Mooie plekken om paarden te fotograferen en te rijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerelBormans

Mooie plekken om paarden te fotograferen en te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:21

Hoi,

Ik hoop dat dit topic hier goed staat (anders graag verplaatsen). Maar ik fotografeer graag op locatie en ik zou ook wel graag eens willen weten wat voor mooie locaties er allemaal zijn in Nederland om foto´s te maken van paarden. Maakt niet uit waar. Graag zou ik een korte uitleg hebben zodat je weet hoe je er komen moet en waar je eventueel op moet letten (alleen toegankelijk binnen bepaalde periode of alleen met ruiterbewijs etc) en wat voorbeeld foto's van het gebied (al dan niet met paard ;). Ik hoop dat dit een mooie verzameling kan worden van allemaal leuke en inspirerende plekken waar je naartoe kan met je paarden en vooral waar je ook mooie foto's kunt maken.

Ik zal het spits afbijten en twee plekken noemen waar ik heb gefotografeerd (en waar ik het ook een beetje van kan uitleggen).

De eerste plek is in de Soesterduinen, daar fotografeer ik regelmatig. Waar je bij de Soesterduinen wel aan moet denken is dat je op de ruiterpaden moet blijven en het verplicht is om een plaatje en een ruiterbewijs te hebben (plaatje is te huur van 7,50 bij manege Nieuw Eldorado met een borg van 25 euro).

Afbeelding
parkeren kan zowel bij de Kiosk de lange duinen http://www.kioskdelangeduinen.nl/ als langs de weg even verderop bij de kruising van de Dolderseweg met de Wieksloterweg Oostzijde. Op die plek kan je het spoor oversteken en een stukje door het bos richting de Soesterduinen. Eerst passeer je een ruiterpad naar rechts, daar ga je rechtdoor en later kom je naar links een pad met daarnaast paaltjes (waarmee een klein gebiedje zijn afgezet) tegen, daar kan je het zand op. Dat is de plek waar ik onder andere deze foto heb gemaakt:

Afbeelding

De tweede plek is op de Veluwe. Daar kan je de Hierderweg volgen tot je tegen de parkeerplaats aanrijd (aan de rechterhand). Daar kan je een stukje door het bos (sorry, deze route kan ik iets minder duidelijk uitleggen, ik ben er één keer geweest) naar de zandvlakte rijden waarna je eerst een stukje heide tegen komt, daar kan je het pad volgen en kom je op de zandvlakte.

Afbeelding

Op dat stukje van de Veluwe heb ik onder andere deze twee foto gemaakt op het zandstuk en het heide stuk:

Afbeelding
Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:44

MerelBormans

Re: Mooie plekken om paarden te fotograferen en te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 12:31

Aah, kijk dat is handig :)

Nu maar hopen dat er leuke (en misschien ook wel versassende) plekken om te rijden en/of fotograferen voorbij komen :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:54

de Put (oid?), Lunteren
Loonse- en Drunense Duinen, Loon op Zand
Surea, Dorst
Kadettenkamp, Teteringen

Ik zal er binnenkort even voor zitten om het ook zo te verduidelijken!

Ik ben ook wel benieuwd naar de onderlinge verschillen qua Nederlandse stranden voor dergelijke fotoshoots?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:00

de genieput in Havelte is ook erg mooi om foto's te maken, er is een hele mooie waterplas waar je zomers met je paard in kunt zwemmen en banjeren. de ruiterroute gaat hier namelijk dwars doorheen / langs, dus het is toegestaan om met je paard daar te komen. de genieput ligt dicht bij de johan postkazerne.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:02

De Loonse en Drunense duinen zijn ook schitterend, of misschien de Kampina, hier in Noord-Brabant? :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:06

Ben wel geen fotograaf
Maar weet wel wat locaties

Drens friese wold zijn echt erg veel locaties en voor veel heb je gewoon vrijstelling nodig :
Omgeving oude willem zijn erg veel mooie locaties (vlak bij de boswachterij bos en zand, langs de oude willems weg en dan aan het einde van beide fiets paden aan weerszijden halverwege deze weg)
Het kleine stukje achter hoogersmilde zijn ook een paar mooie locaties (wel veel teken)
Canada meer uiteraard (spreekt voor zich)
Kale duinen (spreekt ook voor zich)
Bochoord zijn ook veel mooie locaties maar hier moet je wel uitkijken voor moerassige gebieden

Oude TT baan zijn een paar mooie plekjes (niet veel)

Gieten het zandgat (daar waar de wiellerronde ook gehouden word)

Zal even meer bedenken
Ik heb niet van alles foto's maar een groot deel van de foto's die Ivonka geschoten heeft van sil zijn in bochoord gemaakt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:09

Ik had ergens gehoord dat je bij het Canadameer niet meer met paarden mocht komen?

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:11

Ik zie al aardig wat namen van plekken voorbij komen, leuk! :)

En Rommulus, je hoeft ook zeker geen fotograaf te zijn om de plaatsen te kunnen vertellen. Je kan er in veel gevallen ook mooi paardrijden :)

Is dit in Bochoord?

Afbeelding
Afbeelding

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:12

leuk topic om zo leuke plekjes te vinden

soesterduinen is idd erg handig en ook makkelijk te komen
zandgat ofzo bij ede is ook mooi maar was best nog wel en eind lopen om er te komen
( ben daar met sneeuw geweest dus geen duidelijke foto's van eigelijk hoe het er normaal uit zou zien )

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:13

Ja dat is bochoord
Maar dat is wel een stukje waar je echt goed moet uitkijken waar je gaat staan
1 meter verder en je zakt weg :=

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:17

snowdon schreef:
Ik had ergens gehoord dat je bij het Canadameer niet meer met paarden mocht komen?

Klopt
Er zou een nieuwe locatie gegraven worden (ze zouden er al mee bezig zijn)
Maar afgezien van bochoord moet je bijna overal in het drens friese wold vrijstelling voor vragen (al weet ik het niet zeker van het zand stuk bij de boswachterij in oude willem)

Er zijn ook veel mooie ruiter paden daar maar veel lastig om foto's te maken

(eigenlijk alles van de 1e alinea zijn in het drens friese wold ;) )
Weet nog veel meer mooie plekken maar die zijn niet 123 te benoemen
Als iemand een kaart online heeft staan kan ik ze allemaal wel aan geven maar ze zijn niet allemaal even makkelijk te bereiken

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:40

Terhorsterzand in Beilen. :) Voorbeeldfoto's komen vanmiddag even, ik zit op mijn mobiel. Je kan zo doorrijden naar het Dwingelderveld. Je moet eigenlijk wel op de ruiterpaden blijven, maar voor fotomeetings enz kan er toestemming gevraagd worden bij Staatsbosbeheer.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:43

Ik vind het inderdaad wel erg interessant om wat foto's te zien van het Terhorsterzand
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-02-12 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek TS post aangepast

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:44

Maashorst aan de noordkant van Uden is ook heel erg mooi, vooral als de heide in bloei staat. Er loopt een groot ruiterpad overheen waar ook gecrossed kan worden.

Afbeelding
Afbeelding

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:06

Maashorst is mooi, zeker op de foto's waarbij de heide in bloei staat. Jammer dat het nog tot Augustus/September duurt voordat het zover is :). Maar erg mooie foto's SSDesign.

Havelte en de Genieput zijn inderdaad ook erg mooi. Leuk afwisselend gebied, ik heb er ook een keer gefotografeerd, de auto is toen in de buurt van twee hunnebedden geparkeerd en we waren zo in het gebied vanaf daar en de Genieput is vanaf die parkeerplaats goed te lopen. Maar weet niet precies uit te leggen hoe je moet komen daar.

Hier een impressie van dat gebied. Ik heb daar Sterre van Corona-lime op de foto gezet. Was een leuk dagje :)

De hunnebedden:

AfbeeldingAfbeelding

Genieput, maar daar zie je alleen bomen... Sterre wilde niet het water in, maar het was ook niet warm die dag ;):

Afbeelding

Hoger gras in het gebied zelf:

Afbeelding

Er worden ook schapen gehoed in het gebied:

Afbeelding

Al met al vind ik Havelte een ontzettend leuk en afwisselend gebied. Jammer dat het zo ver rijden is voor me, anders zou ik er wel vaker fotograferen :).

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:13

veel echt mooie plekken zoals heide enzo en strand is vanaf omgeving hier altijd erg ver te rijden :(

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:21

strand en duinen bij hargen (schoorl)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:23

Ik vind zelf ons bos (Beeckestijn + Waterland) práchtig om foto's in te maken. Wij hebben mazzel dat we met het paard in waterland staan, want daar mogen geen andere mensen komen, dus dan is het helemaal gaaf :j In het bos is het verder wel druk natuurlijk met mooi weer. Maar bossen vind ik altijd nog de mooiste plek.

Duinen in Kennerland zijn ook érg mooi, is ook een hele grote plas/meer bij.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:25

Hebben jullie foto's van de gebieden?

En monique1983, wij wonen op de Utrechtse Heuvelrug, ook veel prachtig gebied hier in de buurt hoor ;).

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:27

ik heb alleen foto's van de hondenmeeting richard heeft vast wel foto's van de paardenmeeting

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:27

kgambler schreef:
Ik vind het inderdaad wel erg interessant om wat foto's te zien van het Terhorsterzand aangezien HPE er ook heen gaat en ik mee mag :)

De omgeving kan je voornamelijk op Google vinden, want ik heb zelf geen omgevingsfoto's, haha!
Deze foto's van Cas zijn er gemaakt:
[ITP] Cas door NavatuShots & FadingFotografie!

Van Douwe:
[ITP] Douwe voor de lens van NavatuShots & FadingFotografie

En van Alvaro:
[ITP] Mijn lieve Alvaro door Fading Fotografie & Natavu Shots!

En ik heb zelf alleen maar hondenfoto's van Terhorsterzand, ook interesse naar? Want dan plaats ik die hier :) Maar omdat het een paarden-topic is..

Edit: Oh ja, ook een "nadeel" is, is dat je er daar niet met paarden het watertje in mag :n Is stilstaand water en 's zomers wordt het als zwemwater gebruikt, dus dan vervuilt het...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:29

borrie01 schreef:
ik heb alleen foto's van de hondenmeeting richard heeft vast wel foto's van de paardenmeeting

Heb weinig achtergrond/omgeving op de foto. :=

http://bit.ly/zoCL2Q

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:31

@kgambler daar ben ik dus echt nog nooit geweest :P en ja dat is idd niet super ver weg van hier :P
jij daar toevallig voorbeeld foto's van hoe het er daar uit ziet?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:33

Laatst bijgewerkt door Marit op 31-01-12 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt