Mooie paardenspullen van Mongolen bekeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Mooie paardenspullen van Mongolen bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 00:00

Hoi,

Bij het Allard Pierson Museum in Amsterdam is een tijdelijke tentoonstelling over de band die de oude Mongolen en de oude Grieken met paarden hadden. De oude Grieken vind ik maar mwah omdat ze de hele dag maar een beetje wijs en arrogant lagen te doen, de paarden meer als statussymbool hadden en dan zitten hun nakomelingen zichzelf ook nog eens diep in de schulden te steken, maar Mongolen zijn natuurlijk oneindig cool! Boogschieten te paard, de halve wereld veroveren en dan die zadels! Ik wilde de foto's graag met jullie delen. Helaas hebben ze alles in het museum in stomme vitrines gedaan, dus zijn veel foto's een beetje vaag.

Ik begin met een zadel uit ongeveer de 18e of 19e eeuw uit Oost-Azië, dat sterk lijkt op een zadel dat ze in een graf van van een Mongool (van rond 1300) hebben gevonden. Dat graf lag hoog in een berg in een grot, waardoor alles goed bewaard is gebleven. Volgens de bordjes in het museum was de pees op de boog van de krijger zelfs nog gespannen.

Afbeelding

Een zweep hadden ze toen ook al. Ik zit me wel een beetje af te vragen hoe ze die gebruikten als je al een pijl en boog in je handen hebt. Ik vermoed dat het vooral bij de training werd gebruikt en dat de ruiter tegen de tijd dat hij met zijn paard het slagveld opging geen zweep meer nodig had.

Afbeelding

Dan een opvallende tekening, een paard met een touwhalster! Op vrijwel alle tekeningen zie je paarden met hoofdstellen en een bit, maar kennelijk hadden ze voor het vastzetten touwhalsters of iets dat er op lijkt:

Afbeelding

Een pijlenkoker kan natuurlijk ook niet ontbreken. Ze hadden er verschillende, deze heeft bovenin vakjes zodat de krijger daar speciale pijlen in kon doen. Werd verder niet echt uitgelegd, maar ik vermoed dat het dan ging om bijvoorbeeld pijlen met een ander type punt die gemakkelijker een harnas kunnen doordringen. Lang niet iedereen had toen een harnas, dus schoot je vooral met gewone pijlen en als er dan zo'n knakker met een harnas op je pad kwam kon je snel even een speciale anti-harnaspijl pakken. Maar dat is een gok. Kan ook zijn dat het gros van de pijlen snel gemaakt was en meer om vanaf lange afstand een pijlenregen op de vijandelijke verzameling troepen neer te laten komen, en dat ze een paar goede rechte pijlen hadden voor gerichte schoten van dichterbij.

Afbeelding

Een opgetuigde Mongool zag er dan ongeveer zo uit: (maar eigenlijk is er niks over te zeggen, want iedere groep was weer anders)

Afbeelding

Er zijn nog meer foto's in deze link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=AR6LU4YW

Dan de stomme Grieken (de menigte roept: booeeeee) }:0

Wat een arrogante lui zeg. In het museum werd uitgelegd dat de Grieken eigenlijk nauwelijks ruimte hadden om paarden te houden, dus het was voor hen niet erg praktisch en vooral een statussymbool. Om op tekeningetjes te laten zien dat iemand belangrijk is, werd er dan een krijger op een paard achter hem getekend:

Afbeelding

Dan nog de bitten, verschilt eigenlijk niet veel van nu:

Afbeelding

En waarom zitten ze allemaal zo raar de grond in te staren? En zijn hun paardjes verlamd aan de achterbenen of zo? Pfff, zal wel kunstzinnig zijn maar ik vind het niks. Stelletje aanstellers.

Afbeelding

Nou dat was het, groetjes!

Maartenn

Re: Mooie paardenspullen van Mongolen bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:04

Wat een positiviteit... :')

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 00:11

Over de Mongolen ben ik positief :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:32

Nou ja zeg, Grieken en paarden geen combinatie? >;) Wat dacht je van Xenophon dan, om er maar eens een te noemen? :D Op die laatste plaat hadden ze waarschijnlijk een houten speer in de hand (nu afgebroken) waarmee iemand op de grond wordt gespietst. De gebogen achterbenen duiden op verzameling uiteraard. ;) En bekijk de Elgin Marbles maar eens in het British Museum, leert ook veel over hun krijgs- en ruiterkunst - bepaald niet alleen voor de sier!

Verder mooie foto's hoor, het lijkt me een interessante tentoonstelling. :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 10:56

Verrek, daar zeg je wat! Xenophon was ook wel tof. 8-)
Tja, dat gedoe over verzameling, dat vind ik dan wel weer heel aanstellerig om het zo overdreven te doen. Op vrijwel alle beelden zie je de paarden half steigerend lopen. Ze willen daarmee natuurlijk de kracht of iets dergelijks laten zien, maar tegelijk denk ik dan: je ziet toch dat een paard zo niet loopt? Als mijn paard het zou doen, belde ik meteen de dierenarts.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:23

Dank je voor het delen!

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:14

Oh gave foto's! Heb zelf ook wel eens in mongolië gereden en dat was super tof, dus hopenlijk kan ik een keer naar die tentoonstelling!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:53

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:18

whahahaha, die commentaren erbij ook..... wel interessante tentoonstelling!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:13

Hoi, ik ben gisteren bij deze tentoonstelling geweest.
Het was erg leuk om te zien.
Maar ik zat mij echt af te vragen wat die Grieken aanhadden op een paard: ze hadden geen stijgbeugels, geen zadels en zo te zien alleen een tuniekje aan.
Er zat wel een vachtje over het paard heen, maar toch..
Zouden ze een onderbroek gehad hebben of zo? Het kan toch niet comfortabel zijn om met je naakte kont op een paard te zitten?
Om over eventuele schurenende haren in de regionen maar te zwijgen

Of is dat nu juist dé manier om te leren op je zitbeenknobbels te zitten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:35

Weet je wat het grappige is? Vorig jaar ben ik in Mongolie geweest (en ook naar een grote tentoonstelling over het mongoolse rijk daar) en de paardenspullen die ze nu gebruiken zijn eigenlijk maar weinig veranderd ten opzichte van de spullen destijds.
Alleen was ik wel blij dat ze voor de toeristen tegenwoordig wel andere zadels hebben, want onze gids reed op zo'n traditioneel zadel en dat was niet erg comfortabel. Komt misschien ook omdat die zadels eigenlijk gemaakt zijn om in te staan, en niet om veel in te zitten...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:26

Ik heb net ontdekt dat exploderen van jaloezie niet mogelijk is, anders had ik het nu gedaan.

Wat stoer dat je daarheen bent geweest! Ik zou denk ik gek worden omdat ik alles wat ik zou tegenkomen zou willen kopen om mee te nemen naar Nederland. Om te beginnen een steppepaard... dan een zadel, een ruiterboog... pijlen... traditionele kledij... een ger... Hoe lang ben je daar geweest?