Ik studeer ergotherapie en ben momenteel op buitenlandse stage in Peru!
Ik werk in een super tof project in San Jeronimo, Cusco. Het project vangt arme kindjes op na schooltijd om er eerst een uurtje schoolwerk mee te doen en daarna spelletjes.
De kindjes hebben allemaal een algemene ontwikkelingsachterstand, vandaar dat het project ook aan schoolse vaardigheden werkt.
Verder vinden we het belangrijk dat de kindjes weer even "kind kunnen zijn". Hoewel elk patatje natuurlijk uniek is hier hebben ze allemaal ongeveer hetzelfde verhaal..
De kindjes wonen meestal in een huurhuisje van 20m² met slechts 1 kamer. Het hele gezin leeft en slaapt samen in deze kamer. Electriciteit en stromend (laat staan warm) water is er niet. De kindjes wassen zich aan een teiltje koud water in de tuin. Ook wordt er buiten gekookt op een houtvuurtje waarvoor ze elke dag hout gaan sprokkelen.
Een maaltijd bestaat 's ochtends uit een tas thee, 's middags wat soep en 's avonds meestal niets meer of een beetje rijst. De kindjes zijn dus allemaal flink ondervoed en hebben ook wel eens last van parasieten. De meeste moeders werken niet, de vaders wel, maar dit haalt niet veel uit want de meeste vaders zijn flinke drinkers (en agressief) dus het meeste van het geld dat binnenkomt gaat naar drank. Verder helpen de kinderen in het huishouden en op het veld, wat fysiek erg zwaar is gezien hun leeftijd. De kindjes zijn tussen de 4 en 13 jaar.
Bij 1 gezin (met véél kindjes) gaat er een dochter zelfs 10 maanden per jaar naar een weeshuis omdat de ouders haar niet kunnen onderhouden.
Dus, je leest het al, ik ben énorm blij dat ik hier ben om al die schattige patatjes te helpen!
Ze zijn je zo dankbaar, ik heb nooit in mijn leven zoveel kusjes en knuffels gekregen als van deze kleine schatjes.
In het project werken we 2x per week individueel rond een specifieke vaardigheid en daarbovenop geef ik schrijfdans aan 2 kleintjes van het 2de leerjaar omdat het schrijven zelf helemaal nog niet goed gaat. Ze krijgen op school namelijk geen pre-schrijven zoals ons, maar moeten meteen letters en woorden schrijven. Resultaat: een kind van het 2de leerjaar kan "ma-me-mi-mo-mu" niet schrijven of lezen.
Maar genoeg gepraat.. Hier komen ze! Onze patatjes

(Dit zijn maar enkele foto's, er zijn in het totaal 28 kindjes in het project, maar ik zal maar niet overdrijven