Zuid-Amerika: ervaringsdeskundigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Zuid-Amerika: ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:01

Normaal niet zo'n lange-termijn-planner, maar aangezien Latijns-Amerika toch al lange tijd mijn droom is, wil ik het graag goed aanpakken! Eind 2012 wil ik voor een paar (3, 4, ligt eraan tot hoever mijn budget reikt haha) maanden naar het continent vol samba, regenwoud, lama's en zakkenrollers! *\o/*

Mijn plannen zijn alleen... een beetje wazig. Ondanks dat het idee voor deze reis al langere tijd in mijn achterhoofd rondwaart, is er nog niet iets concreets uitgekomen. Brazilië ligt sowieso in de planning, waarschijnlijk als eerste stop in São Paulo (waar ik word ontvangen door een super leuke bokker!). Maar. Dan. Alles ligt eigenlijk nog open!

Peru trekt me wel heel erg en zal naar alle waarschijnlijkheid ook mijn komst even moeten accepteren. :D Verder heb ik geen idee wat een logische, leuke en prijstechnisch verstandige reis is! Ben dus heel benieuwd naar ervaringen van bokkers. Verhalen over Brazilië, Peru, Bolivia, Ecuador, Argentinië (waarschijnlijk wordt het een selectie van die landen) zijn dus meer dan welkom!

Als ik het goed begrijp is er geen visum-stress nodig, dat is alvast fijn. Maar verder? Wat zijn de kosten voor het levensonderhoud (goedkope hostels? simpele maaltijd?)? Reis je het best per bus (en voor hoeveel geld waarheen?), of zijn vluchten beter te doen? Welke steden, kustplaatsjes en natuurgebieden zijn een must? Waar kan ik het beste leren snorkelen, is de inca-trail te doen, hoe vind ik een aantrekkelijke danspartner? Welke veiligheidsmaatregelen moet ik in acht nemen, welke valkuilen zijn gemakkelijk om in te trappen? Welke landen moet ik aandoen, wat kan ik beter laten?

Alle informatie is welkom, ik ben heel benieuwd! :)

Desolate

Re: Zuid-Amerika: ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:05

Ik heb afgelopen zomer op een zomerkamp in Texas gewerkt, daar hadden we een meisje uit Columbia werken. Zoals ze erover vertelde lijkt het mij echt prachtig daar! Misschien ook een optie? Ik hoorde ook van haar dat alles daar redelijk goedkoop is. :D

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:30

Thanks voor je tip! Een vriend van mij zit op dit moment ook in Colombia (of is inmiddels alweer door naar Venezuela) en die had er ook goede verhalen over. Maar ondanks dat het qua veiligheid weer wat beter lijkt te gaan daar, weet ik niet of ik het veilig genoeg vind om daar in mijn eentje doorheen te reizen..

Heb afgelopen dagen een hoop gelezen en opgezocht en ik denk dat ik de landen Brazilië, Bolivia en Peru wil aandoen. Brazilië was natuurlijk sowieso al het plan en Peru eigenlijk ook en het schijnt vanuit Peru heel goed te doen te zijn om naar Bolivia te gaan. En schijnt ook een heel mooi land te zijn, wat qua toerisme - onterecht - een beetje in vergetelheid is geraakt.

Maargoed, dat is het plan voor nu. Ben heel benieuwd naar ervaringen van bokkers, ook over andere landen, ik ben heel beïnvloedbaar door goede verhalen :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:33

Ben je vloeiend Spaans? Van wat ik heb gemerkt verstaat bijna niemand Engels....
Petje af, ik zou het zelf niet durven :+

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:50

Ik ben nu bezig met een cursus Spaans. Is inderdaad een probleem, zeker omdat ze in Brazilië juist Portugees spreken. Maargoed, taalboekje bij me en ik kan mezelf wel verstaanbaar maken denk ik. :) Als ik de basis weet, de weg kan vragen, uit kan leggen dat ik de hotelkamer te duur vind, dat ik geen behoefte heb aan drugs en dat ik honger heb en wat wil eten (Quero cumer algo ahora 8) ) kom ik vast een heel eind. :P

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf ook wel stoer vind dat ik het aandurf hahaha. Maar met de benodigde voorzorgsmaatregelen en veiligheidsregels moet het goed komen, denk ik. :) Afgelopen zomer een maand in India, waar het natuurlijk relatief veiliger is. Maar dat heb ik ook prima doorstaan. Ach, Joran zit vast, dus door hem kan ik in ieder geval niet vermoord worden. :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:03

Gaaf hoor! Waar ben je geweest in India en wat vond je er van? Ik moet hoogstwaarschijnlijk deze maand nog naar Mumbai voor mijn werk (alhoewel die stad echt enorm ranzig is :') )
Ken je de website 'tripadvisor': http://www.tripadvisor.com/
In midden Amerika (zelfs in de middle of nowhere) zitten hostels en goedkope hotels die door hen worden aangeprezen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 22:29

Kijk eens aan, dat is een tip waar ik zeker wat aan heb, dankjewel, ik sla hem op :) Ben ook heel erg gehecht aan de lonely planet, staat echt alles in wat je nodig hebt voor een fijne reis. Dat is echt mijn reisbureau, wikipedia en local ineen, haha!

In India ben ik in Delhi geweest, Rajasthan (woestijnprovincie) en meer naar het noorden: rishikesh, manali, leh. Ik vond het echt fantastisch! Delhi niet, dat was echt om te janken. Vies en de mensen waren alles behalve hulpvaardig. Laatste nacht in een verschrikkelijk eng hostel gezeten waar de eigenaar een kwade dronk had en boos was dat wij niet bij hem op de kamer wilde slapen. Resulteerde in glazen met hoge snelheid naar ons hoofd en meerdere aanvallen op de buik van zijn zwangere vrouw. Bizar.. Nee, Delhi was niet mijn favo stad, denk dat ik Mumbai inderdaad ook niet fantastisch had gevonden. Maar met een beetje creativiteit valt daar vast ook wel wat van te maken! Spannend hoor, wel gaaf, zo'n mogelijkheid via je werk!
Rest van India vond ik trouwens echt geweldig.. Zo'n ontzettend mooi en bijzonder land met gigantisch afwisselende natuur en cultuur. Ik heb vieze steden, groene bergdorpjes, gigantische woestijnen (in de bergen - koud! en echte warme woestijn in het laagland), besneeuwde bergtoppen, gigantische tropische bossen, helderblauwe meren en kale, verlaten hoogvlaktes gezien in één maand. En de mensen over het algemeen bijzonder vriendelijk, het eten leker, de temperatuur goed heet.

Heel veel plezier in Mumbai (en omgeving!)! Ben heel benieuwd hoe je het daar gaat hebben!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:14

Oh wat grappig, ik heb hetzelfde plan (Peru, Bolivia en Brazilië) en binnen dat kader moet alles nog ingevuld worden. Dus ik lees even mee. :D

En ik ben al heel voorzichtig op zoek naar een reismaatje dus mocht jij een paar weken samen willen reizen dan zouden we vrijblijvend eens kunnen PBen :7

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:37

Ik heb zelf tot 1990 (tot mijn 10de) in Peru gewoond. Mijn vader woont er nog steeds (Cusco) Ben er helaas al een paar jaar niet meer geweest (te duur de reis)

Mijn vader heeft ook een poos in Paraguay gewoond en ben daar toen der tijd daar een paar keer op vakantie geweest (ook een erg mooi land) wat wij toen een keer hebben gedaan is met de bus vanuit Paraguay via Bolivia naar Peru. Dit was een erg mooie rit.

Wat een aanrader is in Bolivia zijn de zoutvlakten. Dit moet je wel onder begelijding doen wand anders kun je verdwalen.

En het titicaca meer is ook zeker een aanrader.

Brazilië ben ik alleen net over de grens geweest vanuit Paraguay bij de watervallen ook een aanrader. En Peru Machu Pichu natuurlijk, Bij Cusco Sacsayhuaman, Ben 1 keer met de auto vanuit Lima naar het noorden gereden en daar zaten ook erg mooie ruïnes. Het Amazone gebied ben ik helaas nooit geweest, maar als je de kans hebt zou ik het zeker doen.

Ik weet dat er in Cusco een hotel is wat heel goedkoop is en door Nederlanders word gerund en door straatkinderen.

Mijn vader is getrouwd met een peruaan en haar zus en neef hebben beide in cusco een restaurant ze heten Macondo en Fallen Angel ook echte aanraders eten is echt goed en in Fallen Angel is altijd wel wat te doen geloof ik.

En een tip voor in Peru en Bolivia als je wat bij een kraampje koopt aan souvenir dan kun je afdingen dat is daar heel gewoon, ook op de markt.

Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:07

Ik ben nóg geen ervaringsdeskundige, maar ga zelf komend jaar naar Peru, zo rond september. We beginnen in Lima, dan via de kust naar beneden en een vlucht over de Nazca lijnen, hiken in de Canon del Colca om de Condor vogels te zien, omhoog naar Cuzco en de Heilige Vallei (we willen in elk geval naar Sacsayhuaman), de Inca trail lopen naar Manchu Picchu (let op: die is maar beperkt opengesteld, als je die wilt lopen moet je een vergunning aanvragen - die gaan snel, dus wees ongeveer een half jaar van te voren!), en dan naar het Zuid-Westen naar het Titicacameer en de Drijvende Eilanden.

Als je aan het einde van het jaar wilt gaan naar Peru, houd er dan wel rekening mee dat de wintermaanden minder geschikt zijn om te hiken en klimmen, en ook de jungle kun je beter bezoeken in het droge seizoen. Van november to april is het regenseizoen waardoor sommige wegen niet toegankelijk zijn. :)

Het enige waar ik wel een beetje tegenop zie is hoogteziekte als ik eerlijk ben, omdat je zo weinig invloed op hebt op of je 't krijgt. Maar goed, daar ga ik me nu nog niet oor laten afschrikken in elk geval. :D

Lees verder gewoon lekker veel reisgidsen, ik vind zelf de Insight guides erg tof omdat je daarmee heel veel leert over de geschiedenis van een land. Footprint is juist weer erg handig vanwege alle adressen en info over vervoer en dergelijke.

Ben benieuwd hoe je plannen eruit gaan zien!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 01:17

Ik heb je gepbt JuliaMaria!

Conejo, ben je zelf ook Peruaans, of wel gewoon Nederlandse? Bijzonder hoor, daar gewoond hebben, wauw! Bedankt voor de tips, zoutvlaktes in Bolivia heb ik inderdaad over gelezen, lijkt me prachtig om te zien. En uiteraard Machu Picchu in Peru, dat is iets wat je niet over kan slaan.. :) En als ik dan toch in die omgeving ben, ben ik wel heel erg benieuwd naar het restaurant van de familie van je vader, haha! Je andere tips ga ik eens op mijn gemak nazoeken, dankjewel!

En ben benieuwd naar jouw ervaringen 'straks', Eleanor! Dat het regenseizoen is als ik wil gaan (toch wel richting de wintermaanden) weet ik inderdaad, is inderdaad een minpunt. Schijnt dat het amazonegebied ook lastig begaanbaar is dan. Een vriend van me is daar echter ook afgelopen maand geweest en die vond het nog wel meevallen. Was wel nat, maar hij kon overal komen waar hij wilde. :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:52

Ik heb wel ook de Peruaanse nationaliteit, maar mijn beide ouders zijn Nederlanders. Dus ben gewoon een Nederlander.

En wat ik me uit de tijd kan herinneren van de regentijd in cusco (daar heb ik gewoond) is dat het vaak rond een uur of 2 ging regenen. kon mee vallen, maar ook wel eens gehad dat de straten onder liepen (niet vaak hoor) Kan mijn vader wel eens vragen hoe het daar nu is qua weer.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:59

Argentinie is een echte aanrader. heel aardige mensen, veel mooie paarden(argentinie is een echt paardenland) en mooie natuur.
ik ben afgelopen november voor een maand geweest(provincie Buenos Aires), en spaans heb je zo geleerd. idd engels spreken doen ze daar zeer weinig.
je hebt daar veel hostels waar je kunt slapen, en als je wat meer wilt besteden kun je ook op estancias terecht, die hebben daar leuke arrangementen waar je ook lekker kunt paardrijden.
succes !!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:44

Ik ben net terug van een paar maanden Zuid Amerika!

Welke landen heb je interesse voor? Argentinië en Chili zijn prachtige landen, maar redelijk 'prijzig'. Het is nog altijd wel goedkoper dan hier. Bolivia en Peru bijvoorbeeld zijn veel goedkoper! Daar kun je voor een paar euro overnachten en eten. In de laatste landen zou je dus langer kunnen reizen dan in de eerste. Het vervoer in bussen is echt heel goed, dus daar hoef je het niet voor te laten. Van La Paz naar Cusco is het maar 12 euro bijvoorbeeld. De bussen zijn ook erg relaxed en veilig.

Eind 2012 is wel een goede tijd, dan wordt het lente en zijn de temperaturen overal ongeveer zo rond de 20 graden. In de middag kan er her en der een regenbuitje vallen, maar ik heb alleen buien in Cusco gehad. Alleen s nachts of in het begin van de middag. Het weer is altijd afwachten natuurlijk, ik had volle zon in MP in december, terwijl dat echt het regenseizoen is.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:47

conejo schreef:
Ik heb wel ook de Peruaanse nationaliteit, maar mijn beide ouders zijn Nederlanders. Dus ben gewoon een Nederlander.

En wat ik me uit de tijd kan herinneren van de regentijd in cusco (daar heb ik gewoond) is dat het vaak rond een uur of 2 ging regenen. kon mee vallen, maar ook wel eens gehad dat de straten onder liepen (niet vaak hoor) Kan mijn vader wel eens vragen hoe het daar nu is qua weer.

Ik heb eindelijk mail terug van mijn vader hier over.
De regentijd is nog steeds van october-november tot april, met de meeste regen tussen half december en eind februari.

Mijn vader zit nu in Abancay en daar regent het op dit moment vooral ´s nachts/'s avonds.