Inenten tegen rabiës, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Inenten tegen rabiës, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 17:53

Hallo,

4 maart ga ik voor 5 weken naar Afrika, Ghana.
Nu zit ik heel erg te twijfelen of ik me laat inenten tegen Rabiës/hondsdolheid. De een zegt van wel en de andere weer niet.. De travel Doctor zegt dat het niet nodig is voor zo'n korte tijd en dat je gewoon heel goed moet opletten, maar raad het ook niet af. Het zijn 3 (dure) prikken en kunnen geen Rabiës voorkomen, wel hoef je geloof ik maar 2 ipv 5 prikken als je gebeten wordt en heb je langer de tijd om een ziekenhuis op te zoeken. Zonder inenting in NL moet je binnen 24 uur in een ziekenhuis, het spul wat je dan moet krijgen is ook niet overal verkrijgbaar. Als je besmet bent en je wordt ziek, kan er niks meer aan gedaan worden en is het dodelijk.

Kortom, ik weet het niet!
Wie heeft er ervaring met (korte) reizen naar Afrika en met het vacineren van Rabiës?

RM_

Re: Inenten tegen rabiës, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:23

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:50

Ja gewoon doen, ookal is het duur, ik zou het altijd doen, stel er gebeurd wel wat? gewoon altijd doen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:55

Doen, pech kan je altijd hebben en de afstanden zijn daar enorm veel groter dan hier. Daarnaast wil je eigenlijk liever niet in zo'n land in het ziekenhuis (zeker buiten de hoofdstad) belanden ivm hergebruik naalden en andere hygiënerisico's. Informeer ook naar malaria, hepatitis, tetanus, etc. en neem een eigen nood injectienaalden set mee mocht je toch in een ziekenhuis terecht komen.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 00:12

Dankjulliewel :)
Sowieso krijg ik de prikken tegen gele koorts, hepatitis à/b in een, buiktyphus, DTP en bmr (heb als kind nooit gehad) verder malaria pillen en tbc test. De eerste 2 prikken heb ik al gehad.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:11

Ik heb het destijds niet gedaan. Reden? Gewoon omdat ik niet zo van de entingen ben...

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:14

Hm, heb toch besloten het wél te doen. Ik twijfel zo erg dat ik bang ben dat als ik het niet doe, ik er spijt van krijg en daar dan mee zit. Het is duur maar ik heb een dealtje met mijn ouders gesloten :o Alles wat niet vergoed wordt qua inentingen betalen zij :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:28

Als je niet specifiek iets gaat doen met een verhoogd risico op rabiës, zou ik het niet doen denk ik. In principe wordt de vaccinatie ook alleen aangeraden als je langer dan drie maanden gaat. Besmetting vindt vrijwel alleen plaats via een beet met een besmet dier. Ik heb Afrika drie maanden gewerkt in een wildlifeopvang met bijvoorbeeld mongooses (zeer vaak dragers van rabiës) dus ik heb me wel bewust laten enten. Ik was overigens wel de enige vrijwilliger die dat had laten doen. :)

Maar als je je er erge zorgen over maakt, gewoon doen waar je je het prettigst bij voelt hoor. :)

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:04

Ik heb vandaag mijn eerste Rabiës prik gehad. Ik ben namelijk wel van plan om naar apengebied te gaan en verder gewoon voor mijn eigen geruststelling. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:06

Goed zo!
Rabies is niet te genezsen, dus je kan er maar beter tegen ingeent zijn :)
Veel plezier in Afrika!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:40

Dankjewel :D
Typen gaat een beetje moeilijk want mijn armen zijn echt heel stijf! :') Heb net 3 prikken gehad..