Ik ga kamperen en ik neem mee??? tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Ik ga kamperen en ik neem mee??? tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 20:52

We hebben vandaag de knoop doorgehakt en een bungalowtent gekocht. Helemaal blij, de vakantie kan beginnen :+ . We hebben nog niks gereserveerd, maar willen eerst van alles aanschaffen wat we erbij nodig hebben. Het is niet de bedoeling om dit jaar een seizoensplaats te nemen ofzo, puur voor een weekje weg en nog een keer een weekendje weg zeg maar. Nu komt het.... wat hebben we allemaal nodig?

De tent is voorzien van slaapcabines, luifel, voortent, haringen, scheerlijnen en een grondzeil.

Verder moet alles er dus nog komen, maar wat allemaal? We zijn met 3 personen (2 volwassen en 1 peutertje)

Ik dacht zelf aan de volgende dingen:
slaapzakken + luchtbedden
(klap) tafel + 4 (klap)stoelen
camping-gasfornuisje + gasfles
lamp?
straalkacheltje (je weet maar nooit...)
kookgerei (pannetjes, bordjes, kopjes, bestek)
afwasteil/afwasborstel
zaklamp
een soort klap-kastje voor keukenspul?

en dan.. houdt mijn inspiratie een beetje op!

Ik zal wel van alles vergeten, dus wie helpt me om het lijstje wat completer te maken? Het moet wel allemaal in de auto passen natuurlijk :+ of ben ik nu juist veel te uitgebreid aan het denken? Ik weet het even niet haha!

Maureen95Jarig

Re: Ik ga kamperen en ik neem mee??? tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:53

koelbox?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:53

koelelementen kunnen ook handig zijn!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:58

Wat voor haringen zitten erbij? Meestal zijn dat niet heel erg stevige namelijk := Wij hebben voor onze nieuwe tent meteen nieuwe gekocht, van die spijkers zeg maar, dus niet met zo'n oogje. Eén keer met de hamer slaan en die zijn krom ;)

Wij gaan komend weekeind, dus ik ga even denken wat er hier klaar staat. Ik mis iig de bbq op je lijstje ;) Denk ook aan kleine dingen als een fluitketel, een waslijntje en wat wasknijpers...
Ook hebben wij voor in de voortent van onze tent zo'n gaatjesmat. Het originele grondzeil ben ik niet echt weg van en zo'n mat houdt een hele hoop vuil tegen.
Overigens hebben wij geen kastje voor de keukenspullen, maar doen wij die gewoon in een boodschappenkrat. Scheelt misschien dat wij echt trekken en 4 nachten op 1 camping echt al heel lang vinden :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:02

*noteert*
koelbox
bbq (kan ook wel zo'n wegwerp-ding zijn denk ik)

ik ga er even van uit dat we stroom hebben, dus dan zou een simpel koffiezet-apparaatje en een waterkokertje misschien handig zijn

boodschappenkrat! Goed idee, kan prima, en scheelt weer :P

Ik had me net ook nog bedacht dat een jerrycan voor water misschien handig kan zijn. Zo één met zo'n kraantje er op.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:06

een jerrycan anders blijf je om water lopen.
emmer als je verweg van het w.c gebouw zit in de nacht
pomp voor je lucht bed
haspel met euro stekker (als je een plaats met stroom hebt)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:07

Ja, kan een wegwerp bbq zijn, wij hebben zo'n klein ding dat je in elke campingwinkel vindt. Ideaal ;)

Als je stroom wilt hebben moet je ook denken aan een verloopstekker. Geen idee hoe zo'n ding officieel heet, maar niet overal kun je een gewone stekker in het kastje steken. En een lange haspel is dan ook heel handig ;)
Voor het water hebben wij een waterzak (goeie, die was ik er vergeten bij te zetten). Leeg neemt die totaal geen ruimte in beslag omdat hij opgevouwen kan worden. Zit ook een kraantje op.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:12

Een tentplaats met stroom? Nooit gezien. :n Maar, nu is het ook al wel een "paar" jaar terug dat ik in een tent heb gelegen. Maar goed, ik had ook altijd een deken (wol / fleece) onder mijn luchtbed liggen om de kou die 'snachts vanaf de grond omhoog komt tegen te houden. En als je wat later in het seizoen zit, een soortgelijke deken om over de slaapzak heen te leggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:14

Ah, daar had ik uit mezelf dus nooit aan gedacht... eurostekker? Ik ga het even opzoeken.

Maartje_M, denk jij niet dat je plek te kort gaat komen in de auto? We hebben best wel wat ruimte maar als ik de hele waslijst zo zie, dan weet ik niet helemaal hoe ik dat passend ga maken haha! Zal wel goedkomen.

Waterzak.. okey, dat ken ik niet. Ga ik ook opzoeken. Wel fijn als het minder ruimte inneemt!
Waslijn..? Ik weet niet of ik wel (veel) ga wassen, omdat het toch niet voor weken achter elkaar is. Dan werkt een scheerlijn toch ook wel als waslijntje voor een enkel ding grinz

Mandy, ik had wat campings gezien in de richting waar we naartoe willen (eifel, duitsland) en daar was wel stroom beschikbaar voor tentplaatsen. Maar ik zal het voor de zekerheid even vragen.

Ga vooral door mensen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:19

Wij gaan maar met 2 en hebben een station, dus we hoeven niet echt naar ruimte te kijken ;) Maar, al onze spullen zouden ook makkelijk in de auto passen als er nog 2 mensen extra mee zouden gaan. Kun je alleen niet meer door de achterruit kijken ;)

Wij hebben zo'n soort waterzak: http://www.kampeermarkt.com/Reliance-je ... wbaar.html
Waslijn nemen wij alleen mee om de handdoeken aan op te hangen na het douchen/zwemmen. We scheren de tent niet als het niet nodig is, dus niet altijd een scheerlijn voor handen. En de wasknijpers zijn handig als het heel hard waait.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:28

Grappig, we hebben gister de tent van mijn moeder gekregen. Hele mooie grote lichtgewicht tent. Ik ben opgegroeid met kamperen maar vriendje niet dus die moet nog even aan het idee wennen :D.

Naast de tent hebben we het volgende erbij gekregen:
- koelbox met koelelementen
- windschermpje voor het gasstel
- gasstel
- lucifers (jaja errug handig als je niet rookt en niet standaard een aansteker bij je hebt)
- luchtbed
- voetpomp (HEEL BELANGRIJK!! pomp je het luchtbed mee op)
- haringen en scheerlijnen
- wasknijpers
- plastic borden, plastic glazen en plastic bestek
- pannensetje (één die in elkaar past)
- snijplankje
- kookboekje uit de jaren 60 voor éénpansgerechten :))
- jerrycan
- theedoeken
- afwasteiltje (opvouwbaar)
- Edit: gaslamp en gewone grote lamp op batterijen

Vast nog wel meer maar dit is wat ik nog weet ;-)
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 28-05-12 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:30

Wat Maartje eigenlijk al aangeeft: willen jullie op 1 plek blijven of echt rondtrekken?
Wij zijn afgelopen zomer op 3 campings geweest in 3 weken tijd en kwamen tot de conclusie dat we toch wel erg veel onnodige spullen mee hadden die bij opzetten/afbreken toch zo handig niet meer waren als toen we op 1 plek bleven :j

Wij hebben ook een ruime (tunnel)tent en ik vind het altijd wel fijn om alles geordend en opgeruimd te houden. De ene slaaptent wordt, uiteraard :P , gebruikt als slaaptent en de andere voor de kleding&handdoeken, die zit in de auto netjes in vaccuümzakken (geweldige oplossing, bespaart zoveel ruimte in de auto!) maar ter plaatse netjes in kratten en/of grote boodschappentassen.

In het leefgedeelte staat een mini-koelkastje, daar zou ik zelf eerder in investeren dan in een straalkacheltje. Wij hebben het écht wel koud gehad afgelopen zomer in de bergen (ca. 3 graden boven nul := ), maar dat heeft ook wel weer iets als je lekker dikke kleren aantrekt en vroeg in de slaapzak kruipt :))
Koelkastje is gewoon echt een stuk koeler dan een koelbox, we kunnen daardoor gewoon kaas, vlees etc veilig bewaren voor een aantal dagen :j

Wij hebben borden, bekers en schaaltjes van de Xenos (hebben ze in allerlei kleuren, erg leuk :j ) en dit bewaren we samen met de pannen in een campingkastje dat je makkelijk af kan breken tot een klein pakketje. Zag 'm toevallig in de folder van de Aldi staan, erg praktisch: http://aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_3005 ... 312_5.html

Wij hebben, naast een Safari Chef om te koken ook een eenpits gasstel bij de Action gekocht voor nog geen €20, vergelijkbaar met deze: http://www.gaswinkel.com/buitenkoken/ev ... efault.htm

Je koopt er een aantal busjes gas bij en je kunt prima koken, en ook hier weer geldt dat het weinig ruime inneemt omdat het in een koffertje zit :j Wij gebruiken geen BBQ omdat dit vaak in warmere landen toch niet mag ivm brandgevaar en omdat je met de Safari Chef net zo lekker kunt grillen :9

Ik ga in gedachten nog even ons campinglijstje af en denk dan aan:
- mini-waterkoker (bij de Action voor €8)
- oprolbaar (picknick)kleed voor als je ergens naartoe gaat, maar tegelijkertijd om over je heen te trekken als het 's nachts koud is
- de eerder genoemde vaccuümzakken: handdoeken, hoofdkussens en niet-kreukende kleding stoppen wij erin en trekken we ter plekke weer vaccuüm met de luchtbeddenpomp
- stoffer&blik
- 2 mini-snijplankjes (Xenos), wat tupperwaredoosjes die in elkaar passen (handig voor de kaas, vleeswaren, noem maar op)
- 2 klapkratten, gaan in de auto altijd ingeklapt mee, maar leveren ter plekke altijd weer handige ruimte op
- opklapbaar tafeltje (wij hebben een oprolbare tafel van de Hema, lijkt op deze: http://www.leerentveldvrijetijd.nl/bo-c ... 70-85.html ) is ingepakt een langwerpig pakket van ca. 1 meter, vonden wij fijner dan een platte inklaptafel.
- 2 aluminium lichtgewicht campingstoelen (willen wel lekker zitten, dus zijn niet begonnen aan die lage, stoffen stoeltjes)
- plastic teil zoals http://www.budgetland.nl/images/emmer-f ... 399596.jpg
Gebruiken we voor de afwas, maar ook om bijv. de haringen bij vertrek in te laten weken en voor een handwasje

En verder kom ik even nergens op :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:36

Wat gereedschap meenemen is ook erg handig. Vooral je hamer niet vergeten, je weet nooit op wat voor ondergrond je terecht komt :+ Wij hebben voor het gas aan te sluiten de waterpomptang altijd bij ons, maar ik weet niet of dat voor elk gasstelletje moet (wij hebben een nogal luxe).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:32

stuk plastic folie voor onder het grondzeil, scheelt een hoop schoonmaken, gooi je gewoon weg als je de tent afbreekt.

koelkastje is inderdaad wel een aanrader, wij hebben een klein camping koelkastje wat zowel op een gasfles als op elektra werkt.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:05

Liters anti muggen spul. Geloof me. :')

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:13

Misschien is het handig om te kijken of er een camping winkel in de buurt is? Of hebben jullie daar je tent al gekocht?

Ik ben t/m mijn zestiende elk jaar met mijn ouders gaan kamperen (meestal dan wel in Zuidr Frankrijk, is toch wat warmer :')). We hebben voor op het dak van de auto nog zo'n box, waar extra spulletjes in konden (we waren vroeger met drie kinderen, dus dat hadden we echt wel nodig :D ). Er bestaan ook heel handige tafeltjes, waar meteen vier stoelen bij zitten en die je kunt inklappen tot koffer formaat zeg maar. Scheelt een hoop plek! Verder kun je bv bij hema ook van die hangnetten kopen om kleren in te doen (is misschien ook afhankelijk van hoe lang jullie gaan). Die kun je dan aan de stangen van de tent hangen. Wij hadden ook altijd standaard een party tent mee, handig bij regen en bij zon!

Mocht je op een plek liggen waar geen electriciteit is (maar dat is volgens mij ondertussen bij de meeste campings wel), heb je ook van die lampjes die op gas werken. Let wel op dat je voor je vertrekt, je gasfles laat vullen. Vaak is het op de camping zelf duurder.

En ipv een koelbox bestaan ook van die kleine campingkoelkasten op stroom, die koelen toch net iets fijner dan alleen een koelbox (en als je in Frankrijk bent heb je dat wel echt nodig, vandaar dat wij er op een gegeven moment zelf twee hadden).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:15

Zo, even een lijstje van wat ik inmiddels al heb:

tent/luifel/haringen/scheerlijnen/grondzeil
koelbox met koelelementen
pannensetje
gasfornuisje met gasfles
2 tafeltjes (1 voor gasfornuis en 1 als tafel)
waterzak (alias jerrycan)
koffie-zet apparaatje
borden/bekers/bestek
slaapzak
2 luchtbedden
pomp

Volgens mij moet ik nog:
klapstoelen
waterkokertje of fluitketel
lamp(en)
afwasteiltje/afwasborstel
camping-vuilnisemmer?
motblik en veger
wasknijpers
uhm.....

Ik heb er al zin in! Hoop alleen wel dat het weer snel bijtrekt zeg! We gaan 22 t/m 24 juni ff proefdraaien in NL op een camping gewoon een weekendje. Als het bevalt, dan is het de bedoeling om in augustus voor een maand de tent op een camping te zetten en dan gewoon komen en gaan wanneer we kunnen en willen die maand. Niet al te ver weg dus. Eerst maar eens zien wat voor kampeerders wij zijn haha

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:26

Als tip voor de pomp: bij de Action heb je een elektrische pomp die je in de 12V aansluiting van de auto kunt doen. Lekker makkelijk en ook lui, maar ja.... ik ben op vakantie ;)

Een spelletje en boeken voor 's avonds

Bal voor de kleine

Een parasol met zo'n draai-standaard voor in de grond

Grondzeil voor onder de tent en voor in de voortent

Schepje voor een geultje als het erg regent

Proviand, hier gaat altijd een pak pannekoekenmeel mee en een blik knakworstjes

Blikopener en kurkentrekker

Rubberen hamer voor haringen en dan met als uiteinde een haakje om ze er makkelijk uit te trekken.

Plastic/rubberen teenslippers/crocs voor onder de douche. Drogen makkelijk en je staat niet met je blote voeten in de douche die soms niet altijd even schoon is :o

Regenlaarsjes voor de kleine

Edit: je kunt ook self-inflating matjes kopen ipv luchtbedden, deze isoleren beter, je gooit ze neer als je aankomt, s avonds nog even een klein beetje lucht erbij blazen en klaar. Wij vinden dat makkelijker dan luchtbedden, ze zijn ook steviger

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:07

Misschien is het ook nog handig om een extra lijn/touw mee te nemen om was/handdoeken op te hangen.