Vakantie annuleren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Vakantie annuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 22:33

Ja, ik heb gegoogled en ook op anvr.nl gekeken :) Zie alleen door de bomen het bos niet meer :=

Ergens in feb heb ik met 3 vrienden een vakantie geboekt voor half augustus. Vorig jaar ook geweest, ging prima, and all that kind of crap.

Nu lig ik met 1 van die jongens een beetje overhoop. Althans, het is opgelost maar voor mn gevoel is het een tikkende tijdbom. Durf er niet vanuit te gaan dat dit voor de vakantie op is gelost en eerlijk gezegd vrees ik een beetje dat het gewoon helemaal mis zal gaan. Gezien het ook nog eens een vreselijke stijfkop is..

Omdat mijn zelfrespect meer waard is dan een paar honderd euro ben ik niet van plan om alles maar te slikken van m omdat we nog op vakantie moeten. Als t niet gaat, annuleer ik. Basta. Nou zou het natuurlijk leuker zijn als dat me niet de volledige reissom gaat kosten want he, geld is geld en zo rijk ben ik helaas ook weer niet :+
Mn zus zei vandaag dat het soms scheelt als je vroegtijdig annuleert. Ik heb natuurlijk geen geldige reden (vermoed ik tenminste, zou wat moois worden als organisaties daar rekening mee moeten gaan houden) dus de kans is groot dat ik gewoon de volle mep moet betalen.

We hebben wel verzekering afgesloten voor zover ik weet, maar eerlijk gezegd heb ik er niet erg op gelet, we gingen er allemaal vanuit dat het wel zou loslopen gezien we dus vorig jaar ook al zijn geweest (waar hij, eerlijk is eerijk, ook al een enorme stoorzender was mja, was niet op een van ons gericht dus dan kijk je er toch anders tegenaan).

Dus wie heeft er een beetje verstand van? Nogmaals, ben me er van bewust dat de kans groot is dat ik gewoon de volle mep moet betalen. Als dat zo is en er is sprake van ruzie, then so be it. Ik ga uiteraard niet op stel en sprong annuleren vanwege een vermoeden. Maar zoals het er nu uitziet heb ik er geen trek in om nog met hem op vak te gaan en 13 dagen mee in een appartementje te bivakkeren..

Alvast heel erg bedankt voor het delen van jullie kennis :) Oh ja, we hebben geboekt bij Gogo :)

XoNo

Re: Vakantie annuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:34

Volgens mij kun je er naar fluiten :j Bij annulering heb je idd een geldige reden nodig, zoals ziekte of overlijden oid.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:36

Even navragen waar je geboekt hebt, wat het je zou kosten, idd zo snel mogelijk annuleren als je zeker weet dat je dat wilt, want je krijgt steeds minder terug (heeft de reisorganisatie natuurlijk ook minder kans om het alsnog te "verkopen").

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:37

Wanneer ga je op vakantie en waar heb je geboekt?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 03:22

We gaan 12 augustus en geboekt bij gogo..

Ik vond wel iets over bepaalde percentages bij de anvr? Gogo is wel aangesloten dus je zou zeggen dat dat van toepassing is.. Kon alleen niet echt vinden of dat dan bepaalde voorwaarden had (dus die geldige reden) of dat dat algemeen was en dat de geldige reden vooral voor de verzekeraar is ivm reissom terugkrijgen..

Artikel 9, lid 2
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:

1. bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling.
2. bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom.
3. bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
4. bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
5. bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
6. bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
7. bij annulering op de vertrekdag of later: de volle reissom.

Lijkt me dus 1 van toepassing maar zou t zo makkelijk werken? En als het inderdaad zo is... De hele reissom is sowieso al betaald (hebben in 1x hele bedrag betaald ipv eerst aanbetaling en later pas de rest, vorig jaar ook zo gedaan).

Gogo wil ik niet gelijk bellen. Wil eerst weten wat ik kan en mag, want anders ben ik bang dat ze me een oor aannaaien.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:07

volgens mij zijn, als ze zijn aangesloten, deze algemene voorwaarden van toepassing.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:28

Als ze inderdaad zijn aangesloten bij de ANVR dan gelden deze percentages, maarrrr....wanneer kom je voor annulering in aanmerking, dat is even de vraag.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:00

Dit kun je toch gewoon op de website van GOGO terugvinden? Hier.

Schijnbaar heb je via GOGO bij de Europeesche Verzekeringen een kortlopende annuleringsverzekering afgesloten. Hier.

In de voorwaarden kun je dan de dekking terugvinden.
http://www.europeesche.nl/klantenservic ... ering.pdf/

Overlijden, ziekte en ongeval
4.2 U bent verzekerd voor annuleringskosten bij overlijden,
ernstige ziekte of ernstig letsel door een ongeval van:
- u;
- een medeverzekerde;
- een familielid in de 1e of 2e graad;
- een huisgenoot;
- de waarnemer.

Zwangerschap
4.3 U bent verzekerd voor annuleringskosten als u, uw partner,
of de waarnemer zwanger wordt.

Aanwezigheid thuis noodzakelijk
4.4 U bent verzekerd voor annuleringskosten als sprake is van
materiële beschadiging van:
- een eigendom van u, of een medeverzekerde of de
waarnemer;
- huurwoning van u, een medeverzekerde of de
waarnemer;
- bedrijf waar u, een medeverzekerde of de waarnemer
werkt waardoor het noodzakelijk wordt thuis aanwezig te
zijn.

Nieuwe woning
4.5 U bent verzekerd voor annuleringskosten als u, een
medeverzekerde of de waarnemer onverwacht een
huurwoning of een nieuwbouwwoning krijgt of aanwezig
moet zijn bij de overdracht van een bestaande woning. U
moet dan wel kunnen aantonen dat:
- de oplevering of overdracht van de woning niet eerder
plaatsvindt dan 30 dagen voor het begin van de reis. En
dat de oplevering of overdracht niet later plaatsvindt dan
30 dagen na het einde van de reis; en
- de overdracht van de bestaande woning alleen op die
datum plaats kan vinden; en
- de verkoper mag bepalen wanneer de woning wordt
opgeleverd.

Medische ingreep
4.6 U bent verzekerd voor annuleringskosten als u, een
medeverzekerde, een inwonende partner, een inwonend
kind of de waarnemer onverwacht naar het ziekenhuis
moet. De medische ingreep moet noodzakelijk zijn.
Uitval van uw buitenlandse gastheer of gastvrouw
4.7 U bent verzekerd voor annuleringskosten als u niet bij uw
gastheer of gastvrouw kunt verblijven, omdat deze ernstig
ziek is, ernstig gewond is door een ongeval, of overleden
is. Uw gastheer of gastvrouw moet in het buitenland
wonen.

Geen inentingen
4.8 U bent verzekerd voor annuleringskosten als u of een
medeverzekerde niet van een arts mag worden ingeënt.
Uw reis moet dan wel naar een land gaan waarvoor u
verplicht moet worden ingeënt.

Geen visum
4.9 Wij vergoeden de annuleringskosten als u of een
medeverzekerde onverwacht geen visum krijgt voor uw
vakantiebestemming. Het mag niet uw eigen fout zijn dat u
geen visum krijgt.

Werkloosheid of nieuwe baan
4.10 U bent verzekerd voor annuleringskosten als u voor de reis
werkloos bent geworden. U bent dan alleen verzekerd als
u onvrijwillig ontslagen bent en u een vast dienstverband
had.
4.11 U bent verzekerd voor annuleringskosten als u of een
medeverzekerde voor de reis een baan heeft gekregen. U
bent dan alleen verzekerd als:
- u vóór uw nieuwe baan een werkloosheidsuitkering had;
- u een contract heeft van ten minste 20 uur per week;
- de nieuwe baan ten minste een half jaar duurt;
- u op de geplande reisdagen verplicht aanwezig moet zijn
bij uw nieuwe werkgever.

Scheiding
4.12 U bent verzekerd voor annuleringskosten als het huwelijk
of samenlevingscontract van u of een medeverzekerde
definitief wordt ontbonden.

Uitval vervoermiddel
4.13 U bent verzekerd voor annuleringskosten als het
vervoermiddel waarmee u of een medeverzekerde naar
het buitenland zou gaan schade heeft. Wij betalen alleen
annuleringskosten als deze schade is veroorzaakt door
een van buiten komend onheil, zoals door een aanrijding of
diefstal. Pech, mechanische storing en dergelijke vallen
hier niet onder. Ook moet de schade minder dan 30 dagen
voor vertrek veroorzaakt zijn.

Ziekte en ongeval thuisblijvende ouders en kinderen
4.14 U bent verzekerd voor annuleringskosten als één van de
ouders of kinderen van u of een medeverzekerde ziek
wordt of ernstig gewond raakt door een ongeval. Uw ouder
of kind moet dan wel dringend zorg nodig hebben. U of
een medeverzekerde moet ook de enige zijn die deze zorg
kan geven.

Gestolen of verloren identiteitspapieren
4.15 U bent verzekerd voor annuleringskosten als het paspoort
of de identiteitskaart van u of een medeverzekerde is
gestolen of verloren. U bent dan alleen verzekerd als dit is
gebeurd op de dag van vertrek. Van de diefstal moet u
direct aangifte bij de politie doen. En u moet ons laten zien
dat u aangifte heeft gedaan.

Reisgenoot
4.16 U bent verzekerd voor annuleringskosten als een
reisgenoot een gebeurtenis is overkomen zoals
beschreven in 4.2 tot en met 4.15. Maar alleen als uw
reisgenoot een eigen annuleringsverzekering voor de reis
heeft afgesloten én voor die gebeurtenis een vergoeding
heeft ontvangen.

Kortom, jouw reden staat er niet tussen, maar wie weet dat een andere reden van toepassing is?
Bekijk ook even op jouw polisblad/boekingsblad of je een annuleringsverzekering hebt lopen via de Europeesche. Het kan ook een andere maatschappij zijn, met andere voorwaarden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:05

Precies XoNo... De verzekering lijkt me dan van toepassing als je dus om bijzondere redenen moet annuleren zodat je iig je geld terugkrijgt.. Lijkt mij dan dat het anvr-verhaal gewoon is als je ''gewoon'' wilt annuleren en als je in de eerste schaal valt, tsja, heb je mazzel.. Val je in de laatste schaal heb je pech :+ (en denk ik dus dat je dat geld via verzekering terug zou kunnen krijgen als je een goede reden hebt).

Pfft over ingewikkeld gesproken := Vandaag misschien maar eens even bellen met anvr :P

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:11

Is toch niet ingewikkeld?
Je hebt een annuleringsverzekering, maar geen geldige annuleringsreden, dus heb je, in dit geval, niets aan deze regeling.
ANVR geeft aan wat de kosten zijn bij annuleren, dus weet je wat je kwijt gaat zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:14

Dus dat zou dan alleen de aanbetaling zijn denk je?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:22

Bel even naar het reisbureau, geef je reserveringsnummer door, dan hoor je wat het gaat kosten, hoor je meteen hoe lang je nog hebt om het tegen dit bedrag te laten annuleren en kun je ook nog even vragen wat de eventuele wijzigingskosten zouden zijn, voor het geval dat er iemand is die in jouw plaats zou willen gaan.
Op het reisbureau krijgen ze dagelijks zulke vragen, hoor :j

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:25

Uit de voorwaarden blijkt dat je niet met geldige reden kunt annuleren. Dat betekent dus dat je de gehele reissom kwijt bent. Je krijgt dus geen geld terug (en als je nog een resterende reissom moet betalen, moet je dit ook doen). Misschien kun je dan toch beter op vakantie gaan, anders is het zonde van het geld. Of je moet iemand anders in jouw plaats sturen? Al kost dat vaak ook weer een bedrag aan naamswijzigingskosten.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:29

Even gogo bellen en vragen wat je kan doen en wat je evt terug krijgt.
Dat is het makkelijkste...

En anders als je wel alles kwijt bent,kan je miss beter wel heen gaan en je eigen plan trekken?
Mensen zijn meestal wel anders op vakantie...miss dat het dan wat mee zal vallen?? (hoop je dan maar)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:32

Alsnog op vakantie gaan.. Tsja.. Nee. Als het me hoe dan ook de volle mep kost kijk ik gewoon aan hoe het gaat lopen en desnoods besluit ik gewoon op het laatste moment om niet te gaan, als ik goedkoper kan annuleren dan doe ik dat denk ik :+ T punt is dat die knul zo vreselijk egocentrisch is, als die de pest in zn lijf heeft weet ik gewoon dat hij er alles aan zal doen om mijn vakantie zo onaangenaam mogelijk te maken. En dan achteraf zeggen dat ie niet weet waarom ie dat deed. Zucht.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:35

je kan de reis waarschijnlijk nog wel "wijzigen" van 3 naar 2 personen als jij alleen niet meegaat. of misschien aparte kamers nemen ? of verkopen op marktplaats ofzo :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:53

Marktplaats _O- Zou wel een mooie streek zijn naar die ene jongen toe :')

Wijzigen is nog wel een idee! Eens even kijken wat daarin mogelijk is :j
Net wel even een mailtje gedaan naar een kennis die voor haar werk heel vaak vluchten enz boekt, miss dat zij iets meer weet :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:05

Net een heel document van de anvr doorgelezen maar er staat nergens iets over geldige reden, dus denk echt dat dat iets is voor de verzekering..

Alleen, iemand ervaring met de reserveringskosten? Lijkt me toch vooral iets met vliegtuigplaats? Ik bedoel, als ik annuleer betalen de andere 3 gewoon iets meer voor t appartement dus die kosten hebben ze al niet..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:07

Ik heb al eens een vakantie moeten annuleren wegens iets wat niet verzekerd was.
Ik kreeg een deel van de kosten vergoed afhankelijk van de tijd dat ik annuleerde, precies zoals het bericht wat jij ergens halwerwege het topic postte.

Dat percentage krijg je dus sowieso terug (van de organisatie). Als je verzekerd bent en het is een geldige reden dan kun je dus het hele bedrag terugkrijgen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:09

Ah zoiets vermoedde ik dus al maar durfde het niet te denken :=

Thnx! Moest je veel reserveringskosten betalen of valt dat mee? :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:10

Omboeken op een andere persoon kan niet altijd en zeker niet tot op het laatste wachten! En bij Gogo gewoon informeren, of informeren voor inderdaad aparte kamer extra, dan kan je je eigen gang gaan! Of inderdaad verkopen, mits de ticket omgezet kan worden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:13

Heb intussen ergens gelezen dat verkopen van een ticket wettelijk gewoon mag tot een week van tevoren én mits de ander aan de voorwaarden voldoet (dus geen bejaarde op een jongerenreis sturen :') ).
Maar dat gaat m gewoon niet worden. Kan het ook niet echt maken om iemand anders mee te sturen en in de vrienden- en kennissenkring was er verder niemand die meewilde. Zie het verder gewoon echt niet zitten om met die gozer op vakantie te gaan. Om nou in mn eentje elke keer te gaan eten en uit te gaan enz is ook weer zo wat.. Miss dat 1 van de andere jongens mij wel gezelschap zou houden maar die wordt er natuurlijk ook niet vrolijk van om heen en weer te moeten pendelen :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:14

Ik denk echt niet dat je hier om kunt annuleren (kan me wel heel goed voorstellen als je niet gaat!!).
Is het geen mogelijkheid om het reisbureau te bellen, de situatie uit te leggen en voor jezelf iets anders te boeken?? Zo goed gaat het op het moment niet in de reiswereld, dus wie weet wat ze voor een goede klant willen doen!?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:17

Wat zegt de andere jongen ervan??? En iemand extra bij boeken met jou op een aparte kamer? Vriendin van je ofzo?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:18

ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig geworden na het lezen van dit topic, waarin je de optie aandraagt dat jij niet meegaat. Maar je gaat met meerdere vrienden, dus niet alleen vervelend persoon? Heb je het er al met hen over gehad hoe je opziet tegen de vakantie? Misschien kunnen jullie de vervelende persoon, als het echt alleen daaraan ligt ik beschuldig je niet maar weet verder geen achtergrond, juist wel een beetje laten hangen en met de rest leuke dingen gaan doen als hij het anders alleen maar zou verpesten voor de rest?