Bij het Allard Pierson Museum in Amsterdam is een tijdelijke tentoonstelling over de band die de oude Mongolen en de oude Grieken met paarden hadden. De oude Grieken vind ik maar mwah omdat ze de hele dag maar een beetje wijs en arrogant lagen te doen, de paarden meer als statussymbool hadden en dan zitten hun nakomelingen zichzelf ook nog eens diep in de schulden te steken, maar Mongolen zijn natuurlijk oneindig cool! Boogschieten te paard, de halve wereld veroveren en dan die zadels! Ik wilde de foto's graag met jullie delen. Helaas hebben ze alles in het museum in stomme vitrines gedaan, dus zijn veel foto's een beetje vaag.
Ik begin met een zadel uit ongeveer de 18e of 19e eeuw uit Oost-Azië, dat sterk lijkt op een zadel dat ze in een graf van van een Mongool (van rond 1300) hebben gevonden. Dat graf lag hoog in een berg in een grot, waardoor alles goed bewaard is gebleven. Volgens de bordjes in het museum was de pees op de boog van de krijger zelfs nog gespannen.

Een zweep hadden ze toen ook al. Ik zit me wel een beetje af te vragen hoe ze die gebruikten als je al een pijl en boog in je handen hebt. Ik vermoed dat het vooral bij de training werd gebruikt en dat de ruiter tegen de tijd dat hij met zijn paard het slagveld opging geen zweep meer nodig had.

Dan een opvallende tekening, een paard met een touwhalster! Op vrijwel alle tekeningen zie je paarden met hoofdstellen en een bit, maar kennelijk hadden ze voor het vastzetten touwhalsters of iets dat er op lijkt:

Een pijlenkoker kan natuurlijk ook niet ontbreken. Ze hadden er verschillende, deze heeft bovenin vakjes zodat de krijger daar speciale pijlen in kon doen. Werd verder niet echt uitgelegd, maar ik vermoed dat het dan ging om bijvoorbeeld pijlen met een ander type punt die gemakkelijker een harnas kunnen doordringen. Lang niet iedereen had toen een harnas, dus schoot je vooral met gewone pijlen en als er dan zo'n knakker met een harnas op je pad kwam kon je snel even een speciale anti-harnaspijl pakken. Maar dat is een gok. Kan ook zijn dat het gros van de pijlen snel gemaakt was en meer om vanaf lange afstand een pijlenregen op de vijandelijke verzameling troepen neer te laten komen, en dat ze een paar goede rechte pijlen hadden voor gerichte schoten van dichterbij.

Een opgetuigde Mongool zag er dan ongeveer zo uit: (maar eigenlijk is er niks over te zeggen, want iedere groep was weer anders)

Er zijn nog meer foto's in deze link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=AR6LU4YW
Dan de stomme Grieken (de menigte roept: booeeeee)

Wat een arrogante lui zeg. In het museum werd uitgelegd dat de Grieken eigenlijk nauwelijks ruimte hadden om paarden te houden, dus het was voor hen niet erg praktisch en vooral een statussymbool. Om op tekeningetjes te laten zien dat iemand belangrijk is, werd er dan een krijger op een paard achter hem getekend:

Dan nog de bitten, verschilt eigenlijk niet veel van nu:

En waarom zitten ze allemaal zo raar de grond in te staren? En zijn hun paardjes verlamd aan de achterbenen of zo? Pfff, zal wel kunstzinnig zijn maar ik vind het niks. Stelletje aanstellers.

Nou dat was het, groetjes!