Noordkaaproute - Rondreis door Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marianna

Noordkaaproute - Rondreis door Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:17

Ter orientatie:

Het zit al even in m'n hoofd maar ik zou heel graag de noordkaaproute willen rijden met als eindstation de Noordkaap.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dingen die je onderweg absoluut moet bekijken?
Hoeveel tijd moet je er voor uit trekken - is 3 weken voldoende?
Met wat voor kosten moet ik rekening houden?

Andere tips etc zijn ook welkom :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:36

Het kan in drie weken, maar het lijkt mij krap.
De route vanaf 'huis' is ongeveer 6500 km (volledige route door Zweden en Noorwegen van / naar NL). Hiermee kun je de benzinekosten uitrekenen. Amsterdam / Noordkaap is 3000 km.
Je komt meerdere keren de ferry / tolweg tegen en kost om en nabij de 700 euro voor de gehele route :)

Wil je in hotels verblijven, b&b's, op een camping staan of wil je wildkamperen? Wildkamperen is overal in Noorwegen toegestaan, door het Allemannsretten (recht tot wildkamperen) :)
In Noorwegen mag je nagenoeg overal 'maar' 90 km/u rijden op de snelwegen.

Het lijkt mij heel gaaf om te doen, de hurtigruten lijken mij ook mooi (postroute over water).

marianna

Re: Noordkaaproute - Rondreis door Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:40

Dank je wel voor de info. Wat een hoge kostenpost voor de ferry / tolwegen. Daar had ik (nog) niet bij stil gestaan.
De km's komen wel ongeveer overeen met wat ik in gedachten heb.

De manier van overnachten hangt ook even van m'n reisgezelschap af. Indien mijn vriend mee gaat dan zal het niet kamperen worden. Wat zijn de gemiddelde prijzen van b&b's? En heeft Noorwegen ook niet van die zogenoemde trekkershutten?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:06

Hier vind je de officiele website voor de ferry: http://www.visitnorway.com/ferries-and-ships
Ik heb alleen nog niet een mogelijkheid gevonden om een route op te geven waar de kosten uit komen rollen.

Trekkershutten weet ik eerlijk gezegd niet. Hotels zijn iig stervensduur in Noorwegen, dus ik ga er van uit dat B&B's ook iets duurder zijn dan in NL.

Ik kom veel voor mijn werk in Noorwegen, maar heb eerlijk gezegd nog nooit echt rondgereisd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:36

Je hebt zogenaamde 'Stugor' in Zweden en 'Hyttar' in Noorwegen, dat zijn hutjes met keuken en sanitair, heel eenvoudig, waar je voor om en nabij 30 tot 40 euro per nacht kunt overnachten. Voor een camping kun je voor 16 tot 25 euro per nacht staan. En je kunt uiteraard in zowel Zweden als Noorwegen wildkamperen.

Je kunt er ook voor kiezen om via Zweden naar het noorden te rijden, dan kun je met kortere veerboten (Duitsland - Denemarken van 45 minuten en Denemarken - Zweden van 20 minuten.) Ook kun je kiezen voor de Öresundbrug van Denemarken naar Zweden, daar betaal je tol voor. Voor een gewone auto ben je dan voor +- 200 euro aan boot / tolkosten in Zweden, echter heb je wel weer hogere brandstofkosten. In Zweden mag je op de meeste snelwegen 110 km/h rijden waardoor je sneller op kunt schieten naar het noorden.

Desalniettemin is het een lange rit en is af en toe een pauze-dag of een paar rustdagen erg prettig. 3 weken is dan vrij kort. Het kan, maar zeker als je meer wilt zien van de omgeving dan de snelweg, zou ik 4 of 5 weken uittrekken.

Brandstof was vorig jaar zomer goedkoper dan in Nederland (in Zweden, Noorwegen weet ik niet).

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:46

Ik heb het op de fiets gedaan (vanaf Oslo) en met de tent. Volgens mij was dat stuk ongeveer 2400 km.
Wij hadden alleen in de grote steden waar geen campings waren een hotel. In hun vakantieseizoen zijn die heel goedkoop maar zodra de noorse zomervakantie voorbij is zijn hotels ineens behoorlijk duur. Veel hotels hebben kamers met keuken of verhuren appartementen per nacht, dan kan je 's avonds zelf koken en bespaar je weer wat.
Een hutje op de camping kan ook maar realiseer je dat die heel primitief zijn, vaak geen stromend water en zeker geen eigen sanitair, dus als je vriend niet wil camperen is dat waarschijnlijk ook geen optie.
Met de fiets hebben we heel veel eilanden meegenomen, de veerpont is dan nagenoeg gratis, maar sommige veerponten zijn met de auto echt vreselijk duur en dan is de A1 afrijden een betere optie. De lofoten zou ik in ieder geval proberen mee te nemen, waanzinnig mooi daar, roeibootje huren en je eigen avondeten bij elkaar vissen. Verder ben ik dol op de noorse 'steden'. Trondheim, Bergen (niet op de route), Oslo (echt gezellig) en een dagje Tromsø moet echt op de agenda staan.
Je kan altijd met de postboot (hurtigruten) terug, maar realiseer je wel dat de echte oude postboten niet meer varen en je een kleine week 'opgesloten' zit (de boot legt vaak aan) met allemaal bejaarde Duitsers.