Emigreren, waar te beginnen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Emigreren, waar te beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:13

Hoi,

Ik heb het emigreren.. waar heen en waarom-topic gezien en gelezen.
Heb daar ook meerdere malen in gereageerd, maar het wordt me niet echt duidelijk :)

Ik heb ook gegoogled uiteraard :)
Ik zal proberen mijn vraag duidelijk te stellen.. Het is best moeilijk, gezien er meerdere vragen zijn :')

Mijn situatie is heel simpel;
Ik wil naar Engeland verhuizen.

Juist.. En dan?
Gelukkig heb ik hiervoor geen visum nodig en kan ik daar gewoon heen.
Probleem 1 opgelost..

Maar dan hebben we werk nodig..
Hoe pakken we dat aan.. Gaat dat het beste via Nederland of zou ik daarvoor naar Engeland moeten.
Maar dan.. Voordat ik mag werken heb ik een NI-number nodig (National Insurance), of anders val ik binnen de hoogste belastingscategorie, vertelde google mij.
Ik heb natuurlijk verschillende sites gevonden, waar vacatures staan en ik kan prima een sollicitatie brief schrijven..
Maar het lijkt mij nogal onlogisch dat ze mij aan de hand van die brief aan zullen nemen, er zal toch een gesprek moeten komen of niet?

Oke, volgende probleem..
Woonruimte..
Zonder werk kan ik geen woonruimte betalen.. Ook hiervoor heb ik verschillende sites voor gevonden. Welke is nou betrouwbaar?
Maar wat doe je nou eerst.. Werk zoeken en dán een woonruimte? Of andersom?
Want ik kan wel werk hebben, maar als ik geen huis heb.. Schiet het nog niet op.
En andersom is het precies hetzelfde..

Mijn grootste struikelblok ligt dus bij het wonen en werken.
Ik google daar veel op, maar ik kom er echt geen wijs uit.. Of het geeft totaaaaal geen antwoord op mijn vraag

Kan iemand mij helpen met welke stappen ik moet ondernemen??
Waar en bij wie ik moet zijn en meer..??

Tja, ik sta echt in de startblokken en weet eigenlijk vrij weinig..
Er zijn ook vast bureaus in Nederland die hierin werken, maar welke?

Nog een probleem; Ik heb een hartafwijking en slik dagelijks acenocoumarol (ofzoiets, bloedverdunners in ieder geval)
Zijn die daar ook gewoon te krijgen?

Allemaal vragen.. Hopelijk kan iemand ze beantwoorden of in elk geval eentje zou al super zijn :D
Groetjes Nancy

MacavityL

Re: Emigreren, waar te beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:21

Een paar jaar gelden heb ik zelf ook de koffers gepakt en ben toen naar Londen verhuisd.

Ik was vanuit NL al wat aan het solliciteren (cityjobs.co.uk en monsterboard.co.uk volgens mij). Voordat ik naar de UK verhuisde had ik al een sollicitatie lopen - telefonisch gesprek gehad en uitgenodigd om daar op 2e gesprek te komen als ik in de UK was.

Qua woning was ik via internet op zoek, een aantal adresjes gevonden, contact gemaakt, een weekend Londen geboekt met een vriendinnetje en gaan bezichtigen.. Hieruit is uiteindelijk een woning gekomen (houseshare met 2 anderen).

Toen ben ik verhuisd. Had een afspraak staan om een bankrekening te openen, daar kreeg je ook meer info over NI nummer, dat ook geregeld (mocht je deze nog niet hebben en je werkt al, wordt je tijdelijk hoger ingeschaald maar dit kun je terugvragen), de sollicitatie was het toch niet geworden, langs 1001 uitzendbureau's gegaan en uiteindelijk werk gevonden.

Uiteindelijk heb je wel wat geluk nodig, maar verder is het ook het beste is om in ieder geval wat spaargeld achter de hand te hebben..

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:55

Misschien een idee om anders tijdelijk bij mensen in een B&B te zitten? En zo gaan zoeken naar een woning/werk? Die zitten daar namelijk in overvloed.. Verder monsterboard raad ik ook zeker aan voor werk! :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:07

En is er zon site waar je B&B kan vinden?? :)

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 01:04

Ik wil niet heel banketstaaf zijn, maar ik denk dat als je van plan bent om te gaan emigreren je in ieder geval in staat moet zijn om zelf een website te vinden waar je een B&B kan reserveren...

Maar nu het antwoord op je vraag. Ik heb een jaar geleden een jaar in Engeland gewoond dus heb er wel ervaring in.

Het was simpeler dan dat ik dacht, maar aan de andere kant ook moeilijker. Als je een tijdelijk adres hebt is het al veel makkelijker.

Om te werken heb je een National Insurace number nodig, dat krijg je als je een afspraak maakt bij een Job Center in de buurt van waar je gaat wonen. Maar om een NI-number te krijgen, heb je een adres of baan nodig. Om een huisje te kunnen huren, heb je vaak een bankrekening nodig, en om een bankrekening te openen heb je een huisje nodig.

Het is dus het beste als je je op één ding gaat vastbijten en vanuit daar verder gaat.

Dus of opzoek naar een plek waar je een huisje/appartementje kan huren wat je kan betalen met een Nederlandse bankrekening. Dan heb je een adres en daarvanuit kan je dan heel makkelijk een bankrekening openen, een NI number aanvragen en gaan werken.

Of in Nederland al werk zoeken, dan kan je een NI-number aanvragen, een bankrekening openen en een huisje huren.

Heb je al nagedacht over waar je heen wilt? Dat zoekt natuurlijk veel makkelijker en Engeland is vrij groot dus 'naar Engeland' verhuizen is nogal een groot begrip. Ik denk dat je het beste een keer een weekje naar de plek kan gaan waar je heen wilt. Dan kan je kijken of de omgeving je aanstaat en informatie aanvragen.

Als je meer wilt weten geef maar een gil, als je wat gerichtere vragen hebt kan ik je misschien wat meer info geven. Wel leuk dat je gaat emigreren.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:05

Neem eens contact op met Eures via hun website. Zij kunnen je van alles vertellen op het gebied van werken in Europa. Daarnaast kun je zelfs banen vinden op de site in de verschillende EU landen!