Dit is het zoveelste Schotland topic en ik heb de andere al doorgespit. Maar omdat ik een meer specifiekere vraag heb, heb ik een nieuwe geopend

Ik ga in oktober met 2 collega's dus naar Schotland voor 2 weken.
We hebben al wat dingen uitgezocht wat we willen doen zoals paardrijden, kasteel bezoeken, natuur zien en in de stad rondneuzen (wasvissen spotten kan niet meer vanwege het seizoen

Nou hebben we al een soort van route bepaald waarbij we beginnen in Edinburgh (daar komen we dan ook aan met vliegtuig), omdat deze stad ons erg leuk lijkt willen we er een dag of 3 blijven en dan door reizen naar Glasgow voor 2 of 3 dagen. Omdat we walvissen wilde spotten hadden we in gedachte om via Glasgow naar Oban te reizen, maar de walvissen zijn er niet meer dan dus twijfelen we of we dat wel moeten doen.
Even een route overzichtje:

Ik heb in de andere topics over Schotland veel gelezen dat de Highlands echt een aanrader zijn. Wij hadden deze in onze route overgeslagen vanwege de lange afstand reizen. Ik begin alleen nu sterk te twijfelen of we er niet toch wel naartoe moeten gaan. Ik had ook bij iemand wat gelezen over Isle of Arran, dat dit een soort Schotland in een notendop is (dit ligt wel dichter bij Glasgow).
Fort william lijkt ons 3 niet zo bijzonder en daar willen we dus niet heen. Ik had wel weer uitgevonden dat er tussen Glasgow en Oban een natuurgebied ligt (op onze 'tot nu toe' route) zijn er mensen bekend met dit gebied? en is dit aan aanrader?
Nou ik hoop dat het bovenstaande een beetje duidelijk is

Maar waarin ik jullie advies graag wil is of wij onze route niet beter kunnen aanpassen? dat we beter Arran kunnen bezoeken inplaats van Oban of dat we beter van af Glasgow toch verder naar het noorden moeten gaan?
We hebben maar 2 weken en willen niet de halve vakantie aan het reizen zijn (we willen op z'n minst 2 volle dagen per plek zijn) en we moeten aan het einde weer terug komen in Edinburgh vanwege het terug vliegen naar NL.
Alvast bedankt voor de eventuele bruikbare tips