Natuurparken Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Natuurparken Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 18:03

Dag bokkers ;)
Ik zou graag ooit eens, misschien volgend jaar in de zomer, voor een tijdje (3 weken had ik gedacht) op trektocht gaan in Europa, in een natuurpark of natuurreservaat. Ik had er enkelen in Polen, Zweden en Tjechië in gedachten, omdat dit volgens mij geen zo'n moeilijke landen zijn. Ik heb dit enkel nog nooit eerder gedaan, dus zoek ik bij deze ook een reisgenoot. Ik heb namelijk niet veel vrienden die dit echt zouden willen doen. De bedoeling is dus om een tijd door een groot natuurgebied te trekken en er te kamperen, hopelijk ook om veel wilde dieren te zien. Ik ben me er van bewust dat dat niet zomaar iets is, dat je veel moet kunnen en dat ik ook nog veel kan leren. Alle tips zijn dus erg welkom. Boeken, winkels, spullen die je nodig hebt, hoe je jezelf kan oriënteren en nog meer, alles is welkom.
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die dit al eerder deden en waar?
Als er enthousiaste mensen zijn die dit ook heel graag zouden willen doen, pb mij gerust ;) het zou handig zijn als het iemand van niet te ver bij mij is, dus West-Oost-Vlaanderen ofzo, of Antwerpen, net over de Nederlandse grens.. aangezien we toch enkele keren zouden moeten afspreken om alles af te spreken, en ook om elkaar te leren kennen ;)
Ik stel mezelf even kort voor:
Ik ben Fien Vanbelle, 18 jaar sinds 10 december, en zit in het 1e jaar hoger onderwijs richting Dierenzorg. Ik rijd ook natuurlijk paard, heb geen eigen paard maar wel een verzorgpaardje :). Ik hou ontzettend veel van dieren en de natuur, wil nog heel veel ontdekken, zien en doen. Ik heb eigenlijk geen ervaring met rondtrekken, heb zelfs geen eigen tent :D
Ik hoop dat ik via deze weg tips krijg, of misschien iemand leer kennen die dit ook wil, maar ook geen partner vind ;)
Mvg, Fien.

x_Rebecca

Re: Natuurparken Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:56

Als ik jou was zou ik me even goed verdiepen in wat je precies wil. Hoe ik je nu een beetje begrijp ben je van plan rond te trekken en dan 'zomaar' in een natuurgebied te kamperen? Dat mag namelijk niet. Op een camping in de buurt van een natuurgebied zou wel kunnen, maar in het natuurgebied niet, dat valt dan namelijk onder wildkamperen en dat is bijna overal in Europa verboden.

De wilde dieren die je tegen zal komen is waarschijnlijk niet heel bijzonder, omdat het natuurlijk geen dierentuin is. Als je geluk hebt kom je eens een wild zwijn tegen, maar de meeste wilde dieren zijn 's nachts actief. Ik heb drie maanden stage gelopen in een natuurgebied in Letland (was daar zo'n 8 uur per dag) en ik heb één keer een eland gezien, heel af en toe wat wasbeerhonden, hertjes, reetjes en vosjes en twee keer een wild zwijn. Als je geinteresseerd bent in vogels, insecten, slangen en kikkers/amfibiën heb je vaak wel kans dat er van alles te zien is. :)

In Zweden of Tsjechië ben ik nog nooit geweest, in Polen wel. Mooie natuur, maar het is best lastig je daar verstaanbaar te maken als je geen Pools of Russisch kan, zeker in de kleinere dorpjes waar vaak de mooiste natuurgebieden zijn.

Wat wel een heel leuk boekje is om mee te nemen is de ANWB Natuurgids, staat van alles in, van verschillende bomen tot dieren die je tegen zou kunnen komen. Kun je nog iets leren ook als je daar in geinteresseerd bent.

Misschien ook goed om je plannen bij de huisarts door te spreken, zo moest ik geënt worden tegen de schapenencefalitis (hersenvliesontsteking) wat je door de schapenteek kunt krijgen. Sowieso in Polen zit die en daar kun je behoorlijk ziek van worden. In Polen heb je ook veel vleermuizen zitten, maar zolang je daar niks mee doet, loop je ook niet zo'n kans om rabiës op te lopen.

Succes in elk geval met je voorbereidingen :)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 14:27

Rebecca, heel erg bedankt voor je reactie ;)
Ik weet dat het kan tegenvallen, dat er niet veel te zien zal zijn, maar stiekem hoopte ik toch redelijk wat te zien ;)
Ik dacht al dat wildkamperen vaak niet mag, maar naar 't schijnt in sommige landen wel. Dat zal ik dan eens moeten opzoeken. Heel leuk trouwens als je de kans krijgt van zo'n stage te doen! Ik doe namelijk dierenzorg in hogeschool, misschien kan ik ook zoiets bekijken voor stage... Die natuurgids zal ik dan ook eens bekijken.
Het hoeven trouwens niet per sé dieren te zijn dat ik wil zien, mooie stukken natuur die je hier niet ziet, gewoon een ander landschap, of bergen, een waterval... Maar dan denk ik dat ik meer de toeristische kant moet op gaan, aangezien bijna iedere waterval een trekpleister voor toeristen is :D
Bedankt!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:29

In Scandinavië mag je wel wildkamperen, en in Zweden leeft echt wel veel aan wild! Het is te vergelijken met canada, zowel de natuur als de omgeving. (wij hebben rondgetrokken op de bonnefooi door zowel Scandinavië als canada) . Met veel geluk kom je elanden, beren en zelfs wolven tegen, als je weet in welk gebied ze zitten! Polen en Letland enz trekt me niet zo, dat vind ik persoonlijk een beetje enge landen, net als Roemenië, dat me overigens wel prachtig lijkt.
Je moet trouwens wel over goed vervoer beschikken, in Scandinavië vind je ook nog veel gravelwegen, maar het absoluut een geweldige ervaring!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:37

IndianRose_ schreef:
Rebecca, heel erg bedankt voor je reactie ;)
Ik weet dat het kan tegenvallen, dat er niet veel te zien zal zijn, maar stiekem hoopte ik toch redelijk wat te zien ;)
Ik dacht al dat wildkamperen vaak niet mag, maar naar 't schijnt in sommige landen wel. Dat zal ik dan eens moeten opzoeken. Heel leuk trouwens als je de kans krijgt van zo'n stage te doen! Ik doe namelijk dierenzorg in hogeschool, misschien kan ik ook zoiets bekijken voor stage... Die natuurgids zal ik dan ook eens bekijken.
Het hoeven trouwens niet per sé dieren te zijn dat ik wil zien, mooie stukken natuur die je hier niet ziet, gewoon een ander landschap, of bergen, een waterval... Maar dan denk ik dat ik meer de toeristische kant moet op gaan, aangezien bijna iedere waterval een trekpleister voor toeristen is :D
Bedankt!

Niet echt een trektocht, misschien ook niet helemaal wat je wenst (tis maar 'n idee), maar kijk eens even in m'n onderschrift?
Nu hebben wij, behalve het houten chalet, ook een aantal kamers 'over' die we ook weleens verhuren.
Misschien is dit wél een goede uitvalsbasis voor je, en je bent niet helemaal alleen.
Je tentje opzetten is evenmin een probleem, vooropgesteld dat je die nog gaat kopen ;-)

Als je hier vandaan gaat wandelen.... kom je al heel snel in een onontgonnen 'wildernis'... we rijden er weleens met de paarden doorheen maar soms is het helemaal dichtgegroeid. Dit soort streken is absoluut non-toeristisch!
Enne..... Lynx, wilde zwijnen, slangen, skinks, hagedissen, leguanen, div. soorten vogels zoals de blauwe ekster, bijeneters, hop.... valken, buizerds, ooievaar, aalscholvers, zwarte en witte ibissen, grote schildpadden.... ;-)) (vergeet vast nog 'n hoop) Natuurparken genoeg hier in deze contreien... 1 van de allermooiste is toch wel de (http://www.wandeleninportugal.info/natu ... rabida.htm). Dat gebied kunnen wij vanaf onze berg zowat zien!

Heb je eventjes genoeg van al die natuur kun je naar het strand, zee... mooi weer is het 's zomers altijd. Ook goedkoop uit eten, terrasje pikken en misschien nog wat cultuur opsnuiven... kortom: het is hier allemaal.
Genoeg te zien en te beleven dus!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:43

Countrygirl; klinkt aantrekkelijk hoor! Ik ga de site zeker opslaan, je weet nooit! Portugal is idd ook geen zo'n duur land, dus goed te doen ;) En als daar ook zo'n mooie natuur is... hmm :)
Eponine; Canada, dat is echt een droom, als je daar de kans voor hebt! Daarom trok Zweden mij ook wel aan, precies klein Canada en helemaal niet zo heel erg ver weg.
Moest ik nu eens een lief vinden die dat ook wou doen haha :D

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:30

Wat al gezegd is, echt groot en spannend wild zien is best lastig. In Polen heb ik in 10 dagen tijd waarin we fulltime buiten te vinden waren behalve regelmatig elandenen een stuk of 3 vossen heel weinig wild gezien. Dus verheug je daar niet te veel op. Maar je plannen klinken wel super leuk! :) Misschien zijn de franse of Spaanse pyreneeën nog een optie? :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:43

Persoonlijk vond ik dat wel meevallen hoor, een avondje spotten in Zweden kan je zomaar 3 elanden opleveren, maar misschien hadden we wel gewoon heel veel geluk! Wij gaan er iedere avond op uit in de vakantie. Zelf gaan we dit jaar waarschijnlijk op zoek naar beren en wolven in Zweden. We hebben mensen ontmoet die er al 10 jaar kwamen en die hadden ze nog nooit gezien, tis maar net wat je verstaat onder "spotten" denk ik ;-) En wat je manier van kamperen.
Vossen zien we hier ook regelmatig, en in de Ardennen gaan we geregeld herten, reeën en zwijnen spotten, de laatste keer zagen we zelfs een wezeltje! En wasberen en dassen staan nog op de verlanglijst!
We willen zelfs dit najaar burltochten aldaar gaan organiseren!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:46

eponine: burltochten?? Bedoel je het geluid wat herten maken in de paartijd?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:38

Ja, weet ook niet precies wat dat is ;) klinkt wel allemaal super, ik weet dat ik geen hoge verwachtingen moet hebben, maar gewoon in de natuur zijn, in volledige natuur, dat wil ik eens doen.
Ik zou het eerst in goedkopere landen doen, Zweden is, dacht ik toch, goedkoper dan Spanje? (om naartoe te reizen, en in het land zelf) x

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:26

Zweden = Scandinavië = duur.
Spanje daarentegen gaat het financieel erg slecht mee en is daardoor iets goedkoper en het was om te beginnen al goedkoper dan Zweden. Dus nee, als je een goedkoop land wilt moet je niet naar het noorden!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:08

Campings in Scandinavië zijn goedkoper als in het zuiden (afgelopen zomer in italie 30! Euro per nacht, in een tentje) en volgens mij zelfs goedkoper dan Nederland. Alleen alcohol en tabak zijn er onbetaalbaar, en boodschappen moet je toch overal doen. Bovendien mag je in Zweden wildkamperen.

@countrygirl, ja, we willen tochten organiseren om het burlen van herten te beluisteren, let wel, wilde herten.

Over kamperen in het binnenland van Spanje weet ik niets af, het is mij te warm hahaha!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:13

Als je echt goedkoop wil, raad ik oost-europa aan. Dus oost-Duitsland, Polen, dat soort landen :) Zelf vind ik Polen geweldig qua natuur. De rode moerassen zijn tof, De oerbossen in Bialowieza en de Biebzra vallei is ook heel mooi.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:18

Eleandra schreef:
Zweden = Scandinavië = duur.
Spanje daarentegen gaat het financieel erg slecht mee en is daardoor iets goedkoper en het was om te beginnen al goedkoper dan Zweden. Dus nee, als je een goedkoop land wilt moet je niet naar het noorden!

Hier ben ik het volstrekt niet mee eens hoor: Zweden is in een heleboel opzichten een stuk goedkoper dan Nederland.
Voor Noorwegen geldt het wel maar Scandinavie kun je zeker niet onder een noemer noemen!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 21:57

Hm hm, mijn gedacht blijft dan toch bij Zweden of Polen, die natuur staat mij wat meer aan dan Spanje. _AB_; maar men zegt hier wel dat Polen moeilijk is om te reizen, omdat veel mensen geen engels verstaan.. :)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:45

Ik heb me in polen prima kunnen redden met duits, engels en n pools woordenboekje :) En bijvoorbeeld campingeigenaren spreken ook wel duits of engels geloof ik. En in winkels laten ze je vaak zien hoeveel iets kost ak je ze ziet verstaat. Zijn erg vriendelijke mensen, die polen! :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:40

Duits kunnen ze in Polen inderdaad nog wel aardig. En het zijn heeel vriendelijke mensen. Maar het ligt er wel net aan waar je zit in Polen, ik zat in de omgeving van Gdansk en daar kan je i het Russisch ontzettend goed communiceren maar in het Engels of Duits echt niet! Duits de oudere generatie wqel eens.