Toerist in eigen land

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Toerist in eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:58

Vorig jaar heb ik een semester in Schotland gestudeerd. Daarna heb ik het hele land doorgereisd en heb ik zoveel gezien dat een van mijn Schotse vrienden opmerkte dat ik nog meer van haar land gezien had dan zij. Dat zette mij wel aan het denken over mijn eigen land. Nederland is immers ook mooi, maar dat nemen wij vaak voor kennisgeving aan, zo zijn wij eraan gewend. Komende week is de laatste week dat de studenten ov-jaarkaart nog geldig is, en ik zou van de gelegenheid gebruik willen maken om wat meer van mijn eigen land te zien. Wat vinden jullie dat je minimaal gezien moet hebben in eigen land? Ik ben historica, dus tips die iets met het verleden te maken hebben zijn helemaal welkom. Zelf dacht ik aan bijvoorbeeld Westerbork (nu nog even kijken of dat uberhaupt te doen is met alleen de trein en de bus als vervoersmiddel :Y) )

Sjimmy

Re: Toerist in eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:05

hunebedden, zaanse schans, de veluwe (maar nu niet doen, veel te druk met toeristen), afsluitdijk, waddenzee

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:56

De waddeneilanden vind ik echt een must, maar voor jou misschien wel heel ver voor een dagje. Ook Leeuwarden en Groningen zijn mooie steden. Arnhem, Nijmegen (de uiterwaarden daar zijn prachtig), Deventer (echt een aanrader) zijn ook mooie steden. Qua natuur kun je het beste even kijken op de website van natuurmonumenten of staatsbos waar ze mooie gebieden hebben liggen.

Ik ben sinds twee jaar actief lid bij WoesteLand, dat is ook een érg leuke manier om te gaan zien hoe mooi je eigen land is! Zo ben ik mee geweest naar een week op een uurtje fietsen van mijn ouderlijkhuis. En pas toen kwam ik erachter hoe súper mooi het daar is! www.woesteland.nl

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:58

Hunnebedden heb ik vorig jaar al eens bekeken, dat was niet erg praktisch met het OV. Dat ga ik nog een keertje doen als ik een auto heb. Datzelfde geldt eigenlijk voor Westerbork, da's nog 2 km van de dichtstbijzijnde bushalte. Ik heb best een aardig richtingsgevoel, maar de kans op verdwalen is dan natuurlijk best wel groot :o

De Zaanse schans lijkt mij wel grappig, dat zet ik op het lijstje voor later in de week, maandag is daar het meeste gesloten. Veluwe ben ik al eens geweest, maar vond ik niet interessant, Afsluitdijk lijkt mij niet echt de moeite waard.. da's toch niet meer dan alleen een dijk/brug? Een Waddeneiland bezoeken lijkt mij wel leuk, maar da's meer iets voor meerdere dagen en aangezien ik elke avond al afspraken heb staan gaat dat 'm nu niet worden.

Vrijdag ga ik in ieder geval naar de Kaasmarkt in Alkmaar, dinsdag moet ik in Rotterdam zijn voor studieactiviteiten.. maar verder is het programma nog best leeg, dus tips graag :D

xRosanna1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:59

Elswoud, ben er zelf vaak als kind geweest
ook de waterleiding duinen zijn erug mooi

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 22:01

balli schreef:
De waddeneilanden vind ik echt een must, maar voor jou misschien wel heel ver voor een dagje. Ook Leeuwarden en Groningen zijn mooie steden. Arnhem, Nijmegen (de uiterwaarden daar zijn prachtig), Deventer (echt een aanrader) zijn ook mooie steden. Qua natuur kun je het beste even kijken op de website van natuurmonumenten of staatsbos waar ze mooie gebieden hebben liggen.

Ik ben nog nooit hoger geweest dan Slagharen, dus het noorden lijkt mij zeker wel wat. Leeuwarden weet ik helemaal niets vanaf, wat zou jij daar gaan doen? Groningen heeft die ene toren, maar verder? :o

Ik ga eens kijken op die site :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 03:17

Ik zie dat je uit Zeeland komt, ik zelf ook en voel me soms toerist in m'n eigen provincie, bv het gebied rondom Neeltje Jans is werkelijk prachtig, zo ie zo is Schouwen erg mooi, dus ik weet niet of je daar al wel eens bent geweest?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:14

Neeltje Jans was ook het eerste waar ik aan dacht, verder het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen (kan je mooi combineren met de kaasmarkt), Openluchtmuseum in Arnhem, Archeon in Alphen a/d Rijn - allemaal musea die iets met de historie van NL te maken hebben.
En Amsterdam is natuurlijk één groot openluchtmuseum. Guided tour over de walletjes is leuk, stadswandeling rond de 'hofjes'. En als je dan toch in Amsterdam bent, het Achterhuis bezoeken. Heel imponerend. En een rondvaart op een rondvaartboot - heel erg toeristisch maar wel ontzettend leuk. Ik doe dat altijd als ik buitenlandse gasten heb, ben dus al heel vaak meegeweest, maar het blijft leuk. Scheepvaartmuseum is ook weer open, ook een aanrader.
Dan Den Haag: binnenhof, Gevangenenpoort, Vredespaleis. Even door naar Scheveningen naar de visafslag.
Rotterdam is ook best boeiend, zeker het havengebied. Gewoon om rond te lopen en te kijken. Euromast op, de Maasboulevard, Erasmusbrug....

Hmmm, je had nog een weekje OV zei je? :+

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:18

Haha bij mij kwam inderdaad ook het Archeon in mijn hoofd op! Ben daar vroeger als kind eens geweest en het heeft toen wel indruk op mij gemaakt!
En ik zou zeggen de Keukenhof in Lisse maar die is gesloten :P.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:19

bourtange een echt vestingsstad in groningen, helaas wel toeristis ingericht met ouwe winkeltjes smid ed maar er wonen we echt mensen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:30

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:32

Narya schreef:
balli schreef:

Ik ben nog nooit hoger geweest dan Slagharen, dus het noorden lijkt mij zeker wel wat. Leeuwarden weet ik helemaal niets vanaf, wat zou jij daar gaan doen? Groningen heeft die ene toren, maar verder? :o

Ik ga eens kijken op die site :D

Leeuwarden is óók van "die" toren, maar dan van de andere, de oldohove, een scheefgezakte toren. In Leeuwarden zou ik vooral de kleinere achterstraatjes in gaan. Daar heb je mooie pandjes én leuke winkeltjes. En natuurlijk de grachten, het natuurmuseum (niet alleen leuk voor kinderen!) en het friesmuseum (o.a. leuke uitleg over terpen)!

Groningen ken ik zelf vooral als "shop-stad" naar er zijn genoeg leuke dingen te doen! Groninger museum is een aanrader en ook hier weer de "achterafstraatjes"!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:51

Zo heeft mijn oom met mijn nichtje ooit de 'ontdek Nederland tour' gedaan. Zelf bedacht, iedere maand naar een andere provincie en allemaal dingen doen en eten die écht bij die provincie horen. Ze vond het toen (was nog wat jonger) al erg leuk, maar heeft er nu ook echt weet van :j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:57

Maastricht met zijn prachtige kerken, stadswal en het Bonnefantenmuseum. Haarlem is een prachtige stad met veel geschiedenis, evenals Den Haag.

En waarom niet de fiets meenemen in de trein en vanuit een station een fietstocht maken. Er zijn genoeg te vinden als je even googled.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:06

ik lees even mij wij zijn ook bezig met dit soort dingen op te zoeken:D

maastricht,
valkenburg is ook leuk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:13

Ik wilde ook Maastricht al noemen :j Dat vond ik echt een topper.
Groningen is leuk, Leeuwarden vond ik niet echt bijzonder :n
Valkenburg is leuk, evt een mooie dierentuin wellicht? Burgers Zoo bijvoorbeeld of de Apenheul?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:16

Neeltje Jans is echt mooi inderdaad! :) Leeuwarden is niet zo mooi vind ik.. Of dat museum op de afsluitdijk? hoe heet dat ook alweer?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:17

Helemaal vergeten, maar Volendam vond ik ook leuk :j

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:44

Volendam is wel grappig, als je het combineert met een boottripje naar Marken. Het naastgelegen dorp Edam vind ik wel veel mooier dan Volendam.
Het openluchtmuseum in Arnhem schijnt ook de moeite waard te zijn. Dat staat ook nog op mijn lijstje om te bekijken. Er is zoveel leuks en moois in Nederland.

De kaasmarkt in Alkmaar is wel grappig, maar niet heel bijzonder. Wat dan weer wel leuk is om dit te combineren met of een rondvaart of een rondleiding door Alkmaar, via VVV Alkmaar. Dan zie je wat van Alkmaar. Het is ook een leuke winkelstad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:22

Goudse Heksenwaag :j de gebouwen in Rotterdam: euromast, kubuswoningen, ook allemaal weer uniek *en de kubussen in Helmond*, en in Rotterdam heb je ook de SS ROtterdam liggen, een oud stoomschip, ook rijk qua geschiedenis.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:40

Jans schreef:
Goudse Heksenwaag :j de gebouwen in Rotterdam: euromast, kubuswoningen, ook allemaal weer uniek *en de kubussen in Helmond*, en in Rotterdam heb je ook de SS ROtterdam liggen, een oud stoomschip, ook rijk qua geschiedenis.

heksenwaag is te vinden in oudewater! gouda heeft geen heksenwaag maar een waag waar kazen werden gewogen!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:44

Marken! (en dan op je verdere route nog efkes Urk alleen om daar geweest te zijn.)