Normandië + WOII, wat ''moet'' je zien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Normandië + WOII, wat ''moet'' je zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 16:16

Beste Bokkers,

Mijn vriend en ik willen deze zomer naar Normandië gaan, gewapend met een tentje en een auto. Vriendlief is erg geinteresseerd in WOII, en dan kun je in die streek natuurlijk je dagen wel vullen.
Maar.. Hij vindt dat ik maar moet mee zoeken met ''waar zullen we heen gaan'' en als ik vraag wat hij wil zien krijg ik ''dingen die de moeite waard zijn om te zien''
Dus dat is nog altijd teveel.

Zijn er bokkers die daar al wel eens geweest zijn, en wat vonden jullie nou echt ''als je daar bent, moet je dát echt zien'' materie?
Tips? :)

xMarieke

Re: Normandië + WOII, wat ''moet'' je zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:48

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:27

Verdun :j enórm indrukwekkend. Is wel WOI maar misschien vindt hij dat ook wel interessant?

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:21

Je hebt een plaatsje in Normandië waar vroeger de parachutisten werden gedropt, en daarvan hangt er nu nog 1 aan de kerktoren (Vervangen door een pop weliswaar) en daar is ook een museum met allerlei voortuigen enzo. Kan alleen niet op de naam komen, zal even zoeken voor je!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:29

Saint-mere-eglise, dat is volgens mij ook het dorpje met de parachutist aan de kerktoren. Verder zijn de verschillende stranden erg indrukwekkend en natuurlijk de begraafplaatsen.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:40

Ja dat klopt, heb het net even opgezocht :j
Het is nu bijna vijf jaar geleden dat we daar op vakantie zijn geweest maar die parachutist aan de kerk toren vergeet ik niet meer.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:55

Als hij geïnteresseerd is in WO II, dan weet hij toch zelf wel waar er belangrijke dingen zijn gebeurd? Nou, daar moet je dus wezen :P

Maar goed, toen ik daar jaren en jaren geleden ben geweest zijn wij in ieder geval naar Omaha beach geweest en naar een heel groot museum in Caen. Die invasiestranden, ach ja.. 't moet je hobby zijn, laten we maar zeggen. Ik zag er toen in ieder geval niets bijzonders aan, gewoon een strand zoals alle anderen. Je moet er wel wat inbeeldingskracht voor hebben om daar iets bijzonders in te zien, gok ik. Daar ben ik net weer iets te nuchter voor, al is met mijn historisch bewustzijn niet zo heel veel mis :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:59

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:02

Berdien schreef:
Verdun :j enórm indrukwekkend. Is wel WOI maar misschien vindt hij dat ook wel interessant?

Da's niet alleen een oorlog eerder, maar ook niet in Normandië ;)

TS: ik zal mijn vriend vanavond even een post laten typen, wij zijn een aantal jaar geleden in Normandië geweest en hebben echt ALLES gezien wat maar enigszins met de oorlog te maken heeft. Hij is ook helemaal gek van de historie eromheen dus hij kan je vast en zeker veel vertellen :)

EDIT: alvast een linkje naar mijn fotoalbum van toen: https://picasaweb.google.com/MarijeMets ... jsJuni2008

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:10

Nou ja, Noord-Frankrijk dan. In ieder geval daar in de buurt :+ En zeker de moeite waard als je toch die kant op gaat met een dergelijk doel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:54

Deze site is alles wat je nodig hebt volgens mijn vriend :+

Maar het is wel waar, echt alles staat er op, dan kun je genoeg inspiratie opdoen:

www.strijdbewijs.nl

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 08:55

Narya schreef:
Als hij geïnteresseerd is in WO II, dan weet hij toch zelf wel waar er belangrijke dingen zijn gebeurd? Nou, daar moet je dus wezen :P

We gaan 2 weken, en volgens mij kun je je in Normandie vele weken langer bezighouden met dit soort dingen ;)
Ik heb van hem al een lijst liggen hier;
Pegasus brus (ranville-benouville)
Arromanches
musee memorial de la bateille de Normandie (bayeux)
zwaar beschadigd bunkercomplex (point du hoc)
abdij midden in het water (mont st michel)
parachutist (st mere eglise)
begraafplaats (collenville sur mer)
bunkers (longues sur mer)
bunkers (mervicle)

Op de heenweg willen we langs oostende gaan, en op de terugweg langs Breendonk.

De site strijdbewijs heb ik hem gegeven en daar is volgens mij bovenstaande lijst ook uit voortgevloeid :j
Qua inlevingsvermogen zit het wel goed bij hem, die hoeft maar een paar gaten in een muur te zien en de complottheorieen komen voorbij :P

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 05:17

In St. Malo heb je een bunker, zijn wij geweest en was erg indrukwekkend. St. Malo zelf is ook een mooie plaats.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:00

Saint Mere église (hoe schrijf je dat? :P)
Ik ben ook op zo'n grote begraafplaats geweest, heel indrukwekkend..
Le Grand Bunker (zo heette die geloof ik), was ook leuk om heen te gaan..

Ben ook ergens naar een film geweest die zo helemaal rondom je is, met echte beelden van vroeger. Weet niet meer hoe het heet, maar wil het wel aan mijn vader vragen als je interesse hebt :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:01

mysa schreef:
Wij zijn in Arromanches geweest. Is wel een aardig museum, maar de 3D film schijnt geweldig te zijn, die hebben wij niet gezien, maar wel over gehoord: http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/80/A ... es-360.htm

Die film bedoel ik!
Ik vond het zelf heel eng toen, was toen 11, maar nu zou ik er graag heen willen!