Ik wil in december graag mijn moeder verrassen met een weekendje weg! Vrijdag 16 december wil ik vertrekken vanaf Schiphol om maandag 19 december weer terug te keren.
De ''bekende'' Europese steden als Barcelona,London,Parijs etc heb ik zal zo vaak gezien(en mams ook) dat ik het nu eens wat verder op wil zoeken. Praag of Boedapest, nu nog de vraag welke van de twee?
Zouden jullie antwoord willen geven op de volgende vragen?
* Hoe is de gastvrijheid,mensen onderling in de stad?
* Is het openbaar vervoer makkelijk te gebruiken?
* Kun je je redden in het Engels/Duits in de stad?
* Wat zijn de gemiddelde kosten voor eten,drinken en bezienswaardigheden?(gelijk,lager of hoger dan NL?)
Ik ben in Praag geweest toen ik 10 was dus weet ik er niet zo veel van. Weet alleen wel dat het een mooie stad is. Ik ben drie keer in Boedapest geweest afgelopen 3 jaren, wil er graag weer eens heen (en dan ook eens uit de stad gaan.) Gastvrijheid vond ik prima maar daar kijk ik eigenlijk niet naar. Openbaar vervoer in de stad is prima, met metro. Ik raad je hierbij wel aan om even aan de receptie te vragen welke kaartje je moet kopen, het is namelijk erg verwarrend. Er rijden ook bussen, die zijn ook prima. (In Praag is OV volgens mij ook prima, ze hebben daar ook metro's.)
Met Engels/Duits red je het gemakkelijk in de stad, ik vermoed dat het ook zo is in Praag. Het zijn beiden steden waar er veel toeristen heen gaan.
Veel activiteiten zijn goedkoop of gewoon gratis In hostels (geen idee of ze dat ook hebben in hotels, vast wel) hebben ze vaak kaartjes waardoor je korting kan krijgen bij bezienswaardigheden / activiteiten. Eten kan daar erg lekker zijn, hangt natuurlijk ook van de restaurant af Het is daar ook wel goedkoper dan in NL.
Beide steden zijn zeer mooi. Van Boedapest weet ik dat er veel trams, bussen en twee metro's zijn, waarmee je overal kunt geraken in de stad. Je kunt je er eerder met Duits helpen dan met Engels. Jonge mensen spreken soms wel een woordje Engels. In de hotels zal het wel meevallen, maar als je de weg wilt vragen, kun je er niet van uitgaan dat iedereen je te woord kan staan. (Dat komt doordat het Hongaars een helemaal opzichzelfstaande taal is, die niet op andere talen lijkt, behalve op Fins.) Ik denk dat het wat talmen betreft gemakkelijker zal zijn in Praag. Beide steden zijn in het algemeen goedkoper dan Nederland, toch tijdens mijn reizen. Boedapest is wellicht nog iets goedkoper.
Kijk bij Wizzair wel uit met je handbagage. Ik ben gisteren teruggevlogen vanaf Praag met Wizzair. Het ticket is goedkoop. Maar zodra je gaat boarden gaan ze koffers controleren. Je moet hem in een superklein hokje proppen en als het niet past moet je ter plekke 60 euro betalen.
ik zeg toch ook niet dat het raar is. Ik zeg alleen dat je ermee moet uitkijken. Bij inchecken is alles ok, ook als je vraagt of je handbagage niet te groot is. Vervolgens checken ze bij het boarden pas de tassen. Veel mensen hadden daar toen problemen en moesten ter plekke 60 euro betalen.
Ik zeg Budapest. Een onwijs mooie stad en het openbaar vervoer is super geregeld. je kan zonder enige moeite zo door de hele stad gaan met ondergrondse en bovengrondse metro, bussen etc. vrijwel alles is ook in het duits of engels aangegeven. hotels en hostels genoeg in elke prijsklasse. uit eten hetzelfde verhaal, al vind ik dat het voedsel nu even duur is als in Ned.
Ik ben van mening dat je een stad heb beste leert kennen als je er doorheen wandelt. Wat dat betreft zijn zowel Praag als Budapest beloopbaar.
Ik ben met een georganiseerde reis naar Praag geweest en op eigen houtje deze zomer naar Budapest. In Hongarije zijn ze zo taals niet, maar in beide landen hebben ze er een hekel aan als je in het Duits communiceert. In Praag kon ik me met Engels beter redden. Praag vond ik zelf ook mooier, tenminste, het centrum waar iedereen komt. Beide steden doen westers aan (centrum dan) als je wat zijstraten ingaat kom je nog wel flinke armoede tegen.