Wonen in Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Wonen in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:43

Ik kreeg vannacht een leuk (en toch wel wild) idee, echter zit het er nu al zo in dat ik me er helemaal in wil verdiepen. Ik volg een bouwkunde opleiding waardoor ik veel interesse heb in huizen, verschillende bouwstijlen e.d. Nu ben ik verzot op knusse huizen en moet ik zeggen dat Nederland ook wel heel wat moois te bieden heeft (vooral de oudere boerderijtjes ben ik verliefd op!), alleen heeft Zweden mijn interesse toch ook wel erg getrokken.

Vannacht kreeg ik het idee om "mijn droomhuis" in maquette vorm te gaan maken. Heb een klein programma van eisen opgesteld, dus nu kan het oriënteren en vele schetsen beginnen! Ook het verdiepen in deze bouwstijl (zeer interessant!) ben ik al flink mee aan het googelen geweest en in mijn boeken gedoken, morgen in de les over (bouw)materialen zijn we net bezig met hout (constructies e.d.), gaat de leraar dus een vragenvuur van mij krijgen! :j

Ik wil het ontwerp zo realistisch mogelijk maken, offcourse wel met wat fantasie en geld speelt (nog niet) een rol. :Y) Het gaat mij er vooral om om toch een realistisch ontwerp te maken, iets wat je zo in Zweden tegen zou kunnen komen maar wel is eigenlijk alles mogelijk. Snap je hem nog? Op school kan ik met veel vragen omtrent constructie, isolatie, fundering, bouwen op een 'heuvel', bouwen over water e.d. terecht. Maar niet met hoe Zweden zelf nou eigenlijk in elkaar steekt. Hoe is het wonen in Zweden? Hoe ziet het landschap er nou eigenlijk echt uit? Mijn maquette wil ik namelijk niet alleen laten bestaan uit een huis, met wat bijgebouwen een weg en wat gras nee ik wil ook juist de omgeving laten zien. De natuur, het gevoel geven dat je echt in Zweden zit.

Dus mijn vraag aan bokkers die bekend zijn met Zweden of ze mij hierin kunnen helpen, met omschrijvingen bv., of foto's van bv. vakanties, bokkers die paarden houden in Zweden hoe ziet dat eruit? Hoe woon je in zweden? En noem maar op.. ik hoop dat er bokkers zijn die me voort kunnen helpen!

Lillian__

Re: Wonen in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:51

ik woon zelf niet in zweden, ben er ook niet geweest ofzo.
Maar ik weet wel dat het een erg duur land is, en dat mensen daar heel 'eenzaam' zijn, er word daar jaarlijks meer zelfmoord gepleegd dan dat er mensen worden geboren, en de beste thrillers komen uit zweden :D.\ maar goed je kan daar dus wel flink bouwen.
het is daar dus duurder, maar volgens mij betaal je daar (bijna) geen belasting..
en het is Scandinavië he? dus veel toendra's, bergen en bos. in de zomer kan het er flink warm zijn (met heeeel veeel muggen) en in de winter kan het heel koud zijn, je kan op makkelijk 3 uur rijden vanaf een stad zitten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:54

LZP -> BEU

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:56

Mijn broer woont in Zweden.
Vaak zie je dat de huizen daar niet zo groot zijn/lijken,
Wel zie je dan, dat er gasthuisjes op het erf/terrein staan.
Dat zijn dan eigenlijk de logeerkamers.
Het is dan ook heel normaal dat logees in een gasthuisje verblijven.
Dus de totale grootte van alles bij elkaar is dus niet minder.
Mijn broer heeft 2 gasthuisjes bij zijn huis.
Ik denk dat het gemiddelde huis veel meer grond erbij heeft dan in Nederland.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:58

mika11 schreef:
Mijn broer woont in Zweden.
Vaak zie je dat de huizen daar niet zo groot zijn/lijken,
Wel zie je dan, dat er gasthuisjes op het erf/terrein staan.
Dat zijn dan eigenlijk de logeerkamers.
Dus de totale grootte van alles bij elkaar is dus niet minder.
Mijn broer heeft 2 gasthuisjes bij zijn huis.
Ik denk dat het gemiddelde huis veel meer grond erbij heeft dan in Nederland.

Grond is in de Scandinavische landen volgens mij vrij goedkoop volgens mij betaal je nog geen 10.000 euro voor een hectare

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:00

Op www.hemnet.se kan je huizen bekijken, dat is ze Zweedse Funda. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:04

Whow! Snelle reacties al! :D

Hahaha moest wel lachen over de eerste reactie; "met heeeel veeel muggen!" ik dacht direct ah gelukkig heb niet snel veel last van muggen. _O-
Al wil ik gewoon 'mijn droomhuis' ontwerpen in Zweden, en zie ik mezelf absoluut niet direct al naar Zweden verhuizen. Wel vind ik het (tot nu toe) echt een prachtig land met prachtige huizen, het trekt mij. Vandaar ook de keuze om dus een ontwerp echt gericht op Zweden te maken. :j En wie weet over 30 jaar.. haha :P

Mika11, dank voor je reactie! Zoals dat wist ik dus niet, wel vond ik inderdaad de huisjes niet groot maar juist wel erg knus en volgens mij echt praktisch ingericht! :) Wel iets om dus mee te nemen in mijn ontwerp, niet groot, wel praktisch, en dus ook gasthuisjes! :j

Imre, bedankt!! Daar kan ik vast ook heel veel inspiratie op vinden! :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:06

Weet niet veel over zweden, behalve dat er nogal wat huizen in z.g. houtstapelbouw zijn. In nl. een paar namen: scanabouw, finnhouse, etc. wij hebben zo'n huis (op de Veluwe, zweden is me te koud)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:11

de zweedse mensen zijn praktisch, zijn Vikingen en nomaden die hebben niks aan extra poespas :D
Maar door al die meren heb je daar last van heeeeel veel muggen :P
Ik zou daar wel een keer het midzomerfeest willen meemaken denk ik.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:25

die verhalen over muggen zijn zeer overdreven, het hengt er enorm vanaf waar je precies zit.
hoe kom je aan je informatie, Lillian, als je er zelf nooit bent geweest?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 15:55

Hoewel ik me best voor kan stellen als je pal aan het water woont je er best goed last van kan hebben. ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:05

zweden is super (ben er nu op dit moment) hahaha vergleken met nl qwa kosten, ja sommige dingen zijn duurder sommige niet ;), ik hou van zweden, hoewel de mensen hier minder direct zijn als nederlanders het gaat een tikkeltje gemoedelijker.

Edit ik mijn vriend gaat hier ook een huis bouwen zal hem is navragen hoe het nu ook exact zat met de kosten oid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:10

Lilian, misschien eens wat meer verdiepen in een land, voordat je erover schrijft? Er klopt niet veel van.
Ik woon overigens in zweden. Grond, huizen, omgeving is erg afhankelijk van waar je woond.
Skåne is bijvoorbeeld absoluut niet te vergelijken met Lapland, om maar eens iets te noemen.
Dus eerst zul je moeten weten welke streek je als onderwerp pakt in je manquette, alvorens je verder gaat.
Verder heb je ook in zweden stenen huizen, maar die zijn sterk in de minderheid. Je hebt uiteraard de gewone houten huizen, systeembouw en de ouderwetse timmerstugans. Dus ook daarin eerst even verdiepen.

Als je wat specifieker bent in de info die je wilt (welke streek, welke bouw etc), kan ik je wellicht helpen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:41

Mijn opa, oma, tante en nichtje wonen in de provincie Skåne. Je ziet daar vrij weinig huizen die meerdere verdiepingen hebben. Bij ons in de omgeving zie je toch wel echt veel de typische roodbruine kleur.
Mocht je interesse hebben, ik heb nog wel een behoorlijke zooi foto's van de omgeving en huizen ergens.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:54

Bokker Wanja is een tijdje geleden naar Zweden geëmmigreerd! :j

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:32

gaaf ! ik lees even mee , :) ik wil later ook naar Zweden :j

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:29

Ik lees ook mee! Zweden trekt mij ook haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 02:07

Een kennis van mij heeft in Zweden gewoond.
Hij is gepensioneerd, en dacht in Zweden een mooie oude dag te kunnen hebben.
Niets is minder waar.
Hij moest in Nederland zijn ziektekostenverzekering aanhouden en in Zweden dan nog eens extra belasting gaan betalen van rond de 8000 Euro per jaar.
Hij zat in een houten huis, waar in de winter de waterleidingen van bevroren, in the middle of nowhere.
Na een drietal winters in Zweden heeft hij eieren voor zijn geld gekozen en overwintert nu in Nederland, en gaat in de Zomer dan naar Zweden toe. Scheelt hem de belasting omdat hij geen ingezetene is van Zweden, en scheelt een hoop ongemak als persoon op leeftijd dat je niet in een huis hoeft te zitten dat bij temperaturen ver onder nul van binnen net zo koud is als van buiten....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:23

Cassidy schreef:
Een kennis van mij heeft in Zweden gewoond.
Hij is gepensioneerd, en dacht in Zweden een mooie oude dag te kunnen hebben.
Niets is minder waar.
Hij moest in Nederland zijn ziektekostenverzekering aanhouden en in Zweden dan nog eens extra belasting gaan betalen van rond de 8000 Euro per jaar.
Hij zat in een houten huis, waar in de winter de waterleidingen van bevroren, in the middle of nowhere.
Na een drietal winters in Zweden heeft hij eieren voor zijn geld gekozen en overwintert nu in Nederland, en gaat in de Zomer dan naar Zweden toe. Scheelt hem de belasting omdat hij geen ingezetene is van Zweden, en scheelt een hoop ongemak als persoon op leeftijd dat je niet in een huis hoeft te zitten dat bij temperaturen ver onder nul van binnen net zo koud is als van buiten....

Ik vrees dat hij zich dan van te voren onvoldoende heeft geinformeerd en zich een ondeuglijk huis in de maag heeft laten splitsen.

De houten huizen bedoelt voor vaste bewoning zijn zeer goed geisoleerd.
Ik denk dat hij een zg sommerstuga heeft gekocht (zomerhuisje, niet geschikt voor permanente bewoning)

Het verhaal van de ziektekostenverzekering vind ik erg vreemd. Ziektekostenverzekering zit hier in het belastingsysteem. Betaal je belasting, dan ben je automatisch verzekerd tegen ziektekosten.

Zoals gezegd, ik denk dat de persoon zich onvoldoende heeft verdiept in het systeem en de huizen, en misschien de taal niet machtig is geweest waardoor er misverstanden ontstonden?