SCHOTLAND! Is onze route een aanrader? Tips/hulp is welkom.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

SCHOTLAND! Is onze route een aanrader? Tips/hulp is welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 00:47

Hai allemaal!

Dit is het zoveelste Schotland topic en ik heb de andere al doorgespit. Maar omdat ik een meer specifiekere vraag heb, heb ik een nieuwe geopend :)
Ik ga in oktober met 2 collega's dus naar Schotland voor 2 weken.
We hebben al wat dingen uitgezocht wat we willen doen zoals paardrijden, kasteel bezoeken, natuur zien en in de stad rondneuzen (wasvissen spotten kan niet meer vanwege het seizoen ;( ).
Nou hebben we al een soort van route bepaald waarbij we beginnen in Edinburgh (daar komen we dan ook aan met vliegtuig), omdat deze stad ons erg leuk lijkt willen we er een dag of 3 blijven en dan door reizen naar Glasgow voor 2 of 3 dagen. Omdat we walvissen wilde spotten hadden we in gedachte om via Glasgow naar Oban te reizen, maar de walvissen zijn er niet meer dan dus twijfelen we of we dat wel moeten doen.

Even een route overzichtje:
Afbeelding

Ik heb in de andere topics over Schotland veel gelezen dat de Highlands echt een aanrader zijn. Wij hadden deze in onze route overgeslagen vanwege de lange afstand reizen. Ik begin alleen nu sterk te twijfelen of we er niet toch wel naartoe moeten gaan. Ik had ook bij iemand wat gelezen over Isle of Arran, dat dit een soort Schotland in een notendop is (dit ligt wel dichter bij Glasgow).
Fort william lijkt ons 3 niet zo bijzonder en daar willen we dus niet heen. Ik had wel weer uitgevonden dat er tussen Glasgow en Oban een natuurgebied ligt (op onze 'tot nu toe' route) zijn er mensen bekend met dit gebied? en is dit aan aanrader?

Nou ik hoop dat het bovenstaande een beetje duidelijk is :=
Maar waarin ik jullie advies graag wil is of wij onze route niet beter kunnen aanpassen? dat we beter Arran kunnen bezoeken inplaats van Oban of dat we beter van af Glasgow toch verder naar het noorden moeten gaan?
We hebben maar 2 weken en willen niet de halve vakantie aan het reizen zijn (we willen op z'n minst 2 volle dagen per plek zijn) en we moeten aan het einde weer terug komen in Edinburgh vanwege het terug vliegen naar NL.

Alvast bedankt voor de eventuele bruikbare tips :)

Mischa

Re: SCHOTLAND! Is onze route een aanrader? Tips/hulp is welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:53

Leuk dat je naar Schotland gaat!
Glasgow vonden mijn reisgenoot en ik niet zo bijzonder, Oban daarin tegen wel, niet super bijzonder maar heeft wel van alles wat. Als je toch in Oban bent zou ik zeker even een dagje uittrekken met de boot naar Isle of Mull, erg mooi eiland. Ik zou het ook zeker aanraden om een berg (Ben Nevis bijvoorbeeld ;)) te gaan bezoeken, echt de moeite waard. Succes en veel plezier op reis!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:43

Ik zou persoonlijk minder lang in zowel Edinburgh als in Glasgow blijven. Steden heb je hier ook, er valt in Schotland juist zoveel meer te zien ;)
Het stuk tussen Glasgow en Oban is erg mooi, er liggen volgens mij meerdere natuurgebieden. Bedoel je Loch Lomond? Oban is overigens ook een erg leuk plaatsje.

Rijd je dezelfde route ook weer terug naar Edinburgh?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 17:38

Ha bedankt voor de tips!
Ik had via PB ook al wat handige dingen te horen gekregen :)

Wij moeten alles met het OV doen, alleen ik heb een rijbewijs maar heb al 2 jaar niet meer gereden. Ik zie mezelf ook niet bepaald links rijden met een auto als ik het hier al vrij lastig vind :P
We zijn dus afhankelijk van de trein/bus en willen daarom ook per plek 2 nachten blijven. Ik heb niet echt een vakantie gevoel als ik om de dag mijn koffer overal mee naartoe moet nemen.
Dat we wat langer in Edinburgh blijven is omdat het ons een hele mooie stad lijkt en 1 van de vrienden daar eventueel wilt kijken voor een school (hij wil over een jaar daar ergens gaan studeren).
Glasgow weten we nog niet of we lang blijven omdat ik veel lees dat het niet super bijzonder is, maar om bij Oban te komen is dat wel leuk op de route + dat de andere persoon die mee gaat graag naar het stadion wilt daar :)

We willen dus beetje stad/cultuur/natuur zien, ik zie mezelf namelijk niet 2 weken lang in een zelfde soort gebied zitten en de andere 2 zien dat net zo. We willen stad en natuur dus wat afwisselen en onze activiteiten daarop aanpassen.
We wilde eerst dezelfde route terug nemen idd, maar misschien is het leuker om via Oban richting Perth te gaan of een leuke plek daar in de buurt en dan weer naar Edinburgh.

Maar bedankt voor de tips tot zo ver, ik kan ze nu mooi gaan voorleggen bij de andere 2 reisgenootjes :D

Artemide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:00

Ik vond Edinburgh een veel mooiere en meer aangename stad dan Glasgow. Op Glasgow waren wij toen ook iets sneller uitgekeken. Loch Lomond en het gebied errond is echt prachtig! Misschien is het een idee om een stukje van de Westhighland Way te wandelen? Die gaat langs een kant rond Loch Lomond en het gebied en de natuur daar zijn echt overweldigend. De omgeving rond Loch Leven, Glencoe en the Three Sisters of Glencoe had ook een prachtige natuur en je kon er mooie wandelingen maken.
Schotland zonder auto was lastig soms, gezien de uitgestrektheid, maar er rijden ook veel bussen (vb. vanuit Glasgow richting de Highlands) en op die manier kun je zeker ook iets van het land zien. Wij hebben ook een aantal keer gelift en dat ging meestal ook wel vlotjes.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:10

Wij zijn afgelopen jaar hier ook geweest. Eddingburgh is mooi maar vind ik geen 3 dagen waard om rond te lopen. Is met 2 dagen ook wel bekeken.

Glasgow hebben we ontweken omdat we daar mindere dingen over hoorden.

Fort William valt idd tegen. Dan kan je als je toch de Highlands wilt zien beter naar Aviemore gaan.
Fort William is zo bekend omdat dat aan de Ben Nevis ligt. Dit is echt de grootste toeristische attractie van de Highlands maar je moet wel wat gewend zijn qua lopen en van drukte houden om hier naar boven te gaan.
In Glencoe (ong. 20 minuten van Fort William) ligt een prachtige camping aan zee. Daar verhuren ze ook mooie trekkershutten en sta caravans. Dit is een mooie plek in de Highland om toch de sfeer en het wandelen te kunnen doen maar niet zo toerischisch en uitgekauwd.

Wij vonden Oban erg mooi. Is niet super groot maar er hangt een fijne sfeer en idd is Isle of Mull het bezoeken zeker waard.

Verder hebben wij in Pitlochry gezeten in Perthshire. Absoluut een aanrader! Erg gezellig plaatsje en ondanks dat je nog niet in het hooggebergte zit is het er wel super mooi.

Edit:
ff wat pics:
Dit is het uitzicht op de camping van Glencoe. Op de achtergrond zie je de Pap of Glencoe. Daarachter liggen de Three Sisters zoals hierboven al genoemd:
Afbeelding
Dit is het uitzicht vanaf de Pap of Glencoe naar het dorp:
Afbeelding
En dit is in The Lost Valley (naast de Three Sisters)
Afbeelding

Natuurtechnisch vind ik het gebied tussen Glasgow en Oban echt een aanrader en dus het gebied rondom Glencoe.