Berlijn, wie heeft er leuke tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_AB_

Berlijn, wie heeft er leuke tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:16

Hee bokkers :)

Een vriendinnetje en ik gaan van de zomer in plaats van Frankrijk naar Berlijn, en we zijn op zoek naar alle leuke dingen van Berlijn!
Dus brand los over leuke winkels, goedkope restaurantjes, leuke hostels en campings, en alles wat we verder moeten weten over Berlijn :)
We zijn er ongeveer n week :)

Ninie

Re: Berlijn, wie heeft er leuke tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:21

Ik heb er jaren geleden stage gelopen 2 maanden, het is een mooie stad waar erg veel te zien is. Kurfurstendamm is leuk winkelen, maar er zijn ook allerlei mooie bezienswaardigheden.
Veel plezier!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:23

Dank je voor je reactie!
Nog aanraders wat betreft wel of niet zien van bezienswaardigheden? :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:23

Gewoon;Veel plezier maken?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:28

Ik vind Reichstag écht een aanrader :j Mooi uitzicht. Wel van tevoren reserveren (minimaal 5 werkdagen want je wordt gecontroleerd).
Ook een aanrader; Joods museum!

Verder een zou ik een 72 uur kaart kopen waarmee je met bussen/u-bahn en s-bahn kunt. Dan zou ik bus 100 of 200 pakken. Deze rijden de stad door en komen langs erg veel toeristische plekken :j
Of er kaarten zijn voor een week weet ik eigenlijk niet :=

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:31

Leuk, dank je voor de tips! Gaan we zeker opschrijven! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:33

Ik vond zelf de rondleiding van 'Berliner Unterwelten' in het metrostation 'Gesundbrunnen' erg gaaf :j
Dat metrostation was ten tijde van de tweede wereldoorlog een bunker, en na die tijd is er nauwelijks iets veranderd. Je gaat op het station een deur door (waar gewone publiek dus niet komt) en staat echt midden in een bunker met bedden, toiletten, glow in de dark verf die het na al die jaren nog doet, bordjes naar de verschillende afdelingen etc, heel gaaf om te zien en in te mogen :j
zie http://berliner-unterwelten.de/guided-tours.3.1.html

Wij zaten toen in het eastener hostel --> http://www.eastener-hostel.de/
Wel wat buiten het échte centrum, maar daardoor kom je wel aan je slaap toe ipv dat de dronken feestbeesten je wakker houden. Ook een heel schoon en netjes hostel :j Zo heel ver van het centrum af is het niet eens, het is goed te lopen, maar er zit ook een metrostation op 3 minuten wandelen. Dit is ook een kwartiertje lopen vanaf hauptbahnhof.

Vlakbij het hostel zit ook dit restaurantje --> http://plancha.de/
Wij hadden hier voorgerecht, hoofdgerecht, toetje, drinken (ook bier en wijn) voor twee personen. Kei lekker (ook vegetarische dingen), veel!!!, en voor maar 30 euro.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-12 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:40

Er schiet me ineens nog wat te binnen. Er zit een pizzeria dichtbij het HBF (ongeveer 10 minuten lopen, straat Alt-moabit) Don Giovanni genaamd. Wil je een keer heel erg goedkoop eten moet je daar naartoe. Bijna genant gewoon :+ Twee pizza's en allebei wat te drinken was nog geen 10 euro...

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 10:26

Leuk al jullie tips! Van de week gaan we n datum prikken en plannen maken! :)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:10

Kijk eens op berlijnforum.nl daar staan ook wel tips op.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 11:25

Ga ik doen! :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:40

Ik ben vorig jaar naar Berlijn op werkweek geweest en ga dit jaar weer (blijven zitten). De berliner unterwelten is echt mooi om daar een rondleiding te doen :). Dat is wel het leukste om te zien.
Op prenz lauerberg(gebied daar), kan je heel goedkoop eten en cocktails drinken. Allemaal verschillende cafés en restaurants ;).
Verder zijn wij toen ook nog naar het statsi gevangenis geweest, ook wel indrukwekkend. Maar in sommige gebouwen hing echt een muffe lucht. Dus als je snel duizelig wordt is dat geen aanrader denk ik ;).

Veel plezier.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:56

Absoluut het Joodse Museum, heel indrukwekkend.

Mijn favoriete plek in Berlijn is/was Tacheles, maar hier kun je niet meer heen geloof ik. Zoek het voor de zekerheid even uit, want het is enorm gaaf.

Berlijn is ook een hele leuk stad om doorheen te dwalen en wandelen.
Verder natuurlijk Reichstag en de andere typisch Berlijnse gebouwen en bezoekpunten.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:57

Ik ga eind april voor een aantal dagen naar berlijn, volg dit topic dus ook even!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:02

Berlijn is zo leuk :D Ergens rechts (lekker duidelijk) op de Kurfurstendamm kan je voor €3,- verse pizza's eten en bij 'die kapotgeschoten kerk' op de Kurfurstendamm heb je een leuke Ierse pub onder.
Koop vooral een dag/week kaart voor de U bahn, die is zo makkelijk!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:49

Hier zijn al veel tips gegeven waar ik achter sta, haha. :D Berlijn is sowieso een leuke stad, altijd wel wat te doen. Ik zou in ieder geval een reisgidsje uit de bieb of zo halen om bezienswaardigheden en musea te zoeken die bij jouw interesses passen. Berlijn heeft zoveel verschillende dingen. :)

Als je een gratis stadswandeling wil, is deze zeer aan te raden: http://www.newberlintours.com/daily-tou ... -tour.html Ik heb de wandeling in Berlijn nog nooit gedaan maar de organisatie op zich is echt super, dus ik durf er wel vanuit de gaan dat de tour in Berlijn ook zeker de moeite waard is.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:16

Super alle tips! We hebben net donderdag ons hostel geboekt :)
77 euro pp voor 5 nachten :) Best netjes vind ik!
Zo'n ov-kaart ding kopen we zowieso!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:50

Een Trabitour, super leuk om te doen. In een trabantje langs alle bezienswaardigheden rijden!
Ik vond zelf het bezoekerscentrum van de muur wel erg indrukwekkend, kan je op een uitkijktoren klimmen en van bovenaf een stuk muur, oostkant en westkant en de tussengelegen boobytraps bekijken. Maar een half uurtje werk, maar het geeft een goede indruk van de beklemming van het ijzeren gordijn.
Ook erg bijzonder om te bezoeken is de SS-Kameradschaftssiedlung aan de Krumme Lanke, Ustation Zehlendorf geloof ik. Behoorlijk intact SS vakantiekamp, waar de hoge officieren genoten van hun rust en ruimte... Een bizarre tegenstelling, met t oog op de verdere gebeurtenissen tijdens WOII...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:55

Kijk eens hier: [BEU] Berlijn

En de links in dat topic. Mijn eigen bericht van toen:

Karin schreef:
Ik vond vooral het Mauermuseum (bij Checkpoint Charlie) erg indrukwekkend, heb er bijna 3 uur rondgelopen.

Ik ben ook naar minder bekende plekken geweest waar de Muur heeft gelopen, gewoon ergens in een woonwijk. Dwars door Berlijn loopt de Mauerweg, die wil ik nog een keer volgen.

Topographie des Terrors vond ik ook erg indrukwekkend. En 'The Story of Berlin' (even zoeken met Google) met de enorme schuilkelder.

Verder heeft Berlijn mooie plekjes. Ik ben bijvoorbeeld naar het Viktoriapark geweest, daar heb je vanaf de Kreuzberg een mooi overzicht over de stad. En je hebt het Mauerpark, op een deel van de vroegere Todesstreifen. Niet echt mooi, wel apart om te zien en er zijn altijd mensen, zeker op een zonnige dag.

Geweldige stad vind ik het iig, ik heb toen lang niet alles gezien en gedaan wat op mijn lijstje stond, maar hopelijk ga ik deze zomer weer! :j