Liften naar het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dutchy_

Liften naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:28

Al langere tijd leek het me gaaf om een keer te gaan liften. Het is toch wel iets wat op mijn bucketlist stond, maar waar ik nooit eerder daadwerkelijk mee bezig geweest ben. Toch heb ik vorige week met 5 vrienden redelijk impulsief besloten te gaan liften naar Praag. Een wedstrijdje, vertrekkende vanuit Breda en met als doel als eerste het hostel in Praag te bereiken.

Na wat voorbereidingen gingen we afgelopen donderdag, gewapend met vele stukken karton en een grote stift, vroeg op pad. We hadden drie teams gevormd en vertrokken allen vanaf dezelfde bushalte, waar we een bus namen naar elk een andere snelweg nabij Breda. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, maar had wel gedacht dat het veel wachten en veel lopen zou zijn.

Binnen 5 minuten hadden we de eerste lift te pakken richting Eindhoven. Daar wat problemen gehad, maar uiteindelijk in Venlo terecht gekomen. Een vrachtwagenchauffeur nam ons mee de grens over naar Duisburg en tegen de middag zaten we al in Dortmund. Uiteindelijk zijn we gestopt bij Dresden, we waren kapot en het eerste team had Praag toen al bereikt. We besloten om onze tent op te zetten bij het tankstation waar we waren en de volgende dag verder te gaan. Dat was ook wel spannend, wild kamperen.

Vroeg opgestaan en na een uurtje een lift gekregen naar de Tsjechische grens, waar we direct twee jongens ontmoetten die ook naar Praag gingen. Zo waren we dus vrijdagochtend om 11.45 al in Praag als tweede aangekomen.

Het is zo'n leuke en mooie ervaring. Veel mensen zijn zo ontzettend vriendelijk en je leert veel verschillende mensen kennen. Gezellige praatjes en voor de mensen zelf is het vaak ook alleen maar fijn dat er iemand meerijdt. Wij hebben op een gegeven moment een lift gehad van 225 kilometer. Die jongen moest dat iedere week rijden en vond het juist wel fijn om wat gezelschap te hebben onderweg. Ik had al eerder gebackpackt, maar dit is weer totaal iets anders. Ik vond het echt een van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb.

Heb jij ook wel eens gelift? En hoe lang heb je erover gedaan? En heb je zelf weleens lifters meegenomen?

citroen

Re: Liften naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:40

Wat gaaf! :D Lijkt me alleen wel eng haha! Moest je soms ook betalen of mocht je alles gratis mee liften? :P Je bent er trouwens wel snel gekomen zeg! :oo

dutchy_

Re: Liften naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 13:22

Het was inderdaad echt gaaf. Nergens moeten betalen, we hebben alleen tijdens een lift door het Ruhrgebied heen, helemaal van Duisburg naar Dortmund, de lunch betaalt van de jongens die ons de lift gaven.