Vrijwilligers in het buitenland, 2012!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Vrijwilligers in het buitenland, 2012!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 21:08

Hai :D

Maandag ga ik me aanmelden voor een project in Ghana voor 5 weken. Eerst een introweek met dans, taal, trommel etc lessen, stadstour, do's en don'ts enzo! En dan nog 4 weken werken in een weeshuis. Mijn vertrekdatum staat nu op 4 maart. Ik heb vorige week mijn eerste inentingen gehad.

Het is mijn eerste grote reis alleen en het leek me leuk om hier alle bokt vrijwilligers te verzamelen om tips, adviesen, verhalen, webbloggen en al het andere wat bij vrijwillegerswerk in het buitenland komt kijken te delen. :)
Groetjes
Rozemarijn

Anoniem

Re: Vrijwilligers in het buitenland, 2012!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:21

dat klinkt heel leuk :D ik ga niet dit jaar ergens heen denk ik ....

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:43

Een ander jaar wel? Of geweest? :)

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:51

Hoi!
Ik zit momenteel vrijwillig in het buitenland voor stage. Ik kon kiezen of 12 weken ergens werken waar ik mijn diploma al voor heb. Of in het buitenland ervaringen op doen..
Tja, en nu zit ik in Polen en werk in een kinderhuis voor kinderen die om wat voor reden dan ook niet meer thuis kunnen wonen omdat de ouders (als die aanwezig zijn) hiertoe niet in staat zijn. Maar ook 'euro weesjes' en echt weeskinderen.
Ik zie dat je 5 weken gaat. Dat is naar mijn mening te doen. Maar zorg er voor dat je dingen hebt van thuis die belangrijk voor je zijn. Ik heb bijvoorbeeld mijn knuffel mee, klinkt stom. Maar hoe mooi en fijn het overdag ook is. Soms als je s avonds in bed ligt en alles verwerkt wat je die dag hebt gezien of gedaan. Is het gewoon fijn om iets van thuis te hebben. Ook kunnen dit foto's zijn of iets anders waar jij veel waarde aan hecht.
En wat ook belangrijk/leuk is.. Hou een dagboek bij. Je onthoud nooit alle dingen die je hebt gedaan, of wat kinderen/begeleiders tegen je zeiden en wat jou heeft geraakt. Al is het maar 3 zinnen.. Het is goed/fijn om bij te houden!
Maak ook veel foto's, niet van de 'bijzondere' dingen. Maar ook de 'gewone' dingen. De plek waar je boodschappen doet. Waar je slaapt. Hoe je iedere morgen wakker word, de douche blabla! Dit is niet alleen leuk voor jou maar ook fijn voor thuis om een plaatje bij te krijgen ;-)
Wat ik ga doen (dat hoort ook bij mijn opleiding) is vragen of de kinderen hier samen iets voor mij willen maken. Ik ga over anderhalve week weg. En ik heb kleine kaartjes gegeven zodat ik een herinnering aan hun heb. Voor mij is dit een kadootje om mee naar huis te nemen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! En zie het als tips, misschien staat het er een beetje als 'je moet' maar dat is helemaal niet zo! :-)

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:02

Nee vind het juist super leuk Wienn!! :)
Leuk dat jij nu in Polen zit, voor hoelang? ben daar met school ook 10 dagen geweest in een gehandicapte opvang, was heel bijzonder en leerzaam! Gelukkig (voor jou) hoef je voor Polen wel minder voorbereidingen te treffen wbt paspoort en inentingen. Pf zie af en toe door de bomen het bos niet meer!
Vind dat je leuke tips geeft, bv dat de kinderen iets voor je maken. Éen van mijn camera's gaat zeker mee! Twijfel alleen nog of het mijn spiegelreflex wordt of gewoon een simpel cameraatje.. Dagboekje ga ik ook zeker bijhouden en daarnaast een weblog voor het thuisfront :D

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:13

Als ik jou was zou ik je 'gewone' camera mee nemen.. De kans dat er wat gebeurt of dat hij 'plotseling verdwijnt' is zonde voor zo'n mooie dure camera.. En ik heb hier bijvoorbeeld zelf een beetje moeite als ik met mijn camera aan kom (het is geen spiegelreflex maar wel een goede en redelijk groot het voelt zo materialistisch en 'kijk mij ik heb geld'.)
Ik had voor mijn vorige opleiding de hepatitis B al gehad, die staat niet officieel verplicht maar word wel aangeraden. Maar ik vind het wel sneu voor je de injecties! Bah! ;-)
Ik zit er nu nog anderhalve week. Dan ben ik verdeeld over 14 weken er 11.5week geweest.
Oja, iets wat je misschien ook nog mee moet nemen is vitaminen (ook al is het voorjaar of zomer dan daar) en diarree pillen!
Ook is misschien handig als je daar op pad gaat dat je een kaartje in je portomonee hebt met het telefoonnummer van de organisatie. En dat zij een telefoonnummer van huis hebben (ik denk nog iedere keer als ik weg ga 'oeps, dat ben ik weer vergeten') Je moet er natuurlijk niet van uit gaan. Maar stel je voor er gebeurt wat is het fijn dat ze mensen kunnen bereiken.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:19

Tja aan de ene kant denk ik dat ook over mijn camera, aan de andere kant ga ik ook echt balen als ik hem niet bij me heb omdat ik vaak in foto's zie haha! Dat ik steeds denk ahhh dat was zo'n mooie foto geweest! en dat is toch anders met een gewone camera..

Ik heb nu tegen Gele Koorts en de Twinrix (Hepetitus a+b) gehad en moet nog een tweede twinrix, dtp, bmr (heb ik als kind niet gehad) en tegen buiktyfus. Tegen rabies twijfel ik nog.. Travel doctor zei dat het niet nodig was maar weet het niet.. Áls je gebeten wordt door een besmet dier en je geen tegeninjectie krijgt optijd is het dodelijk.

De diaree pillen, en zoutoplossingen (tegen uitdroging) gaan zeker mee! Net als de malariapillen, klamboe, deet etc.. :+

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:23

Ik zou die extra spuit gewoon nemen.. Het is misschien als je niet gebeten word achteraf overbodig/jammer.. Maar als het wel gebeurt ben je (letterlijk) je leven lang dankbaar daarvoor denk ik!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:28

Het zijn drie (dure) prikken. Tussen de 1ste en de 2de moet een week zitten tussen de 2de en de 3de drie weken. Ik ga maandag bellen naar de Travel Doctor wat ze advieseren.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:29

Ook als je ingeïnt bent moet je alsnog zo snel mogelijk prikken gaan halen, maar dan heb je iets meer tijd en hoef je er geen 5 maar 2..

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:29

ik ga van de zomer weg met worldmapping. Deze organisatie organiseert (goh wat een leuke zin :P ) reizen voor jongeren van 14 tot en met 18 jaar. Ik ga met hen naar Uganda. Daar gaan we een aantal projecten bezoeken om daar vrijwilligerswerk te doen maar we gaan ook andere leuke dingen doen. We gaan iets meer dan twee weken dus voor écht vrijwilligerswerk zou dat ook veel te kort zijn...
Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 15:00

Leuk!
Moet je voor die korte tijd ook veel prikken ofniet?
Wel heel leuk dat er voor de wat jongere, ook mogelijkheden zijn want veel vrijwilligerswerk is vanaf 18 jaar.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 00:35

Nou heb vanavond alles precies op papier gezet, de kosten en alles wat ik nog moet doen, valt toch best een beetje tegen, maar ik heb het er voor over! :D

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:46

Ik ben van plan om in de zomer een jaar naar het buitenland te vertrekken en daar ook vrijwilligers werk te gaan doen!
Weet nog niet welk land!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:50

Over de camera; ik heb 6 maanden in Nairobi vrijwilligerswerk gedaan, spiegelreflex mee, niks mee gebeurt. En al was dat wel, is het de foto's waard! En je hebt als het goed is een reisverzekering.
Rabies zal ik wel doen, gewoon voor de zekerheid.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:09

RM_ schreef:
Leuk!
Moet je voor die korte tijd ook veel prikken ofniet?
Wel heel leuk dat er voor de wat jongere, ook mogelijkheden zijn want veel vrijwilligerswerk is vanaf 18 jaar.

ik moet zeggen dat ik me daar nog niet heel erg in heb verdiept :=
ik weet wel dat we prikken moeten maar dat zijn er volgens mij niet veel.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:17

Camera gaat ws mee! Rabiës twijfel ik nog, beslis ik donderdag.

Vandaag mijn paspoort aangevraagd!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:25

Heb een afspraak bij de Travel Doctor voor mijn laatse prikken en een afspraak voor een tbc test.
Of ik Rabiës doe moet ik morgen doorbellen maar ik weeeeeet het niet?!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:56

Wat gaaf dat je vrijwilligerswerk gaat doen! Zelf ben ik ook erg aan het rondkijken wat ik kan gaan doen deze zomer. Vorig jaar heb ik 'vrijwilligerswerk' in Nederland gedaan. Ben een week met TOF op vakantie geweest (verstandelijk beperkten). Dit jaar wil ik heel graag naar het buitenland, maar twijfel nog of het reizen wordt of vrijwilligerswerk. Want wat mij best een beetje tegen valt zijn de hoge kosten om vrijwilligerswerk te kunnen doen. Van dat geld zou ik ook een hele mooie reis kunnen maken en ook veel kunnen zien van een land, wat met vrijwilligerswerk natuurlijk lastiger wordt. Mag ik vragen met welke organisatie je gaat en wat het jou ongeveer kost? (mag per pb natuurlijk)

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:46

Hee,

Heb gekozen voor rabiës en heb mijn eerste prik daarvan gehad :) Heb donderdag 3 prikken gehad en die dag ook gelijk behoorlijk ziek geworden. Nu gelukkig weer helemaal beter. Heb me ook aangemeld bij de organisatie dus verwacht maandag meer informatie.

Phylos; Ja dat vind ik ook hoor, echt belachelijk! En ik heb het er nog voor over ook :P Ik zal je eens pben, heb alles op een rijtje gezet. Maar dat moet je indd niet onderschatten. Gaaf indd dat je ook van plan bent op reis te gaan deze zomer! :D Weet je al wel welk land?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:57

Vervelend dat je ziek bent geworden van die prikken zeg!
Ben benieuwd naar je pb'tje! Qua land ben ik er nog niet uit. Er is zoveel moois te zien op deze wereld denk ik! Maar Afrika en Zuid-Amerika strekken mij het meest, al zou ik Thailand, Nieuw Zeeland en Australie ook best eens willen bekijken

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:37

ik was vorig jaar in frankrijk , wil wel dit jaar. maar heb na vorig jaar geen vertrouwen erin...

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:38

Waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:41

die man deugde niet helemaal denk ik := , ene moment schreeuwde hij tegen mij en wou ie me in het dorp 'dumpen' . ander moment poeslief :P de vrouw en hij hadden ook vaak ruzie , zij was duits en dan vlogen de duitse woorden over de camping. of ze begon met de huid vol te schelden omdat ik het verkeerd deed , ja leuke camping. laat ik de wc maar buiten wegen :+ , en hij stookte de gasten tegen me op.

kon na 11 dagen met iemand mee naar nederland , erg blij mee