Overstappen met vliegtuig, vliegveld verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Overstappen met vliegtuig, vliegveld verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 11:12

Op 4 september vliegen ik en een vriendin terug van de Malediven naar Amsterdam. We hebben een tussenstop van 6 uur op het vliegveld van Dubai. We vinden dat beiden een behoorlijke tijd om gewoon te gaan zitten wachten.

We vroegen ons af of het mogelijk is om het vliegveld te verlaten en Dubai in te gaan. Lopen we dan niet illegaal door de stad omdat we in principe alleen in transfer zijn op dat moment?

SSDesign

Re: Overstappen met vliegtuig, vliegveld verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:13

Wij hebben dat gedaan in Istanbul. Was geen probleem. Alleen daar hadden we wel een visum nodig, die kun je gewoon makkelijk kopen. We konden de koffers ook gewoon krijgen tussendoor. Wij hadden alleen wel een overstap van 23 uur, 6 uur lijkt me niet heel royaal...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:17

Ik heb dat destijds gedaan in Hong Kong, op weg naar Sydney. Toen moest ik ook iets van 8 uur wachten en we zijn toen met een groep de stad gaan bekijken. Het is dus wel mogelijk, maar het zal wel per land verschillen. Weet wel dat we ter plekke een formulier moesten invullen en ondertekenen, maar het is al bijna 15 jaar geleden, heel precies weet ik het niet meer.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 11:35

Jeutje, 23 uur! Maar opzich klinkt het positief dus. Ik heb al even gekeken op google hoe ver het vliegveld van de stad af ligt en dat is 20 minuutjes. Het is ook niet echt de bedoeling om uitgebreid de stad te bekijken, maar even rondsnuffelen en de benen strekken lijkt me haalbaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:38

Je hebt op het vliegveld vaak ook al een hoop te doen hè. Plus, als je terugkomt van vakantie ben je moe als het goed is. Zou het zelf niet doen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:41

EvaC schreef:
Jeutje, 23 uur! Maar opzich klinkt het positief dus. Ik heb al even gekeken op google hoe ver het vliegveld van de stad af ligt en dat is 20 minuutjes. Het is ook niet echt de bedoeling om uitgebreid de stad te bekijken, maar even rondsnuffelen en de benen strekken lijkt me haalbaar.

Tja... Scheelde wel 400 euro per persoon :). We konden ook een uur overstaptijd hebben, maar dat vonden we niet handig. We hebben uiteindelijk gewoon een hotel geboekt. We kwamen namelijk rond 8 uur 's ochtends aan in Istanbul en gingen de volgende dag pas om 7 uur weer weg, dus tijd genoeg om Istanbul in te gaan. We waren alleen wel allemaal erg moe :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:41

Als het vliegveld zo dicht bij de stad ligt (en dat is bij Dubai het geval) dan kan het nog best de moeite waard zijn. Wij vlogen toen op het oude vliegveld van Hong Kong, dat lag toen nog midden in de stad en dat was echt goed te doen.

Moe als je terugkomt van vakantie op de Malediven? Dan heb je IMO toch iets niet goed gedaan. ;)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 11:47

Karin schreef:
Moe als je terugkomt van vakantie op de Malediven? Dan heb je IMO toch iets niet goed gedaan. ;)

Haha je haalt me de woorden uit de mond. Veel meer dan in het blauwe water dobberen en bladzijden van mijn boek omslaan zal ik niet krijgen qua beweging :P

Magrathea schreef:
Je hebt op het vliegveld vaak ook al een hoop te doen hè.

Dat is ook weer waar. Het lijkt me sowieso een hele belevenis omdat ik nog nooit aan die kant van de wereld ben geweest.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:50

Het kan wel maar je moet een visum hebben. Kan je vrij eenvoudig vooraf regelen. Zie ook www.emirates.com

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 10:53

Dankjewel! Ik zal de site eens bekijken.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:06

Best is om dit aan een reisagent te vragen of je bij transit (= <24u; stopover = >24u ter plaatse). Aangezien sommige landen visum nodig hebben om de luchthaven te mogen verlaten. In europa is dit niet, aangezien men vrij verkeer van goederen&diensten heeft en dus ook mensen.

Is wel belangrijk om zeker te zijn aangezien je anders niet meer op de luchthaven mag.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:08

Ik heb inderdaad ook een mail naar Arke gestuurd, daar heb ik alleen nog geen antwoord op gehad.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:06

Ik zou het vooral doodeng vinden dat ik mijn aansluiting misschien mis door problemen op de weg oid, en daardoor steeds op mijn horloge lopen kijken enzo :') Daardoor zou ik er toch niet van genieten.

En vergis je niet, de reis kan best vermoeiend zijn! Al dat gezeul met bagage, en de omvang van de luchthavens kan je vaak ook beter niet onderschatten

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:32

Als je vlucht op tijd aankomt is het prima te doen om even de stad in te gaan. Vanaf de luchthaven is het niet ver naar de oude stad. Taxi's zijn goedkoop.
Neem aan dat je met Emirates vliegt? Dan kan waarschijnlijk je ruimbagage doorgelabeled worden, zodat je daar niet mee zit tijdens de overstap.
Je kan er ook voor kiezen om naar een van de grote shopping malls te gaan, in het nieuwe deel. Dat is wat verder van de luchthaven, maar buiten de spitstijden om goed te doen per taxi. Ik zou me wel tot een deel van de stad beperken.
Jammer dat je niet een stopover van een paar dagen hebt geboekt.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:02

Bedankt voor je info!

Ja dat het geen stopover is, is opzich wel jammer. Maar we hebben gewoon via Arke geboekt dus echt invloed hadden we daar dus niet op. Maar dan kan het iig wel op het lijstje wensen van landen/steden die ik nog eens wil zien. We komen geloof ik ergens in de nacht aan. Dat hele grote hotel dat op een zeilschip lijkt, staat dat in het nieuwe deel? We zouden het nl. graag eens bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:49

Op dubai kun je voor redelijk geld een hotelkamer huren op het vliegveld. Is dat niks? Kan je even douchen en bijslapen en heb je niet het gestress van te laat terug zijn.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:38

Voor 6uur zal ik niet een visum aanvragen en Dubai ingaan ;)
Eer dat je het vliegtuig uit bent ben je halfuur verder, en je moet zeker een uur weer van te voren aanwezig zijn.
Het lijkt me niet handig om dan vliegveld te verlaten ook ivm. met grote veiligheidscontroles daar ;)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 12:19

SteffiiY schreef:
Voor 6uur zal ik niet een visum aanvragen en Dubai ingaan ;)
Eer dat je het vliegtuig uit bent ben je halfuur verder, en je moet zeker een uur weer van te voren aanwezig zijn.
Het lijkt me niet handig om dan vliegveld te verlaten ook ivm. met grote veiligheidscontroles daar ;)

Waarom niet? Visa zijn over het algemeen niet duur. We willen pas echt beslissen of we van het vliegveld af gaan als we er ook daadwerkelijk zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 00:15

Voor 6 uurtjes zou ik het ook niet doen.
Zou voor mij teveel stress zijn...

Als je nou bijvoorbeeld 12 uur hebt dan is wel relax.
Dan heb je niet zoveel tijdsdruk.
Tenminste ik zou daar last van hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 00:19

Voor 6 uurtjes? Niet doen.....

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:22

Ik begin door al jullie reacties nu wel een beetje te twijfelen. Misschien dat het bovengenoemde idee van een hotelkamer huren voor die paar uurtjes geen slechte optie is.