Na aanleiding van dit topic: [BEU] [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's voelde in me verplicht om ook een topic te maken van voormalig kamp Sachsenhausen. Uit respect.
Zoals sommigen van jullie misschien weten, ben ik vorige week met school op excursie geweest naar Berlijn.
Wij hebben vorige week woensdag een bezoek gebracht aan voormalig kamp Sachsenhausen.
Dit bezoek heeft veel indruk op mij gemaakt.
Het was voor mij niet de eerste keer dat ik naar een voormalig kamp ben gegaan.
Ook ben ik een aantal keren in Westerbork geweest, met school.
Van voormalig kamp Sachsenhausen is nog vrij weinig over.
Ze zitten midden in een soort 'verbouwing'. Zo wil ik het niet noemen, maar ik vind er nu geen ander, liever gezegd, juister, woord voor.
Ons is verteld dat er in de verschrikkelijke periode van 1936 tot 1945 meer dan 60 barakken stonden, in een halve cirkel.
Ik meen me te herinneren soms wel 3 of 4 rijen achter elkaar.
Tussen 1936 en 1945 zijn er in voormalig kamp Sachsenhausen zo'n 30-50.000 mensen omgekomen.
Da's een groot verschil. Maar omdat er per dag zo'n 6000 mensen van het leven konden worden beroofd, hebben we alleen de informatie: 'naar schatting.'
Allereerst zijn we naar de enige nog 'hele' barak gelopen.
De nazi's hebben geprobeerd deze af te branden, maar dit is niet geheel gelukt.
Wel kun je zien dat de verf van het plafond is afgebladderd.
Hier volgen de foto's.
Graag wil ik nog veen kwijt dat op ál deze foto's copyright rust. Mocht je deze foto's willen gebruiken voor een werkstuk/presentatie, site of voor gewoon privégebruik, graag even een PB'tje sturen.

Dit was de slaapbarak.
Geen hele heldere foto, maar ik wilde hem toch graag laten zien, om iedereen een kleine 'impressie' te geven van hoe klein de ruimte wel niet was.

Wc's

Hier(in) konden mensen zich wassen.
Nadat we in de barakken zijn geweest, liepen we langs een langs muur, wat bedoeld was als een soort omheining van een 'gevangenis' met kleine cellen.
Langs deze muur stonden allemaal kleine plateautjes van (bak?)steen.
Op deze plateautjes lagen weer stukken steen. Alle nabestaanden en bezoekers mogen een steen leggen op deze plateautjes. Als teken van medeleven.

Onder elk bord, lag dus zo'n plateautje.

Daarna zijn we doorgelopen naar de keukens.
Dit was in een soort van kelder, dus onder de grond.
Op de muur waren allerlei tekeningen gemaakt.
Die tekeningen riepen bij mij het gevoel op: ze hebben er dus toch wat van proberen te maken, ze hebben geprobeerd de zorgen te vergeten.

Excuses voor de slechte foto.

Hierin werden de groenten gewassen.
Hierna hebben we een hele wandeling gemaakt over het hele kamp.
Vooral naar achteren.
Een van de oudere óf later gebouwde barakken.
Dat weet ik me niet meer goed te herinneren.

Een muur, ter omheining.

Dit was/is iets wat mij in de eerste instantie helemaal niet opviel.
Ik kon dit gewoon lezen.
Toen ben ik verder gelopen.
Even later ben ik weer terug gelopen, en toen pas kwam ik erachter dat het in het Nederlands was geschreven, zo ook in het Duits en in het Frans. Waarschijnlijk komt dat doordat je zoveel informatie opneemt en op een gegeven moment alles aan je voorbij gaat, zonder dat je het door hebt.

Het restant van de gaskamers en vernietigings-ovens.

Opnieuw een restant van de gaskamers en de vernietigings-ovens.

Dit zagen we toen we ons omdraaiden.
En tot slot zijn we naar het 'ziekenhuis' gelopen.
Ons is verteld dat hier de meest gruwelijke dingen werden gedaan met mensen.
Onder andere hoe de mens zou reageren op bepaalde medicijnen. Het lijkt eigenlijk een beetje op de dierproeven van nu. Maar dan werd dit op het lichaam van de mens gedaan.

Ik denk dat de meesten wel weten wat dit betekent.

Het gebouw.

Hier werden de mensen op geopereerd.
Ik wil dit topic sluiten met de volgende foto en de volgende woorden:

Voormalig kamp Sachsenhausen:
Een herinnering van een gruwelijke periode,
Een herinnering waarvan je nog steeds de angst en pijn kunt voelen,
Maar vooral,
Een herinnering om nooit te vergeten.
Mare