Praag en Berlijn met de trein; tips en ideeen gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Praag en Berlijn met de trein; tips en ideeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 13:41

Ik heb zulke leuke vrienden.... Ik heb (met veel moeite) vrij weten te regelen voor een weekje vakantie, blijkt dat ik de enige ben die moeite heeft gedaan.... :( Dus, ik heb nu een week vakantie in December (eerste week) en ik ben op mezelf aangewezen. Omdat ik dan toch liever wel gebruik maak van het feit dat ik vakantie heb, heb ik besloten om in mijn eentje op pad te gaan en mijn in mijn hoofd zittende avontuur ten uitvoering te brengen. *\o/*

Wat ik wil doen is met de trein naar Berlijn, daar een dag of 3 rondhobbelen en vervolgens doorreizen naar Praag en daar ook een dag of 3 rondhobbelen. En dan weer terug. Eerst Praag en op de terugweg Berlijn is ook een optie. Mijn vragen aan de mensen die hier zijn geweest of dit hebben gedaan:

* Leuke hostels gezocht in Praag en Berlijn!
* Iemand een idee voor de trein aangezien de site van de NS er uit lijkt te liggen.
* Leuke bezienswaardigheden in Berlijn en Praag gezocht (Lonely Planet gaat mee uiteraard).

Bring it on en help mij weer een beetje een blij vakantiegevoel te geven!

RelarDevi

Re: Praag en Berlijn met de trein; tips en ideeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:45

www.bahn.de (voor hele europa)

Ik zal vanavond even kijken in welke hostels ik ook al weer heb geslapen in Berlijn. (dit is dus eigenlijk een stipjespost)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:24

Dank voor de link! Mocht je nog meer informatie weten, dan hoor ik het graag!

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:03

Voor de trein kan je kijken op www.nshispeed.nl (deze werkt gewoon)

Voor hotels eventueel op www.booking.com ( makkelijke site ook qua boeken, alleen moet je een creditkaart hebben)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:04

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:56

Ik heb expres voor de trein gekozen juist vanwege het langzamere reizen. Het lijkt me heerlijk om het landschap aan me voorbij te zien trekken. Vandaar ook de keuze voor Praag, dat is beter te bereiken met de trein.

Valt me op dat de treinkaartjes via de Duitse site goedkoper is als via hispeed.

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:59

A&O Hostel Hauptbahnhof is een goed hostel voor als je in Berlijn bent :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:03

Equimotion schreef:
tip 1: sla Praag over en ga naar Budapest

Goed onderbouwd ook! :?

Ik kan je wel een hostel noemen, kun je voor 8 euro per nacht slapen, maar dan moet je niet klagen als de kapstok eraf valt als je iets ophangt en dat soort mankementen. :+ Plus Prague Hostel heette het geloof ik.
Qua bezienswaardigheden van Praag: [BEU] Tips Praag?!

Afgelopen zomer ben ik in Berlijn geweest en je gaat zeker van het ene naar het andere uiterste. :+ Hectisch en modern, zo heb ik Berlijn ervaren. Doe mij maar Praag. :D
Ik kan je wel het Tiergarten Park aanraden als je even wilt uitrusten, toen wij daar in het gras gingen zitten, zaten er zeker wel een stuk of 7 wilde konijntjes om ons heen op slechts 5 meter afstand. Zo leuk. :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:16

Budapest is een veel leukere stad dan Praag. In Praag is niets authentieks te vinden, zelfs in de musea hangen replica's :')

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:17

Ben jij ooit in Praag geweest? :')

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:18

waarom denk je dat ik dat advies geef :D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:20

Geen idee, ik heb het namelijk heel anders ervaren. :) Gelukkig is niet iedereen zoals jij (of ik :D) en beslist de TS mooi zelf waar ze heengaat.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:26

Berlijn is trouwens een leuke stad om te gaan couchsurfen, zie www.couchsurfing.org
Het heeft een goede "underground" scene die je niet zo makkelijk uit een reisgids kunt halen en als je een leuke host treft kan die je vertellen wat de leuke plekken zijn om naartoe te gaan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 02:12

Ben misschien een schijterd of ik word gewoon oud. Maar couch surfen vind ik een beetje een eng idee als vrouw alleen op reis. Boedapest wil ik graag ook ooit nog naartoe, alleen is dat in het kader van dit trapje net even te ver uit de buurt ben ik bang.

Overigens, andere bestemmingen met een budget van maximaal 350 euro mogen ook worden aangedragen.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:38

Londen vind ik persoonlijk heel gaaf! Ik zat 4 dagen inclusief vliegreis in Londen + ontbijt voor 321 euro. :) Het was wel een van de duurdere hotels, maar die hebben wij gekozen omdat dit lekker centraal was en ik een goed bed moet/wil hebben vanwege rug/nekklachten. :)

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:06

Ik ben zelf deze zomer met de trein naar Berlijn, Praag en Budapest geweest (en nog verder). Ik ben het met equimotion eens dat Budapest mooier er authentieker is dan Praag, al vond ik Praag om 6 uur 's ochtends echt magisch, omdat het toen uitgestorven was en dan lijkt het echt net alsof je terug in de tijd bent. Dus als je naar Praag gaat is het zeker een aanrader om een keer heel vroeg de wekker te zetten.

De treinreis van Nederland naar Berlijn vond ik zwaar teleurstellend. Een vlak en saai landschap de hele tijd door. Als ik heel eerlijk ben vond ik het stukje van Amersfoort naar de Duitse grens het mooiste stuk van de reis. Dus daarvoor zou ik niet met de trein gaan. De reis van Berlijn naar Praag was wat interessanter.

Wat betreft de hostels: In Praag heb ik in hostel Rosemary geslapen. Echt een van de netste en fijnste hostels waar ik in geslapen heb. Vlak achter het centraal station, dicht bij het centrum, en het was overal heel netjes en luxe oor hostel begrippen. In Berlijn heb ik zelf in 2 hostels geslapen die niet spectaculair waren, maar ik heb veel goede verhalen gehoord over de Meiniger Hostels.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:12

Londen is echt geen optie meer. Mijn ex kwam uit Londen en ik weet iedere stoeptegel te vinden. Ook iets teveel herinneringen.

Ondertussen speelt het idee ook weer om het alleen bij Berlijn te blijven en daar 4 dagen rond te wandelen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:30

Ik ben afgelopen zomer in allebei de steden geweest met interrailen. Ik vind Berlijn en Praag wel een goede combinatie, in drie dagen kun je van beide steden ook heel wat gezien hebben. De treinreis vond ik best tegenvallen, het lijkt romantischer dan het in werkelijkheid is om met de trein te reizen. :D Maar het is een stuk relaxter dan met het vliegtuig vind ik zelf en uiteindelijk zie je toch een stuk meer, ook qua stations enzo. Trouwens, in de zomer was het best lastig om van Praag naar Berlijn te komen omdat er aan het spoor werd gewerkt. Hierdoor hebben we nog vier uur in de bus gezeten, wat toch een stuk minder snel gaat. :P

In Praag heb ik geslapen in Hostel Tyn, 2 minuten lopen van het oude stadscentrum. Was een prima hostel (volgens mij wel een jeugdhostel), al vond ik het wel erg rustig allemaal. Maar het scheelt ook wat voor mensen je op je kamer hebt zitten etc. Anyway, hier een linkje: http://www.hostelworld.com/hosteldetail ... ague/24181
In Berlijn heb ik geslapen in een Backpax Hostels, http://www.hostelworld.com/hosteldetail ... ?sc_sau=nm. Zat in een zijstraat van de Friedrichstrasse, vonden wij een prima plek aangezien je in Berlijn toch best veel met de metro doet. Ze hebben nog twee hostels meer in Berlijn zitten. Was een erg gezellig hostel, liepen veel jonge mensen rond, het personeel was erg vriendelijk en de kamers zagen er goed uit.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:39

Ik heb in Berlijn in het Generator Hostel gezeten. Dat zit buiten het centrum, is goedkoop, superschoon en heeft een metrostation voor de deur. Beviel erg goed :) Ik geloof dat we rond de 10 euro per nacht kwijt waren, inclusief ontbijt.
Qua bezienswaardigheden raad ik je dit aan:

- Berlijn is een echte wandelstad. Zo is het heel erg leuk om door het centrum, bij de Brandenburger Tor etc te wandelen, checkpoint Charlie, de (volgens mij?) Lindenstrasse, etc..
- Het Joodse museum is heeeeel indrukwekkend als je een beetje van architectuur etc houdt. Kippenvel-opwekkend.
- Zorg dat je Tacheles niet mist, dit was voor mij echt het hoogtepunt van een week Berlijn.
- Het Joodse Monument

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 21:00

Dankjewel voor de tips allemaal! Mams heeft besloten dat ze meegaat, hoe cool is dat! Ze wilde nog altijd zo graag een keer naar Berlijn. Het hotelplan heb ik dan ook maar iets opgekrikt, om haar nu in een hostel te laten slapen is ook zoal wat :D.

Op de planning nu staan:
- De standaard toeristen dingen (Kufu dam, checkpoint, muur, etc etc).
- Het joods museum.
- Sachsenhausen (concentratiekamp in de buurt).
- bunkers.
- het joods monument.

En volgens mij moeten we dan al weer naar huis :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:07

ohh als je naar berlijn gaat, probeer dan ook ff te kijken of er een treinverbinding is naar Potzdam. Dat is een voorstadje van berlijn en daar heb je het "parc sans sourcy" (of zo iets dergelijks). Dat is een park met paleizen en paleistuinen waar de vroegere heersers van het duitse rijk gewoond hebben. Je kunt ze ook van binnen bezichtigen en je valt echt van de ene verbazing in de andere!

Mocht je dat van plan zijn.. dan moet je ook even bij de Berliner Dom gaan kijken (in de binnenstad van Berlijn). Deze kun je beklimmen, net als de Dom van Utrecht, maar je kunt ook onderin het gebouw en daar zijn de graftombes van die heersers, die dus in dat park hebben gewoond.

Verdere stad tips:
Gedächtniskirche
Strasse des 17. Juni (dat is een hele grote brede weg die dwars door het centrum loopt en langs diverse bezienswaardigheden komt)
Reichstag
Brandenburger Tor
Alexanderplatz
Fernsehturm (Hoogste gebouw van de stad. kun je met een noodgang in een lift naar boven en naar beneden, mooi uitzicht! maar je maag moet er wel tegen kunnen haha)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:17

ken je parijs al? dat is ook wel een redelijke stad.

berlijn heb ik zelf vrij snel gezien... de toeristische dingen enzo maar het is best een mooie stad. waar je als je de tijd hebt het ook rustig kunt gaan bekijken. (ik ben geen een winkel in geweest.. behalve bij het trein station.. compleet winkelcenturm bij)

de treinreis zelf is niet met een mega mooi uitzicht. het was geloof ik 6uurtjes..

tip reserveer wel op tijd voor de trein! de meeste plaatsen zijn gereserveerd.. dit hadden wij wel gedaan.. maar er waren ook mensen die steeds weer opkonden staaan.. (sommige mensen reizen niet van nederland tot berlijn maar stukjes er tussen)

goede tips staan al bij de post boven mij.

bij de rijkstag kan een hele lange rij staan!

een hop on hop off bus is ook handig..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:43

http://visitberlin.de/
www.berlijn-blog.nl
www.berlijnforum.nl
http://www.berlin-metropolis.de/Berlin- ... ismus.html
http://www.berlin-hidden-places.de/index.htm
www.lookingforbooking.nl

Het leuke aan Berlijn vind ik dat de stad zo veelzijdig is. Berlijn is niet alleen modern of oud, je kunt er echt alle kanten op, er is voor ieder wat wils. Het is wel een goed idee om de reis goed voor te bereiden en te kijken wat voor dingen je leuk vindt, anders verzuip je in de hoeveelheid dingen die te zien en te doen zijn.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de wijk Prenzlauerberg. Vind dat leuker dan het gebied rondom de Potsdammer Platz. Voor mijn smaak te modern, maar het is maar waar je van houdt. Voor restanten van de muur moet je bij de Eastside-Gallery zijn.
En als je met de buslijnen 100 of 200 reist zie je in een rit al een heleboel highlights. Die je dan op een later moment kunt bezichtigen als je dat wilt.
In de kerstperiode vind je op veel plaatsen kerstmarkten. Heeft ook wel wat.
Erg leuke stad, ik blijf teruggaan!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:57

bij de branderburger torn stonden ook koetsjes met paarden.. toen ik er in oktober was. zelf niet gedaan.. wel in wenen en andere steden, is een leuke manier om ook vanalles te zien,.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:07

Als je van musicals houdt, Tanz der Vampire draait er, echt een aanrader!