Schotland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Schotland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 15:10

Wij zijn van plan deze zomer naar schotland te gaan, het idee is om een beetje rond te reizen en vandaar uit dagtrips te maken. We gaan met de boot naar Newcastle met eigen auto, dus zijn er flexibel qua reizen.

Zijn er nog plaatsen die we absoluut moeten gaan bezoeken en afraders?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:18

Als je van ruig houdt: highlands. Edinburgh is leuk, fort william en de Ben nevis en ik ben zelf echt helemaal weg van het eiland Skye.

Raponsje

Re: Schotland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:28

Edinburgh MOET je gezien hebben.
Als je echte geschiedenis wil proeven moet je de ondergrondse stad bekijken waar ze vroeger woonde met de pest enzo. Mary king's close.

Om te winkelen: Glasgow

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:35

Ik heb in Edinburgh een spooktocht door de stad gedaan, o.a. naar greyfriars churchyard. Dat was ook erg gaaf.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:37

Ik en mijn vriend willen van het najaar graag naar Schotland, nadat ik er 8 jaar geleden met school (Edinburgh en Glasgow) voor het eerst geweest ben en dan naar Edinburgh. Zie hier wel hele leuke tips voorbij komen. :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:07

De omgeving van Ben Nevis is echt schitterend inderdaad. Ook het kleine, maar heel gezellige plaatsje Oban vond ik erg leuk om aan te doen.
Verder zou ik me niet te vast pinnen op bepaalde plaatsen of een bepaald tempo. Ga vooral veel rondrijden, er is overal wel iets te zien, mooie watervallen, ruines of kastelen en bijna alles is toegankelijk (vaak gratis).

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:12

Ik lees even mee.. ik ben dit ook van plan met eigen auto alleen dan alleen :)
Eventueel aan te raden tent mee te nemen ? of is B&B bijv dan goedkoper?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:23

tent is zeker goedkoper, meeste campings zijn alleen wel wat primitiever als wat je normaal gewend bent. Als je van natuur houdt zijn campings van de national trust een aanrader, niet al te duur en midden in de natuur. Wij hebben in Edinburgh aan de rand van de stad op een camping gestaan, met de bus waren we binnen 20 minuten in het centrum.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:26

Ik geloof wel dat er hartje zomer veel kleine muggen zitten waar je erg veel last van kunt hebben. Dus dan moet je je afvragen of je zin hebt in kamperen dit wetende ;)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:54

Midgies! Deet en een muskietennet doen wonderen als je aan een riviertje kampeert.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:51

Ik schop dit oude topic maar eens omhoog, want wij gaan binnenkort naar Schotland :D

Zijn er nog mensen met leuke tips voor deze rondreis?

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:48

Ziet er gaaf uit!

Ik ben helemaal weg van Skye. Ik neem aan dat de zwarte stipjes overnachtingen zijn?

Even wat dingen die me zo te binnen schieten, weet natuurlijk niet wat je interesses zijn:

Op de heenweg een stop langs hadrian's wall, dit zijn de overblijfselen van de oude romeinse grens. http://www.visithadrianswall.co.uk/

Vlak bij de brug naar Skye, eilean donan castle: http://www.eileandonancastle.com/
Afbeelding

ideetjes voor Skye:
- whiskey distellery Talisker geven ze een mooie rondleiding, vlakbij hebben ze heerlijke verse oesters.
- diverse boottochten om dolfijnen, zee-arenden of papegaaiduikers te spotten.
- fairy glenn
- ik vind het landschap van de quiraing echt onvergetelijk, zeker heen gaan, je kunt er prachtig wandelen:
Afbeelding
- Skye adventure biedt verschillende activiteiten zoals coasteering, zeekajakken etc.

Edinburg natuurlijk het kasteel en de Royal Mile. Ik heb s' avonds een "spooktocht" gemaakt naar Greyfriars churchyard, zeker een aanrader. Vol met interessante weetjes over het oude Edinburgh.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:37

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, prachtige foto's!! Ik krijg er steeds meer zin in.

De dunne puntjes is waar we overnachten (of iig daar in de buurt). Edinburgh overnachten we niet. Even kijken of we Edinburgh ook in gaan, hebben allebei nog nooit links gereden dus even kijken of we t zien zitten een stad in te rijden.

Geloof dat je op Skye wel een paar weken kunt vertoeven, prachtig zeg!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:00

wij hebben op een camping aande rand van edinburgh overnacht en gingen met de bus het centrum in. Links rijden ben je zo gewend, maar ik zou ook niet zo snel met de auto het centrum in gaan.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:17

Je kunt vanuit glasgow en Edinburgh een rechtstreekse trein nemen naar Fort William. Vanuit daar kun je met de originele Harry Potter stoomtrein een rondtocht door het noorden maken. Je gaat dan ook over de bekende Harry Potter brug enzo.
Ook de cabines uit de film zijn aanwezig in de trein. Geen dementors.

Als je voor geschiedenis gaat in Edinburgh dan voor de real Mary Kings close kiezen. Dan ga je de oude ondergrondse stad in.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:00

Edinburgh is echt heel leuk en als je de mogelijkheid hebt om highland games mee te maken zou ik dat zeker doen!
Je kan ook nog naar wales rijden. Lands end, vroeger dachten ze dat de wereld daar stopte, erg leuk als je ook van wandelen houd. Lochness ook erg leuk.

En de harrypotter brug is idd erg leuk, ben ook in het kasteel geweest. :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:18

Vanuit Edinburgh kun je ook mee op de "Hairy Coo tour!" Ook dat is onwijs leuk! De kosten zijn gelijk aan de fooi die je wilt geven.

Deze tour zou ik iedereen aanraden! Erg leuk! Ook the Royal Edinburgh Militairy Tattoo is een enorme aanrader, maar dan moet je wel in die periode in schotland zijn en vooraf kaarten gekocht hebben.

Ook de spooktocht was erg leuk!

Verder ben ik wel eens in Halkirk geweest, hier was ik aan het werk voor een schapenhouder.
Helaas zal dit niet meer gaan gebeuren omdat hij gestopt is met de schapen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:49

Harry Potter brug is idd erg leuk! We zijn er over heen gereden in de gewone trein, maar als je op tijd boekt dan kan je ook reserveren in de echte Harry Potter trein. Het meer van Loch Ness is ook prachtig.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:53

Ohh wat gaaf, ik wil al jaren zó graag een keer naar schotland. Manlief is helemaal into de whiskey en ik houd erg van de geschiedenis. Zijn er ook mensen toevallig naar Culloden geweest??

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:05

Hier ook een vriendlief met Whisky-passie CC :D

Wij willen rond het najaar een weekje (of misschien iets langer) in een hotelletje in Schotland, dus ik lees hier even mee om wat tips op te doen. De HP-dingen klinken erg goed, en ook Edinburgh zelf lijkt me prachtig.

Ga vooral door met goede ervaringen en mooie vakantieherinneringen delen! :j

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:08

Rije schreef:
Hier ook een vriendlief met Whisky-passie CC :D

Wij willen rond het najaar een weekje (of misschien iets langer) in een hotelletje in Schotland, dus ik lees hier even mee om wat tips op te doen. De HP-dingen klinken erg goed, en ook Edinburgh zelf lijkt me prachtig.

Ga vooral door met goede ervaringen en mooie vakantieherinneringen delen! :j

Hairy Coo organiseert volgens mij ook een whiskey tour :D
Deze blijkt ook heel leuk te zijn!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:10

Ah da's goed om te weten :) Gaan we daar eens naar op zoek!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:14

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:15

ik wil ook een keer een rondreis maken door schotland... wa teen fijne en mooie ideen komen er langs

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:17

Rije schreef:
Hier ook een vriendlief met Whisky-passie

Dat was hier ook de reden om te gaan enkele jaren terug :D
Heb 3 whiskey distilleerderijen bezocht, toen vond ik het wel weer genoeg :+