Zweden, midzomernacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Zweden, midzomernacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:36

Hoi,

Mijn vriend en ik zijn met midzomernacht (24 juni) op vakantie in Zweden.
Ik heb begrepen dat het een big happening is daar.
Weet iemand daar meer over? Is het vergelijkbaar met Koninginnedag?
En is het leuk om die dag in een grote stad door te brengen?

Bedankt voor de info :)

Ibbel

Re: Zweden, midzomernacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:49

Midsommer :j

Kan me het dansen rond de maypole (OK, June pole eigenlijk) in de stromende regen herinneren :D
Ja, het is een big happening, maar niet zoals Koninginnedag. Hooguit zoals Koninginnedag vroeger, met het Defilé op Soestdijk. Het is in mijn herinnering vooral een kneuterig folkoristisch gebeuren. Maar wel leuk om mee te maken als toerist.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:58

Dank je Ibbel, en waar kunnen we het beste zijn met zo'n Midsommerfeestje? Is Malmö leuk?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:05

Volgens mij is het overal in Zweden wel feest. Wanneer vertrek je naar Zweden? Als je er een paar dagen vantevoren bent, kun je het daar wel even navragen. Anders kan ik het wel even aan familie vragen hoe en wat..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:11

Dank je voor de tip Dune, we gaan op 21 juni weg, eerst naar Kopenhagen met de auto, daar zijn we 2 dagen en op 24 juni willen we met de trein vanuit Kopenhagen naar Malmö ('s avonds treinen we weer terug en de volgende dag rijden we verder met de auto Zweden in). Dat is ongeveer 45 minuten treinen. We zijn dus pas op 24 juni echt in Zweden zelf. Maar we kunnen het eventueel ook wel vragen als we in Kopenhagen zijn, met een beetje geluk weten ze het daar ook wel toch?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 06:29

Midsommar is voor de meeste Zweden wel reden voor een feestje, maar dat wordt meestal een huisfeestje met vrienden en bekenden. Of je er als toerist dus veel van merkt weet ik niet. Zweden zijn niet zo outgoing bij dit soort dingen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 07:00

De 24e om 11 uur kan je in 'folkets park' in Malmø om de midsommer paal dansen. Hier een linkje naar een website met activiteiten en filmpjes op verschillende plekken. Ik heb een beetje haast en kan zo snel het 'engels' knopje niet vinden maar die zal vast ergens zijn :P :
http://www.sydsverige.dk/?pageID=420

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:20

Bedankt voor de tips, ik ga meteen even op die site kijken!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:29

Ik ga dit jaar ook voor het eerst 'midsommar' meemaken. Wij zitten met het echte midzomer (21 juni) in lapland, maar met het midsommarfeest zijn we al weer afgezakt naar Umea. Daar gaan we ons laten verrassen door mijn broer, die het midsommarfeest voor ons heeft uitgestippeld. We gaan sowieso aan een vuurplaats bij het meer zitten, waar je de zon ziet ondergaan en binnen een halfuur weer opkomen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:04

Wat ontzettend gaaf Leo!! Wij zouden ook naar Lapland gaan, en ook helemaal naar de Noordkaap met de auto, maar een groeiend klein beebje in mijn buik gooide roet in het eten :o
Nu blijven we liever wat lager in Scandinavië omdat we minder ver willen rijden, ik ben flink misselijk namelijk en we willen daarom wat meer rust nemen, we blijven dus onder de poolcircel.