Suriname

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Suriname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:39

Dag bokkers!

Eerst en vooral hoop ik dat dit topic op de juiste plaats staat, ik zou niet weten waar ik het anders moest zetten :o ...

In maart ga ik voor 3 maanden naar Suriname, best wel spannend :) Het is voor school, ik ga daar 6 weken stage doen in een kleuterklas.
Nu zijn we met 4 studenten die naar daar zouden gaan. Er zijn 2 scholen waar we stage mogen doen, 2 studenten zullen gaan naar de "O.S. Flu 1" en de andere in de "Prakikischool". Zelf verblijven we in Paramaribo.
Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? Of bokkers die nog tips hebben voor Suriname in't algemeen? Altijd welkom natuurlijk!

Groetjes,
Stefanie

Anoniem

Re: Suriname

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:44

Mijn Nichtje gaat ook, maar zij gaat volgens mij in Februari.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:42

LZP -> BEU

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 22:10

Bedankt om het te verplaatsen! :)

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:19

Waauw, gaaf TS! Ik ga (bijna zeker) volgend jaar herfstvakantie! Geen idee wiehoewat, maar mijn vader werkte ooit ergens dat een project steunde in SU dat hij dus gaat bezoeken. Dat wordt dan een aantal dagen Paramaribo, dan het binnenland in :))

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:28

Even een stipje, want ik wil proberen mijn afstudeerstage in Suriname te doen! :)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:26

JuliaaahX, we zitten ook in Paramaribo. Misschien dat we tijdens de paasvakantie een tripje maken naar het binnenland.

Stinkmodder, echt fijn! Ik ben nu bezig met tickets, verzekering, bijstand en andere papieren. Er komt heel wat bij kijken!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:20

Stefaaah schreef:
Stinkmodder, echt fijn! Ik ben nu bezig met tickets, verzekering, bijstand en andere papieren. Er komt heel wat bij kijken!

Klopt! Ik ben nu mijn eerste stage aan het regelen (Indonesië), maar 't is echt best veel werk... :P

Nog weinig tips, kom op bokkers, help ons! ;)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:24

Ik ben er een half jaartje geweest. Echt een top ervaring! Je gaat zeker een mooie tijd tegemoet :D.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:42

Ik ben afgelopen zomer geweest, 3 weken vakantie.

Heb je al een plaats om te overnachten?
Anders wil ik je Oxygen Resort aanraden
http://www.surinameecotours.com/Accomod ... artementen
Dit ligt zo'n beetje aan de Kwattaweg, in een beveiligde buurt en super gastvrij.

Als ik de kans heb ga ik zeker nog eens terug.
Zeker buiten de stad is het land echt super!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:41

Wauw, Indonesië klinkt ook al gaaf! Binnenkort eens horen bij de dokter voor de spuitjes, brr ;)

Olga88, waar verbleef je dan juist? Ik hoop echt op een mooie tijd, maar ik denk niet dat ik daar voor moet vrezen!

Annastasia, we hebben een huisje dat we kunnen huren voor 3 maanden. Dus da's al in orde! Bedankt voor de tip, want het kan zijn dat we wel nog bezoek krijgen daar en we weten niet of we die bij ons kunnen leggen :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:47

Ik ben paar keer in suriname geweest, is al tijd terug dus weet niet alle namen etc meer...
Maar de markt bij de riviet in paramaribo (waar dat wrak in ligt) is erg leuk om heen te gaan. Daar schuin tegenover zat ook een koffieshop (koffie geen wiet ;)) vlak bij is ook ern groot park met palmbomen leuk om te chillen als het warm is ;).

Colacreek moet je zeker keer heen!
Zelf zijn we ook het jungle in geweest met vliegtuigje en hebben daar week in hutje geleefd en door jungle getrokken. Erg mooi ook met indianenstammen (die soms op nikes liepen ;)). Piranjas gevangen (rijst vinden ze lekker ;)). En veel in rivieren (stroomversnellingen) gezwomme.
Zorg dat je medisch goed bent voorbereid! (entingen etc noodpakketje)

En voldoende rubbers want "witte" studentem zijn erg in trek (ga ook niet alleen over straat)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:09

Je bedoelt de centrale markt vlak bij de Saramaccastraat.
En stinken dat het daar doet! maar je moet er wel een keer geweest zijn!
De Surinaamse puntjes moet je ook eens proberen, en al helemaal belegd gehaald met bv ei en zuur bij de toko.
De Palmentuin is ook een plek waar je geweest moet zijn. Daar vlakbij is de Waterkant, hier kun je lekker op het ''terras'' zitten. Wij hebben er vaak gezeten met uitzicht over de Surinamerivier.

Piranha's zijn daar overal, dus als je open wondjes hebt, uitkijken!
Verder kun je overal goed zwemmen.

Colakreek werd ons afgeraden om daar heen te gaan, dit omdat je daar op dat moment goed ziek kon worden.
Normaal gesproken is het daar wel veilig hoor.

Wij zijn naar Dan Ta Bai geweest, ook een super plaats (Malariapillen, als je die van plan bent te gaan nemen, zijn daar dan aan te raden).
Afbeelding
(dit was het huisje waar we in zaten)

Ook zijn we 4 dagen naar het binnenland geweest, naar het Kaysergebergte. Dit is echt onbewoond gebied, er is in de verre omgeving geen mens te vinden. Hier mooie wandelingen gemaakt en héééééél veel wilde beesten gezien waaronder een grote wurgslang, kaaimannen, vogelspinnen, verschillende apensoorten, gieren, gifkikkers, capibara's etc etc.
Het is een dure trip door het vliegtuig, maar echt de moeite waard. Hier komt bijna niemand!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(onderop de foto zaten we)
Mocht je hier naartoe willen dan kan ik je wel gegevens van iemand geven die trips die kant op organiseert.

Verder zijn we een weekend naar Paradise Island geweest (in het brokopondomeer) met een groep van 15 Surinamers. Ook dit was een super ervaring, zeker ook omdat je dan tussen de ''locals'' zit.
Afbeelding

En wat betreft het alleen over straat gaan, dat zou ik 's avonds zeker niet doen. Wij liepen met z'n 3-en, maar 's avonds is dit echt niet fijn.
Verder is de Saramaccastraat ook niet echt een fijne straat om te lopen, hier houdt zich niet echt ''fijn volk'' op.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:41

Wbt entingen:
Gele koorts, DTP, hepatitis A worden aangeraden.
De hepatitis A bestaat uit 2 entingen , deze kan gegeven worden icm hepatitis B enting.
Deze bestaat uit 3 spuiten en kost maar een klein beetje meer.
Maar dan ben je wel je leven lang beschermd tegen hepatits B (oa verplicht bij een verzorgend beroep).
Verder hebben wij ook voor de zekerheid een buiktyfus enting gedaan.

Malariapilen hadden we Malarone, maar uiteindelijk heb ik ze zelf niet genomen.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:47

Paradise Island? Is dat niet gewoon Stone Island?

Ik had in eerste instantie een huisje gehuurd samen met een klasgenoot maar deze is na 'n week weer vertrokken ( :+ ) dus heb ik via zo'n website een kamer geregeld in 'n huis met 3 andere meiden. Ook dit ging niet helemaal goed en moet eerlijk zeggen dat de eerste maand verschrikkelijk was.. Maar op 'n gegeven moment leer je mensen kennen en dan ist helemaal top :D.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:51

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:21

Ik ben ook geweest begin van het jaar. Ik ben daar heel ziek geworden en heb helaas de vakantie moeten staken. Ik was daar samen met mijn zus en die bleef daar 3 maanden voor stage. Ik zou 3 weken blijven, maar moest helaas na 1.5 weer naar huis.

Haal je inentingen en malariapillen op tijd.

Ga echt het binnenland in! Er zijn een hoop tripjes van 2 dagen en zeker de moeite waard in het weekend. Wij zouden 3 tripjes maken, maar ik heb er maar 1 gedaan (en daar ws ziek geworden). Maar het is wel fantastisch hoor. Supermooi land met heel veel mooie wilde dieren! (de apen slingeren soms boven je in de boom).

Wij zaten eerst in Zus&Zo (daar moet je gegeten hebben!) en dat is een restaurant, hostel en een plek waar je tripjes kan boeken. Dit ligt tegenover de Palmentuin. Verwacht niet veel (koud water onder de douche, wc en douche delen met 'alle' gasten en kamertjes zonder airco. Maargoed, je hebt een bed en een dak boven je hoofd :P. Later zaten we luxer met eigen wc/douche en warm water (is wel fijn als je ziek bent).

In de avond niet alleen over straat idd, is niet fijn. Taxi's zijn niet duur en moet je echt gebruik van maken. Ook hier is niet iedereen te vertrouwen en vraag even bij je huisbaas of een hotel in de buurt welke taxi je kan bellen.

Je moet ook eens naar 't Vat gaan (heel gezellig met in de avond Livemuziek en gratis inernet (dus veel studenten die daar aan het skypen zijn)).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:28

Zap waar denk je dat je ziek geworden bent?

Bij Zus&Zo kun je ook fietsen huren, alleen je wordt echt voor gek verklaard als je in die temperaturen aan het fietsen bent. Hebben wij zelf ervaren toen we op de fiets naar Nieuw Amsterdam en Peperpot zijn gefietst.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:36

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:14

Bedankt voor alle tips! Ik hou ze zeker bij :-)

Zijn jullie trouwens met de KLM gevlogen? Hoeveel heeft jullie ticket gekost?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:22

Wij zijn inderdaad met KLM gevlogen.
Ticket kostte ons €728,- p.p.

In dezelfde periode zijn 3 bekenden met SLM gevlogen en alle 3 hadden ze een vertraging van meer dan 9 uur. Meende dat ze daar ook geen shermpjes in de vliegtuigen hebben zitten.

Dat vond ik zelf wel fijn hoor dat je in die tijd dat je onderweg bent ook naar films kunt kijken en wat muziek kunt luisteren.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:33

Die hebben ze nu wel hoor, en ik had geen vertraging gehad met SLM. Denk dat het weinig uitmaakt :).

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:10

Oké, bedankt!
Het is KLM geworden :)

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:23

En hoe gaat het ondertussen met de voorbereidingen?

Ik ga zelf volgende week dinsdag weg voor twee maanden, dus zit er ook precies als jij er zit!