Zomer 2012: Marrakech, Marokko

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Zomer 2012: Marrakech, Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:07

Yayyyy, m'n vriendinnetje en ik hebben gisteren onze vakantie geboekt naar Marrakech, Marokko! :D
Voor de laatste twee weken van augustus, in een heerlijk resort met een mooi zwembad.

*\o/*
Afbeelding

Maar nu de grote vraag, wat kunnen we allemaal gaan doen daar?
Wie is er al geweest en wat vond je ervan?

:wave: :D

laulau85

Re: Zomer 2012: Marrakech, Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:20

Welk hotel is dat? Want het lijkt heel erg op het zwembad/ de tuin van het hotel waar wij 2 jaar geleden hebben gezeten!

Wat voor dingen vind je leuk om te ondernemen want er is zo veel te doen!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:29

Marrakech, vorig jaar geweest op de laatste dagen van mijn vakantie in Marokko. Ik vond het een fijne stad, ondanks de drukte in de oude souk. :j

Djemaa el Fna is een van de drukste pleinen ter wereld :D maar je hebt er ook rustige plekken.

Google eens op Jardin Majorelle, ik ben gek op parken en heb daar mooie foto's gemaakt. 8-)

En ik ben hier geweest, een geweldige hammam: http://www.lesbainsdemarrakech.com/

Het stikt er trouwens van de ooievaars, vooral op de muren van het Palais El Badi. :D

Afbeelding

Leuk en handig zijn de reisgidsjes van 100% Travel: http://www.100procenttravel.com/marrakech.aspx

En verder gewoon lekker gaan rondlopen met een kaart van de stad, kom je vaak ook op leuke plekken uit. :j

[Edit] Je kunt er ook erg lekker eten, ik vind Marokkaans eten geweldig. Heb nog wel wat adresjes, maar die moet ik ff thuis opzoeken.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 14:18

Oeh, eten, graag! We zitten halfpension, want het eten in het hotel schijnt niet zo super te zijn en ik had gelezen dat uit eten gaan daar super goedkoop was! En we zitten precies op de scheidingslijn tussen het oude en het nieuwe centrum, dus met een kwartiertje lopen zitten we in beide. :D Waar zitten die restaurantjes ergens?

laulau85 schreef:
Welk hotel is dat? Want het lijkt heel erg op het zwembad/ de tuin van het hotel waar wij 2 jaar geleden hebben gezeten!

Wat voor dingen vind je leuk om te ondernemen want er is zo veel te doen!!

Ehhh, Golden Tulip Farah. :D

M'n vriendin wil graag 'mooie dingen bekijken', cultuur opsnuiven en winkelen. :Y)
Ik wil graag een auto huren, rondrijden en m'n spiegelreflex optimaal gebruiken!

Ohja, we willen ook wel graag een keer naar een waterpark, ik weet alleen helemaal niet of dat daar überhaupt is?

Karin schreef:
Google eens op Jardin Majorelle, ik ben gek op parken en heb daar mooie foto's gemaakt. 8-)
En ik ben hier geweest, een geweldige hammam: http://www.lesbainsdemarrakech.com/
Leuk en handig zijn de reisgidsjes van 100% Travel: http://www.100procenttravel.com/marrakech.aspx

En verder gewoon lekker gaan rondlopen met een kaart van de stad, kom je vaak ook op leuke plekken uit. :j

[Edit] Je kunt er ook erg lekker eten, ik vind Marokkaans eten geweldig. Heb nog wel wat adresjes, maar die moet ik ff thuis opzoeken.

Thanks voor de tips, we zijn helemaal excited! :):)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:29

Een waterpark? Zoiets? http://www.ilove-marrakesh.com/oasiria/index_en.html

Althans, dat is het enige wat ik kan vinden als ik google op 'waterpark Marrakech'. Ben er niet geweest, maar ziet er wel fris uit. :D

Wij zaten in een riad in de oude stad, maar taxi's genoeg tussen het nieuwe en oude deel (goed onderhandelen over de prijs, je hebt snel door hoe dat werkt).

Die eetplekjes moet ik echt ff terugzoeken met een kaart van de stad erbij, kom ik op terug. :j

Een dagje naar het Atlasgebergte is ook leuk trouwens.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 14:32

Heel graag, ik wacht met smart. :D

Jaaa, zoiets. <3 Wat stom, ik had zelf nog niet gegoogeld, sorry!
Ik had inderdaad al gelezen dat er veel taxi's zijn die je voor 2/3 euro naar het centrum brengen.
Had jij het idee dat je met Engels redelijk uit de voeten kon?
Ik las namelijk dat er veel Frans gesproken wordt en dat spreken wij allebei niet. :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:33

Mijn Frans is erg roestig, mijn vriendje kwam niet verder dan oui en non, maar we hebben ons prima gered. Met Engels en aanwijzen kom je een heel eind. :j

Ik had wel een Hoe-en-Wat-in-het-Frans mee, voor de zekerheid. Af en toe ook wel gebruikt. :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:56

Alvast een adresje: http://www.earthcafemarrakech.com/

Echt een aanrader! Toen wij er waren was er één locatie, ergens achteraf in de souk. Het zag er heel basic uit en het eten was er ontzettend lekker. :Y)

De nieuwe website is nog under construction zo te zien.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:26

Ziet er leuk uit! :D
Weet je nog wat dingen die daar op het menu staan?
Ik lees namelijk dat het vegetarisch, organisch en veganistisch is en ik ben echt een hele kieskeurige eter. :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:28

Echt géén idee meer... Ik zie dat de menu's nog niet zichtbaar zijn op de nieuwe site. Maar je hebt nog een half jaar. :D

Reken er iig op dat je na die twee weken geen couscous met pompoen uit de tajine meer kunt zien :P maar inmiddels ben ik er alweer gek op. :D

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:39

:oo Ik lust geen pompoen. :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:53

Jaaa... Dan heb je dikke pech. :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 02:41

Afgelopen zomer ben ik met studiegenoten in Marrakech geweest, als onderdeel van een 10-daagse reis door Marokko (verder nog in Essaouira, Rabat en Fez geweest).
We verbleven er toen 5 dagen in het Heart of the Medina hostel, middenin de medina, tegen/in de souks, vlakbij place Jemaa el Fna. Hostel zelf was niet geweldig, maar goedkoop, goed genoeg, met soort van douche, een dakterras waar je 's avonds heerlijk in een verfrissend briesje over de stad kunt kijken.

Qua sfeer was Marrakech onvergetelijk. Echt een aanrader.
's Middags, 's avonds en 's nachts krioelt het van de mensen die als een grote mierenhoop kriskras door elkaar bewegen, maar tegelijkertijd hangt er een hele ontspannen sfeer waarin je echt tot rust kunt komen. Iedereen is er tot diep in de nacht op straat, maar 's ochtends zijn de straten in de medina vrijwel leeg, op de schoonmakers na die het vuil van de vorige dag opruimen. Het enige dat echt de hele dag doorgaat, dat is het geluid van de minaretten die oproepen tot het gebed, en vreemd genoeg was dat zelfs om 5 uur 's ochtends op een paar meter van ons raam nog niet storend.

Overal word je aangeschoten door mensen die iets van je willen of je wat willen verkopen, maar desondanks zijn de meeste mensen er heel netjes en naar mijn idee een stuk minder opdringerig en vasthoudend dan in Fez.
Als je niet oplet zullen ze je met liefde een poot uitdraaien waar je bij staat (en als je daar de naïeve toerist uithangt is dat vaak nog een beetje terecht ook), maar tegelijkertijd ben je hún klant, in hún winkel en dan willen ze ook echt niet dat iemand anders je voor hún deur lastigvalt en als je eenmaal een prijs hebt afgesproken, dan geldt afspraak is afspraak. Kortom, er zijn daar veel mensen die bijna niets hebben behalve een echte handelsgeest en daarbij een groot eergevoel.

Overdag kan het in de stad heel warm worden, maar 's avonds koelt er het er heerlijk af en doordat er nauwelijks hoogbouw is, zit je dan op een dakterras ook bijna altijd in een windje. Heerlijk om dan te zitten eten of nog na te genieten met een "whisky berbère" (muntthee) of gewoon naar de sterren en de stad te kijken of luisteren. Een mooie plek om aan het einde van de dag wat te drinken (maar wel druk en vrij prijzig) is het Café de France, waar je vanaf het terras kunt uitkijken over het Place Jemaa el Fna, de Koutoubiamoskee en de ondergaande zon.

Eten kun je er bijna overal wel, en ook als je geen pompoen lust is er nog genoeg lekkers (al kun je natuurlijk ook proberen of je het daar wel lekker vindt). Als je vlees eet, dan is een tajine met lamsvlees, walnoten en vijgen bijvoorbeeld ook heel lekker, of met lam en pruimen, of kip, citroen en amandelen. Minder 'exotisch' maar wel overal te krijgen is kefta, gehaktballetjes in een tomatensaus, soms ook met ei erbij.

Zoals Karin al zei, Earth Café schijnt echt een aanrader te zijn. Een deel van onze groep heeft er de laatste avond in Marrakech héérlijk gegeten (terwijl ik bij de verkeerde tent tegenover de Koutoubiamoskee aan een smakeloze, te dure kefta uit een metalen hondenvoerbak zat :( )

Qua activiteiten en bezienswaardigheden zou ik sowieso naar de Majorelletuin gaan. Een groen met felblauwe oase van rust waar je vanzelf gaat fluisteren als je er binnengaat. Enige nadeel is dat er bij de meeste planten geen bordjes staan, maar dat stoort alleen als je met een groep biologen op vakantie bent ;)
In het centrum van de stad is de Medersa Ben Youssef (prachtig bewerkte koranschool) een aanrader, waarvoor je ook een combiticket kunt kopen met het Musée de Marrakech.

Buiten de stad hebben we een dagtocht gemaakt naar het Parc National Toubkal (rondom de hoogste berg in de Atlas), georganiseerd door Parfum Berbère. Tijdens de tocht erheen van de (Frans en Engelssprekende) gids uitleg gekregen over de verschillende dorpjes en de berbercultuur, daarna langs adembenemende uitzichten naar een overheerlijke lunch in een bergdorpje gelopen en daarna weer netjes met een busje teruggebracht.

Over een auto huren en in de stad rondrijden kan ik maar een ding zeggen: niet doen!
In de smalle steegjes in de Medina kun je niets met de auto, en daarbuiten zijn de wegen breder maar is het verkeer een totale zelforganiserende chaos. Rijstroken, voorrangsregels, stoplichten en richtingaanwijzers bestaan er niet of nauwelijks, maar claxons, brommers, ezelkarretjes, brommers, bussen, brommers en rammelende taxi's wel.
Wat we er wel hebben gedaan, is scooters huren en daarmee rondom de Medina rijden. Doodeng maar keigaaf!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:43

De Jardin Majorelle was ook helemaal mijn ding. :j

Nu ben ik toch al gek op parken, maar dan ook nog een park met voornamelijk blauwe gebouwen en andere felle kleurtjes... :P

Afbeelding

oomens schreef:
Overal word je aangeschoten door mensen die iets van je willen of je wat willen verkopen, maar desondanks zijn de meeste mensen er heel netjes en naar mijn idee een stuk minder opdringerig en vasthoudend dan in Fez.

Helemaal mee eens! Wij zijn in Fez begonnen en in Marrakech geëindigd. Ik zag er aan het eind van de reis (en na de rust in de woestijn) wat tegenop om weer in een grote stad te zijn, vooral om die reden. Maar het viel me alles mee vergeleken bij Fez. :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:10

Karin schreef:
Helemaal mee eens! Wij zijn in Fez begonnen en in Marrakech geëindigd. Ik zag er aan het eind van de reis (en na de rust in de woestijn) wat tegenop om weer in een grote stad te zijn, vooral om die reden. Maar het viel me alles mee vergeleken bij Fez. :j

Wij zijn in Marrakech begonnen en hebben daar heerlijk ontspannen aan het land kunnen 'wennen'. Daarna gingen we via Rabat (modern(er), veel 'westerser' qua bebouwing en compleet verstopt door alle auto's) naar Fez.
De medina van Fez is echt wel mooi hoor, maar ik was blij dat we maar één dag hoefden. In het begin klinkt "I show you tannery" nog behulpzaam, maar na 28x "nee" en de halve stad lang door zo'n jochie achtervolgd te zijn is het toch echt genoeg voor mij. Waar Marrakech 's avonds vooral heel lang gezellig blijft, hing er in Fez toen bijna meteen na zonsondergang een grimmige sfeer. Jammer.

Voor ons kwam de rust van de woestijn trouwens pas op het laatst en tussen twee hectische reisdagen. Eerst van 's ochtends 8 tot 's avonds half 7 in een busje vanuit Fez tot net iets onder Erfoud (bij de Algerijnse grens), daarna 's avonds op een kameel de woestijn in, kameel eten en kort onder de sterren naast de tenten slapen.
Opstaan moest al om 3 uur omdat we het hele stuk nog terug richting vliegveld Fez moesten, maar dat was het helemaal waard. De nachtrit door de woestijn met de haarscherpe schaduwen in het maanlicht met alleen het geluid van de wind en de kamelen, was werkelijk onvergetelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:33

Voor de nacht in de woestijn hadden wij wat meer tijd. Vond het erg indrukwekkend, overweldigend bijna, al dat zand en dan met zo'n kameel... Ook erg mooie foto's gemaakt, ik wist uit Australië al wat zonlicht met de kleur van zand doet. :j

De verkopers in Fez vond ik bijna agressief vergeleken met die in Marrakech. Op z'n minst erg opdringerig. In Marrakech voelde ik me idd ook na zonsondergang nog relatief veilig op straat, in Fez was dat beduidend minder.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:06

mijn vriend en ik zijn van plan om ergens in juni twee weken naar marokko te gaan.
Wij willen dit een beetje op de bonnefooi doen, zijn er mensen die dit gedaan hebben en is het aan te raden?
verder hebben jullie de woestijntocht via een bepaalde organisatie gedaan?
En wat zijn ongeveer de kosten van een dag in marokko?