvinding al zeg ik het zelf!
11.

12.

13.

14.

15.
Ik vond het erg leuk om dit mee te maken, het gebeurd niet altijd, alleen als Berlusconi in de stad is. Dat was dus in dit geval zo omdat het zaterdag De Dag van de Republiek was in Rome, het was dus sowieso een feestelijk weekend. Hopelijk vindt bokt het ook interessant om te zien!
Groetjes Ella