Ik was het al meerdere malen tegengekomen in de afgelopen jaren, maar klikte het al gauw weer weg, omdat Frankrijk te ver was, en het te veel geld was.
Nou kwam ik het dit jaar wéér tegen, omdat ik nu al 2 x naar Domaine du menil in de Ardennen ben geweest en daar niet meer naartoe kon (te oud), en daarom wat nieuws wilde zoeken om te doen.
Toen ik de site van Ranch.nl toch eens grondig bestudeerde, kreeg ik meteen al de kriebels. Ik dacht meteen: ik doe het gewoon!
Ik was nog niet op kamers, had het geld er nog voor, dus waarom de kans laten schieten?
Mijn ouders vonden het toch wel iets te ver (met name mn moeder), en die besloten om met het hele gezin eerst een week daar in de buurt op vakantie te gaan, in Homps. Aangezien we nog geen vakantiebestemming hadden gevonden en het dit jaar goedkoper wilde houden. Ze konden mij dan afzetten en waren enigszins (1,5 uur rijden) in de buurt als er wat zou zijn. Zo gezegd zo gedaan, had ik de week geboekt

We zijn eerst een week daar op vakantie gegaan met het hele gezin, en na de week was het zo ver, mn ouders zetten me af bij Western Ranch Du Haut Languedoc! Op de heenweg ernaartoe merkten we al hoe het landschap zo langzamerhand veranderde. Het werd steeds groener, meer kleur, en erg bergachtig met prachtige uitzichten. Waanzinnig mooi! Ik zat ondertussen al weg te dromen dat we in die omgeving dus gingen paardrijden

Er kwam namelijk geen einde aan, het pad liep dwars door een bos, en het was onbewoond (afgezien van de picknickers aan de kant van de weg, die dolblij waren dat wij voorbij reden (not) en een hapje stof meekregen

En jawel, we kwamen uit het bospad, en daar zag ik de grote Gate al, met de letters :Western Ranch Du Haut Languedoc!! We zijn er!!!

In de middle of nowhere!
We reden de hele lange oprijlaan op, langs de weides met de paardjes die van de rust stonden te genieten en er super goed verzorgd uitzagen, en zetten de auto neer. We stapten uit en liepen het terrein op, waar een heerlijke stilte heerste, alleen de vogeltjes floten.

We keken onze ogen uit! De zo ontzettend goed verzorgde ranch, daar stonden we nu met beide benen op de grond. We keken wat rond, en kwamen toen de schoonmaakster tegen bij de slaapkamers. Ze riep Jacqueline, de eigenaresse van de ranch. In de tussentijd kwamen er nog meer mensen het terrein oplopen, ook Nederlanders! Pfiew, ik was niet de enige Nederlander! Het was een meisje van 20 jaar, die ook met haar ouders op vakantie was. We maakten al wat kennis en toen kwam Jacqueline aangelopen. Na een praatje konden we onze spullen bij de kamer neerzetten. Ik dacht dat ik veel mee had, maar dat andere meisje had het driedubbele!
We hadden een tweepersoonskamer! Dat heb ik nou nog nooit gehad bij een kamp! Het zag er erg netjes uit allemaal, en ik had er helemaal zin in!
Met een gerust hart konden mn ouders mij hier achterlaten.

http://i56.tinypic.com/1zp1lsp.jpg
http://i53.tinypic.com/14kwqip.jpg
We gingen wat op onderzoek uit en namen een kijkje bij het zwembad, waar twee Engelse mensen, een meisje van 15 (bijna 16) en haar tante, aan het zonnen waren en waar de hond (Bandit) stiekem aan het spelen was terwijl hij wist dat hij niet bij het zwembad mocht komen!

We gingen weer naar de ranch en vroegen waar de stallen waren. Het was even zoeken, maar we hadden ze gevonden! Er stonden een paar paardjes op stal, de rest stond in de wei. Ook daar was een enorme rust. Alle vakantiegangers van de ranch waren aan het bijkomen van de reis, of waren even een rondtripje aan het doen.

Rond 19:00 was iedereen er. Er waren 5 Duitsers, 2 Belgen, 2 Engelsen en 2 Nederlanders (incl. ik) Dus van alles wat! Het waren bijna allemaal stelletjes.
Al snel had ik contact met de Belgische mensen, met wie het goed klikte. Met hen, en de Engelsen, kon ik die week optrekken.
Rond half 8 hadden we onze eerste avondmaaltijd, een driegangen diner (net zoals iedere andere avond)! Ook dat zag er goed uit, en was erg lekker! (en veel) Ik snapte nu wel waarom iedereen 3 kilo aankwam na de week!
's Avonds zaten we met z'n allen nog even buiten, en toen gingen we maar vroeg naar bed!
Zondag ochtend deed ik de deur open en toen hadden we prachtig uitzicht over de ranch in de ochtendzon. We kleedden ons maar alvast om, want na het ontbijt kregen we een instructie voor het western rijden, en de hele week in het algemeen! Het bleek tijdens die zogenoemde clinic, dat er meerdere mensen in de groep zaten die nog nooit les hadden gehad, en alleen op vakantie zichzelf hadden leren paardrijden. Ik kreeg daar een vreemd gevoel bij, en hoopte al dat het geen stap-ritjes zouden worden. Maar gelukkig, dat was het niet! 's middags gingen we voor de 1e 2 uursrit naar buiten. We kregen onze paardjes ingedeeld op basis van ervaring enzo, en mochten ze poetsen en zadelen. Ik had een ontzettend lief paard, Belle!
Toen iedereen klaar was, vertrokken we. Dit keer reden we voornamelijk door bosgebied. Het was een goede rit om vertrouwd te raken met zowel het paard als de manier van rijden!
Het enige wat jammer was bij deze rit, was dat de ouders van dat Nederlandse meisje dat ook mee was, niet de juiste informatie hadden doorgegeven. Ze had een vorm van autisme (waardoor ze op het niveau van een 8-10 jarige zat) en ze kon bijna niet paardrijden. Bij de 1e galop moesten we meteen al stoppen want ze ging gillen, omdat zij het te snel vond gaan en dr beugels kwijt was. Dit was natuurlijk niet leuk, voor zowel haar, de begeleiding (Jacqueline) en derest van de groep niet. Toch hebben we nog wel wat gegaloppeerd (rechte stukken) en was het wel een leuke rit

De tijd vloog in ieder geval voorbij! Ik vond het wel erg wennen op een westernzadel en met 1 hand, maar het ging al steeds beter! Je werd er echt streng op aangesproken als je even je 2e hand erbij pakte, want dat mocht niet

(heb van deze rit geen foto's)
Na de rit werden de paarden lekker afgespoten en konden ze eten en de wei op. Het was best warm, zo rond de 30 graden! Gelukkig was het tijdens het rijden heel lekker koel. Hierna hadden we tot het avondeten tijd om wat voor onszelf te doen.
Op maandag deden we een dagrit. We namen zadeltassen mee waar we halsters in deden en een lunchpakketje. En uiteraard ook de camera!
De rit duurde in totaal 4 uur (excl. lunchpauze). Ik plaats gewoon wat foto's dat zegt meer dan 1000 woorden.
De keiharde galoppades waren echt super! Mijn paard kon echt gigantisch snel

Mijn paardje voor deze week, Belle

Ik op Belle: http://i51.tinypic.com/14wwyme.jpg

http://i52.tinypic.com/5nnak5.jpg

Ik naast Belle: http://i51.tinypic.com/okvg1t.jpg
Op dinsdag deden we 's ochtends de puzzelrit. We werden in groepjes verdeeld. Ik moest samen met mn kamergenootje ( dat NL meisje) en een ranch-hulp, op pad. We kregen een kaart mee en moesten zo de weg vinden. Onderweg waren er bordjes geplaatst met pijlen en woorden. Die woorden moesten we opschrijven (of fotograferen) en aant eind van de week een leuk verhaal/liedje van maken met de groep

Wij hebben de rit in 1 uurtje uitgereden, om zo snel mogelijk terug op de ranch te zijn, ivm dat meisje die haar paard niet de baas kon zijn, volgens mij is het halve bos kaal nu xD Maargoed dat maakte niet veel uit, want we gingen 's avonds weer rijden

's avonds de avondrit. Dat was echt spectaculair! We vertrokken toen het nog licht was, toen ging het langzaam schemeren, en uiteindelijk was het pikdonker!! We wisten de weg door het paard van Jacqueline, zelf zou ze ook niet weten waar ze heen moest in het donker

Woensdag was onze vrije dag, en maar goed ook, want ik had enorme spierpijn! Logisch, als ik al 4 weken niet gereden had, en al helemaal geen western met 1 hand xD Gelukkig na deze paardrijvrije-dag was de spierpijn weer zo goed als over. Het was gigantisch heet deze dag, ik denk wel zo'n 40 graden! We zijn vandaag naar een Franse Streekmarkt geweest in St. Pons. Ik ging met de Belgen en Engelsen op pad. Op zich was het een leuk marktje, maar na minder dan een uurtje waren we alweer uitgekeken en gingen we wat drinken en eten halen in de supermarkt, en maar weer terug naar de ranch, om bij te slapen, te zonnen, zwemmen, boekje lezen of muziekluisteren

Ik heb heerlijk in de schaduw op de ligstoel een boekje gelezen met muziekje erbij en Bandit, de hond die telkens wilde spelen (maar het niet mocht vanwege manke poot)

Bandit: http://i52.tinypic.com/2llge0z.jpg
Donderdag was de grote dag, we gingen met de koeien werken! Das weer een nieuwe ervaring! Eerst werd er een uitgebreide uitleg gegeven over het werk met de koeien. Dit was erg goed, want het moet natuurlijk wel goed gaan en leuk blijven! Het was helaas niet zo mooi weer vandaag, in tegenstelling tot alle andere dagen. Het was dicht bewolkt, niet warm, veel wind, en een klein beetje regen. Maar dat was opzich wel lekker voor het werk met de koeien, beter dan in de volle zon!
We zadelden daarna de paarden op en gingen de wei in. Daar stonden de koeien, helemaal verspreid over verschillende delen van het weiland. We moesten ze bij elkaar zien te drijven tot 1 kudde! Dit lukte al gauw. En toen begon het echte werk. De koeien moesten in 2 groepen gesplitst worden van 6 en 7 koeien. daarna werden wij in 2 groepen verdeeld, en moesten we met ons groepje de helft van de koeien naar de andere kant van de wei, langs het hek, door het bos en weer terug drijven, om vervolgens naar het andere weiland te gaan. Ondertussen moesten we uitkijken dat de koeien niet in het moeras gingen of onder de lage bomen. Dan moest er iemand afstappen en te voet de koeien eruit halen.
Stiekem was ik wel blij dat ik er niet af hoefde

Toen we de koeien helemaal rond hebben gedreven (en er soms een koe ontsnapte) moesten we ze weer terugdrijven, en gingen we naar stal om te lunchen. 's middags deden we teampenning, na eerst de koeien weer rond te hebben gedreven. We moesten 4 koeien uit de kudde drijven, wat niet gemakkelijk was. De koeien stonden heel tactisch met hun konten naar ons toe, zodat ze geen kant op konden. Maar met een goede strategie en verdeling, lukte het toch! We dreven de 4 koeien allemaal zo snel mogelijk in de 'ring' en dan was het klaar! We konden dan de koeien er weer uithalen en terugbrengen naar de kudde. Dit herhaalden we een aantal keren. Helaas waren wij niet de snelste groep, maar dat mocht de pret niet drukken haha
Cattle drive:

Teampenning:
http://i54.tinypic.com/2ekks5k.jpg

http://i52.tinypic.com/16kne9z.jpg
http://i53.tinypic.com/2ja1l2.jpg
in de ring drijven.
Vrijdag hebben we weer hetzelfde gedaan met de koeien, en 's middags gingen we met de paarden naar het grote meer, om daar te zwemmen met de paarden! Het was ook best wel warm, dus was wel lekker

Op zaterdag was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen, de week ging als gewoonlijk veel te snel voorbij. Maar wellicht dat ik volgend jaar weer terugkeer! Ik heb ervan genoten!
Dit was mijn ellenlange verhaal, ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, en misschien wel overgehaald zijn om ook een keer naar de ranch te komen!
*edit* ik weet niet waar dit moet staan, bij Bokt Eropuit of bij BRT?? Het mag verplaatst worden indien nodig!