Wouw wat kicke! Welke opleiding doe je als ik vragen mag iets met toerisme of paarden ? Ben er zelf afgelopen zomer geweest het is echt zo mooi!
Ga ook echt zeker in je vrije tijd naar jokursalon (IJsschotsen meer en volgens ijslanders de mooiste plek van het land)! En natuurlijk de walvis safari !
ik doe de opleiding dierverzorging management breed. alles op het gebied van dieren, vriendinnen van mij gaan naar Tenerife bij morgan de orka stagelopen.
ijsland is een land waar ik altijd al na toe wou, we gaan 6 weken en hebben 1 dag in de week vrij dus 6 dagen als het goed is heeft mijn klasgenoot dan haar rijbewijs gehaald en kunnen we mooi toeren door ijsland! die walvissafari is helemaal in het noorden toch? wij zitten zelf ongeveer 50 minuten rijden van de hoofdstad vandaan.
Suusie22
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-12 19:37
Fiffill schreef:
Wat gaaf zeg, ik heb zelf afgelopen zomer een paar maanden in IJsland gewerkt en gereisd en het is een prachtig land. Voor hoe lang gaan jullie?
wat raad je aan om allemaal mee te nemen? zijn er nog dingen waar ik aan moet denken? we gaan in mei, dus dan is het 24/7 licht buiten
Fenrir
Geplaatst: 02-01-12 19:42
Walvissafari kan ook in Reykjavik. Ik ben min of meer langs dat bedrijf gereden, jullie zitten wel bij de "gouden cirkel" (veel toeristische trekpleisters). Een aanrader vind ik Landmannalaugar in het binnenland, dat was voor mij een van de mooiste plekken die ik heb gezien daar. Heb er hier foto's van staan voor als je wilt weten hoe het eruit ziet.
In mei is het geen 24/7 licht. 13 mei bijv komt de zon om half 5 's ochtends op en gaat hij om half 11 onder (bron). Wat je allemaal mee moet nemen... winddichte kleding (jas)! Het kan gigantisch hard waaien op IJsland. Met zon, zonder wind en 13 graden liep ik in Reykjavik te puffen in mijn korte broek en hemdje... met dezelfde temperatuur en noordenwind ben je heel blij dat je goede kleding bij je hebt. Goede (wandel)schoenen uiteraard. En verder gaan jullie met de auto neem ik aan (qua reizen daar)? Wij gingen een rondreis te fiets maken dus qua bepakking hadden wij natuurlijk heel andere dingen nodig. Maar goede kleding is altijd een must. Het kan er best lekker zijn qua temperatuur, maar als het flink waait is het een stuk frisser. Toen ik er zat en het was mei was het af en toe zelfs nog onder de 5 graden (nu bleef de zomer ook heel lang uit, maar toch).
oh ik dacht dat het alleen in het noorden was van ijsland, dan gaan we die tour vast en zeker nog wel doen! mooie foto's! echt geweldig! oh haha ik dacht dat het dan al 24/7 licht was, wanneer dan wel? we blijven tot eind juni. qua eten enzo dan? kun je naar de supermarkt om bijvoorbeeld pasta te halen? en kun je leuk winkelen in reykjavik? we gaan dan wel met de auto ja.
Fenrir
Geplaatst: 02-01-12 23:12
De Golden Circle in het noorden bedoel je? Nee, die zit juist in de omgeving van Reykjavik omdat veel toeristen maar kort blijven, in Reykjavik overnachten en (bus)tours doen langs de Golden Circle. Veel mensen zoeken het noorden niet eens echt op... terwijl er daar prachtige stukken zitten! Golden Circle is gewoon de naam die ze aan het 'rondje' van bepaalde toeristische plekken hebben gegeven, je kunt ook een aantal van die plekken los bezoeken bijv (gaat vaak per busreis maar als je zelf een auto hebt kun je daar natuurlijk wel gewoon komen). Ik weet niet wat voor auto jullie hebben (jullie gaan er een huren?) maar hou er rekening mee dat je met een gewone auto het binnenland niet in kunt, dat kan alleen met een 4x4. Qua binnenland moet je er rekening mee houden dat stukken gesloten kunnen zijn (dit vanwege sneeuw/smeltwater). De ene weg is makkelijker te begaan dan de andere en zal dus ook eerder open gaan. Er komt elke week een kaartje uit van de routes in het binnenland met een update over welke wegen er gesloten zijn en welke open. Afgelopen jaar kwam de zomer traag op gang, met als gevolg dat zelfs een van de makkelijkst begaanbare routes pas eind juni open ging, maar meestal zijn er in juni al wel een hoop open.
Wat wel wat toeristischer is, is het Mývatn in het noord(oost)en. Overigens ook een hele mooie plek. Dan heb je nog de westfjorden waar ik zelf (helaas) niet geweest ben, daar hadden we geen tijd voor met de rondreis - maar als ik terug ga wil ik daar zeker heen. Schitterende natuur en er wonen (zelfs voor IJslands doen) weinig mensen. Akureyri is de '2e stad' van IJsland en de grootste stad van het noorden. Persoonlijk vond ik er niet zoveel aan, maar de IJslandse steden zijn nu ook niet bepaald fantastisch. De natuur is veel mooier. Reykjavik is best aardig, maar wel klein. Je kan er best winkelen (ik ben niet zo van het shoppen dus zelf niet gedaan verder) ik geloof dat er in de buurt van Reykjavik ook een heel groot shoppingcenter zit (in Reykjavik zelf ook, hebben ze veel winkels, allerlei merken). Uitgaan in Reykjavik is wel heel erg gezellig!
In de supermarkt verkopen ze in principe dezelfde dingen als hier, alleen zijn sommige dingen wat duurder. Sowieso is alcohol duurder en niet te kopen in de supermarkt (alleen light bier en dat is vies ), overigens moet je 20 zijn om alcohol te mogen drinken/kopen. Sommige groenten/fruit zijn redelijk aan de prijs omdat ze geïmporteerd moeten worden (kwaliteit is daardoor ook niet altijd even goed dus goed kijken wat je pakt) maar eigenlijk vond ik de prijzen nog best meevallen, je kan iig gewoon alles kopen bij de supermarkten. Omdat er redelijk wat dingen import zijn hebben ze soms zelfs euroshopper dingen (zoals jam) en we zagen ook "gekookte mais" liggen (dat stond dus echt in het Nederlands op het pakje). IJslandse dingen zoals Flatkökur (soort 'plat' pannenkoekachtig iets, maar dan brood) is lekker en heel voedzaam, en ook niet zo duur. Vlees, zuivel ed (wat ze dus zelf hebben op het eiland) is minder duur dan import uiteraard. IJslandse kaas (gewoon koeienkaas) is echt geen donder aan, heel jong en smakeloos maar als je de prijzen ziet van buitenlandse kaas koop je het toch maar... Ik weet niet hoe jullie dat doen qua eten daar op je stageplek (of je zelf moet koken of niet) en naar welke winkel jullie gaan, maar de Bonus (met een eng varkentje als logo ) is de goedkoopste supermarkt op IJsland alleen hebben ze 'm niet overal, in Reykjavik en omstreken zitten er iig wel een aantal.
Hier kun je zien hoe lang het licht blijft (je kunt de maanden zelf selecteren). In juni/juli blijft het het langste licht, maar op zich loopt het best snel alweer terug. Maar jullie maken idd lange dagen mee dan. In augustus wordt het namelijk alweer merkbaar donkerder (in een tent heb je dat goed door). Dat is vooral schemering, ik ging bijv mijn vriend ophalen van het vliegveld (hij kwam 's nachts aan, begin juli) en toen ging de zon steeds meer zakken, het werd roze en wat schemerig en toen bleef 'ie hangen boven de horizon en ging vervolgens weer terug zonder helemaal onder te gaan. In augustus merkten we al duidelijker dat het wel echt (langer) donkerder bleef.
Zelf zijn wij ook langs de meer toeristische dingen gefietst maar we zijn ook juist dingen op gaan zoeken die weinig mensen kennen/waar weinig mensen komen. En dat zijn vaak prachtige plekken (soms al gewoon de omgeving een stuk van de ringweg af ) Het is echt een aanrader om wat meer het land te verkennen.
Wij hadden walvis safari gedaan bij 'de elding' in Reykjavik! Echt een aanrader, je krijgt een pil voor zee ziekte en wanneer er geen walvis wordt gespot krijg je gratis een nieuwe tour! Ook ga je langs het puffin eiland erg leuke dieren en maar een bepaalde periode te zien in IJsland!
Wij hebben trouwens bij Jokursalon ook zee honden gezien! Echt onwijs leuk!
Vergeet ook de blue lagoon niet! Erg toeristisch maar wel de moeite waard! En de golden circle is indd echt de moeite waard! Geyser & Gulfuss zijn prachtig!
Als je wilt winkelen zeker naar 'Kinglom' gaan in Reykjavik!
Zou er echt nog een x heen willen en dan naar het noorden maar voor een week was er helaas geen tijd voor!
Wij zijn trouwens ook nog met een honden slee geweest op de gletsjer! Die routte er heen was zo geweldig! 3uur rijden en 2 auto's tegen gekomen en 0 huizen! Weet alleen niet of die mensen het nog doen op de gletsjer werd namelijk erg gevaarlijk hebben speleten van 70meter diep gezien best eng!
Was vorg jaar ook iemand ingevallen met dr zoontje, die stapte uit de bus zo het gat in.. Gaten kunnen elke dag verschuiven of nieuwe bij komen! Kenissen van ons gingen maand later en toen waren ze ook van de gletsjer af omdat het nog gevaarlijker werd maar wie weet als je er bent dat ze het dan alweer doen!
zijn die slede honden dingen niet voor in de winter?
wat voor soort winkel is Kinglom dan? hebben jullie er ook paardgereden? is het verstandig om voor mijn suede cap een hoes te kopen i.v.m. het weer? is het huren van een auto duur?
Wat gaaf! Let je wel op dat het huren van een auto vaak vanaf een bepaalde leeftijd is in het buitenland of dat iemand zo lang zijn rijbewijs moet hebben. Check dat dus even vantevoren. Soms moet je minimaal 20 zijn en minimaal 2 jaar je rijbewijs ofzo .
Husky slee tochten kunnen in de zomer ook op een gletsjer ! Was echt een super gave tocht om te doen alleen best eng als je je bedenkt dat er overal spleeten van 80meter diep kunnen zitten
Bij kennisen van ons die een maand later gingen kon het alleen niet meer omdat het toen echt te gevaarlijk werd.. Die mensen van die husky's woonde trouwens heeel erg premitief! Ze woonden in een klein busje met een bed erin.. Douche deden ze 1x perweek op een camping die ongeveer 2uur van de gletsjer af rijden was dan deden ze ook boodschappen. Behoeftes werden gewoon buiten gedaan
Kinglom is een winkel passage in Reykjavik Erg leuk winkel centrum niet mega groot en van alles te koop!
Wij hebben zelf paard gereden bij Ishestar echt een super leuke rit tussen de lava velden door ! Let er wel op dat als je paardrij kleren mee neemt deze gewassen moeten worden op een tepratuur van 40graden of hoger, volgens mij moest je hier dan ook een bewijsje van mee nemen..
Fenrir
Geplaatst: 03-01-12 13:13
Kinglom heet niet Kinglom, maar Kringlan. Dat is dat winkelcentrum wat ik al eerder noemde, dat in Reykjavik zit.
Je wilt je eigen cap meenemen, hebben ze daar geen caps? Je mag eigenlijk geen paardrijspullen meenemen (dit ivm ziektes), kleding kun je nog wel (héél) goed ontsmetten maar met een cap wordt dit misschien wat lastiger?
Suusie22
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-12 13:13
ja ik wist al dat alles gedesinfecteerd moet worden enzo. maar hoe kun je dan bewijzen dat je het gewassen hebt op 40°c of hoger?
Als je dat goed zou kunnen desinfecteren... ik heb zelf niks meegenomen, cap kreeg ik gewoon te leen daar op de plek waar ik werkte. Goede wandelschoenen met hak voldoen ook prima als rijschoenen.
oke .. weetje misschien ook of je goed bereik hebt met je telefoon? i.v.m. buitenritten die ik dan moet gaan houden?
Fenrir
Geplaatst: 03-01-12 13:38
Dat ligt er heel erg aan, waar ik werkte had ik helemaal geen bereik, nooit tenzij ik het dal uit ging (en dat was niet zo heel vaak, 16 km verderop, dichtstbijzijnde stadje 30 km). Welke provider heb je? Ik had Vodafone, en die hadden ze nog niet in het dal (werd op dat moment aangelegd). Ze hebben nog een IJslandse provider, als jij een andere hebt dan V. zal je telefoon wss automatisch naar die overschakelen. Die 2 providers werken niet samen, vandaar dat op sommige plekken de een het wel doet en de ander het niet. Die deed het daar ook niet, maar achter de heuveltjes wel als je de telefoon in een bepaald raamkozijn van de paardenstal legde, dus altijd nog beter dan die van mij. Aan het begin van het dal hadden ze dus wel bereik, maar bij ons zaten er heuveltjes tussen en dat werkte niet.
Maar verder heb ik tijdens de rondreis eigenlijk altijd wel bereik gehad. Ook in het binnenland. Op het kaartje ziet het eruit alsof jullie best dichtbij de ringweg en wat stadjes zitten, dus ik denk dat je wel bereik hebt hoor.
Anders kan je misschien gewoon een ijslandse simkaart aanschaffen voor de zekerheid? Is denk sowieso goedkoper als je moet bellen
Ik had ook geen rij kleding mee genomen niks! Gewoon oude schoenen en broek aan gedaan met paardrijden cap kregen we van hun
Fenrir
Geplaatst: 03-01-12 15:07
Of gewoon niet bellen, nog veel makkelijker ik heb geen enkele keer gebeld/ge-sms't toen ik daar zat, had mijn laptop mee dus kon wel mailen/msn'en. Tijdens de rondreis stuurde ik wel af en toe een sms, want toen hadden we geen laptop mee en zaten we regelmatig in de middle of nowhere te kamperen zonder dorp in de buurt, dus dan is het wel leuk als je af en toe het thuisfront kunt sms'en.