hier bokkers die in marokko geweest zijn? mogelijk willen vriend en ik aankomende zomer(september)naar marokko. een rondreis lijkt me super,maar we willen geen georganiseerde reis.
sowieso staat Marrakech op mijn lijstje evenals Fez, Agadir trekt me niet(te toeristisch)en verder.... weet ik nog niet.
planning is uiterlijk 15 daagjes te gaan.
wie heeft mooie tips? idee is om sowieso te vliegen,en daar met de bus te reizen of een huurauto
Wij zijn jaren geleden op eigen houtje gegaan, met eigen auto en met de boot. We zaten bij een familie in huis op het platteland. Voor het land hoef je het niet te laten, het is echt prachtig.
Wij vonden het een groot nadeel dat de bevolking zo op je nek zit om als gids te dienen, de meesten hebben goede bedoelingen maar we zijn ook meerdere keren gewaarschuwd voor slechte bedoelingen en we zijn ook achtervolgd in een dollemansrit door de bergen. Omdat we niet wilden stoppen, probeerden ze ons van de weg af te duwen. Dat was zeker geen fijne ervaring. Nu is het wel zo dat dit al jaren geleden is, weet niet of dit nu nog zo erg is. Ik weet wel dat als je eenmaal een gids hebt, ze je met rust laten en je heel veel prachtige plekjes te zien krijgt. Omdat de gids de taal spreekt mag je ook overal achter de schermen kijken, vooral in Fez. Zo zijn wij bv bij een bedrijf geweest waar ze wol verfden voor tapijten en mochten we achter de schermen in verschillende winkeltjes kijken hoe de tapijten geknoopt werden, inclusief thee en lekkers.
Ik ben in januari/februari 2010 in Marokko geweest, heb ook een rondreisje gemaakt. (Fez, Marrakesh, Essaouria en Tanger. ) De eerste 3 steden vond ik erg gezellig, vriendelijke mensen, leuke hostel(s), lekker eten, veel te zien. Tanger is echt een havenstad met (veel) criminaliteit, ben daar door heel veel Marokkanen gewaarschuwd dat wij heel goed op onze tassen moesten letten en dat je 's avonds laat beter niet alleen op straat kon lopen. (heb daar gelukkig ook heel veel leuke mensen gezien hoor) In Marokko maak je heel gemakkelijk contact met de inwoners, communiceren is ook heel erg makkelijk. (Ben al eens ten huwelijk gevraagd haha!)
Omdat ik in januari/februari in Essaouria, een stadje aan de strand, ben geweest kan ik niet echt oordelen hoe druk het is in de zomer maar ze hebben daar wel heel veel hostels/hotels en restaurantjes dus neem aan dat het erg druk kan zijn in de zomer. Veel marokkanen spreken in Essaouria ook wel (beetje) Engels. Fez vond ik een hele leuke stad, veel winkels en flink wat te zien/doen.
Als ik goed heb is vrijdag de vrije dag en dan is alles dicht.
Je kan makkelijk en goedkoop met bus reizen in Marokko. Niet duur en vrij comfortabel tenzij je de regionale bus neemt Neem de CTM bussen, die zijn wel iets duurder maar stoppen wel gewoon elke 3 uur voor wc pauze en iets te eten. Regionale bussen zijn veel goedkoper maar je zit wel hutjemutje op elkaar gepropt (ik was de doorgeefluik van een baby ) Er zijn geen echte pauzes, wil je naar wc dan moet je heeeeel snel zijn. Wat was ik blij toen het tijd was om te bidden, kon ik even mijn benen strekken en naar de wc. (9 uur rijden met maar 1x echte pauze van een half uurtje)
Reken maar op opdringerigheid van mensen (mannen vooral) op busstations, die willen je helpen om geld. Blijf gewoon nee zeggen, loop direct naar waar je moet zijn.
Ik weet niet of je rookt maar sigaretten kopen is niet zo simpel daar hehe. (tenzij zeer toeristische plaats) Anders moet je gewoon aan iedereen vragen waar je sigaretten kan kopen. Brengen ze je vaak wel naar een sigarettenverkoper.
Pinnen is vrij makkelijk in Marokko, geen zorgen daarover dus
Hebben mensen nog meer tips? Wil 8 tot 15 dagen naar Marokko gaan in Oktober. Kan 1 plaats zijn of een paar plaatsen (rondtrekken) als dat goed te doen is. We zoeken met zn 2-en een leuke vakantie met een goed combi van cultuur, relaxen en veel ondernemen/veel zien. Ook zoeken we liefst een combi van stad en wat rustiger, maar we kunnen dan ook in een stad zitten waar in de buurt veel te zien is buiten de stad zegmaar. Alle tips welkom
Oke.. handige tips alweer . Zal morgen ook een collega'tje vragen die daar oorspronkelijk vandaan komt en nog familie heeft. Als ik meer weet post ik t ook hier!