Ervaringen met Rome in het najaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Ervaringen met Rome in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 21:55

Er zijn voorzichtige plannen om dit najaar naar Rome te gaan. Hopelijk minder druk dan in het hoogseizoen en vooral minder warm :D Plan is om een week te gaan.

Nu weet ik van alles over Rome van 100 BC tot 200 NC maar het hedendaagse Rome is nog een mysterie. Alle grote oudheden wil ik natuurlijk zien, maar hebben jullie nog insiders tips?

Daarnaast kreeg ik de tip om een hotel buiten Rome te zoeken. Schoner, rustiger en de trip per trein van en naar Rome zou goed te doen moeten zijn. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Eerder vloog ik naar een stad en zag ik het daar wel. Is Rome ook op een dergelijke manier aan te pakken of kun je juist beter met een organisatie reizen?

Verder zijn alle tips, af- en aanraders, wijze raad etc welkom!

Anoniem

Re: Ervaringen met Rome in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:06

Tja, wat moet je zien? Natuurlijk het colosseum, forum Romanum, spaanse trappen, piazza Navona (daar vlakbij kan je ook heerlijk eten), Trevi-fontein... ik vergeet nog vanalles.

Wij zaten in het hotelletje vlakbij Termini en dat is goed bevallen eigenlijk. In Rome kan je veel lopen, dat is gewoon ook het mooiste want je komt vanalles tegen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:06

Ik kan je aanraden om een hotel in Trastevere te nemen. Dan zit je meer in de woonwijk van de stad, maar heb je toch alle toeristische attracties op loopafstand. (even de Tiber oversteken) Trastevere is een leuke wijk die 's avonds tot leven komt met vele fijne terrasjes waar je goed en betaalbaar kunt eten. (Iets dat je overigens in geen enkele stad moet doen in de toeristische "strip" die alle grote steden wel hebben)
Een hotel buiten de stad zou ik echt alleen maar doen als ik écht geen cent te makken had :o

Zelf heb ik een hekel aan georganiseerd reizen en dit doe ik dus helemaal nooit, maar de laatste keer in Rome zijn we op het Capitool aan een goede gids blijven hangen, en zijn toen met dezelfde organisatie naar het Vaticaans Museum geweest. Dat is erg goed bevallen. De organisatie heet Roman Holidays, ik kan er alleen geen website van vinden.

Wil je zonder gids het Vaticaans Museum in dan moet je dat goed plannen, de rijen zijn er namelijk enorm. Gidsen kopen vooraf kaarten in waardoor je de rij kunt ontwijken. Het is ook mogelijk om zelf te reserveren maar dit moet je ruim voor je vertrek doen.

De stad is prima te bereiken vanaf het low-cost vliegveld. Op de terugweg konden wij de bus niet vinden en hebben een taxi genomen a E30,- wat eigenlijk ook best te doen was (per auto, niet p.p.)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:09

Bedankt voor je uitgebreide reactie Equimotion! Dat zijn de tips waar ik naar op zoek was :D

Hotel buiten de stad heeft niks met geld te maken hoor, meer met familie die overgevoelig is voor elke vorm van geluid :roll: Zelf heb ik daar niet zo'n last van, maar mams moet het ook een beetje leuk hebben. in Trastevere kun je dus ook naast goed eten en drinken ook lekker slapen? :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:13

In Rome ís het najaar het hoogseizoen. Daar moet je je dus wel een beetje op voorbereiden - en als de sodemieter hotelletjes boeken. Wij houden erg van booking.com, maar dan moet je inderdaad wel ongeveer weten waar je uit wil komen. Hotelletje buiten de stad is ook erg prijsgunstig, je kunt goede toeristenkaarten openbaar vervoer krijgen. Ik zou dan aan de kant van het Vaticaan gaan zitten, daar loopt een goede treinlijn langs.

We zijn er vorig jaar najaar geweest, ik zal onze spullen er eens bijpakken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:16

Ik heb er heerlijk geslapen :j (en anders moet je er gewoon wat meer Prosecco in gooien := )
Dit is wel een fijn plekje: http://www.htlsantamaria.com/
maar je hebt er heel veel in die buurt.

Weet je, de echte toeristische "strip" tussen de Spaanse Trappen en het Pantheon is best leuk, en de Trevi fontein moet je ook gewoon even langs lopen, maar dat zijn niet de leukste plekken van de stad. Het aardige van je hotel in zo'n iets rustiger deel zoeken is dat je vanzelf die leuke plekjes tegenkomt op je wandelingetje van en naar de highlights.

Trastevere ligt wel fijn want je zit net in de bocht van de Tiber. Als je even oversteekt loop je recht op het Pantheon aan. Voor het Vaticaan hou je links aan op dezelfde oever van de Tiber.

Stop geen geld in een metro-kaart. Rome is daar geen stad voor. (metro stelt ook weinig voor omdat ze elke keer tegen een opgraving aanlopen :') ) Een tramkaartje is soms wel fijn om je voeten even te relaxen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:24

Najaar hoogseizoen? -O- Daar gaan mijn theorieën. Ik dacht zelf aan de laatste week van september/eerste week oktober. Of is dat een beroerd idee? Kan altijd ergens anders heen gaan en dan naar Rome in het voorjaar.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:27

Ook ik zat met school in een hotel bij Termini. Je zit dan dicht bij het centrum, maar wel ver genoeg weg van de dure centrumhotels.

En heb nog een tip. Neem geen bus! Lopen gaat sneller en is minder warm.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:27

Ik was er vorig jaar in september en dat was prima te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:49

Ik heb in Rome JUIST in het centrum in een hotelletje gezeten :D Die hotelkamer gebruik je toch alleen maar om te slapen, dus na je ontbijt stap je zó bruisend Rome in, heerlijk! Ik zat vlak bij de Colloseum, an de andere kant van het parkje. En heerlijk rustig geslapen hoor, in een keurig kamertje aan een binnenplein van het hotel. Ik zal straks ff zoeken of ik de nam nog weet.

Rome is bij uitstek een stad om heerlijk zelf doorheen te zwerven. Helemaal lopend te doen (wel je bergschoenen aandoen, je voeten zullen je dankbaar zijn), zeer toegankelijk, en er zijn heel prima gidsjes te koop in de boekhandel, ter ondersteuning van wat je gaat zien.

Tip: koop je colaatje bij een kraamje of bv de Mac ipv op een terras. Klein blikje cola kost je zo tussen de 6 tot 9 euro als je een terras bij een bekende trekpleister neemt. Niet grappig. Ook voor je eten; kijk waar de locale bevolking eet.

Veel plezier alvast!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:42

Ontbijt was bij ons echt niet te eten. Heeeel veel zoetigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:58

O bij ons juist niet. Broodjes met salami, ham, kaas en jam, eitje en koffie/thee.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:59

Ik had alleen cakejes, puddingcroissantjes met glazuur en poedersuiker, zoete jus en chocolademelk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:00

Gatver, dat ben je heeeeel snel zat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:25

Jakkes := Dan zou ik zoiets hebben 'doe mijn portie maar naar de Italiaanse fikkie, ik eet wel ergens anders'.

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:32

Rome in het najaar is te doen, maar verwacht niet dat het minder druk is, er gaan dan veel schoolreizen naar toe,
Het is niet zo druk dat je bijna niet kunt lopen, maar wees voorbereid op lange wachttijden!
Als je van kunst houdt, is de sixtijnse kapel (met het museum) aanteraden.
en niet zomaar in het eerste beste eettentje neerploffen net buiten het vaticaan, je betaald de hoofdprijs ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:32

Ontbijten kan gelukkig overal in Rome :j

Afbeelding

Dit haalde me in Rome in één keer uit mijn ochtendhumeur :D

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:39

Hotel dorica en IN ROME is super leuk schoon en netjes recht in centrum maar zijstraat daarvan dus gewoon rust!

De restaurantjes in de zijgangen zijn lekker snel veel en goedkoop zo zit dus bij hotel dorica een goed restaurantje.

De martk bij het station zijn altijd leuk, zo heb je vaak in na en voorjaar leuke shows buiten, Vaticaan is prachtig !! moet je echt helemaaal naar de top is een klim ik heb hem met 40 graden gedaan en leef nog half maar in najaar moet het te doen zijn

Ben je in vaticaan probeer dan zeker de graftombes !

Ijsjes verrukkelijk daar vooral bij de trevifontein !

1 tip ga NIETS drinken bij de Trevi we zaten daar met 8 man 2 biertjes 1 water 3 cola 2 andere frisdranken 130 euro !!!!

Trein en bus reizen vind ik persoonlijk niet te doen ! vieze bussen overvol ben je buitenlander dan betaal je bij sommige meer en grote kans op zakken rollen.

tip 2 geef de zwervers daar aub geen geld ! of eten ! je komt er niet meer vanaf

En de engelenburg absoluut een must !!

Mijn man denkt vroeger een romein te zijn geweest haha hebben hier 100derden boeken staan
en toen wij daar waren kropen mensen achter ons aan omdat hij alles aan mij vertelde en die mensen dacht mm gratis gids haha (hij heeft van iedereen een fooi gekregen)
Hij verdiept zich hierin en hij is als een blije baby met een snoepje zodra hij weer in rome is !

Ik heb heel rome van top tot teen ieder hoekje ieder gaatje gezien, in de zomer met 40 graden 2 x en in february toen ik een weekendje weg had gepland voor zijn verjaardag.

Mocht je zeggen nou ik veel info en goede hotels etc gewoon in rome want die zijn er wel degelijk en goedkoop ook !! dan kun je altijd langskomen !
pb me maar

Nog 1 grooote tip koop een romapas !! dan kun je in 2 grote gratis in de rest met korting en je hebt GEEEN wachttijden !!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:31

Ik wil je een tip geven, en dat is om gewoon lekker een hotelletje in de stad te boeken.
Rome is groot en je reist niet zomaar even van een plekje buiten Rome naar Rome toe, zonde van je tijd ook. Heb zelf in Rome gewoond en van mijn huis (wat officieel nog centrum was) naar het historische centrum duurde met de bus al minimaal een half uur. Dus probeer gewoon een hotel vlakbij Termini te krijgen (hoofdstation, vanaf daar gaan ook alle metro's), Trastavere of piazza Navona/Campo dei fiori enzo. Ook als je een hotel boekt en er staat bij vlakbij dat en dat metrostation even controleren hoe ver van Termini dat metrostation af zit, want op sommige plekken zit je liever niet. :P Heb een heel klein tijdje vlakbij een zigeunerkamp gewoond, erg gezellig. :+
Het valt wel mee volgensmij trouwens dat najaar zo erg toeristenseizoen is. Ik vlieg nog heel vaak naar Rome, en in het voorjaar zijn de tickets duurder dan in het najaar dus in het najaar zijn er minder mensen die gaan. In het centrum enzo lijkt het altijd toeristenseizoen trouwens, volgensmij maakt dat niet uit wanneer je gaat. :') Het is trouwens nog wel een aangenaam temperatuurtje dan, ben een keer verbrand zelfs in oktober. :))
Kijk trouwens uit als je gewoon even in een barretje wilt ontbijten (koffie en een croissantje). Vaak zeggen ze van ga maar zitten en dan brengen ze je koffie en croissant en dan is het ineens ook 2x zo duur. Dus gewoon zoals de Italianen lekker staand opeten. ;)
Georganiseerde reis is niet nodig. Als je gewoon van tevoren een hotel boekt en een boekje meeneemt over Rome (met kaart) komt het allemaal wel goed. Ik raad je trouwens aan vanaf Eindhoven of Rotterdam te vliegen (Ryanair en Transavia). Amsterdam (Easyjet) vind ik vaak best duur.
Ik zal even denken of ik nog wijze raad heb :)) en als er vragen zijn vraag maar (ook voor uitgaan enzo). Ken alle insidetips. :')
Laatst bijgewerkt door Loose op 04-07-11 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:32

Dribbel schreef:
Ik had alleen cakejes, puddingcroissantjes met glazuur en poedersuiker, zoete jus en chocolademelk.

Dat is voor Italiaanse begrippen heel normaal :j

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:34

Blue_Eyes schreef:
Dribbel schreef:

Dat is voor Italiaanse begrippen heel normaal :j

Niks lekkerder dan ontbijten met melk en koekjes of een chocolade croissantje (croissant heet trouwens cornetto).

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:53

Oh ik had in february via ryanair mijn tickets voor 9,99 euro heen en 9,99 terug
dus vond dat eigenlijk niet zo duur :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:29

Ik ben een keer in juni, augustus en oktober naar Rome geweest. Oktober was het minst warm, maar wel het drukst. :)) In het najaar is het daar veel drukker dan wanneer het hoogzomer is.

Ik vind het lekker om dicht bij Termini te zitten, maar daar heb je wel vele 'herrie'. Als je daar niet tegen kunt, is het misschien verstandig om ergens anders te gaan zitten. Buiten de stad zou ik niet doen, dan mis je zoveel. Trastevere is inderdaad een hele gezellige wijk, maar ik weet niet hoe het daar is qua hotelletjes.

Het ontbijt is in Italië vaak zoet. Vaak hebben ze ook nog wel harde, holle broodjes en toast. :))

Verder zijn er al goede tips gegeven. Lekker op eigen houtje doen, met een boekje en kaart lukt dat makkelijk. Let op waar je eet en drinkt, zoek het een beetje achteraf en kijk van tevoren even naar de prijzen. Koffie, broodjes et cetera kun je beter staand opeten dan op het terras.

Ik geloof dat de meeste hoogtepunten uit de oudheid al genoemd zijn.

Voor de Vaticaanse Musea kun je je tickets online reserveren: http://biglietteriamusei.vatican.va/musei/tickets/do. Het kost een paar euro meer, maar dat kan je zomaar een wachtrij van 2 uur in de brandende zon besparen. :P Houdt er rekening mee dat het GROOT is, het is niet even de Sixtijnse kapel bekijken en weer naar buiten, zoals sommigen denken.

Andere gallerieën die de moeite waard zijn, zijn onder andere de Galleria Borghese en de Villa Farnesina.

Ik ben persoonlijk dol op kerken en die vind je daar overal wel. De Sint Pieter is uiteraard geweldig, San Paolo fuori le Mura vind ik ook erg mooi, en Santa Maria Maggiore, Santa Maria in Trastevere, Sant'Ignazio, Il Gesù, San Giovanni in Laterano, ik kan nog wel even doorgaan hoor. :)) Je moet een beetje van barok houden om dat leuk te vinden. :P

Rome heeft ook hele andere kanten, zoals bezienswaardigheden uit de tijd van Mussolini: de EUR, het Foro Italico... Er is een ook groot museum voor hedendaagse kunt, het MAXXI.

Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon lekker door de stad heen struinen, je komt vanzelf wel wat interessants tegen. :D

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:58

Ik ben in de kerstvakantie naar Rome geweest vorig jaar.
Was echt heerlijk, mooie stad en lekker weer gehad. Sommige uren zelfs in een T-shirt kunnen lopen. (Je moet het in December alleen wel net treffen qua weer).

Rome is schitterend, veel plezier.
Neem vooral een metro-dagkaartje. IDEAAL!