Duiken - tips, adviezen en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babette

Duiken - tips, adviezen en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:06

Ik kon er niets over vinden via de zoekfunctie maar ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hun Padi hebben gehaald of
van plan zijn te gaan halen.

Ik zelf heb in september 2009 mijn beginners Padi gehaald in Bali en heb werkelijk genoten van alle indrukken onderwater.
Ben toen bij een scheepswrak wezen duiken (die daar door mensen is neergeplant overigens). Veel papagaaien vissen gezien,
dolfijnen gehoord en dat was zo duidelijk niet normaal! Water geleid dus erg goed geluid haha!

Nu ga ik aankomende maandag naar Panama en ben van plan om daar ook zeker te gaan duiken.

Maar graag hoor ik nog meer ervaringen en misschien tips van andere landen waar je een mooie ervaring hebt. Aangezien ik
het toch echt vaker wil gaan doen. Nederland vind ik te koud dus hier zal je me niet snel vinden :+

Afbeelding Afbeelding

Marit

Re: Duiken - tips, adviezen en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:02

Zelf nog geen ervaring, maar ik wil zelf ook mijn duikdiploma halen. Maar van ervaringen van anderen weet ik dat je in Egypte vrijwel altijd goed zit. :j

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:50

De rode zee moet inderdaad erg mooi zijn! Ben zelf vanwege geldgebrek al een keer gestopt met de cursus...Helaas! Houd het nu vooral bij snorkelen.
Afgelopen winter ben ik op de Antillen geweest, daar is het ook erg mooi duiken/snorkelen, vooral de rifwanden zijn erg spectaculair!
Voor de kust van Guatemala en Belize (blue hole!!) ben ik ook het rif op geweest, schitterend, maar de vele hurricanes brengen daar elk jaar veel schade aan... Als je in Midden-Amerika bent, zou je nog kunnen overwegen om de eilanden van Honduras aan te doen, Roatán, Utila en Guanaja, daar is het echt fenomenaal!!! Geweldig rif en veel groot 'wild' (dolfijnen, manatees, schildpadden, manta's enz!) Voor de kust van Nicaragua moet het ook erg goed zijn, ik ben daar zelf echter nooit geweest! Maar je gaat naar een topregio, geniet ervan!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:53

Ik heb mijn certificaten tot en met Rescue Diver.
Ik ben net terug uit Panama :) Waar wil je gaan duiken? Ik heb gedoken op Isla Coiba en in het Indianenreservaat van San Blas. Isla Coiba viel enorm tegen door de stroming die er stond, maar alle duiken zijn daar in principe driftduiken. San Blas was geweldig. Ik heb veel plekken gezien, maar nog nooit zo'n mooi en ongerept rif als in San Blas.

3daissje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:03

Hier een Advance Diver :) , ik ben begonnen toen ik 8 jaar was.(in het zwembad) op mijn 12e jaar heb ik mijn OpenWater gehaald, en op mijn 15e Advance Diver( vanwege je longen)!

Ik ben volgens mij iets van 6x naar egypte geweest om daar te duiken. Ik heb 2x met wilde dolfijnen gedoken en 1x gesnorkeld. Dat zijn echt de mooiste dingen die ik heb gedaan!
Ik heb van kant duiken tot boten duiken gedaanin egypte. Deze herfstvakantie ga ik weer naar egypte met mijn duikvereniging *\o/*

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:07

Mootje, wat gaaf.. Jij bent er gewoon geweest! Dat had ik eigenlijk niet verwacht haha!
Ik ben van plan om bij Isla Coiba te gaan duiken. Ben op het moment mn padi-pas kwijt dus
baal enorm. Kan dus zoiezo bij een Padi aangesloten duikschool terecht en als het lukt
haal ik zaterdag mn vervangende pas op bij een duikwinkel in breda, kost alleen weer 40 euries.

Online geprobeerd direct aan te vragen maar helaas ligt het voor europa eruit geeft de site aan!

Heb nu kontakt gehad met ScubaPanama maar die bieden maar 1 trip aan voor 1 persoon en die gaan
niet naar Isla Coiba. En dat is toch eigenlijk wel de plek waar ik heen wil! Heb je nog tips voor me???
Of website's waar ik heen kan?

Ik verblijf vlak bij Coronado want daar woont mijn zus, ik denk dat ik dan maar in Catalina een huisje
huur voor 2 nachtjes ofzo... Is het daar een beetje te doen met alleen engels. Ik zal daar alleen zijn,
dus vind het best spannend!

Uiteraard hoop ik de walvishaai te treffen bij Isla Coiba, maar weet dat die kans klein is :o

De andere mensen ook erg bedankt voor de reacties, Egypte en de antillen zijn ook zeker nog een plekken waar ik heen
wil gaan!

Grobegni, helaas blijf ik alle 4 de weken in Panama en trek niet verder midden-amerika door. Ik ga op
familie bezoek! Maar wie weet ooit nog eens in de toekomst!

Zeeschilpadden en Mantra's staan boven aan mn verlanglijstje! Helaas nog niet aangetroffen onder water maarja
heb dan ook alleen in Bali gedoken, 2 dagen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:12

In Santa Catalina heb je een duikschool met goed materiaal die is aangesloten bij Padi. Zij hebben twee boten waar zij verschillende duikplekken hebben rond Isla Coiba. De duikschool is van een Engelsman en een belizaan.

Wij hebben bij Isla Coiba veel dolfijnen gezien en een zeeschildpad. Verder heel veel kleurige vissen :)

Catalina is een hele bekende duikplek waar het aardig toeristisch is. Met alleen engels kun je hier wel goed uit voeten. In tegenstelling tot de rest van het land :+

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:15

Ja i know, ellende vind ik het. En een spoedcursus spaans redden mijn hersens niet meer!
Gelukkg spreekt mijn zus het inmiddels vloeiend maarja wel fijn als ik daar alleen ben en ze
mij begrijpen!

Mag ik vragen waar jij overnacht hebt? Enne.... jij hebt vast en zeker je eigen spullen meegenomen?
Zoniet, waren de spullen van goeie kwaliteit?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:21

Nee, ik had daar spullen gehuurd :) De spullen waren allemaal zeer proffesioneel. Goede maskers met pijpjes en geweldig zittende vinnen.

Ik heb 3 weken rondgereisd in Panama, dus het was geen duikvakantie.

Ik heb niet overnacht in Santa Catalina zelf, maar in David en dan 's ochtends heel vroeg (5.00) met de bus naar SC. Er zit een hotel naast de duikschool die er van buiten redelijk net uit ziet. Verder had je daar meerdere 'jeugdherbergen' en B&Bs. Alle hotels waar ik geweest ben waren erg schoon, maar een NLs driesterren hotel is niet te vergelijken met een Panamees driesterren hotel.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:23

Mootje schreef:
Catalina is een hele bekende duikplek waar het aardig toeristisch is. Met alleen engels kun je hier wel goed uit voeten. In tegenstelling tot de rest van het land :+

En de rest van de regio :+ Afgezien van toeristische trekpleisters kwam ik soms geen buitenlanders tegen :D Met een wat en hoe boekje kom je wel redelijk ver hoor, mensen zijn er over het algemeen heel erg gastvrij en aardig!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:29

Mijn zus en vader duiken, mijn moeder heeft gedoken, dus zit wel een beetje in dat sfeertje en weet het een en ander er van.
Ze hebben ook allemaal een Padi gehaald.

Duiken vinden ze op Curaçao het mooist, is natuurlijk niet goedkoop, maar het water is daar zo heerlijk helder en niet veel gevaar e.d.
Egypte zijn we pas geweest, daar was het ook héél mooi, moet je wel een goed rif hebben. Het water is hier echter redelijk koud (niet zo koud als in Nederland hoor haha, maar wel dat je even "door" moet zijn) maar wel erg mooi. Zitten wel veel kwallen in het water, maar daar heb je met duiken geen last van omdat ze bij het oppervlak dwarrelen. Daarom vond ik persoonlijk het snorkelen daar niet zo'n pretje, omdat je je steeds door zo'n zwerm kwallen moet wurmen...
In Egypte waren we wel wilde dolfijnen tegengekomen en dus mee gezwommen, prachtig is dat...

Heel veel plezier a.s. maandag!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:30

Ow jullie hebben beide echt rondgetrokken, wat gaaf! Dat heb ik ook in 2008 gedaan. Ben toen ook o.a. in David
geweest. Ben je nog naar Boquette geweest?
Playa tete (?) , bocas del torro en nog een aantal plekken. We hadden toen 4 weken onze panamese zwager bij ons dus ja dat was goed reizen haha! Met ons eigen busje van panama city tot bocas door
gecrossed van de pacific door de bergen gezigzagd en weer terug! toppie!
Ik twijfel wel om miss nog over te steken naar Costa rica maarja, dit heeft niets meer met deuiken te maken
haha :+

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:31

Dank je ElineB! Zelf geen ambitie om je Padi te halen dan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:33

Ik heb amper kwallen gezien in Egypte.
Heb rond Dahab gedoken.
En vond het erg mooi!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:34

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:36

OHHH Playon Chico ben ik niet geweest, de andere wel. Wat een heerlijk plaatje Mootje!!
Vind het helemaal leuk nog een panama-ganger hier tegen te komen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:37

Wij hebben bij Yantup lodge (van het plaatje) gezeten. Twee nachten en je bent weer helemaal bijgekomen. Het snorkelen was daar geweldig :D

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:38

Ik ga gelijk even snuffelen op internet waar het is en wat het kost. Wil graag mn zus en zwager nog een nachtje of 2 mee weg nemen uit coronado met de 2 kids. Dit ziet er fantastisch uit!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:39

De vlucht is iig 80 USD per persoon, enkele reis volgens mij, met zo'n ouderwets junglevliegtuig waar 18 personen inpassen :)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:41

Oww dat is op de San Blas.. hmm jammer, dat gaat hem echt niet worden deze keer!

Mijn ouders zijn ook toen geweest naar de san blas en ik ben toen niet meegegaan omdat
het me niet leuk leek. Mij werd verteld dat je voor elke foto een dollar moest betalen en je
geen bikini aan mocht!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:42

In het indianendorp geldt inderdaad bij portretfoto's 1 dollar pp. Voor alle andere foto's dus niet. Ik heb trouwens gewoon in mijn bikini gelegen, want het is toch een privé-eiland. Het dorp zit op het eiland dat verbonden is via een brug met de landingsbaan.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:45

Aha! Nou ik ga eens even kijken hoe ik nu het beste bij Snt Catalina kan komen op eigen houtje,
ben wel een beetje zenuwachtig, heb er zo'n zin in.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:52

Soophia schreef:
Dank je ElineB! Zelf geen ambitie om je Padi te halen dan?

Misschien ooit :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:56

Ik ben laatst op Gozo wezen duiken, ook erg mooi en het is lekker goedkoop vliegen natuurlijk :+ Mijn vader duikt nu een jaar of 30 :'), CMAS, geen PADI, en die vond het daar ook prachtig. Die is geloof ik tot de 50 meter geweest. :)

oa cuttlefish en octopussen gezien :)

Weet zo niet waar dit was, kan het evt wel opzoeken in m'n logbook maar zo spectaculair zijn de foto's niet :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vooral the blue hole en Inland sea zijn er erg populair
Afbeelding
Afbeelding

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:36

ik weet niet of ik hier nog kan reageren.. Ben zelf net begonnen met duiken (padi op Bali gehaald). Erg goede ervaringen gehad, wat bijzonder zeg. We hebben bij een groot wrak gedoken, tussen schildpadden, manta's, de mola mola en ontzettend veel mooi koraal en mooi gekleurde vissen. Nu ben ik verslaafd en wil de advanced mijn volgende vakantie halen. Welke plekken in Egypte zijn mooi? En weet iemand wat mooier is, Bonaire of Curacao?