Backpacken Australie of NZ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Backpacken Australie of NZ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 22:20

Dag avontuurlijke bokkers!

Al jaren denk ik erover om te gaan backpacken, en nu is eigenlijk wel mijn tijd gekomen dacht ik zo.
Nu wil ik graag naar Australie of naar Nieuw Zeeland. Is er een duidelijk verschil tussen deze 2 landen? Visum? mensen? cultuur?
Uiteraard ga ik ook informatie zelf opzoeken in boeken e.d. maar wou graag weten van jullie van mensen wie daar zijn geweest.

Ik wil voor ongeveer 3 maand gaan vooral voor mezelf en alles te ontdekken daar. :)

Hopelijk kunnen jullie advies geven :)

-> Excuus als hier al zoooooveel over gepost is.. maar via de zoekfunctie kwam er niet veel uit :)

1234

Re: Backpacken Australie of NZ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:22

Of je doet ze allebei :P Maar daar is 3 maanden te kort voor denk ik xD
Ik heb ook eigenlijk geen idee wat nou echt het verschil is. Ik vraag het me ook wel eens af.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:24

Ik lees even mee, heb voor over een jaar praktisch hetzelfde plan (alleen wil ik dan een deel van het boeddhistische Azië meepakken). :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 22:24

Ja dat vond ik nou ook voor allebei.. daarom vroeg ik me af wat het verschil was?

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 06:46

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:06

Ik ben allebei nog nooit geweest, een vriendin van me is bij allebei geweest.
Ik zou zelf voor Nieuw Zeeland gaan (zij achteraf ook): NZ is mooi, groen. Australie moet je toch heeeeel veel km's woestijn doorkruisen...

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:16

nieuw zeeland is veel kleiner dan australie. in NZ verandert je landschap per kilometer zo ongeveer, terwijl je in australie dagen kan rond trekken door het zelfde.
australie (ik heb alleen langs de oostkust gebackpacked en melbourne en sydney bezocht) is het veel commercieler dan in nieuw zeeland (ik heb daar 5 maanden stage gelopen en rond gereisd). hoe dan ook zijn beide landen gast vrij een super landen om rond te reizen.
voor beide landen heb je een visum nodig.
in NZ heb je geen enge beesten ;) en kan je veel per voet afleggen (als je van mooie lange wandelingen houd).

persoonlijk zou ik niet langer dan 3 maanden fulltime rondreizen door NZ. het zijn toch maar 2 eilanden, waar het vervoer goed geregeld is. dus je kan dan alles op je gemak bekijken en doen. en denk dat je na 3 maanden zeker toe bent aan wat anders.

terwijl je in australie (Zeker als je heel het land wilt doen) je aan een jaar reizen nog keuzes moet gaan maken.

wat ik je ook zeker wil aanraden is om een stopover te maken in de steden waar je van vliegtuig wisseld. ik heb zelf tokyo en hongkong bezocht. erg gaaf!! ook ben ik nog een paar dagen naar fiji geweest, ook zeker een aanrader.

als er nog meer vragen zijn, laat maar weten. dit is even in het kort, er is veel te vertellen over de 2 landen

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:24

Thanks!

Fiji wou ik zeker erbij aan plakken (als ik daar dan toch ben in de buurt :+ )
en ik wou ook niet langer dan 3 maand. Ik vind dit zeg maar een mooi begin. :)

@Stinkmodder bedankt voor de link, heel handig!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:34

Yv_ schreef:
Ik ben allebei nog nooit geweest, een vriendin van me is bij allebei geweest.
Ik zou zelf voor Nieuw Zeeland gaan (zij achteraf ook): NZ is mooi, groen. Australie moet je toch heeeeel veel km's woestijn doorkruisen...

Ik vond de woestijn juist fantastisch <3

Stop zou ik inderdaad ook zeker doen, mooi meegenomen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:37

Yv_ schreef:

Juist DE reden om wel naar Australie te gaan. Die ruimte, die leegte, die stilte en die schitterende woestijn..... Die moet je gezien hebben, die is gigantisch.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:39

Nieuw-Zeeland is prachtig <3 Fantastische mensen en het land is zoooo mooi en gaaf!
Maar ik ben niet in Aussie geweest, dus verschillen kan ik je niet aan helpen helaas. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:40

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:11

ik heb meer dan anderhalf jaar door australie gereisd, dus ik ben bevooroordeeld. Mn DA bleef maar tegen me zeggen dat ik NZ moest gaan bekijken, want dat dat zo waanzinnig veel gaver was dan australie. Maar ik kan me het haast niet voorstellen.
Als je australie doet dan kan je zo verschrikkelijk veel zien en als je dan nog naar tasmanie gaat dan heb je volgens mij zo een beetje een totaal plaatje.
Maar goed, ik ben mega bevooroordeeld en ik ben helemaal wild van de outback, dus ik kan geen objectieve mening geven.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:05

Hier nog eentje met plannen voor Australië én Nieuw Zeeland. Ik ben net afgestudeerd en ga eerst een jaartje werken om geld te verdienen en te sparen. Daarna wil ik beide landen gaan bezoeken, maar een echt plan heb ik nog niet. De lonely planets zijn in inmiddels wel binnen. Ik wil in ieder geval ca. 6 mnden reizen en daarnaast wellicht nog 2-3 maanden ergens te werken tegen kost en inwoning. Tevens wil ik voor een ticket gaan met op de terugweg een stop in Azie.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is het budget; dit is natuurlijk heel persoonlijk wat (voor de ervaringsdeskundigen) geef je gemiddeld per maand uit als je niet mega-lowbudget wil reizen? Dus ook gewoon een excursie of iets dergelijks wil maken... Ik hoor verschillende bedragen; 1500 euro p.m., is dit reeel?

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:09

ik heb ook altijd zitten twijfelen aangezien ik in beide landen veel familie heb zitten. Maar wat ik toch echt begrijp is dat de dieren in NZ minder gevaarlijk zijn, daarom ligt mijn voorkeur bij nieuw zeeland :o

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:22

hebben jullie je allemaal wel al verdiept in visa's?

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:34

Jeps dat wordt dan het working holiday visum voor 1 jaar voor australie, en tot 3 maanden mag je zonder visum in nieuw zeeland verblijven heb ik ergens gelezen?

@ LecyTinker: met welk visum(s) heb jij eigenlijk 1,5 jaar gereisd?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:37

Ik heb working holiday genomen en als je 3 maanden rural werkt dan kan je een tweede working holiday aanvragen. Aangezien ik bijna alleen outback werk gedaan heb was het vrij makkelijk om een tweede te krijgen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:38

maar er zijn heel erg veel visa's hoor, als je op de australische government site kijkt dan heb je echt walgelijk veel keuzes.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:56

Ik keek gewoon op de site van activityinternational.nl en ehm nog een site waarvan ik nu de naam kwijt ben :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:16

Goof schreef:
Yv_ schreef:

Juist DE reden om wel naar Australie te gaan. Die ruimte, die leegte, die stilte en die schitterende woestijn..... Die moet je gezien hebben, die is gigantisch.

Zijn voor mij niet echt dingen om ergens naartoe te gaan, juist om het te vermijden :D. Ga liever voor groen en mooi dan geel en leeg.
Na 1, misschien 2 dagen, zou ik er helemaal klaar mee zijn. Maar ik heb mijn perfecte land al gevonden <3 .

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:22

Yv_ schreef:
Goof schreef:

Zijn voor mij niet echt dingen om ergens naartoe te gaan, juist om het te vermijden :D. Ga liever voor groen en mooi dan geel en leeg.
Na 1, misschien 2 dagen, zou ik er helemaal klaar mee zijn. Maar ik heb mijn perfecte land al gevonden <3 .[/quote]
vast geen nederland? :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:31

_O- , bijna! Hahaha, nee ik ben echt helemaal verliefd op Zuid Afrika. Alles wat je hier mist, heb je daar wel.
En ja, dus ook de dingen die je helaas niet wilt, maargoed, dat heb je hier ook

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:50

Kaapstad? :+:

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:17

En Durbz en Sun City en Plett en zélfs Jozi! Ben er in jan/feb 6 weken geweest, heb veel gezien, maar eigenlijk nog vééls te weinig. Kan ook niet wachten om weer terug te gaan..

Maar om niet teveel van je topic af te gaan: Heb je al een beetje een idee wat je leuker zou vinden, Australie of Nieuw Zeeland? Die tip van die tussenstop nemen is volgens mij inderdaad echt een aanrader :j!