Berlijn!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Berlijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:55

Rond Oud & Nieuw ga ik voor een paar dagen naar Berlijn en ik was benieuwd of mensen nog must-sees weten?

Nog musea's die aan te raden zijn (mocht het heel koud zijn buiten)?

Ik ben benieuwd! :)

_Reneee

Re: Berlijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:44

De stasi gevangenis in Höhenschonhausen!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:46

De Berlijnse muur en natuurlijk het museum wat erbij hoor!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:51

Hohenschonhausen is echt een aanrader, de tours worden gegeven door ex-gevangenen. Het muurmuseum vond ik enorm gehyped, beter is om naar de Bernauer strasse te gaan en daar de overblijfselen te bezoeken.

Verder. De koepel van de Reichsdag (wel 4 dagen van te voren aanvragen op de website). Verder kun je Googlen op Berlijn blog, daar staat een zee van informatie.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:45

Wij zijn afgelopen oktober naar Berlijn geweest. Het eerste waar ik aan dacht (maar daar dacht Maaikemuis ook al aan) is dat als je naar het Reichsdag wilt, je moet reserveren. Minimaal 4 dagen van te voren. Ik zou me daar wel voor aanmelden, je kan altijd niet meer gaan, op het laatste moment nog wel gaan kan niet, dat hebben we geprobeerd ;)

De East-Side gallary vonden wij heel mooi. Daar staat nog een heel deel van de muur op de originele plaats en er is ook een hele mooie brug.

Wij houden altijd wel van uitzicht torens en de bekendste in Berlijn is denk ik wel de Fernsehturn. Erg leuk, maar vrij prijzig voor wat je krijgt. Je kan ook geen mooie foto's maken omdat je door een raam foto's moet maken. Wij zijn ook naar een soort van flat geweest bij Potsdamer Platz. Ik kan even niet vinden hoe het precies heet, maar het is één van de hoogste gebouwen daar en het staat aangegeven bij de ingang dat je met een lift naar boven kan. Het is een stuk goedkoper en je zit niet achter een raam om foto's te maken.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:47

ik lees even mee, wij gaan volgende week al :)
alleen nemen wij de hond mee, dus veel dingen zullen wel af vallen :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:49

Joods museum, Checkpoint Charley, Gedächtniskirche, Brandenburger Tohr, Berliner Dom, Alexanderplatz, Fernsehturm.... moet je nog meer weten? :D :D

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:23

Zeker naar het KADEWE gaan! Super groot warenhuis! *D Mega veel dure merken en helaas ook best duur! :(

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:41

Allemaal alvast bedankt voor alle tips! Hier kan ik zeker wat mee :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:17

OranienburgerstraBe in de wijk Mitte: bruist van het leven en de creativiteit, vooral 's avonds. Alles komt daar samen, echt heel bijzonder. :j

En ik vond het Russisch monument erg mooi, is te vinden naast Tiergarten (ook erg gaaf trouwens).

Maar eigenlijk is alles gewoon gaaf.. Berlijn <3 Ik ben echt verliefd op die stad.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:38

Berlijn is echt geweldig :D Hele leuke sfeer, mooie gebouwen...

Höhenschonhausen is zeker een aanrader, ik vond het erg indrukwekkend. 35 kilometer buiten Berlijn heb je nog een concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog: Sachsenhausen. Ik ben hier zelf helaas niet geweest. Het Olympiastadion vond ik ook erg leuk om te bezoeken! We kregen daar een hele leuke rondleiding. Hebben wat dingen achter de schermen gezien, de kleedkamers, bubbelbaden, VIP-ruimtes etc. Erg leuk! Verder vond ik het Pergamonmuseum een mooi museum. Het is een historisch museum met ontzettend veel voorwerpen uit de klassieke tijd. Er staan hele bijzondere dingen. Je hebt er bijvoorbeeld een enorm altaar en een hele grote blauwe poort uit Babylon. Dit is wel een leuk en interessant filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=AB8zsBH1 ... embedded#!. Zoals in het filmpje ook wordt gezegd, bevindt het museum zich op het museumeiland. Dit is sowieso wel de moeite waard om te bezoeken, want er staan hele mooie gebouwen. Vlakbij het eiland heb je de Berlijnse Dom, dit vond ik ook een erg mooi bouwwerk.

Verder is de Brandenburger Tor natuurlijk ook erg leuk om te zien! En de Fernsehturm (zeker in gaan!!), Checkpoint Charlie vond ik niet erg bijzonder. Natuurlijk wel als je nagaat wat hier is gebeurd, maar het was ontzettend commercieel. Het Sony Center is ook wel leuk om te bezoeken, maar ik zou dan wel 's avonds gaan. Je kan hier volgens mij ook eten (allerlei eettentjes), dus dan kan je dat mooi combineren. Het dak is een grote koepel en dat is erg mooi verlicht. Wat ook wel leuk is om heen te gaan als je in de buurt bent, is het Joodse monument. Dat zijn allerlei palen/blokken van verschillende hoogten. Als je er tussendoor loopt, raak je je evenwicht en coördinatie een beetje kwijt (bij het Joodse museum in Berlijn is ook zoiets, alleen is het dan nog veel erger. Ik lag gelijk op de grond :Y)).

Berlijn is gewoon een super leuke stad, dus ik wens je heel erg veel plezier!!

edit: Ik was nog een klein dingetje vergeten. Ik weet niet waar je hotel ligt, maar het hoofdstation van Berlijn is op zich ook wel leuk om eens in rond te lopen. Het is heel groot en allemaal eettentjes enzo. Mijn hotel zat ernaast, dus dat was super handig.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:03

De musical Tanz der Vampire !!! Tenminste dat zou mijn hoofddoel zijn hahaha!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:05

Ik vond de muur heel interessant! De Stasi gevangenis was ook interessant, maar zo akelig! Verder kun je er ontzettend goed op stap gaan en alles is heel goedkoop :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:44

Berlijn. <3

Ik ga in april, ik tel al af! :D

Wij gaan naar het Neues Museum, de Reichstag bezoeken, inderdaad ook naar de Fernsehturm, naar de Tiergarten en het aquarium, naar Hamburger Bahnhof, Sachsenhausen bezoeken, wandelen Unter den Linden en over de vlooienmarkt, dat schijnt echt keileuk te zijn! :D