Vakantiebestemming Ethiopië (incl. paardentrektocht) verslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Vakantiebestemming Ethiopië (incl. paardentrektocht) verslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 16:12

Geen doorsnee bestemming voor vakantie, maar als er familie woont kunnen dingen wel eens anders lopen :)

Na Kerst vertrok ik samen met mijn moeder naar Ethiopië voor in totaal twee weken. Familie woont in de hoofdstad waar we eerst wat tidj hebben doorgebracht en later zijn we nog de Bale Mountains (bergen!) in gegaan. En dat is echt wel een verschil ten opzichte van de stad.

En bokt is en blijft natuurlijk een paardenforum, dus om die reden vooral wat focus op de paarden tijdens onze tocht in de bergen. Nu was het geen die-hard paardentocht trouwens. Ik was de enige echte paardenliefhebber en er waren kleine kinderen ook bij. Maar zo hebben jullie wel een beetje indruk ook van de paarden in Ethiopië :)

De Hoofdstad

De hoofdstad is Addis Ababa, ca. 7 mio inwoners (10% van de hele bevolking woont in die stad). Stad ligt op ca. 2000 meter hoogte en met zo'n 25 graden en alle dagen zon heerlijk klimaat! Bij deze even orte impressie met wat foto's.

Zijweg vanaf de doorgaande weg, hier zit de stad vol mee.
Afbeelding

Vervoer van spullen in de stad doe je zo:
Afbeelding

En midden in de stad ook niet verbaasd op kijken als er file staat ;)
Afbeelding

De Bergen

We hebben een 4 daagse tocht gemaakt door de bergen tot op ca. 3300 meter hoogte. Waarbij we zelf veel liepen en voor de kinderen + bagage paarden mee hadden.
Het mag voor zich spreken dat paarden hebben/ houden in Ethiopië wel wat verschillend is ten opzichte van Nederland ;)

Eerst nog even de bolletjes hooi op pootjes en met ezelsoren, vooral ezels worden gebruikt voor vervoer van spullen. Paarden meer voor personen zeg maar..
Afbeelding

Als je dan op trektocht besluit te gaan duurt het een paar uur en ben je een hele grote groep mensen verder, voordat er ook maar enig schot in lijkt te gaan zitten :)
http://img.photobucket.com/albums/v516/ ... -kopie.jpg

Beladen van het pakpaard
Afbeelding

Strovelden die kleurden als goud, helaas minder goed op de foto te zien en het vervoer van stro:

Onderweg (ik mocht bij de kleinen erop dan zaten ze steviger, scheelde mij ook stukken lopen ;) ) Heb me trouwens wel groot gevoeld voor de 'kleine' paardjes.
Afbeelding

Tussenstop
Afbeelding

Bergpaadjes waarvan ik niet zou bedenken ze te paard te nemen
Afbeelding

Zie ook filmpje :)
Afbeelding

Optoming van een paard, weinig van leer zeg maar ;)
Afbeelding

En voor de kar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat schitterende uitzichten:
Afbeelding

Afbeelding

Nog wat weetjes:
Een goed paard betalen ze zo'n 4000 Birr (omgerekend 200 euro voor). Hoefsmid/ tandarts of osteopaat kennen ze niet. Op rustplaatsen gooien ze gewoon het lange touw los en dan kunnen de paarden eten. Sommige zetten ze vast, maar de meesten niet. Pakpaard liep ook meestal zonder begeleider o.i.d. achter de groep aan.. En qua karakter waren de meeste paarden hetzelfde, geen hittepetitten in ieder geval ;) Meer rouwdouwers die het nemen zoals het is zeg maar.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden, uiteraard valt er nog veel meer te vertellen over het land etc. Maar anders wordt het wel een extreem lang verhaal. Maar als je nog specifiek wat wilt weten, vragen staat vrij :)

Al met al was het wel echt een unieke ervaring van een reis! :)

Goof

Re: Vakantiebestemming Ethiopië (incl. paardentrektocht) verslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:21

Goh wat een bijzondere locatie voor een vakantie. Het ziet er mooi uit daar. Zal een gave reis geweest zijn zeker?
Vind de pony's er overigens niet verkeerd uitzien.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:25

Een vriend van ons woont ook in Ethiopie.
Het verschil tussen de hoofdstad en de kleine dorpjes is wel enorm
Het is wel een goedkoop land.
Heb hem eigelijk nooit over de paarden gehoort, ze hebben op zijn werk wel een schattig ezeltje

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:53

Erg tof dat je dat gedaan hebt Bien :j
Wat n wereld van verschil daar zeg.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:36

Gaaf he! :D
Zo te zien heb je het super naar je zin gehad!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:01

Was zeker een prachtige trip! :)

En in een land waar de mensen het niet altijd even goed hebben, daar is de omgang met dieren anders. Vee in/ rondom de stad was wel duidelijk schraler dan in de bergen. Krachtvoer bijvoeren doen ze niet aan ;) Meeste stonden wel goed op de voeten, maar ik heb ook wel enkele vergroeide voeten gezien wat in NL met een paar keer corrigeren door een hoefsmid prima opgelost kon worden.

Sowieso is een clutuur met werkpaarden anders dan hobby/luxe paarden houden. Maar dat maakte het juist wel interessant :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:32

Ziet eruit als een gave ervaring. Dat bergpad viel nog wel mee toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:26

Wauw, wat is het toch een mooi land. Vrienden waar we zelf verschillende reizen mee hebben gemaakt zijn er ook op vakantie geweest, die waren er weg van. Alleen schijnen de voorzieningen erg slecht te zijn, slechte hotels, slecht eten, en hygiëne echt van niets (en dat terwijl wij heel wat gewend zijn al in de landen die we bezocht hebben). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dat ervaren hebt. Zou er ook nog graag naar toe willen, maar met iets verbeterde omstandigheden als die vrienden van ons hadden. :D

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:09

Wow!! Een hele ervaring, en wat een verschil dan het met ons hier in ons kikkerlandje en luxe verwende knollies!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:29

Dat bergpad viel nog wel mee idd, alhoewel het toch wel steiler en onregelmatiger was dan op de foto lijkt. Andere paadjes waren echt smaller en vol met steen/ rots :j

Neonlight, het is echt een prachtig land inderdaad! Bij familie in huis was het geod te doen qua voorzieningen. Weet dat mijn ouders ook eens zijn geweest en in verschillende hotels hebben doorgebracht, dat was inderdaad qua voorzieningen armzalig wat ik van ze begreep. Volgens mij in het midden is nog wel wat schappelijsk te vinden, maar zodra je echt gaat reizen naar het noorden of zuiden heb je denk ik weinig keus meer idd. ;)

Bobo, dat mogen we die knollies hier best wel eens in de oren knopen inderdaad als ze even aan het werk mogen :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:40

Ethiopië :+:

Ik ben er vorig jaar 8 weken geweest.

Jeetje wat een indruk heeft het achtergelaten. Ik zat zelf in Gondar en moest 1 keer over terug naar Addis omdat mijn visa was verlopen. 12 uur lang in een blauw busje :+ Maar ik heb zoveel gezien. Prachtig! Ik ben zelf ook naar de Simien Mountains geweest en de Blue Nile. En wat een geweldige mensen zijn er daar.