kamperen in IJsland, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

kamperen in IJsland, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 18:55

Mijn vriend en ik gaan volgend jaar juni een week naar IJsland voor de eerste keer. We willen gaan kamperen.
We hebben al een mooie rondreis gevonden op internet en we gaan een boekje halen bij de ANWB voor campings.
Ik heb al heel wat info gevonden (oa op deze site; http://www.diax.nl/pages/ijsland_kamperen.html)
maar misschien zijn hier mensen die al een gekampeerd hebben daar en nog tips voor ons hebben.
Het duurt nog wel even, maar ik heb er zo ontzettend veel zin in!

Frensie

Re: kamperen in IJsland, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:02

IJsland is super gaaf!!!
Ik ben er twee weken geweest en wij hebben toen helemaal rond IJsland gereden. We hebben niet gekampeerd, maar in motels en B&B's geslapen. Kamperen lijkt me minder prettig gezien de temperaturen (ook zomers) en alle muggen. Maar als je daar tegen kunt, dan vooral doen!
Dus geen tips voor je wat betreft kamperen.

Als je ook naar het binnenland wilt, moet je rekening houden met de auto die je huurt. Bij de meeste auto's is de onderkant niet verzekerd, dus als je dan schade rijdt door het gebrek aan wegen in het binnenland, ben je niet blij. Sowieso is 4x4 verplicht als je van de rondweg af wilt meen ik mij te herinneren.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:04

Ja hoor, kunnen we tegen!
We willen niet van de rondweg af, ik had op expedia al een vlucht met auto (gewone auto) gezien. Maar waarschijnlijk willen we wel voor de zekerheid het eigen risico afkopen, mijn vriend lijkt dat niet nodig, omdat er toch niet zoveel mensen rijden.....

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:13

Er rijden inderdaad heel weinig mensen. Wij hebben 1 dag gehad dat we echt bijna niemand tegen kwamen. Er zijn dus ook heel weinig voorzieningen wat betreft restaurantjes/winkels/tankstations. Wel iets om aan te denken, zodra je ergens wat kan kopen/tanken, is het slim om wat te halen.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:34

OKee! Waneer zijn jullie geweest? ook in juni?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:36

Wij waren in juli.
De warmste dag was 17 graden.
De koudste was 8 graden, maar dat was op zee (walvissen kijken). Gemiddeld denk ik 12-15 graden.
Dus winterjas meenemen!

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:39

Ja ik heb al gelezen dat je veel lagen moet dragen en goede slaapzakken en zelfs hoofdbedekking als je gaat slapen.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:13

Geen ervaring met kamperen maar wij zijn afgelopen jaar van 14 tm 21 augustess geweest (in hotel fron). Was aardig koud de eerste twee dagen maar kwam ook door de wind en indd op zee.

Als je walvissen gaat spotten neem dan zeker een zee ziek pilletje, bij de elding krijg je deze gratis en geen walvissen zien is gratis een keer terug komen! :p

Nog een tip, blue lagoon kan je mooi combineren op de dag dat je aan komt, ligt op 20min rijden van de luchthaven ongeveer en dan hoef je er geen hele dag voor uit te trekken! *D

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:29

Stuur Fiffil op bokt eens een pb'tje. Die heeft deze zomer 1,5 maand met een tentje door IJsland getrokken.

Een week is trouwens echt te kort voor IJsland, ik zou minimaal 3 weken gaan als ik jullie was.
Laatst bijgewerkt door Tellie op 30-09-11 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:30

Ik heb gelukkig geen zeeziek pilletje nodig gehad.
Met walvis varen hebben we mazzel gehad. Een dwergvinvis zwom rond de boot (stinken die beesten uit de spuitgaten!!), we zagen nog een bultrug en de blauwe vinvissen waren voor het eerst sinds 4 jaar weer gezien en wij hebben ze toen ook gezien!!!

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 18:49

we gaan echt een week, dit is voor ons betaalbaar en ik wil er zoooo graag heen. Wie weet kunnen we (als we het mooi vonden) later nog een keer wat langer gaan.
Walvis varen is dus echt de moeite waard?!
Goede tip van de blue lagoon!
Ik zal Fiffil pben of zij nog tips heeft.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:30

Dan zou ik persoonlijk langer sparen en dan het meteen in een keer goed doen. Het is zonde om nu al in een week veel geld kwijt te zijn voor slechts een weekje kamperen om het zo maar even te stellen. Scheelt je ook weer een extra ticket kopen als je even wacht, kan je het geld wat je nu bespaart op je ticket weer bij een 'grote' IJsland reis leggen bijvoorbeeld. Tikt wel lekker aan. :j

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 19:48

ikke dus persoonlijk niet.
In een week kun je ook veel zien.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:51

Ik hoop dat je in ieder geval genoeg tijd hebt om de omgeving waar je zit te ontdekken.

Zijn jullie trouwens van plan een auto te huren oid? :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:57

Wij zijn ook 2 weken geweest, ook geslapen in hotels en B&B's. Het was echt geweldig en als het ooit kan zou ik graag emigreren naar IJsland.. wát een prachtig land! Toen wij er waren hadden we 'last' van een hittegolf, bij ons is het dus ook niet onder de 15-20 graden geweest. Wij waren in Juli, wat betekende dat het simpelweg niet donker werd omdat de zon niet onder ging, dus goede gordijnen waren wel fijn als je niet kan slapen wanneer het licht is. Hoe dat precies zit met het licht-donker in IJsland is misschien wel fijn om uit te zoeken voordat je erheen gaat, want als het heel veel/lang/vaak donker is is dat wellicht ook niet fijn. Het is een geweldig land en de mensen zijn er heel erg vriendelijk. Wij hebben ook de walvisvaart gedaan en dat was een echte aanrader! Wij hebben alles bezocht en bekeken daar, vooral veel (beroemde) watervallen en hoewel ze niet allemaal even intressant zijn is de Seljalandsfoss wel een aanrader, vind ik persoonlijk, en de Blue Lagoon is ook heerlijk. Veel riviertjes en wateren zijn verwarmd, dus als het goed weer is kun je in sommige rivieren pootje baden. Ik vond Reykjavik zelf niet een bijzondere stad, maar het is maar net waar je interesses liggen. Als je rondreist kom je meestal weinig andere mensen tegen en het landschap is heel gevarieerd. Hou er wel rekening mee dat het erg stoffig kan zijn in het binnenland! Althans, dat was bij ons het geval. Enne, er is wel een tijdverschil met 3 uur he? Veel plezier alvast! :D

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:05

ja vlucht + auto via expedia.nl. We hebben al een leuke rondreis van een week ontdekt.

Dag 1: Amsterdam - Reykjavik
Dag 2: Reykjavik - Vik, ca. 300 km
Dag 3: Vik - Höfn, ca. 275 km
Dag 4: Höfn - Egilsstadir, ca. 250 km
Dag 5: Egilsstadir - Myvatn, ca. 175 km
Dag 6: Myvatn - Akureyri, ca. 95 km
Dag 7: Akureyri - Borgarnes, ca. 320 km
Dag 8: Borgarnes - Reykjavik, ca. 75 km
Dag9 : Reykjavik - Amsterdam

Tijdsverschil wist ik, ik zal me even verdiepen in hoeveel uur per dag het licht is

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:08

Ik heb gekampeert op IJsland, en er ook een aantal maanden gewerkt :)

De campings moet je je niet veel bij voorstellen, dat zijn min of meer vlakke veldjes met 1 of 2 wc's en een douche op sommigen, bij anderen krijg je bijvoorbeeld een vrijkaartje voor het zwembad om daar te douchen. Echt kamperen :D Niks geen gedoe met afgezette vierkantjes! Niks geen receptie! Je betaald als je de bijbehorende campingwacht ziet (stickertjes aan tent) of ze komen vanzelf bij je tentje aankloppen. Gewoon een leeg (hobbelig) veldje waar je zelf mag verzinnen waar het tentje het beste staat.

Tips: Voldoende slaapzakken mee en vooral een goed ondermatje (GEEN luchtbed! Dat is echt veel te koud).
Hamer mee om de haringen de stenige grond in te meppen, en de tent goed vast te zetten met de harde wind.

En hou er rekening mee dat het niet donker wordt :D

En vooral: Niet alle wegen zijn verhard en je kan zeker niet zo hard rijden als in NL! Max is 90 op de (enige) snelweg. Ik zou geen marathon rond IJsland doen, echt je kijkt je ogen uit en wilt om de 5 minuten stoppen. Wij kwamen met 10 dagen IJsland rond al bijna in de knel, het vliegtuig wacht niet :P

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:14

Echt kamperen Niks geen gedoe met afgezette vierkantjes; heerlijk!

Waarom dan geen luchtbed? is dat zoveel kouder dan een matje?

Heerlijk dat het niet donker wordt.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:20

bluebeauty schreef:

Betekent wel dat je dag/nachtritme totaal in de war gaat en dat kan lastig zijn met een auto besturen door de vermoeidheid die dat gaat geven.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:36

Een luchtbed (zo'n lekkere dikke die je moet oppompen) is echt veel te koud. Dat isoleerd niet en dus lig je op een bedje van zo'n 15 graden (als je geluk hebt). Je verliest heel veel warmte op die manier. Ik zou echt investeren in een goed isolerend matje, anders lig je een week te bibberen.

Er zijn ook geen keukens op de campings, geen campingswinkeltjes en vaak ook geen restaurantjes in de buurt :P Ook iets om rekening mee te houden. Wel is er vaak een hotpot van natuurlijk heet water waar je heerlijk in rond kunt dobberen na een lange dag, of zoals op de foto hieronder, is de hele beek heet water :D

Afbeelding

IJsland is wel heel gaaf hoor :D Maar kamperen is best afzien soms haha.

[edit] Ik sliep trouwens in 2 slaapzakken met een fleece erover en dan ook nog een dunne fleecepulli + pyjama aan toen we tussen de gletsjers kampeerden op bovenstaande camping :D
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 30-09-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:37

tamary schreef:
bluebeauty schreef:

Betekent wel dat je dag/nachtritme totaal in de war gaat en dat kan lastig zijn met een auto besturen door de vermoeidheid die dat gaat geven.

We hebben ookal in Noorwegen gekampeerd, dus hebben we ervaring mee

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:39

Thokkadisje schreef:
Een luchtbed (zo'n lekkere dikke die je moet oppompen) is echt veel te koud. Dat isoleerd niet en dus lig je op een bedje van zo'n 15 graden (als je geluk hebt). Je verliest heel veel warmte op die manier. Ik zou echt investeren in een goed isolerend matje, anders lig je een week te bibberen. okee, gaan we op zoek naar isolerende matjes

Er zijn ook geen keukens op de campings, geen campingswinkeltjes en vaak ook geen restaurantjes in de buurt :P Ook iets om rekening mee te houden. Wel is er vaak een hotpot van natuurlijk heet water waar je heerlijk in rond kunt dobberen na een lange dag, of zoals op de foto hieronder, is de hele beek heet water :D was ik ook van op de hoogte

Afbeelding ziet er supergaaf uit!

IJsland is wel heel gaaf hoor :D Maar kamperen is best afzien soms haha.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:08

Dan heb je het gedeelte wat erachter zit nog niet gezien. Google maar eens op Hveravellir. :P

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:14

zooo wat mooi! nu uitzoeken of we daar in de buurt komen met onze route.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:41

Daar kom je sowieso niet, dat ligt in de hooglanden namelijk. :)