Backpacken; Australië, Nieuw Zeeland of Canada?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Falderal

Backpacken; Australië, Nieuw Zeeland of Canada?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:57

Ik wil het schooljaar 2012/2013 graag op reis, en heb al besloten dat ik eerst 4 maanden naar Azië (Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja) wil. Maar na 4 maanden zijn mijn visa daar op, en wil ik toch echt nog niet naar huis. Zuid-Amerika en Afrika zijn geen optie, vanwege de veiligheid en het trekt me minder om in je eentje door heen te reizen. Ik wil niet nog meer landen in Azië, ik wil graag iets heel anders erbij. Europa wil ik nog een andere keer goed doen, dus dan blijven eigenlijk drie bovengenoemde landen over.

Maarrrr... Eigenlijk iedereen gaat al naar Australië, en daardoor trekt het me al minder. Ik wil graag mijn eigen ding doen en niet de rest achterna. Het is ook nog eens ontzettend duur, maar als iemand mij kan vertellen dat dat dé plek is om heen te gaan en waarom is dat zeker nog een optie. Ik neig zelf toch een beetje het meest naar Nieuw Zeeland of Canada.

In Nieuw Zeeland heb ik familie, waar ik een paar weken zou mogen logeren om de kosten een beetje te drukken. Nadeel is dan wel dat ik steeds in dezelfde omgeving zit. NZ is ongeveer even duur als Australië, en na Azië zou ik daar niet veel langer kunnen blijven dan 2 maanden. Ik zou daar wel prima rond kunnen reizen, heb me verder nog niet al te veel verdiept in wat ik zou willen doen, heb me tot nu toe voornamelijk met Azië bezig gehouden.

Canada is zover ik begrepen heb erg groot en leeg, dus waarschijnlijk minder handig om met een backpack rond te willen trekken. Maar ik heb al een paar leuke projecten gevonden (o.a. met sledehonden/beren) wat me ook super lijkt. Die projecten in Canada zorgen ervoor dat ik veel goedkoper uit ben en misschien nog wel 4 maanden daar kan blijven.

Mijn vraag is nu eigenlijk, wie heeft ervaring met een of meerdere van deze landen en kan me een beetje een beeld geven van hoe het daar is? Ik ken verder niemand die in Canada is geweest, dus dat is allemaal nog onbekend terrein voor me. Wat is de beste plek voor een (beginnende) backpacker? Ik zou graag ervaringen van andere mensen horen zodat ik een wat beter beeld kan krijgen en zo mijn keuze kan maken.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:44

Kan je niet kijken voor vrijwilligerswerk of werkvakantie in Canada? (of Nieuw Zeeland)
Dan ben je én met een hele gave ervaring bezig, en het is soms net een stukje goedkoper. Hoewel veel organisaties alsnog veel geld vragen, maar je moet even goed zoeken dan.

bollebeer

Re: Backpacken; Australië, Nieuw Zeeland of Canada?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:43

www.workaway.info heeft veel aanbod in werkplekken voor kost en inwoning. Die organisatie vraagt geen bemiddelingskosten want je legt zelf het contact met de werkgever. Veel voordeliger dus en er zitten hele leuke dingen tussen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:04

Je kunt in zowel NZ als Australie natuurlijk veel goedkoper uit zijn als je een werkvisum aanvraagt en een baantje zoekt, evt tegen kost en inwoning.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:13

gaaf plan!! alles is duur vergeleken met azie, dus misschien verstandiger eerst ergens anders heen te gaan en daarna naar azie.
nieuw zeeland is niet al te groot en je kan zo goed als alles zien in 2-3 maanden tijd. het is wel een heel mooi land, veel natuur en ieder stukje is toch weer anders. mensen zijn ook erg aardig en zeker voor een beginnende backpacker heel vriendelijk en gemakkelijk.
voor australie zou ik toch wel meer tijd uit trekken dan 2 maanden, het is groot en ook zo verschillend (moet je wel veel voor reizen om al die verschillende delen te zien). als je niet van het toeristische houd dan zou ik niet naar de oostkust gaan (is de plek waar de meeste heen gaan, zeker als ze minder tijd hebben). wel mooi maar niet zo afgelegen.
cananda staat nog op me verlanglijst....

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 19:02

Bedankt voor de info :)
Werkvisum heb ik zelf ook aangedacht voor Australië, maar om die te krijgen moet je minimaal 3200,- euro op je rekening hebben staan op moment van aankomst, en ik denk niet dat dat gaat lukken. Hoe dat in Nieuw Zeeland zit weet ik nog niet precies. Ik dacht dat werken voor kost en inwoning ook zonder werkvisum mag, dus dat is sowieso een goed idee. Ik zal die site eens goed bekijken. En ik ga juist eerst naar Azië om zo met de seizoenen mee te reizen, dan heb ik overal voorjaar/zomer in plaats van non-stop winter/herfst/regentijd.

Een project vind ik ook een super idee, had al ergens een project gezien met sledehonden in Canada wat me erg leuk lijkt. Ga ik me ook nog even verder in verdiepen. :)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:24

dat is ook zeker een betere reden dan het geld ;) regen hebben we hier genoeg.
al vonden vele die ik gesproken heb in NZ/australie die al in azie waren geweest dat NZ en australie tegen viel omdat alles zoveel duurder was dan in azie. als je kan werken voor kost en inwoning gaat dat al ligt een hoop schelen.
veel plezier

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:11

Australië gaan dan wel heel veel mensen heen, maar het is dan ook echt enorm groot. Vergelijkbaar met Europa. Dus als je daar heen zou gaan dan kan je alsnog alle kanten uit, en hoef je echt niet te doen wat iedereen daar doet :P Australië is volgens mij wel vrij goed geregeld voor backpackers. Veel backpack hotels, en volgens mij ook redelijk werk voor backpackers.
Nieuw zeeland heb ik geen idee van hoe het daar zit met backpacken, maar het lijkt me wel een heel gaaf land! Kun je anders die 2 niet combineren?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:06

Nieuw Zeeland, sowieso. :j Ben er dit voorjaar een paar maanden geweest, wat een prachtig land. NZ is een stuk goedkoper dan Australie, vooral de boodschappen, net als de meeste hostels. Ik verbaasde me echt over de prijzen toen ik na NZ in Australie kwam, alles was daar opeens zo duur!

Qua natuur heb je in NZ gewoon alles, het is zo varierend. Je kunt een uurtje rijden en je bent in een totaal anders landschap. Er zijn ook een heleboel manieren om rond te reizen, bijvoorbeeld busorganisaties zoals Stray (hop on-hop off systeem) echt ideaal. Ook leer je op die manier een heleboel mensen uit de hele wereld kennen. 2 maanden is eigenlijk de ideale tijd om heel NZ te bekijken, zo heb je genoeg tijd om even een week ergens te blijven, in plaats van elke dag maar naar de volgende plek te moeten. NZ is bijna gemaakt voor backpackers, genoeg hostels, baantjes, reismogelijkheden, activiteiten, noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:46

Ik ben net terug van 3 maanden Canada, en ondanks dat het groot is is het reizen met het OV goed te doen hoor. Natuurlijk kom je niet op de meest afgelegen plekken, maar de meeste plaatsen zijn prima bereikbaar met de Greyhound. Bereid je wel voor op lange afstanden!
In Canada zou je ook kunnen gaan WWOOFen, wat ik ook 2.5 week heb gedaan. Je werkt dan tegen kost en inwoning op een boerderij. Website: wwoof.ca.
Canada is niet goedkoop, vergelijkbaar met Nederland, misschien zelfs iets duurder.
Australië en Nieuw Zeeland ben ik nooit geweest.