Zweden, waarheen en hoe is het openbaar vervoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Zweden, waarheen en hoe is het openbaar vervoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 23:43

Ik heb vaag het plan om volgend jaar zomer met mijn zus naar Zweden te gaan. Maar we rijden geen auto en dus is de vraag of het dan te doen is om overal te komen met openbaar verveor en of het duur is of niet?

Wat zijn de must sees, welk gebied zouden we moeten kiezen? Waar liggen de vliegvelden?
We houden van natuur, kunst, cultuur, lekker eten, rust, eventueel roeien, zwemmen, maar niet al te actief (zus heeft zware beperkingen).
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-06-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1989

Re: Zweden, waarheen en hoe is het openbaar vervoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:44

Mijn vriend woond in zweden :') Ik zou het voor je kunnen vragen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 23:46

Ik heb Zweden in mijn vriendenkring, maar ik spreek ze niet vaak en ik wil gewoon zoveel mogelijk info verzamelen over de diverse gebieden om een goed beeld te vormen.

Dus ja, benieuwd naar zijn ervaringen.

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:49

Mijn broer woont in Zweden, vlakbij Stockholm.
Mijn ouders zijn er laatst geweest en hebben daar in de omgeving een week rondgereisd met de auto.
(naam van die streek weet ik niet).
Volgens hun was het er heel erg mooi. Mooie natuur vooral.
Qua cultuur, kunst was er weinig.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:51

Ik vind het er ook erg mooi. Vriend woont IN stockholm en ik moet zeggen dat de omgeving echt ontzettend mooi is, dus ik zou zeker aan sight seeing gaan doen daar :j

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:56

Ik ben vorig jaar door noorwegen-zweden-denemarken geweest en ga dit jaar weer naar Zweden,
het is dus goed bevallen!
Ik vond Gotenburg erg leuk, gezellige stad en zeker als je van shoppen kan je daar helemaal los gaan.
Toen ik daar was, was er een cultuurfestival, misschien heeft dat ook wel meegewerkt aan de gezelligheid ;).

Verder vind ik de toeristische dingen zoals een eland/bever safari altijd wel erg leuk.
En wij zijn gewoon lekker rond gaan rijden, vriend en ik fotograferen allebei erg graag,
dus wij konden daar lekker onze gang gaan.

Hoe het met openbaar vervoer zit... geen idee. Maar ik vermoed dat het best goed te doen is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:59

Openbaar vervoer is prima in Zweden. Ook over de lange afstand. Göteborg is inderdaad leuk, Uppsala is mijn favoriet en Stockholm is ook erg leuk. Het noorden van Zweden is ook erg mooi. En met de nachtrein ook goed te doen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:29

Ik ben alleen nog maar in Stockholm geweest, maar daar is het openbaar vervoer inderdaad erg goed geregeld :j Sowieso heb ik de indruk dat het een land is waar alles prima is geregeld, dus ik denk dat het tussen de steden ook goed te doen is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:08

Zweden is een uitstekend georganiseerd land en de meeste mensen spreken prima engels. Het openbaar vervoer is er prima, als je echt de middle of nowhere in wilt wordt het misschien iets lastiger, maar in regel heeft elk klein durp wel enige vorm van een busverbinding.

Zuid Zweden kan je goed bereiken via Kastrup (Denemarken) vanaf het vliegveld kan je de trein richting Zweden nemen. Ryanair vliegt goedkoop op Växjö (Småland) en Nyköping (80km zuidwest van Stockholm) Stockholm kent verschillende vliegvelden die onderling allemaal uitstekend verbonden zijn met bussen en treinen.

Voor cultuur moet je naar Gothenburg. Wel een stad met moderne architectuur, Scandinavisch design ten top. Stockholm heeft een heel eigen sfeer door het vele water in de stad.

Een aardige anekdote over het Scandinavische OV: begin mei stond ik op Kastrup en kwam tot de conclusie dat mijn portemonnee ergens tussen mijn huis en daar gerold was (wsch op schiphol) Ik ging aan de balie van de spoorwegen vragen of ik misschien telefonisch met een creditcard nummer (van mijn vriend die nog in NL was) een ticket zou kunnen betalen. In plaats daarvan was de reactie vooral "o hemel wat verschrikkelijk dat u bestolen bent" en ik kreeg een handgeschreven briefje voor de conducteur mee: "De portemonnee van deze klant is gestolen, gelieve haar mee te nemen totaan plaats van bestemming. Met vriendelijke groeten de Deense Spoorwegen". Ik zal nooit meer klagen over de kneuterigheid van Scandinavië :+ :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:17

Leuke anekdote...
Heel erg bedankt voor die uitgebreide reactie. Taal is op zich nooit een probleem, dat pikken we snel op.
Ons grootste struikelblok is dat we geen auto rijden. Het is goed te horen dat openbaarvervoer overal zit.

De anderen ook bedankt, elk stukje info is welkom.

Wat eet je daar als je niet echt een vlees- of vis eter bent? We lusten het wel zo af en toe, zijn ook bereid om "exotisch" te proberen (dieren die we niet gewend zijn om te eten) maar niet dagelijks, dus ik vraag me af hoe goed je er vegetarisch kunt eten bv?
En wat is het "fastfood" daar?
Zijn er chinese/ italiaanse/indiase restaurants in de steden?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:43

Zelf eet ik wel elke dag vlees, het liefst al ik in Zweden ben van die worsten :) In een restaurant heb ik toen een keer een Elanden stoofpotje gehad, Hier zou ik zou iets nooit eten. Maar het was wel er lekker moet ik toegeven ;)
In de grotere steden vind je wel "buitenlandse" restaurantjes.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:49

Broodje rendier is ook een aanrader hoor. Helemaal met lingonsylt. :9

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:02

Dat soort vlees proberen we dus juist weer wel.
Bedankt voor de tips.