Midweekje naar rome! TIPS EN IDEEEN?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrisVal

Midweekje naar rome! TIPS EN IDEEEN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:17

Hey iedereen.

Zoals de titel het al zegt ga ik een midweekje naar rome.
Ik ben dan 19 met mijn vriend van 23 en zijn ouders en 2 broertjes van 19 en 16.
Als je ideen hebt om daar te doen, ROEP MAAR!!!
We hebben natuurlijk al aardig wat ideeen maar hoe meer hoe leuker!!!

Iedereen alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Mars op 03-10-11 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overschot aan vraagtekens verwijderd

IrisVal

Re: Midweekje naar rome! TIPS EN IDEEEN???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 15:21

Niemand ideeen?

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:25

www.stedentrips.nl staan vaak leuke tips op, en misschien een marco polo boekje kopen hier staan meestal echt leuke dingen in *D

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:20

Dankjewel! Verder nog iemand ideeen? Roep maar!!

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:05

Koop het ANWB boekje van Rome, daar staan de top 12 bezienswaardigheden in. Ga op woensdag naar het vaticaan, de paus geeft dan audiëntie, je kunt hem real-life zien :D
Daarnaast is het politie-museum en maffia-museum, helemaal geweldig!

Houd in Rome rekening met lange wachttijden bij entree van bijvoorbeeld het colosseum, drie kwartier is geen uitzondering. overal in Rome heb je drinkwater fonteintjes staan, heel fijn!
Voor religieuze bezienswaardigheden is het belangrijk dat de knieën en schouders bedekt zijn, op een strenge dag kom je nergens binnen.

Alle bezienswaardigheden zijn goed te bereiken met de metro of met bus 110.

Veel plezier in dit grote openluchtmuseum!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:00

Rome is zo'n mooie stad! Voor het vaticaan zou ik er vroeg heen gaan (staan vaak lange wachtrijen, tenminste, de keer dat ik in Rome was). Dit geld hetzelfde bij het colosseum :j

De Trevi fontein is erg leuk om 's avonds te zijn, deze is dan erg mooi verlicht! De Spaanse trappen zijn ook wel oke trouwens, leuk om even 'langs te lopen'.

Verder zijn er enorm veel kerken die je kunt bezichtigen! (San Giovanni in Laterano, Santa Maria Maggiore zijn erg mooi)

Het Pantheon en het forum romanum (enkel nog resten over, weinig te zien) zijn wel aanraders!

Het is makkelijk om vooraf wat informatie op te zoeken over waar je heen gaat, en verder kan je eventueel nog een boek kopen in het nederlands met vele dingen zoals bovengenoemd.

Ik wens je alvast heel veel plezier (en ben stiekem wel een beetje jaloers, het is zó mooi daar!) :)

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:43

dankjewel!! Ik ga het zien! Ben er nog nooit geweest dus ben benieuwd!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:12

Ik ga ook *\o/* De week van 21 oktober - 26 oktober := Heeft even geduurd maar iets kunnen boeken...

Heeft er iemand nog boekjes die ik evt over kan nemen?

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:41

Barbabientje schreef:
Ik ga ook *\o/* De week van 21 oktober - 26 oktober := Heeft even geduurd maar iets kunnen boeken...
Heeft er iemand nog boekjes die ik evt over kan nemen?

Die van de ANWB kosten maar € 7.95, opsturen is duurder :+ Ik heb mijn capitool via ebay geloof ik, was € 5.00. Ik wil nog een keer terug, dus ik hou ze nog even :=

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:03

Ben ook een midweek in Rome geweest in de Kerstvakantie, echt een schitterende stad. Hoe ik te werk ben gegaan: Koop een plattegrond van Rome, struin internet af naar ideeën en tips. Kruis op de kaart aan wat je wilt zien en maak er dan een strategische route bij. Heel handig om ook de metrokaart goed te bestuderen, kun je heel goedkoop meereizen en is ideaal als je even te moe bent om weer een stuk te lopen. (Probeer wel zoveel mogelijk lopend te doen, juist dan zie je de leuke stekjes!) Veel plezier! :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:28

Kijk of je naar een (openlucht) opera of balletvoorstelling toe kunt. :j Wij zijn naar een voorstelling geweest bij de thermen van Caracalla, maar ik denk dat dat alleen in de zomermaanden is. De nationale opera zit in de buurt van het Termini geloof ik.

Als je naar Vaticaanstad wilt, ga dan VROEG naar de St. Pieter. Ik was er om 7.00 uur - magisch mooi om bijna in je eentje rond te struinen zonder hónderden andere toeristen en flitsende camera's. Zeker de koepel opgaan, het uitzicht over de stad is fenomenaal. :j Sla ook het Castel Sant'Angelo niet over, het is leuk om daar met een gids mee te gaan want er zijn nogal wat spannende verhalen te horen. :D

De Sixtijnse kapel en de Vaticaanse musea zijn prachtig, maar.... bereid je voor op het ergste en laat je meevoeren in de zee van mensen. :+

En lekker wandelen in het park rond de Villa Borghese, dwalen door de Capitolijnse musea, gladiatorengevechten voorstellen in het Colosseum, héél veel kerken bezoeken (de Santa Maria Maggiore is onwijs indrukwekkend, de Santa Pressede heeft schitterende mozaiken - en ernaast zit een heerlijk restaurantje trouwens - de Santa Maria della Concezione heeft een beetje macaber ondergronds mausoluem met honderden skeletten....), neem ook een kijkje in het palazzo Barberini (naast de kunstwerken is vooral de plafondschildering in de zaal van Pietro da Cortona' meesterlijk, gewoon even op je rug op een van de bankjes gaan liggen met een kaart die vertelt wat er allemaal is te zien), ga naar het Pantheon, wandel over het Forum Romanum (en doe ook het Palatijn, dat vond ik ook erg mooi), eet een ijsje op het Piazza Navone, en natuurlijk ga je even kijken bij de Trevi fontein en de Spaanse trappen, en als je de film A Roman Holiday hebt gezien houd je natuurlijk even je hand in de mond van de Boca dellá Verita bij de Santa Maria in Cosmedin......

*Zucht*, ik zou wel mee willen. :D
Laatst bijgewerkt door Elanor op 03-10-11 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

IrisVal

Re: Midweekje naar rome! TIPS EN IDEEEN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:34

Echt super tips allemaal!!! Dankjulliewel!! Natuurlijk is alles altijd nog welkom!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:36

Forum Romanum is echt een must.
Je kan het beste een kaartje voor de toeristenbus kopen. Dan kan je op- en afstappen waar je wilt. En zo kom je langs alle toeristische attractie.
En doe goede loopschoenen aan, want je loopt je in Rome echt een ongeluk te wandelen. Heuvel op, heuvel af.

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:58

Genieten :D!

Jose1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:04

Oeh leuk!! Ik ben dol op Rome!

De grote bezienswaardigheden kan je uit verschillende boekjes halen.

Als je tussen de locals wilt eten, is Trastevere een leuke wijk! Gezellig op straat eten en bovendien veeel goedkoper dan in het centrum.

Ook leuk is een voetbalwedstrijd bezoeken. Sfeer in het stadion is echt niet te beschrijven, het leeft daar veel meer dan in Nederland. Ze spelen echter voornamelijk in het weekend, door de weeks moet je net een keer geluk hebben.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:04

Wanneer ga je?

Ik ben 2 jaar geleden in januari geweest, geen enkele wachtrij gehad. Het weer is dan alsnog erg aangenaam.

Het is een fantastisch mooie stad met ontzettend veel bezienswaardigheden, dus je vermaakt je er vast!

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:10

Eind maart/begin april.

Oke, we gaan het zien!

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:12

@Jose1985

Ja een voetbalwedstrijd staat al gepland!
Leek ons ook super!

Bedankt voor de tip van het eten!!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:55

Ik ben afgelopen zomer in Rome geweest en ga zeker nog een keer terug! Het was zo moooooi. <3

Ik vond het Vaticaan het meest indrukwekkend. We hadden hierbij een gids waardoor je veel beter meekrijgt wat je allemaal aan het bekijken bent. Het was te warm en te druk om de koepel van de Sint Pieter te beklimmen maar de volgende keer ga ik dat zeker doen! Colosseum en Forum Romanum zijn ook een must see, die zitten ook erg dicht bij elkaar. Ik vond de wijk Trastaverre ook heel gezellig en ik heb daar de lekkerste pasta ooit op. :9 En verder het Pantheon, Trevifontein, en daar in de buurt zit een geweldig kerkje, Sant'Ignazio di Loyala. Prachtige 3D-achtige schilderwerken op het plafond! En via de Via del Corso (winkelstraat) en het Piazza del Popelo naar het park bij Villa Borghese om lekker te chillen. Wat ik ook zo mooi aan Rome vond is dat, ook al loop je gewoon een of andere straat in, je ineens weer een of andere opgraving of kerk tegenkomt. Ik zou dan ook aanraden om zoveel mogelijk wandelend te doen, dan zie je toch echt het meest.

Heel veel plezier. :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:57

Weet je toevallig nog de naam van het restaurant met de geweldige spaghetti :P

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:28

lesilla schreef:
Weet je toevallig nog de naam van het restaurant met de geweldige spaghetti :P

Het was cannelloni haha, maar het was aan de Via della Lungaretta, zo ziet het eruit. De kok komt tussendoor ook buiten om wat kruiden af te knippen, geweldig toch. :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:29

Danku! Hoor zo vaak dat het eten niet geweldig is daar! Dus ik ga je tip echt gebruiken!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:07

Jose1985 schreef:
Als je tussen de locals wilt eten, is Trastevere een leuke wijk! Gezellig op straat eten en bovendien veeel goedkoper dan in het centrum. .

Ik vind Trastevere daarom de leukste wijk om je hotel te boeken. Je zit nl op loopafstand van alle bezienswaardigheden (of anders pak je een stukje de bus) en 's avonds kan je er veel beter eten en uitgaan dan op de toeristische plekken en wandel je daarna zo terug naar je hotel.
Een hele leuke is: http://www.htlsantamaria.com/

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:16

Koop de "Roma-pas" op het vliegveld of op het station.
Hiermee kun je 3 dagen lang gratis gebruik maken van het openbaar vervoer (bus en metro). En ook gratis 2 musea in, en op alle volgende musea korting.
Met die pas hebben we de lange rijen bij het Collosseum en Forum Romanum omzeilt: dat waren nl. de musea die wij gratis deden op de pas, en dan hoef je niet in de rij te staan, want je hebt al een kaartje. Ideaal *D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:27

Doe trouwens als je kerken wilt bezoeken een lange rok/broek aan en neem en omslagdoek mee om blote schouders te bedekken. Ze zijn daar erg streng in. :)