Zelf rondreizen, hoe en wat? (Noorden Spanje en Portugal)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Zelf rondreizen, hoe en wat? (Noorden Spanje en Portugal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 18:08

Wij zijn er eigenlijk wel een beetje uit, we willen, in 1,5 tot 2 weken, rondreizen door het noorden van Spanje en Portugal. We hebben al gekeken naar aanbiedingen van reisbureaus, maar het meeste is niet geschikt, daar we nogal specifieke wensen hebben... Ik denk dat we het best zelf iets kunnen samenstellen. We willen in ieder geval liever niet op groepsreis en echt zelf onze dagen indelen, liever niet dat we van tevoren al aan allerlei uitjes vastzitten. Nogal zelfstandig, dus. Hoe moeten we dit aanpakken? Qua vervoer wil mijn moeder niet zelf met de auto rijden. Ze had het over met de trein van gebied naar gebied reizen. Leuk, maar waar kun je dit boeken? Het punt is dat we natuurlijk niet op de minuut precies weten wanneer we met de trein naar een volgend gebied gaan... Van een trein ben je heel erg afhankelijk. Kunnen we misschien beter op een andere manier rondreizen? Wat zijn alternatieven? Iets waar je niet zo aan vastzit als een trein...

Dan nog de vraag: waar kunnen we het best naar toegaan? Wat zijn de highlights van het noorden van Portugal en Spanje? Steden, natuurgebieden? En hoelang vermaak je je daar ongeveer? Wat we willen zien en doen: zo afwisselend mogelijk. Qua overnachten vinden we huisjes, hotels, campings en B&B's allemaal leuk, maar het is wel de bedoeling dat we er niet al te lang blijven per accommodatie. Het liefst de ene keer in een stad, en de andere keer weer midden in de natuur. Overdag willen we grote, drukke steden zien met veel winkels en musea, maar ook de knusse, authentieke dorpjes, met pittoreske smalle straatjes... En de natuur in, wandelen, kanoën, te paard... En leuke bezienswaardigheden zien, van dierentuin tot kastelen... Ook restauranttips welkom!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:17

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 18:24

Dank je wel voor de tip! :) Maar eh, afknipbaar incontinentieverband? := Weet je zeker dat dat de goede link is?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:15

_O- _O- _O- Nee, oeps, verkeerde link in HK topic geplaats voor iemand die het niet droog hield.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:17

Rosa__

Re: Zelf rondreizen, hoe en wat? (Noorden Spanje en Portugal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 16:41

Dank je wel! :D Dat ziet er idd prachtig uit, zal ik zeker op het lijstje zetten!

Verder niemand anders die iets kan vertellen over een route of zo? :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:57

In Noord Portugal zijn "must sees" de historische steden Braga en Guimarães, en het fortstadje Valença aan de spaanse grens (aan de rivier de Minho).

Ik woon in Noord Portugal en wat wij doen is op de buscentrale of station kijken welke bus of trein het eerste weg gaat en daar gaan we heen. We hebben ook rondgereisd door heel Portugal en dat was prima te doen zonder vaste schema's. Bij het station pakte we dan een taxi (zeer goedkoop in Portugal) en vroegen naar een goedkoop hotel en dan kwamen we bij goedkope maar toch goede hotels.
De lange afstandbussen zijn toeringcars en zeer comfortabel.
Uit eten is erg goedkoop in Noord Portugal.
Mooi natuurgebied in noord Portugal is de Gerês, maar dat is niet erg toegankelijk met openbaar vervoer. Wel kun je er bv heen met een taxi vanaf een dorp of stadje aan de buitenkant van het gebied.

Op de pensionstal waar mijn paard staat, kun je paardrijden. Hij doet ook aan bed en breakfast, maar ik weet niet hoeveel kamers hij vrij heeft.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:08

Het spaans baskenland is supermooi en tot aan Portugal (het noorden van Portugal ook zoals ik van Lusitana hoor) kun je een hoop zien en doen.
De treinen gaan helaas erg langzaam en verlies je een hoop tijd als je deze hele kust en een deel van portugal wilt zien.
Je kunt het combineren mer de bus deze gaan over het algemeen wat sneller.
Het is wel te doen je kunt een vliegtuig naar Santander (prachtige stad met veel bezienswaardigheden) nemen en vandaar richting portugal gaan.
Handig is evt een fiets mee te nemen of te huren.
Ook kun je beginnen vanaf het noorden bv je neemt vanuit Nederland een trein naar Irun.
Zal zeker gewoon op eigen houtje gaan rondkijken zodat je niet gebonden bent aan geboekte treinen of hotels.
Er zijn hier verschillende B&B´s, campings en hotels waar je goedkoop kunt overnachten en het eten is werkelijk waar geweldig.
Als jullie in Irun beginnen kan ik jullie evt wel verder op weg helpen dmv leuke bezienswaardigheden en of goedkope overnachting.
Weet niet wanneer jullie in gedachten hebben op vakantie te gaan.
Alvast een hele fijne vakantie toegewenst!