Motorreis maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Motorreis maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:54

aankomende maandag moet ik afrijden voor mijn motorrijbewijs, heel spannend en hopelijk haal ik hem. Dan kan ik namelijk nog mooi wat ervaring op doen in het rijden aangezien ik volgende zomer een motorreis wil gaan maken door europa.
Alleen lijkt het mij als jonge vrouw alleen wel eng om alleen te gaan, dus zijn hier motormuizen die samen met miu jop reis willen gaan aankomende zomer?
Dan kunnen we ook nog vaak genoeg om tafel zitten om zaken voor te bereiden e.d. :)

Afgelopen zomer zijn een vriend en ik een week op de motor weggeweest naar België en noord Frankrijk. Helaas ik nog achterop, maar vond het toch wel heel erg gaaf en leuk om te doen. Heerlijk je vrijheid hebben en niet weten waar je die avond terecht komt :D
Meer mensen hier op deze manier op reis geweest en hebben jullie ook nog tips?

Suusie22

Re: Motorreis maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:11

kan je vriend niet mee??

jammer genoeg heb ik nog geen rijbewijs.. anders leek het me ook wel gezelly en gaaf!! :D

veel succes met het behalen van je rijbewijs

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 10:20

misschien gaan we ook wel weer met z'n tweeën, maar nog geen idee. Hij is ook niet mijn vriend, maar een vriend, dat scheelt uiteraard ook :P
Alleen gaan lijkt me aan de ene kant wel gaaf, maar ook wel weer heel eng omdat je nergens op terug kan vallen. Vandaar hier ook het oproepje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:21

Jij bent stoer genoeg om alleen te gaan!! :P
Lijkt mij iig wel heel stoer om zoiets zelfstandig te doen! Zo vrij als een vogel :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:27

Neem eens een kijkje op motor-forum.nl daar kun je zat vinden over allerlei soorten motorreizen, van luxe georganiseeerd tot op de bonnefooi.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:30

Ik ben bezig met mijn motorrijbewijs en wil volgende zomer graag een reis maken terug naar Letland, waar mijn liefde voor motoren begonnen is :)) Maar of het nou zo tof is om dat alleen te doen vraag ik me nog af! Al hoef je dan helemaaal nergens rekening mee te houden natuurlijk, alleen met jezelf :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 10:34

georganiseerde reis lijkt me niets om eerlijk te zijn :o Zou het liefst alleen of met z'n tweeën gaan. Met z'n tweeën lijkt me wel fijn omdat je dan op elkaar kan terugvallen, maar je ook wat aanspraak en gezelligheid hebt :)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:22

Ik ben al regelmatig met de motor op reis geweest. Hartstikke leuk! Over aanspraak heb je meestal niet te klagen. Ik heb bij iedere camping meegemaakt, dat de motorrijders elkaar opzoeken (en meestal zijn dat er veel in de zomer in Europa). Soms trek je dan zelf een paar 100 km met verschillende rijders verder, waarna de wegen weer splitsen.

Mijn tips: investeer in goede koffers, een goed tanktas, zodat je spullen goed meegenomen kunnen worden. Een niet te grote tent, die achterop gebonden kan worden. En reis zonder luxe, zodat je ook wat bewegingsvrijheid hebt!

Kijk of je iemand kent die je wat bij kan leren over kleine reparaties die je zelf kan doen aan de motor. Of misschien kan je ergens een cursus volgen. Als je straks midden in de bush staat, is het handig als je zelf weet hoe je motor werkt. Bijvoorbeeld als je motor op te weinig cilinders loopt, een vette bougie, oid.~Dat scheelt veel stress en gedoe en het gaat zeker gebeuren dat je die kennis een keer nodig hebt!

Verder: RIJ VEILIG!! Als beginnend bestuurder heb je echt nog heel veel te leren, ookal heb je je rijbewijs. Zelfs iemand die al jarenlang vele km's in NL heeft gereden, zal moeten leren om in de bergen te rijden.
Dus overschat jezelf absoluut niet! Een ongeluk zit op de motor nou eenmaal in een heel klein hoekje. Juist op bergwegen ligt vaak grind in de bochten etc. Een ongeluk is al niet leuk, en al helemaal niet op een plek waar niemand weet dat jij daar rijdt en waar je de taal niet spreekt. Verder een goede verzekering of ANWB, zodat je gerepatrieerd kan worden als het echt mis gaat. Kijk of je misschien de mogelijkheid hebt om een voortgezette rijopleiding te volgen, dit geeft je meer vaardigheden dan die het normale lesprogramma bieden.

Als het mogelijk is, hou dan iemand in Nederland standby als je alleen reist. Laat weten waar je bent en spreek af om de route die je van plan bent te gaan rijden door te geven en laat het weten als je veilig bent aangekomen. Zo kun je sneller gelocaliseerd worden als er echt iets mis gaat!

Klinkt erg dramatisch, maar het kan een verschil maken tussen leven en dood...

Verder is een reis op de motor een prachtige ervaring. Je beleefd het allemaal echt op een andere manier! Het is wonderlijk hoe je alles gaat ervaren... Enjoy, rijdt en beleef! Veel plezier!!

Edit: Heel veel succes met afrijden!!!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:41

LZP --> BEU

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:09

Gaaf hoor!
Ik heb vorig jaar mn rijbewijs gehaald en ben nu veel woon-werk verkeer en ritjes in het weekend aan het maken om ervaring op te doen. Wil ook heel graag, samen met mijn vriend, eens zo'n reis maken :j

Verder geeft ista hele goede tips :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:14

Leuk dat je zo'n reis gaat maken, erg gaaf! Ik rij nu ook al een aantal jaar motor en nam hem ook af en toe mee op vakantie, maar meestal binnen Nederland. Een echt langere reis wil ik ook graag nog eens maken wanneer vriendlief ook zijn rijbewijs heeft :j Verder geeft ista denk ik al hele goede tips.
Belangrijkste is om niet alleen te gaan als beginner, mocht er wat gebeuren dan ben je niet alleen en kan de andere evt hulp inschakelen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:14

Ista: bedankt voor de tips. sleutelen doe en kan ik al, dus dat scheelt wel een bult. Bergen rijden was ik nog niet helemaal van plan, dat lijkt me voor een eerste keer op reis nog een brugje te ver :D
Als ik alleen ga ga ik ook niet zo ver, dan denk ik eerder dat ik gewoon lekker in nederland 1 of 2 weken ga rondtouren met mijn tentje. Inderdaad vanwege hulptroepen e.d. :D

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:16

Er worden ook speciale motor reizen georganiseerd hier gaat vaak een busje mee voor bagage en er is een monteur aanwezig misschien een idee voor de eerste keer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:31

zoals ik eerder al aangaf wil ik geen georganiseerde reis, wil juist lekker mijn eigen ding doen.

bagage en licht pakken zie ik niet tegenop, ben niet zo'n luxe reizer en afgelopen zomer ook achterop de motor meegeweest waardoor je eigenlijk minder mee kan nemen dan alleen

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:35

Dan heb ik daar overheen gelezen.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:41

Lijkt mij erg leuk om te doen, had ook al zoiets in mijn hoofd voor volgend jaar zomer. Hoop dat de ´brommer´ het nog een beetje volhoudt :P Oud beestje, 28 jaar..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:44

Wat rij je dan Karlijn en waar wil je heen?

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:53

Een Suus uit ´83, gsx400e, tweecilinder. Foto in m´n profiel ;) Waar ik heen wil weet ik nog niet, als het maar niet te warm is en er moeten leuke bochtjes wezen :P

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:58

Succes trouwens met afrijden! gewoon rustig blijven, komt alles goed ;) Heb je thuis al een brommer klaar staan? :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:55

Jup, een kawa zr550 zephyr. Heb hem als projectje gekocht en heb hem nu bijna klaar :-)

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:20

Leuk! Ben je hem helemaal zelf aan t opknappen? :P Knap, daar heb ik mn vriendje voor :P
Heb je je rijbewijs gehaald?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:30

En? Heb je het gehaald? <<)

Leuk idee! Ik had dit jaar in de planning om alleen naar Noorwegen te gaan, maar daar kwam een verhuizing tussen.

ista geeft al wat hele goed tips. Wat ik daar nog op aan wil vullen is dat het handig is om een lijst mee te nemen van garages/motorzaken die op je route in de buurt zijn, voor als je onderdelen nodig hebt.

En ista benadrukt het goed: zorg dat je op thuis iemand hebt die altijd bereikbaar is en weet waar je uithangt. Alleen kan prima, maar ga bij voorkeur samen, liefst met een ervaren rijder.

Als laatste: kijk de serie Long way Round, ter leering ende vermaack :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:44

Gaaf hoor, dat zit bij mij ook nog steeds in de planning! Ook gewoon gaan en zien waar je terecht komt :).

Ik heb er alleen niet de allerhandigste motor voor. Ik heb een R6 en na een rit van een paar uurtjes, ga ik toch mijn polsen en rug wel voelen. Lijkt me niet ideaal om daarmee op tourtocht te gaan. Nou heeft mijn vader nog wel een chopper en een fazer die ik zo kan pakken, maar die chopper is een geval apart en die gazer vind ik gewoon echt niet mooi :=. Zou misschien nog wel die van mijn moeder mee kunnen krijgen (suzuki gsr), maar ik denk dat als ik zo'n rit voorstel, mijn moeder de eerste is die met me mee wil gaan :D.

Ista geeft wel hele goede tips zeg :j!

Nou vraag ik me af.. Wordt je rijstijl niet gigantisch beinvloed door alle bagage die ineens overal zit, waar je normaal gewoon je vrije ruimte hebt?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:06

En? Geslaagd voor je rijbewijs?

Yv_ vroeg wat over de rijstijl in combinatie met bagage. Met mijn motor heb ik d'r weinig last van, ik vind hem zelfs prettiger sturen met bagage achterop. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je je bagage verdeelt. Zware dingen kun je (voor zover mogelijk) het beste zo laag mogelijk doen.
Met een tanktas opletten dat deze niet te hoog zit, want dat is wel erg vervelend. Ook opletten met je portemonnee en tanktas (magneten!!!), deze combi heeft mij een paar pasjes gekost. Tip is dus om ook een hoeveelheid contant geld mee te nemen, mocht je toch je pasje slopen.
Verder belangrijk: goede kaarten meenemen van het gebied waar je heen wil.

@WestBest: gave motor in je profiel (de eerste die heb ik ook maar dan geel)

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:51

Ik had al zo'n vermoeden aan je nickname te zien :D Bevalt prima :j Makkelijk motortje. De Duc was mijn favoriet (wat meer power), maar stukgingdie :\

Tanktas zit mij wel in de weg, dus ik heb zadeltassen achterop met een rugzak bovenop. (zie bovenste foto profiel). Goede verdeling van de bagage is wel een aanrader :+

Dat is idd ook een goede: kaarten meenemen. Mocht je navi geen bereik hebben, of je wilt plannen veranderen, dan is het erg makkelijk om kaarten bij je te hebben.
Uiteraard ook de ICE instellen in je mobiel.