Citytrip Praag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mlies

Citytrip Praag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 17:20

Eind april, begin mei wil ik graag een paar dagen naar Praag met m'n zusje.
Lijkt ons een mooie stad. :j

Maar, wat zijn nou absoluut de dingen die we niet mogen missen?

Tips, aan- en afraders, ervaringen, allemaal welkom! :)

Tellie

Re: Citytrip Praag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:27

Alles. :')
Ik vind het echt een geweldige stad. Vooral de burcht mag je niet missen. :)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 17:35

Kijk, dat is al een hoopvol eerste bericht haha! :D

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:36

Verder is de hele oude stad prachtig. :')

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:43

Mlies schreef:
Tips, aan- en afraders, ervaringen, allemaal welkom! :)

Ticket naar Budapest boeken ipv naar Praag :')

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:45

Heb je al een hotel? Ik heb toentertijd in een hotel gezeten, het Red & Blue Design Hotel, echt super luxe en fijn en echt heel goedkoop. Verder moet je gewoon even bij de balie van je hotel vragen naar goedkope tentjes, je hebt daar pizzeria's waar je voor 5 euro een grote pizza en drinken hebt. Lekker goedkoop daar :D

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:47

Ik ben er ook geweest met school, prachtige stad! Wat wij vooral heel leuk vonden waren kleine plaatselijke marktjes buiten de stad en dan afdingen enzo..

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 17:54

Nog helemaal niks geboekt Tanya, ga even googlen op dat hotel. :j

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:49

Praag is echt een leuke stad! *D Ook zeker naar die toren op een heuvel gaan! (Ben de naam kwijt) maar vanaf daar heb je een uitzicht over heel de stad! :P Alles kan je makkelijk doen met een dagkaart voor de tram en metro!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:21

Praag is ontzettend mooi, mooie gebouwen, leuke sfeer, echt een leuke stad :) Ik zat in hotel Andel's, was ook een heel erg mooi hotel met een heel uitgebreid ontbijtbuffet.

De Karelsbrug is zeker de moeite waard, je hebt een prachtig uitzicht over de rivier en op de brug zelf staan allerlei kraampjes en straatmuzikanten. Wij zijn ook naar een burght geweest waar ook een aantal regeringsgebouwen staan. Ik ben alleen de naam even kwijt. Dat is ook erg mooi! Prachtige gebouwen en ook een mooi uitzicht over de stad.

In Praag is er een kerk heel bekend om het klokje. In de toeristenboekjes stond dat dat heel spectaculair was, dus rond de aangegeven tijd stonden wij daar ook met nog honderden mensen. Maar dat stelde echt niks voor :') Klokje ging open, er kwamen wat poppetjes langs, er blies iemand op een instrument en dat was het. Maar goed, je hebt het in ieder geval gezien.

Verder is de stadsschouwburg ook erg mooi om te bekijken, je kan er ook zo binnenlopen.

Ik weet niet of je ook wat buiten Praag wilt bekijken? Wij zijn naar Teresienstad geweest, dat is een concentratiekamp/gevangenis uit de tweede wereldoorlog. Was volgens mij een half uurtje met de bus. Dat was heel indrukwekkend! Het is een heel apart kamp, anders dan de andere kampen qua structuur en opbouw. Wij hadden dat al voordat we gingen via een touroperator via internet geboekt, weet niet meer wie dat was, maar ik kan dat zo even nakijken als je daar eventueel belangstelling voor hebt.

Praag is gewoon echt een hele leuke en gezellige stad om doorheen te lopen. Wij hebben eigenlijk alles te voet gedaan. We gingen alleen met de tram om van het hotel in het oude gedeelte te komen (wij zaten in het wat nieuwere gedeelte).

Presidentsgebouw in de burght: http://94.100.118.39/1299300001-1299350 ... _3VkY.jpeg
Uitzicht vanaf de burght: http://94.100.126.75/1299300001-1299350 ... __SEr.jpeg
Ook in de burght: http://94.100.121.44/1299300001-1299350 ... _URzl.jpeg
Concentratiekamp: http://94.100.114.165/1299300001-129935 ... _c98G.jpeg

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:43

_Tamara schreef:
In Praag is er een kerk heel bekend om het klokje. In de toeristenboekjes stond dat dat heel spectaculair was, dus rond de aangegeven tijd stonden wij daar ook met nog honderden mensen. Maar dat stelde echt niks voor :') Klokje ging open, er kwamen wat poppetjes langs, er blies iemand op een instrument en dat was het. Maar goed, je hebt het in ieder geval gezien.

De astronomische klok ("Orloj") staat blijkbaar ook bekend al één van de meest overrated monumenten ter wereld. Maar! Als je het eventjes in historische context plaatst (of allesinds in de legende ervan), wordt het meteen al veel interessanter. Hij is gemaakt in de 15e eeuw (tussen 1410 en 1490) door een klokkenmaker 'Hanus'. Toen de klok vervaardigd was, is Hanus naar de Burcht geroepen door de toenmalige gemeenteraden. Daar zijn zijn beide ogen uitgestoken, om te voorkomen dat hij ooit nog eens soortgelijke klok zou kunnen maken. Volgens de legende is Hanus dan tot bovenin de toren gekropen, om zich vervolgens naar beneden te werpen en zelfmoord te plegen. Tijdens zijn val raakt hij cruciale onderdelen van de klok, waardoor die na zijn door ook meer dan 100 jaar niet meer gewerkt heeft. De klok is verder de oudste astrologische klok die nog effectief werkt, en daarnaast momenteel zelfs nog accurater is dan pakweg een Swatch horloge. Je kan er ook echt super veel dingen op aflezen, als je maar weet hoe (in totaal zelfs 12 dingen geloof ik). Op de onderste cirkel, staan bijvoorbeeld ook alle 'naamdagen' (in Tsjechie hebben mensen naast een verjaardag ook een naamdag, 'Svatek' namelijk... bv 2 januari = Karina, 3januari = Radmila,...).

Anyway, mijn tip is om zéker één van de free tours van "new Prague tours" mee te volgen. Ik heb nu al een paar tours van hun gedaan, en ze hebben echt fantastisch goede gidsen, die echt vol enthousiasme kunnen vertellen, niet TE diep ingaan op geschiedenis, maar toch een heel volledig beeld geven. Praag is namelijk een heel mooie, gezellige stad, maar als je Praag niet in zijn historische context (oorlog, communisme, Jan Palach, studentenrevoluties, Fluwelen revolutie, Vaclav Havel,...) kan plaatsen mis je écht heel veel van zijn charmes.

Verder: het beste bier is te vinden in het klooster op Mala Strana (situeert zich ongeveer tussen de 'eifeltoren' en de burcht, je hebt er trouwens ook een héél mooie bibliotheek en het beste uitzicht over de stad)!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:04

Praag is leuk! Hoeveel dagen ga je? Ook een aanrader om even rond te struinen: Kútna Hora. Ongeveer 70km van Praag en erg goed te doen met de trein. http://nl.wikipedia.org/wiki/poedersuiker%C3%A1_Hora

edit: Heerlijk die censuur :+ link evt even aanpassen naar k ut (aan elkaar ;) of even googlen.