Beiden zijn erg mooi. Maar Praag heeft absoluut mijn voorkeur. Praag is goed per voet te verkennen. De oude joodse wijk, de burcht, het nieuwe centrum, zoveel te doen! Een stad met veel geschiedenis. Budapest is ruimer opgezet, omdatde rivier de stad in tweeën splitst.
Zeker weten Praag! Praag is veel gezelliger, allemaal smalle steegjes met pleintjes. Alles is goed te voet te doen en er hangt een super relaxte sfeer. Budapest is, zoals Fanneke al zegt, veel ruimer opgezet. De gebouwen zijn wel mooi, maar de straten zijn bijvoorbeeld veel breder (en daardoor minder gezellig m.i.) en alles is verder van elkaar vandaan.
Praag. Om de reden die hierboven is aangegeven. Praag is knusser, uniformer, beter te voet te doen. Vooral in het centrum heel erg opgeknapt. En dat is in Budapest wel anders.
quintolover
Geplaatst: 28-09-11 23:14
Zeker weten praag haha die andere ken ik niet, ben meerdere keren per jaar in praag, maar tjsa mijn vader, stiefmoeder, en broertje en zusje wonen er haha, het is gewoon een mooie stad
Ik zou trouwens zeker niet in het hoogseizoen gaan. Ik ben in februari geweest en had totaal geen last van massa's toeristen bij alle bezienswaardigheden.
Lauralco
Geplaatst: 29-09-11 07:44
Budapest ben ik niet geweest maar in Praag al diverse keren. Echt een geweldige stad om alle redenen die al genoemd zijn.
Ik ben in beide steden geweest en Praag heeft zeker mijn voorkeur. Veel te voet bereikbaar, openbaar vervoer is prima. Echt een hele mooie stad.
Florenc
Geplaatst: 29-09-11 21:17
Ik ben fan van beide steden! Welke keuze je ook maakt, het is zeker nooit een slechte. Ze ademen beide de typische Oost-Europese stedensfeer uit, heel fijn. Voor mij het grote verschil is dat Budapest toch een stuk "groter" is (misschien niet in oppervlakte, maar in uitstraling. Zoals al gezegd: heel brede straten, grotere afstanden tussen echte toeristische dingen) en Budapest heeft toch wel minder een 'centraal centrum' (inclusief de centrale pleinen en de cafétjes errond). Hier in Praag heb je Staromestské namesti, waarrond het oude centrum echt gecentreerd is, en dat heb je in Budapest niet of veel minder.
Voordelen van elk volgens mij: Praag: het centrum is kleiner, gezelligere kleine straatjes, fijne pleinen, enorme uitzichtpunten (Vysehrad, Petrin), veel nettere stad (gebouwen zijn veel beter gerenoveerd, minder graffiti te vinden op de muren van gebouwen,..)
Budapest: minder 'gemaakt' voor toeristen (en veel minder "massa-atracties" zoals de karlsbrug of de klok), badhuizen! (op het heldenplein heb je Széchenyi, FAN-TAS-TISCH!), het centrum is volgens mij minder duur dan het centrum van Praag (wat verder uit het centrum zal het ongeveer gelijk oplopen denk ik), persoonlijk vind ik Budapest by night wel mooier dan Praag by night...
Praag is een hele mooie stad, maar alle authenticiteit in het oude centrum is verloren gegaan. Het is compleet gericht op toeristen en normale inwoners van de stad komen niet eens meer in het oude centrum. Maar wel een mooie stad en eentje die je toch wel een keer gezien moet hebben, al kan je er denk ik ook wel in een dag doorheen komen.
Budapest vind ik zelf echt prachtig, en heeft stiekem toch wel mijn voorkeur. Er is zoveel te zien, de stad is inderdaad groter in opzet maar je kan er dan ook dagen bezig zijn om alles te zien. Het kasteel by night, de pracht en praal van zoveel gebouwen en standbeelden, maar ook prachtige gebouwen uit de jaren 20 die nu verlaten zijn en waar je doorheen kan lopen en echt de 'vergane' glorie kan voelen. Daarnaast heeft Budapest is sommige hoekjes ook hele mooie moderne architectuur. Het uitgaansleven is er ook heel leuk.