IJsland, ervaringsdeskundigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

IJsland, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 23:02

hooi!

ik wil eind oktober graag een weekje naar ijsland!

ik heb alle op een rijtje gezet met wat ik wil zien en bezoeken, de prijzen en dergelijken uitgezocht, maar nu ben ik toch erg benieuwd naar tips van mensen die er wonen of al eens zijn geweest?

en dan nog een praktische vraag.. kun je pinnen in ijsland, of moet ik echt een creditcard meenemen?

op de planning staan nu trouwens een ritje met een ijslander, snorkelen in de silfra, golden cirkel tour, blue lagoon en een nachtje aurora borealis jagen :Y)

ben benieuwd naar verhalen!

citroen

Re: IJsland, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:08

Hooii, ik ben van 14tm21 augustess naar ijsland geweest dit jaar (opa&oma waren 50jaar getrouwd). Het is echt geweldig! <3 <3

Creditcard wordt er heel veel gebruikt echt makkelijk! *D Voor vele excursies is het ook verplicht.
Een leuk en goed hotel in Reykjavik is hotel fron hier hebben wij een week gezeten. Het ligt midden in de winkelstraat! Ontbijt is simpel maar goed! Naast het hotel zit een mexicaan waarbij je 25% korting op het eten krijgt als je in fron zit! Heerlijk eten daar! :o

Als je tijd over heb ga dan ook zeker naar jokursalon het gletsjermeer echt super mooi! <3 ligt wel vier uur rijden uit reykjavik. Hier hebben we ook echt veel zeehonden gezien! <3

Ook met husky's sleen is echt een aanrader! Zo geweldig! <3
Paardrijden bij ishe star en je heb echt een super rit! *D

Blue lagoon kan je het beste meteen doen als je aankomt in ijsland ligt ongeveer op 20min rijden van de luchthaven.

Colden cirkel is ook erg mooie routte om te doen! Zeer afwisselend landschap! Echt toppie! :o

Ijsland was bij ons zo goed bevallen dat we misschien volgendjaar met oud&nieuw terug gaan om het ook in het wit te zien en proberen het noorderlicht te zien! *d ook willen we dan misschien sneeuwscooter tocht gaan doen! :o

Zal vanavond wel wat foto's plaatsen, meer info pb maar ! :P

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:28

dank je voor de reactie!
zijn goede tips! ik wilde idd ook naar jokursalon, maar denk dat t makkelijker is om dat daar te boeken?
hebben jullie alle trips hier al geboekt of pas in ijsland zelf?

dan zal ik toch maar een creditcard moeten aanschaffen :=

ben heel benieuwd naar je foto's!

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 04:10

Wij gaan in juni 2012 naar IJsland dus ik volg dit even :)
Ik hoorde wel dat je beter in een hotel kan zitten dan in een huisje..??

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 06:06

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:38

Daiss87 schreef:
Wij gaan in juni 2012 naar IJsland dus ik volg dit even :)
Ik hoorde wel dat je beter in een hotel kan zitten dan in een huisje..??

Wij hebben afgelopen zomer in een huisje gezeten, was echt heerlijk! Gezellig zelf koken, gezellige huiskamer om uit te puffen na een dagje rondrijden.

Ik zou inderdaad een creditcard meenemen. In de winkels kan je sowieso niet met pin betalen, dat geldt ook voor de excursies. Je kan wel bij pinautomaten geld pinnen, maar dan heb je dus altijd geld op zak.
Nog een tip: walvissen spotten vanuit Reykjavik, wij zijn met deze meegeweest: http://www.whalewatchingreykjavik.com/ Eerste keer niets gespot, kregen we een vrijkaartje voor de volgende tocht. Toen hebben we er wel heel veel gezien!

Ik heb paardgereden bij Solhestar, is vlak bij die andere grote stal die al genoemd is en is een stuk goedkoper. (IJsland is duur by the way)

Jokursarlon is echt een aanrader!
Verder hebben wij voor de hele vakantie een auto gehuurd en hebben dus veel rondgereden, heerlijk, stoppen waar je maar wilt en je kan gaan en staan waar je maar wilt.
Ik vond IJsland echt super, zou graag nog eens terug willen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:03

Bellatrix schreef:
Je kan ook Fiffil op Bokt even een PB sturen, die is net terug van een half jaar IJsland.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=46447

Het is toch Fiffill? :')

Maar inderdaad, ik denk dat zij veel kan vertellen. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:05

Ja, er moest nog een 'l' bij. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:54

Ik zie dat ik hier al genoemd was (en iedereen schrijft mijn naam fout jongens, daar ben ik wel aan gewend :') ). Ik ben inderdaad sinds een maand terug uit IJsland. Geweldig land! :) Leuk dat je erheen gaat. Ik heb er zelf een paar maanden gewerkt en daarna heb ik een rondreis gemaakt op de fiets samen met mijn vriend.

Creditcard wordt (bijna) overal geaccepteerd. Je kunt praktisch overal pinnen (in tegenstelling tot wat corinne1981 zegt). Ik heb geen cc en heb nergens last van gehad :) natuurlijk kun je ook gewoon geld halen uit de automaat (sowieso wel even wennen in het begin hoor, om met al die briefjes van in de 1000 op zak te lopen :P ). Excursies heb ik verder niet gedaan (deed alles zelf ;) ) maar daar heb je vaak wel een cc voor nodig voor zover ik weet. :j Maar in de meest kleine winkeltjes hebben ze wel een automaatje staan waar je met pin kunt betalen of met cc. :)

Het Jökulsárlón is inderdaad erg mooi! Het ligt ook direct aan de ringweg (je rijdt er zo tegenaan als het ware) dus makkelijk te bereiken.

Ik weet niet wat je precies in je hoofd had, maar wil je in Reykjavik blijven en van daar uit trips doen of een auto huren en meer het land in trekken?
Zo ja (zijn ook excursies naartoe trouwens) kan ik je aanraden om naar Landmannalaugar te gaan. Dit is in het binnenland en je gaat laat in het jaar dus ik weet niet of de wegen dan nog open zijn, maar het is er werkelijk prachtig. Ik denk dat van alle plekken die ik gezien heb op IJsland die toch wel bovenaan staat. Ontzettend bijzonder.

Wil je echt meer 'doe-dingen' kun je nog sleeën met husky's op een gletsjer of een walvis- of puffin (papegaaiduikers) tour doen. Dit kan ook vanuit Reykjavik. Ik vrees alleen dat de puffintijd in oktober al voorbij is, maar walvissen zitten er denk ik nog wel. Ik heb die tour helaas niet kunnen doen omdat het op die dag zo verschrikkelijk hard waaide dat er zo goed als niks te zien was op zee, en de dag erna moesten we alweer richting het vliegveld. Maar ik hoor van veel mensen dat het de moeite waard is.

Reykjavik is overigens erg klein, daar hoef je geen dagen voor uit te trekken :+ met een dagje heb je het wel gezien, of je moet echt naar musea ed. gaan maar ik zou eerder mijn tijd besteden aan erop uit gaan in de rest van 't land. :)

Ik heb een aantal foto's in mijn profiel staan en er staan wat foto's op mijn blog (zie onderschrift) maar daar ben ik nog mee bezig, die loopt nog achter :D als je meer foto's (van specifieke dingen) wilt zien moet je 't maar vragen, heb ze inmiddels bijna allemaal wel uitgezocht. :) Of als je vragen hebt natuurlijk.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:55

Creditcard is niet nodig. Vaak kan je tourorganisaties mailen dat je geen creditcard hebt en of je ook kan boeken zonder. Hier maken ze eigenlijk geen probleem van. Je kan ook boeken bij de receptie van je hotel/hostel, dan betaal je daar aan de counter. Verder kan je bij de geldautomaten gewoon pinnen met je pinpas. :j

Tsja, ik heb er 2 jaar geleden een paar maanden gezeten en ik ben net 1,5 maand terug na 3 maanden IJsland. Dus vraag maar raak. :)

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:01

Leuk, ik volg even!!! Mijn vriend wilt graag ooit nog een keer naar IJsland, vandaar!

Zelf nog niets erover uitgezocht, hij had die wens al voordat we elkaar kenden, maar ben wel benieuwd..
Wel ooit begrepen dat een vakantie naar IJsland redelijk prijzig is, qua tickets. Klopt dit of??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:04

Goed dat je het nog even zegt over die cc Tessa, dacht er al niet meer aan :P maar ik heb toen ook een hostel geboekt in Reykjavik en ze gemaild dat ik geen cc had en dat was geen probleem. :) Kon gewoon betalen toen ik aankwam.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:14

Tickets zijn gemiddeld rond de 400 euro retour. IJsland blijft een duur land, ondanks de recessie. Hoewel, het mijn geld zeker wel waard is geweest.

Nog een tip; ga ECHT op vakantie. Niet een weekje snuffelen. Neem de tijd, ga met een auto en ga ook naar plaatsen die niet in de top 10 staan. En vooral, ga ook van de ringweg af. Trek het hoogland in. Pffff. Je kan er zoveel. :D

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:01

bedankt voor de reacties allemaal! echt fijn :D

dan gok ik t erop om zonder cc te gaan.. ben bang dat ik dan meer geld op ga maken dan ik eigenlijk kwijt kan :Y)
goede tips hebben jullie allemaal gegeven :)

is het slimmer om de tours bijv dat paardrijden enzo al vanuit nl te boeken, of beter daar?

bente, gave foto's! ik had er al een aantal langs zien komen in bepaalde topics! ik wil er ook voornamelijk heen om te fotograferen :j

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:35

@Fiffill: kan ook aan mijn pas liggen, heb een rekening bij de sns bank, alle symbooltjes staan wel op mijn pas maar ik kon toch nergens in de winkels pinnen. Bij de pinautomaten wel gewoon. Dus dan was het gewoon een kwestie van genoeg geld pinnen en als het op was betaalde mijn vriend met zijn cc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:44

@corinne1981: dat zal het dan zijn, ik (en m'n vriend ook niet - ABN en ING) hadden er geen last van.

Tellie geeft idd een goede tip, er is zoveel meer dan de hoogtepunten uit de gidsjes!
Een erg mooie weg (qua landschap eromheen) in de buurt van Reykjavik vond ik zelf de 50 (richting Húsafell). Gaat van de 1 (ringweg) af net voor Borgarnes. Weg splitst later op, richting Húsafell zitten nog wat watervallen en bij H. zelf zit een camping + zomerhuisjes vlakbij een gletsjer. Je kunt daar ook op sleeën met husky's en je kunt er wandelingen maken, of naar een grote lavagrot in de buurt.

Fotograferen gaat daar zeker wel goedkomen! :j Ik zou je vooral aanraden om het hoogland in te gaan als dat nog mogelijk is qua wegen en dan met name Landmannalaugar (of Askja, maar dat is misschien erg uit de route als je maar 'n week blijft en bij Reykjavik in de buurt wil blijven). Þórsmörk ben ik zelf niet geweest (helaas... is een plek waar ik echt heel graag heen wilde, maar goed ook met 5.5 week tijd konden we niet alles zien...) maar daar schijnt het ook prachtig te zijn!