Tussenjaar: backpacken, vrijwilligerswerk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Tussenjaar: backpacken, vrijwilligerswerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:07

Hoi,

Misschien ben ik er een beetje vroeg bij, maar als het goed is doe ik volgend jaar eindexamen en omdat ik toch wel heel graag nog wil reizen voordat ik ga studeren, zit ik eraan te denken een tussenjaar te nemen. Plan is dan om eerst ongeveer een halfjaar te gaan werken en daarna te gaan backpacken of ergens vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik wil dan sowieso naar Australië en (Zuidoost-)Azië. Aangezien ik er nu toch over aan het nadenken ben (ik moet ook redelijk bijtijds een plan hebben dat ik aan m'n ouders kan voorleggen), vroeg ik me af of er bokkers zijn die zoiets gedaan hebben of gaan/willen doen :)
Is het verstandig om als meisje alleen te gaan? Welke plaatsen/landen zijn in ieder geval echt aanraders? Hoe kun je het beste reizen? Wat zijn, naast Kilroy, organisaties die wereldtickets e.d. aanbieden? Mensen die vrijwilligerswerk hebben gedaan?
Kortom, brand los :D

Winged

Re: Tussenjaar: backpacken, vrijwilligerswerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:31

Je bent 16 zie ik? Dan lijkt het mij niet verstandig om in je eentje zo'n reis te gaan maken. Geloof ook dat er bepaalde leeftijdslimieten zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:35

Ik zit nu in Noorwegen. Bevalt prima. Maar er zitten vaak limietenvqua leeftijd en en welk examen doe je mavo/havo/vwo. Want als je mavo examen doet dan moet je eerst je kwalificatiepliht voldoen.

Wil je meer weten pb maar

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:39

Winged schreef:
Je bent 16 zie ik? Dan lijkt het mij niet verstandig om in je eentje zo'n reis te gaan maken. Geloof ook dat er bepaalde leeftijdslimieten zijn.

Het gaat om een tussenjaar na m'n examen hè, ik zit nu in de 5e en doe dus over een jaar examen, in die zomer word ik dus 18 :P

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:32

Ik ben toen ik net 19 was op reis gegaan in mijn eentje. Eerst vrijwilligerswerk in Cambodja en toen reizen door Zuid-Oost Azië. Ik vond die regio als meisje alleen echt heel prima te doen. Het is backpackerluilekkerland, dus je bent zelden in je eentje. Wel moet je uiteraard opletten. Ik ben ook op plaatsen gekomen waar minder toeristen waren en dat ging ook heel goed.
Mocht je vrijwilligerswerk willen gaan doen bedenk goed wat je wilt en bij welke organisatie, maar ga er wel vanuit dat in veel van die landen plannen snel kunnen wijzigen. Ik heb een hele leuke tijd gehad als vrijwilliger en kan het je ook zeker aanraden om zoiets te gaan doen. Als je alleen gaat backpacken zou ik juist weer niets vastleggen, behalve een budget waar je je een beetje aan wilt houden en een begin- en een eindpunt. Uiteraard is het wel leuk om je een beetje in te lezen, maar je laten leiden door verhalen van anderen is beter dan doen wat de lonely planet zegt. Je ouders overhalen kan ook best makkelijk. Leg ze uit dat je ontzettend veel over jezelf leert door zo'n jaar, dat het in deze tijden verstandig is eerst goed na te denken over wat je wilt gaan studeren in plaats van dan maar die studie te doen (je zit zo aan de langstudeerboete).

Ik zou in ieder geval zo weer op reis gaan en kan ook iedereen aanraden om een tussenjaar te nemen. Bekijk wel de opties goed.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:32

Ik (18) ben nu bezig met mijn tussenjaar.

Eerst heb ik een half jaar gewerkt en daarna ben ik twee maanden naar Zuid-Amerika (Ecuador en Peru) geweest om Spaans te leren en te backpacken en volgende week ga ik naar India om daar vrijwilligerswerk te doen en daarna nog rond te reizen :)

Wat mij betreft is het echt een aanrader! Je maakt zoveel dingen mee, ontmoet nieuwe mensen en je ziet de meest mooie en bijzondere dingen. Ik had het echt niet willen missen! Ik heb me tot nu toe nooit echt onveilig gevoeld. Natuurlijk is het anders dan in ons eigen velige Nederland, maar met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind. En overal ontmoet je wel mensen dus echt alleen ben je bijna nooit!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 00:44

Bedankt! :) Altijd leuk, positieve verhalen! Hebben jullie het gedaan om meer tijd te hebben voor studiekeuze oid of gewoon echt voor het reizen? :)
Ouders zijn op zich heel erg voor, maar toch ook wel weer een béétje terughoudend, maar dat snap ik ook wel. Ik ben in de kerst van 2010 naar Indonesië geweest en dat vond ik echt een geweldig land, vandaar dat die omgeving me heel erg trekt om te gaan backpacken, maar ook Zuid-Amerika lijkt me heel erg gaaf.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:15

Bij mij was het voornamelijk voor het reizen, maar ik had ook echt nog geen idee wat ik wilde studeren. Toen de druk er eenmaal af was en ik niet meer het gevoel had dat ik nú moest kiezen, had ik eigenlijk zo een keus gemaakt :Y) En als ik zie hoeveel mensen uit mijn oude klas er nu weeral gestopt zijn met hun studie ben ik echt blij dat ik er nog wat langer over nagedacht heb :)
Wel fijn dat je ouders in elk geval achter je keuze staan, dat maakt het een stuk makkelijker :) En dat ze een beetje terughouden zijn is inderdaad wel te begrijpen, het is ook niet niks om zo in je eentje de wereld te gaan doorkruisen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:21

Yanouuu schreef:
Winged schreef:

Het gaat om een tussenjaar na m'n examen hè, ik zit nu in de 5e en doe dus over een jaar examen, in die zomer word ik dus 18 :P

Dan lijkt het mij alsnog niet slim om in je eentje die reis te gaan maken. Maar dat ben ik.

Ben zelf toen ik 22 was voor 2 maanden met de trein door Europa gaan reizen. In mijn eentje. Vind zelf dat er mentaal tussen 18 en 22 een groot verschil zit. Vooral als het om langere reizen gaat.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:30

Winged schreef:
Winged schreef:

Dan lijkt het mij alsnog niet slim om in je eentje die reis te gaan maken. Maar dat ben ik.

Ben zelf toen ik 22 was voor 2 maanden met de trein door Europa gaan reizen. In mijn eentje. Vind zelf dat er mentaal tussen 18 en 22 een groot verschil zit. Vooral als het om langere reizen gaat.[/quote]
Ligt ook aan de persoon. T zelfde is dat sommige mensen met 18 al op zichzelf kunnen wonen en andere pas vanaf 26.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:31

quera schreef:
Ligt ook aan de persoon. T zelfde is dat sommige mensen met 18 al op zichzelf kunnen wonen en andere pas vanaf 26.

Heb tijdens mijn reis een aantal 18 jarigen weer op weg geholpen: Slechte voorbereiding, slechte beheersing van de taal of lastig gevallen door locals. Als 18 jarige ben je vaak nog wel stukken kwetsbaarder.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:38

Winged schreef:
quera schreef:

Heb tijdens mijn reis een aantal 18 jarigen weer op weg geholpen: Slechte voorbereiding, slechte beheersing van de taal of lastig gevallen door locals. Als 18 jarige ben je vaak nog wel stukken kwetsbaarder.

Maar dat geldt gelukkig niet voor alle 18 jarigen, toch? :) Slechte voorbereiding en slechte taalbeheersing heeft imo over het algemeen niets met leeftijd te maken. Het is ook een kwestie van ervaringen op doen, als je voor het eerst alleen op reis bent zullen altijd wel momenten zijn dat je het even niet meer weet, of je nou 18 of 40 bent.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:41

Ik denk persoonlijk dat je gemakkelijker een oplossing hebt als 40 jarige dan als 18 jarige. Puur door levenservaring.

Het kán goed gaan en ja, er zijn zo veel mensen aan het reizen, alleen is het in mijn ogen veiliger om een langere reis + vrijwilligerswerk met zijn tweeën te doen. Je kan natuurlijk ook kiezen om zelf naar een vrijwilligersproject te gaan en vanaf daar met een groepje te gaan reizen. Dat blijkt namelijk veel te gebeuren.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:50

Heb je al gespaard, TS? Ik zou voor een half jaar toch minimaal 10.000 euro rekenen. Mijn exvriend heeft het 16 maanden uitgehouden op 40.000 euro :')
Heb je je al aangemeld op een backpackforum? Daar staat echt een zee aan informatie :)

Ik zou er zelf voor kiezen om na je vervolgstudie te gaan reizen. Ben je al begonnen met voorbereiden? De meesten die ik ken zijn ruim een jaar bezig geweest met voorbereiden.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:58

Wat dat betreft blijft goed oriënteren belangrijk. Ik ben op mijn reis ook mensen van boven de twintig tegen gekomen die met ruzie uit elkaar waren gegaan. Er waren hartstikke verantwoordelijke mensen van achttien en er waren duo's die samen heel stomme en onverantwoordelijke dingen deden. Overigens roep ik dat oriënteren nu wel, maar ik ben ook heel onbevangen iedere bus in gestapt die mij weer ergens heen bracht en heb het heel leuk gehad in mijn eentje en met groepjes waar ik her en der bij aansloot. Daarnaast heb je tussen de middelbare school en het studeren nu eenmaal de ruimte om een tussenjaar te doen en gaat dat niet snel meer. Tja, je bent in dat jaar niet opeens een stuk ouder, maar laat je je daar door tegenhouden? Denk ook niet dat leeftijd de discussie is die in dit topic relevant is, maar wel wat de tips en trucs zijn om een leuke tijd te hebben :)

Ik ben op reis gegaan omdat ik opeens de tijd had om het geld bij elkaar te sparen en te gaan. Ik wilde daarnaast wat over de wereld en mijzelf leren en hoopte door er even uit te gaan erachter te komen wat ik eigenlijk wilde gaan doen. Heel cliché, maar het heeft wel geholpen.

Alles kan trouwens, dat is iets wat je je ook goed moet bedenken. Er zit overal wel een budget aanvast, maar als jij eerst een half jaar fulltime werkt, dan kan je dat vaak wel betalen. Een vriendin van me is in Canada rond gaan reizen, heeft ook een goede tijd gehad. Zuid-Oost Azië is dan weer een heel ander continent. Ik wilde liever ook nog iets doen daar, in plaats van alleen rondhangen en het werken hielp daarbij, maar uiteindelijk denk ik dat ik met alleen reizen me ook goed vermaakt had. Je leert ook vanzelf hoe dat het beste gaat. Na een paar weken al ben je volleerd in het zoeken van de goedkoopste bus, het overgaan van grenzen, het wachten en het omschakelen van valuta en taal. Gaat een paar keer mis, maar als je voor de meest cruciale dingen zorgt, dan kan er ook niet zo heel veel fout gaan.

Ik had een budget van 3.000 euro voor iets meer dan 3 maanden. Daarnaast besloot ik in januari dat ik weg wilde en zat ik in maart in het vliegtuig ;)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:25

Bedankt iedereen :)
Topic gaat inderdaad niet over of 18 te jong is voor zo'n reis of niet, denk inderdaad ook dat dat aan de persoon ligt :Y) Ik ben het wel al gewend om veel te reizen, ook buiten Europa, dan wel met m'n ouders maar nooit groepsreizen of toeristische plaatsen o.i.d. Overigens ga ik ook liever met z'n tweeën, er is waarschijnlijk een vriendin die met me mee zou willen, maar daarvoor gaan we deze zomer even kijken.

Ik ben in zoverre begonnen met voorbereiden dat ik ongeveer weet wat ik wil en waar ik heen wil.. :+ maar daar heb ik nog anderhalf jaar voor, waarvan ik minstens een halfjaar inderdaad fulltime ga werken.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:17

@Winged
Ik ben als 17 (en op een gegeven moment dan 18)-jarige in totaal zo'n 7 maanden in het buitenland gereisd/verbleven. Ook in landen als Guatemala, waar je dus alleen met spaans uit de voeten komt en wat niet bepaald als veilig bekend staat. In al die tijd heeft niet 1 keer iemand me op weg moeten helpen, ondanks de nodige hindernissen die altijd wel op je pad komen.

Ik denk dat leeftijd er vrij weinig mee te maken heeft, ik ken 35 jarigen die ik geen 2 weken op pad zou durven sturen in hun eentje. Met gezond verstand, sociaal gedrag en een beetje lef kun je overal (veilig) komen.

Over 1 week vertrek ik trouwens voor een kleine maand naar IJsland waar ik zal vertrouwen op kamperen en liften, ik ben nog steeds 18. Je moet je niet tegen laten houden door leeftijd, júist nu is het moment om wat van de wereld te zien.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:56

Eleandra, ik heb zelf 2 maanden gereisd door Europa, heb 5 maanden in Finland gewoond, ben in Rusland geweest.... Hier al heel wat reizen op het lijstje staan dus. Overigens ben ik nu 23.

Maargoed, tot zoverre ik weet mag ik gewoon mijn mening delen toch?

Yanouuu: Wat betreft reisplanningen; schematisch wat opstellen kan, maar ik zou mij niet exact aan 'ik wil op die plaats daar zijn en moet dan en dan daar weer weg.' Soms valt een plek erg tegen of is het er juist zo leuk dat je langer wilt blijven. Wat wel belangrijk is: Vaccinaties, geld, visum, paspoort, vliegtickets (in ieder geval heenreis)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:04

Ik ben zelf na mijn VWO ook een jaar aan het werken en reizen geweest. Ik was 18, werd 19 en ben in Guatemala geweest, een fantastisch land! Met activity international heb ik het gedaan. Via hen ging ik naar een taalschool en zat in een gastgezin. Via de school is mijn vrijwilligerswerk geregeld.
Ik ben er 3,5 maand geweest en heb in de weekenden en kerstvakantie (die hadden we op ons project) het hele land kunnen zien. NOu is Guatemala ook maar zo'n 3 keer groter dan NL, dus was dat goed te doen!
Ik was ook als meisje alleen, maar binnen een week had ik er erg veel vrienden bij. Nou zat ik natuurlijk voortdurend op 1 plek, dus dan leer je vooral veel medestudenten en backpackers die blijven hangen kennen ;)
Wereldtickets zou ik zelf niet prettig vinden, je moet je reisdagen dan nl wel vastleggen en op zo'n verre reis weet je nooit wat er gebeurd! Het kan ergens vreselijk zijn, niet de moeite waard of je ontmoet een leuke man en wil nooit meer weg :D het gebeurt allemaal onderweg ;)
Neemt niet weg dat op wat voor manier dan ook, zo'n reis echt de ervaring van je leven is!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:54

@Winged
Waar zeg ik dat jij geen reiservaring zou hebben, of wat probeer je te zeggen? En bovendien, ik deel toch ook gewoon mijn mening :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:55

Een paar maand/jaar vrijwilligerswerk doen in het buitenland is echt top voor je cv! Ik zeg doen! :)

Australië is leuk voor de jeugd, maar je kan eventueel ook denken aan een taalcursus in Frankrijk of juist een project ondersteunen in Afrika