Afmetingen handbagage Ryanair

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Afmetingen handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 11:49

Ryanair hanteert de volgende afmetingen voor handbagage:
55 x 40 x 20

Nu heb ik een tas die de volgende afmetingen heeft:
24 x 42 x 24

Ik heb al een topic hierover gevonden, waar aangeven wordt dat Ryanair hier erg streng mee kan zijn. Maar ik vraag me af of mijn tas op een of andere manier niet toch binnen de gestelde afmetingen valt? Dit omdat eerste waarde (staat die voor hoogte?) van mijn tas minder is dan de helft van de door Ryanair gehanteerde afmetingen.

Bij andere vliegmaatschappijen zie ik soms dat ze de volgende optelsom maken:
De maximale afmeting voor een stuk handbagage is lengte + breedte + hoogte opgeteld 115 cm. Bij mijn tas zou dat daar onder zitten, namelijk 90 cm in totaal.

Misschien een beetje lastig uitgelegd, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

RelarDevi

Re: Afmetingen handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:12

Hussel eens met de cijfers.

Dan krijg je: 42 x 24 x 24
Dus je bagagestuk is ergens 4 cm groter. Maar verder is alles kleiner. Dus ik denk dat ze dat wel accepteren. Het is een 'zachte' tas? Zo ja? Dan moet het zeker kunnen aangezien je het beetje kan proppen in zo'n meetbak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:16

Ryanair heeft een soort meetbak waar je tas in moet passen. Past hij erin mag hij mee, past het niet dan mag het niet... Dat erin passen mag trouwens best met geweld. Dat is de reden dat ik een zachte tas heb. Ben in het najaar in Ierland geweest, en had alleen mijn zachte tas met kleren ed bij me, maar ja, op de terugweg toch wel meer omdat ik de Penneys had leeggekocht. Toen moest k dus passen. Hoog optillen en hard naar beneden rammen (kan alleen als er niets breekbaars in zit) en voila, tas mocht mee...

Houd er rekening mee dat je handtas ook in die tas moet passen!

Ik zorg dus bij t instappen altijd dat k mijn jas aan heb, mijn sjaal om heb, mijn boek in mijn hand en mijn handschoenen ed ook in mijn zakken gepropt...

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:16

Of ze over die 4cm moeilijk doen durf ik niet te zeggen. Maar die afmetingen zijn omdat het vak waar de tassen inmoeten maar een bepaalde grootte heeft. Als jij gaat denken, naja, hij is 10 korter dan mag, maar wel 10cm hoger dan gaat dat niet passen in dat vak.... Als het een zachte tas ik ken je nog proberen te duwen, maar anders word het betalen vrees ik.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:20

Ja, het is inderdaad een zachte tas. Als ik hem niet te vol prop, moet er nog wat speling zitten in de afmetingen.

Dus het komt er gewoon op neer dat hij in een bepaalde meetbak moet passen? Dan moet het denk ik wel lukken met die 4 cm te veel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:21

Vast wel :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:23

Noppes schreef:
Ja, het is inderdaad een zachte tas. Als ik hem niet te vol prop, moet er nog wat speling zitten in de afmetingen.

Dus het komt er gewoon op neer dat hij in een bepaalde meetbak moet passen? Dan moet het denk ik wel lukken met die 4 cm te veel.

Jep. die bak bestaat trouwens ook alleen maar uit n paar buizen, dus tis heel simpel

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:25

Oh dan waag ik de gok gewoon! Bedankt voor jullie antwoorden :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:33

Wat betreft die 55 x 40 is het geen probleem, die draai je gewoon om (maakt niet uit hoe die tas in de meetbak past). Maar die 24 cm... daar heb je hele grote kans dat ze moeilijk gaan doen, als ze het zien. Dus niet in de meetbak doen, als het opvalt mag je 40 euro betalen en gaat je tas mee als gewone bagage in het bagageruim en niet als handbagage. Als je hem gewoon meesleept en het valt niet op, niemand ziet het, dan neem je m mee het vliegtuig in.
Maar RyanAir is zó streng tegenwoordig, ze halen echt overal het geld vandaan om de goedkope tickets te compenseren. Ik heb al zó vaak gezien dat er handbagage gecontroleerd werd en dat mensen 40 euro moesten betalen omdat het het bagageruim in moest... terwijl hun handbagage optisch gezien niet veel groter was dan mijn handkoffertje. Het ging echt om een paar cm.
Wegens RyanAir heb ik speciaal een handkoffertje gekocht die aan hun afmetingen voldoet, kun je ook niet voor varrassingen komen te staan.

Ik zou zeggen, als ze blind genoeg zijn, heb je geluk. Maar coulant zijn ze niet, reken niet op "versoepeling" van de regels als ze het zien.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:36

Ik heb nog nooit bij Ryanair mijn tas in een bak moeten meten? Ik voldoe ook nooit aan de afmetingen, nooit problemen mee gehad... :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:39

Je moet ook je tas niet in een bak doen, dat kun je zelf doen als je het niet vertrouwt. Ze staan voor de incheckbalies verspreid.

Dan heb jij geluk gehad. Hoe vaak vlieg je? Ik ben regelmatig voor korte trips op het vliegveld te vinden en echt, hoe vaak ik al geen boze mensen gezien heb, omdat ze voor hun handbagage het koffertarief moesten nabetalen...

Edit: om precies te zijn, 2 weken geleden nog.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:40

Ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van vanaf waar je vliegt. In Silicië werd alle handbagage gecontroleerd (een boel mensen mochten terug om hun handbagage in te checken). Op sommige vliegvelden werden sommige bagagestukken gecontroleerd, soms helemaal niet.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:42

Ik heb bij Ryanair vaak meegemaakt dat er niks gecontroleerd werd, maar even vaak dat er gewogen werd én dat je je handbagage in zo'n vak moest stoppen. Daar valt dan echt niet omheen te kijken. Te zwaar of niet in het vak passen = bagage inchecken en dokken.

Ik zou de gok met een koffertje niet nemen, maar als je een zachte tas hebt die wat in elkaar te proppen valt dan zou ik het wel aandurven :j

GamblersCup: Soms verplichten ze je daartoe bij het boarden, dan heb je niks te willen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:46

Ok, dat is dan waarschijnlijk waarom ik steeds weer mensen zie die hun handbagage in moeten checken.

Als het een zachte tas is, gewoon minder spullen erin, dan word ie toch ook gewoon 4 cm kleiner...

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:25

Ik vlieg in augustus met Ryanair, is het dan wel handig om me laptop als hand bagage te doen?
Of moet ik die maar tussen me kleren in me koffer doen?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:29

LieZ_Horses schreef:
Ik vlieg in augustus met Ryanair, is het dan wel handig om me laptop als hand bagage te doen?

Zou ik niet doen, aangezien er wel eens met koffers gesmeten wordt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:30

Je laptop, camera etc. zou ik ALTIJD in je handbagage houden.. Maakt niet uit met welke maatschappij je vliegt.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:32

Oke dan doe ik hem gewoon in me handbagage. Bedankt. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:42

__denise schreef:
LieZ_Horses schreef:

Zou ik niet doen, aangezien er wel eens met koffers gesmeten wordt.

Sowieso, alle koffers mogen niet opslot, en kunnen doorzocht worden. Je zou de eerste niet zijn waarvan de spullen verdwijnen.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:21

Ik zou een koffer meenemen die zeker weten in de bagagebak past! Ik ben een paar weken geleden naar Dublin geweest en de heenweg werd de koffer gewogen (al bijna 10 kg) en de terugweg werd hij gelukkig niet gewogen aangezien ik geshopt had, maar iedereen moest hem wel in de bagagebak stoppen. Pastte de koffer niet, dan kon je 40 euro neerleggen. En geloof me, dat gebeurde wel een aantal keer. De mijne was eigenlik te dik door het voorvak (hoogte en breedte is ie smaller; na mijn portemonnee eruit gehaald te hebben, een busje deo/haarlak en koekjes weggegooid te hebben pastte hij wel net! Ik kreeg het toch wel eventje heeeel erg warm! Zou geen leuk grapje zijn; ticket was maar 35 euro retour en dan 40 euro moeten betalen voor een koffer die 1 cm te dik is!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:14

Waar ga je heen? Hangt van de plek af of ze streng zijn. Op Eindhoven controleren ze nooit de grootte van je tas, alleen als ie er groter uitziet maar die van jou ziet er denk ik helemaal niet zo groot uit. :) In Engeland enzo schijnen ze heel streng te controleren, maar ik vlieg eigenlijk altijd naar Italië met Ryanair en ook daar heb ik nooit mijn koffer in zo'n ding moeten doen (ben dit jaar 6 keer naar Rome geweest en nooit hoeven te passen mn koffer :) ). Dus geen zorgen en gewoon meenemen. :D

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:18

Ik vlieg vanaf Eindhoven naar Italië (Milan Bergamo) en weer terug. Dus ook dat klinkt positief!
Neem hem gewoon mee, mocht ik gecontroleerd worden past het vast ook wel.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:09

Op Eindhoven controleren ze wel of je koffer niet te zwaar is dus zorg ervoor dat je niet meer dan 10kg als handbagage hebt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:58

Ze hebben mij op Eindhoven nog nooit gecontroleerd, terwijl k er toch aardig wat geweest ben.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:12

Ik ben vanaf London Stansted gevlogen met Ryanair. Mijn koffer voldeed wel aan de afmetingen, maar was bijna 3 kilo te zwaar :') Niemand die mijn koffer heeft gewogen of gecontroleerd :n
Nu hoorde ik wel van veel andere mensen dat hun koffer wel is gecontroleerd dus ik zou de gok niet nemen.