Kan iemand mij helpen? Ik weet niet hoe de trein werkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Kan iemand mij helpen? Ik weet niet hoe de trein werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:11

Om eerlijk te zijn schaam ik me dood :+ Ik ben 18 jaar en weet niet hoe je met de trein moet reizen.

Morgen ga ik in mijn eentje van station Assen naar Utrecht Centraal, maar ik heb serieus geen flauw idee hoe het werkt. In mijn leven ben ik nog geen vijf keer met de trein geweest, en al die keren heb ik zelf nooit iets hoeven regelen.

Als ik morgenochtend op het station Assen aan kom moet ik dan meteen naar het spoor lopen waar ik opstap? (Hoe vind ik die? :+ ) Of moet ik van te voren ergens inchecken ofzo?
Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart, kan ik daar zomaar mee reizen? Of moet er eerst iets geactiveerd worden? Of kan ik nog een los kaartje kopen (en werkt dat misschien zelfs beter?)
En als ik wel met de OV-chipkaart reis, hoe weet dat ding dan welke klasse ik wil reizen?

En als ik dan veilig en wel in de trein zit, dan ga ik ergens zitten, maar moet ik er ook op letten of er een deel van de trein losgekoppeld wordt? Of wordt dat van te voren wel aangegeven?
Geven ze in de trein ook aan dat ik bijna bij Utrecht centraal ben? Of moet ik dat zelf met behulp van de tijd in de gaten houden?

Ik hoop echt dat iemand deze vragen kan beantwoorden, want ik weet niet of ik anders morgen wel in Utrecht aankom :+
Alvast bedankt! :)

Coconut

Re: Kan iemand mij helpen? Ik weet niet hoe de trein werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:14

Kijk op 9292ov.nl voor je reisinformatie en op welk spoor je moet zijn en aankomt. Je kan nog gewoon een kaartje kopen, net zo handig! En loskoppelen staat op de borden, bijvoorbeeld voorste gedeelte tot Deventer, achterste gedeelte tot Enschede (noem maar een voorbeeld).

Ze roepen elk station vaak wel om en anders gewoon zelf even opletten, zo moeilijk is het niet!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:16

Oké, dit volg ik even, want ik zou ook echt niet weten hoe dat allemaal werkt... :')

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:17

Oh ik ben al zo vaak met de trein geweest, dat kan ik niet eens mee tellen en ik zou ook niet wéten hoe het werkt. := Raak al in de stress bij de gedachte dat ik het zelf zou moeten regelen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:19

Ik zou ook maar even een kaartje kopen want als je ov-chipkaart nog helemaal niet geactiveerd is dat wordt het lastig..

Het is inderdaad niet moeilijk maar je moet het wel een paar keer gedaan hebben voordat het vanzelf gaat :P

Loskoppelen... nog nooit problemen mee gehad. Het station roepen ze inderdaad om. Koop een kaartje met 2e klas en stap in de trein ook in waar een 2 bij staat. Succes!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:22

Op de site van de NS (http://www.ns.nl) kan je je reis van tevoren plannen. Je geeft aan bij welk station je opstapt en welk station je heen moet. Ook geef je aan de datum en tijd (logisch). Vervolgens krijg je een overzichtje hoe laat welke trein op welk spoor je moet hebben, waar je moet overstappen, etc.

Ze roepen het wel om in de trein, maar meestal is dat niet goed te horen. Nu is Utrecht CS wel vrij makkelijk te herkennen (groot station), dus zie je het waarschijnlijk wel als je aan komt rijden. Je kan altijd voor de zekerheid nog even kijken wat het station voor Utrecht CS is, zodat je weet als je die voorbij ziet komen dat je er bij de volgende uit moet.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:22

En anders gewoon even aan de conducteur vragen als je twijfelt, die staat bij elke trein buiten

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:24

Okee dus mijn ov-kaart kan ik beter thuis laten?
Ik zag op de site van de NS dat je ook een e-ticket kan kopen, is dat ook handig om te doen?

Ik heb via 9292ov.nl al uitgezocht bij welk spoor ik moet zijn, en ik neem aan dat ze in Assen wel aangeven waar dat spoor is? :P
Wat is reizen met de trein trouwens ontzettend duur! Ben meer dan 40 euro kwijt voor een retour...

Kijken wel station voor Utrecht is, is ook wel een goeie! Bedankt voor de tip :D

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:25

Op 9292ov.nl of ns.nl kun je je hele reissechema van tevoren afdrukken. Daar staat precies op hoe laat je treinen rijden, op welk spoor, enzovoort. ;)
Ik heb even gekeken, maar van assen naar utrecht kan je gewoon een rechtstreekse trein nemen, die gaat om twee minuten over het hele uur. Om twee over half gaat er ook een trein, maar dan moet je in amersfoort overstappen.

En verder gewoon rustig blijven, je boerenverstand gebruiken, en als het misloopt, kun je altijd hulp vragen aan de conducteur. ;)
Succes! +:)+
Laatst bijgewerkt door doriss op 22-07-11 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

One_Love

Je hoeft je niet te schamen hoor! Ik ben 24 en heb ook geen idee hoe de trein of metro werkt!

Puera

Ik zou je aanraden om inderdaad je reis de plannen via de site van de NS. 9292OV.nl slaat nogal eens de plank mis. Wat ik altijd doe is dat ik 't print of overschrijf, zodat ik weet waar ik moet overstappen. Ook voor de terugreis geldt dat.

Qua OV-chipkaart... geen flauw idee. Wellicht dat 't op de site van NS ook te vinden is? Zou in ieder geval wel zorgen voor genoeg saldo.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:26

Een kaartje kopen is wel het makkelijkste ja. De kaartjesautomaten geven de stappen redelijk duidelijk aan. Als je een OV-jaarkaart hebt van de IBgroep mag je in deze periode met korting reizen. Het is makkelijk om of muntgeld of een pinpas mee te nemen. Papiergeld wordt vaak niet geaccepteerd. Ik weet niet of de mogelijkheid in Assen aanwezig is (denk van niet) maar anders zou je ook bij de balie een kaartje kunnen kopen.
Maar goed, de automaat vraagt eerst wat je eindbestemming is, dan of je een enkele reis wilt of een retourreis, in welke klas je wil reizen (2e klas is normaal), dan vraagt de automaat of je met korting reist, en daarna wanneer het kaartje geldig moet zijn (vandaag/zonder datum). En daarna kun je aangeven op welke manier je wilt betalen, heel makkelijk :D

Je kan eventueel ook vandaag al je kaartje kopen, dan koop je dus een kaartje zonder datum. Die druk je dan morgen in de stempelautomaat, klein apparaatje op het station.

Dan heb je nog van die gele borden op het station, daar staan vertrektijden op van de trein, en er staat ook bij van welk spoor de trein vertrekt. Bij het spoor zelf kun je de eindbestemming vaak nog checken op van die elektronische borden.

Gaat dat lukken zo? :)

EDIT: Voor overstappen enzo kun je inderdaad het beste internet even checken!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:27

je hebt korting met je ovkaart. Denk dat je hem dan wel even moet activeren. Kan gewoon bij een automaat op het station, dan koop je een kaartje erbij met korting bij een kaartautomaat, en laat je beide zien in de trein;) Scheelt veel geld!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:28

Als je een studenten-ov hebt, hoef je geen kaartje te kopen en ook niet in te checken. Correctie: het is vakantie dus met een week-ov moet je een kaartje kopen met korting, met een weekend ov mag je volgens mij nog wel gratis reizen. De trein naar Utrecht vanaf Assen gaat van spoor 2. Er gaat een trein rechtstreeks, maar ook eentje die eindigt in Zwolle. Dan moet je op Zwolle overstappen naar de trein richting Utrecht. Spoor 2 gaat de trein vanaf Assen, als je vanaf de hoofdingang komt, moet je onder het spoor door en dan de tweede trap op. Links of rechts maakt niet uit.
Als je wel een kaartje koopt, koop die dan bij de automaat (kan met pinpas, niet alle automaten kun je met muntgeld betalen. Briefgeld kan in geen enkele automaat), bij het loket zijn de kaartjes duurder (50ct, maar toch, gaat om het idee :D ).

Mavelle: in Assen is een loket (luxe he).
Laatst bijgewerkt door Pytje op 22-07-11 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:28

Als je een persoonlijke OV chipkaart hebt, neem ik aan dat je op saldo wilt reizen. Dan moet je je kaart eerst nog activeren voor NS. Meer info daarover vind je hier http://www.ns.nl/reizigers/ov-chipkaart ... art-bij-ns en vooral hier http://www.ns.nl/reizigers/ov-chipkaart ... n-op-saldo .
Als je dat gedaan hebt, kun je dus inchecken, mits er voldoende saldo op staat. Minimaal 20 euro.
Waar op station Assen de incheckpalen staan, geen idee :o . Die staan op elk station ongeveer op andere plaatsen :? .

Het kopen van losse, papieren kaartjes is ook nog mogelijk. Voordeel is wel dat je, als je het goede kaartje hebt, niet meer hoeft te denken aan in en uitchecken. Mischien wel zo fijn op zo'n eerste treinreis alleen. Als je een kaartje uit het automaat koopt, (weet even niet of er een loket is op Assen), let er dan wel op dat je een kaartje koopt zonder korting met datum. Gewoon even de tijd nemen bij het automaat, en het rustig stap voor stap bekijken, dan wijst het zichzelf.

Voor het plannen van je treinreis kan je terecht op http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=nl . Dat klopt vaak net wat beter dan 9292. Op de heenweg heb je in elk geval de keuze uit een rechtstreekse trein, of een overstap in Amersfoort. Op de terugweg idem, alleen moet je dan bij de rechtstreekse trein even opletten dat je in Zwolle in het juiste treindeel zit, anders ga je naar Leeuwarden.

Als je twijfelt, gewoon vragen :) .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:32

pinuts schreef:
je hebt korting met je ovkaart. Denk dat je hem dan wel even moet activeren. Kan gewoon bij een automaat op het station, dan koop je een kaartje erbij met korting bij een kaartautomaat, en laat je beide zien in de trein;) Scheelt veel geld!

Niet elke OV chipkaart geeft korting ;) .

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:34

Je kunt op http://www.ns.nl ook heel makkelijk je reis plannen. Je kunt gelijk even opschrijven op welke perrons je aankomt en welke je weer moet vertrekken. Dan weet je gelijk bijvoorbeeld als je van perron 8 naar 4 moet.
Je kunt gelijk zien hoeveel een kaartje kost :)

Ik moet stiekem best wel heel erg lachen om dit topic :=

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:36

Misschien voor jou wel handig om een kaartje aan het loket te kopen. Als je bij die automaat staat te frommelen en er staat er 1 achter je die haast heeft, werkt dat ook maar op je zenuwen. (Zelf word ik altijd helemaal hyper van die automaten...)
Bij het loket kun je ook je vragen stellen, of je 'reisplanning'laten zien en vragen of die klopt.

Tip: vertrek vroeg, als je dan en trein mist, is dat geen ramp. En op stations verkopen ze ook koffie.....
Wc 's zijn meestal moeilijk toegankelijk, dan moet je ergens een sleutel halen of zo. Erg onhandig.

Leuk topic, weer eens wat anders dan een paardvriendelijk bit of rijden met of zonder cap.....

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:43

Inoterry schreef:
Als je een persoonlijke OV chipkaart hebt, neem ik aan dat je op saldo wilt reizen. Dan moet je je kaart eerst nog activeren voor NS. Meer info daarover vind je hier http://www.ns.nl/reizigers/ov-chipkaart ... art-bij-ns en vooral hier http://www.ns.nl/reizigers/ov-chipkaart ... n-op-saldo .
Als je dat gedaan hebt, kun je dus inchecken, mits er voldoende saldo op staat. Minimaal 20 euro.
Waar op station Assen de incheckpalen staan, geen idee :o . Die staan op elk station ongeveer op andere plaatsen :? .

Het kopen van losse, papieren kaartjes is ook nog mogelijk. Voordeel is wel dat je, als je het goede kaartje hebt, niet meer hoeft te denken aan in en uitchecken. Mischien wel zo fijn op zo'n eerste treinreis alleen. Als je een kaartje uit het automaat koopt, (weet even niet of er een loket is op Assen), let er dan wel op dat je een kaartje koopt zonder korting met datum. Gewoon even de tijd nemen bij het automaat, en het rustig stap voor stap bekijken, dan wijst het zichzelf.

Voor het plannen van je treinreis kan je terecht op http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=nl . Dat klopt vaak net wat beter dan 9292. Op de heenweg heb je in elk geval de keuze uit een rechtstreekse trein, of een overstap in Amersfoort. Op de terugweg idem, alleen moet je dan bij de rechtstreekse trein even opletten dat je in Zwolle in het juiste treindeel zit, anders ga je naar Leeuwarden.

Als je twijfelt, gewoon vragen :) .

Een kaartje met korting mag wel als je een OVjaarkaart van de IBgroep hebt ;) Scheelt je 40%

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:57

Oehlalala schreef:
Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart, kan ik daar zomaar mee reizen?

Mavelle schreef:
Een kaartje met korting mag wel als je een OVjaarkaart van de IBgroep hebt ;) Scheelt je 40%

@Mavelle, dat snap ik zelf ook wel hoor ;) . Alleen ga ik er van uit dat de info die de TS heeft geschreven klopt, en een persoonlijke OV-chipkaart is heel wat anders dan een studenten week of weekendkaart, en die geeft dus geen recht op korting :) .

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:02

Jullie mogen best lachen om dit topic hoor, ik vind het zelf ook best wel lachwekkend dat ik niet weet hoe de trein werkt :')

Ik heb een persoonlijke en een studentenkaart, maar mijn studentenkaart geldt pas voor volgend jaar, dus ik denk niet dat ik daarop nu al met korting kan reizen?

Iedereen echt super bedankt voor de tips! Dankzij jullie gaat het morgen hopelijk helemaal goed komen :D

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:04

Leuk dit topic, was zelf eerst ook helemaal in de stress, de eerste keer dat ik alleen met de trein ging, heb ik eerst een borreltje gedronken voor de moed. :+ Nu gaat het bij mij ook vanzelf, ik denk dat de tips die je hebt gehad je wel bij je eindbestemming moeten krijgen, laat je nog weten hoe het was gegaan?

Oh, en het spoornummer kan je heel duidelijk herkennen aan de borden. Dit is dus spoor 19a
Afbeelding

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:05

Als de studentenkaart pas vanaf volgend jaar geldt, mag je daar inderdaad nog niet met korting mee reizen :) .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:07

Je kunt ook nu al je kaartje kopen en uitprinten. Scheelt een boel met stress morgen. :j

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:35

Wat betreft het loskoppelen; van Utrecht naar Groningen (Assen) is dat meestal een trein die tot Zwolle naar Groningen/Leeuwarden gaat. In Zwolle wordt die trein dan vaak losgekoppeld. Op de borden staat aangegeven in welk deel je richting Groningen moet stappen, maar ook roepen ze het altijd om welke treindelen waar heen gaan. Dan roepen ze een nummer en die staat in elke coupé aangegeven.
Verder zitten er in veel treinen ook beeldschermen, waarop aangegeven staat wat het volgende station is en wat de aankomsttijd is. Soms doen die dingen het niet, dus het is een beetje geluk hebben.