vakantie?! waarheen, waarom, kosten, vervoer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

vakantie?! waarheen, waarom, kosten, vervoer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:50

ik weet absoluut niet waar het moest! graag verplaatsen als het verkeerd staat

vakantie.... tja, de tijd is weer aangebroken om een vakantie te boeken!
oftewel, wij zijn zelfs een beetje laat.

mijn vriend en ik willen heel graag samen op vakantie in de zomer.
we hebben beide 10 dagen vrij. 8 tot en met 17 juli.

maar het probleem is, wat is nou echt leuk om heen te gaan?
we willen graag iets aan zee. maar niet zo'n jongeren plaats als chersonisoss of lloret de mar.
dan heb je alweer gauw dat je all-in komt te zitten in een hotel maar wij willen in een huisje.
lekker ons eigen ding.

maar als we italie ofzo doen, moeten we natuurlijk vliegen. hoe moet je dat nou weer regelen?
kan dat ook online enzo?

zou het handiger zijn om naar een reisbureau te gaan?! en daar gewoon aangeven wat je wilt en hun het laten uitzoeken? of wordt het dan 10 x zo duur? we zijn 2 jongeren beide 18, dus een budget van een paar duizend voor vliegen plus hotel hebben we natuurlijk niet!

iemand leuke tips of iets dergelijks?! :j

iefke

Re: vakantie?! waarheen, waarom, kosten, vervoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:53

LZP -> BEU

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:53

All-in kan je vaak zelf aangeven, je kan ook half pension doen (dus alleen ontbijt erbij).
Is een stad niet leuk? Zoiets als Lissabon, of Barcelona?
Dan kom je wel sneller bij een hotel of appartement uit, maar dan heb je wel strand/cultuur/winkels/leuke restaurantjes etc.
Via websites kan je dan ook gewoon vluchten erbij boeken. :)
Op het vliegveld staan altijd rijen taxi's, die brengen je naar je bestemming.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:54

Als ik jullie was, zou ik lekker naar het reisburo gaan. Daar kan je jullie eisenpakket neerleggen en vervolgens gaan zij op zoek naar geschikte accomodaties voor jullie. Over het algemeen hebben ze aardig wat kennis en ervaringen gehoord om een goede inschatting te kunnen maken. Uit ervaring kan ik zeggen dat een reis geboekt via het reisburo net zo duur is wanneer je m op internet boekt.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:57

noviceh schreef:
. Uit ervaring kan ik zeggen dat een reis geboekt via het reisburo net zo duur is wanneer je m op internet boekt.

Ik was zelfs nog goedkoper uit dan via internet.

Ik zou ook een reisburo binnenstappen zoiezo krijg je dan meer inzicht.
Last minute is ook leuk maar moet je wel goed opletten wat je allemaal aanklikt omdat je eigen huisje etc wilt hebben

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:59

noviceh wat jij zegt kan ik me ook wel in vinden. want ik denk ook dat als je bij een reisbureau boekt, dat ze dan informatie meteen geven wat er te doen is in de buurt??
want we willen niet met ze 2en in een saai boeren gat zitten. er moet wel "iets" te doen zijn in een straal van 5 km. ofzo.

_christine, als je dan in zo'n stad zit, en je wilt ergens heen, hoe moet je dan ergens komen :P
bij het strand ofzo.... stel je voor het is 5 km. van het strand. dan moet je dat elke dag heen en weer lopen?

dat is dus mijn dilemma, als we gaan vliegen is er dus geen auto mee :P

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:01

laura_power schreef:
_christine, als je dan in zo'n stad zit, en je wilt ergens heen, hoe moet je dan ergens komen :P
bij het strand ofzo.... stel je voor het is 5 km. van het strand. dan moet je dat elke dag heen en weer lopen?

dat is dus mijn dilemma, als we gaan vliegen is er dus geen auto mee :P

Wij hebben in Barcelona gezeten, wel echt in het centrum en vanaf daar was alles te lopen. :)
Het openbaar vervoer was ook heel goed te doen als je wat verder wilde, we hebben regelmatig bussen/trams genomen.

In Lissabon hebben we nu een hotel aan het strand, en zitten dicht bij een klein station waar we de trein kunnen nemen naar hartje Lissabon. Je bent er dan met 7 minuutjes.
Mocht je een dagje echt verder weg willen kan je altijd een taxi nemen.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:04

ja een taxi in het buitenland vind ik beetje eng :P
ik ben een ECHTE schijterd.
ben alleen met het gezin naar tsjechie geweest 3 x en maar 1 x naar frankrijk. en verder duitsland belgie luxemburg. dus niet veel speciaals :P
daarom vind ik het al met al nogal eng haha. het vliegen, het afhankelijk zijn van ander vervoer.
je kunt dus niet lekker samen met de auto ff ergens heen....

kan je ook auto's huren daar of moet je dan je rijbewijs langer dan 3 jaar hebben??

zoals barcelona is trouwens wel te doen!! en als je dan all-in of half pension zit, en het eten valt tegen... en dan? :P

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:11

laura_power schreef:
ja een taxi in het buitenland vind ik beetje eng :P
ik ben een ECHTE schijterd.
ben alleen met het gezin naar tsjechie geweest 3 x en maar 1 x naar frankrijk. en verder duitsland belgie luxemburg. dus niet veel speciaals :P
daarom vind ik het al met al nogal eng haha. het vliegen, het afhankelijk zijn van ander vervoer.
je kunt dus niet lekker samen met de auto ff ergens heen....

kan je ook auto's huren daar of moet je dan je rijbewijs langer dan 3 jaar hebben??

zoals barcelona is trouwens wel te doen!! en als je dan all-in of half pension zit, en het eten valt tegen... en dan? :P

All-in zou ik in Barcelona zeker niet doen, de restaurantjes daar zijn zo leuk en gezellig dat het zonde is om daar niet naar toe te gaan. :)
Tja, aan een ontbijt kan weinig verkeerd gaan, toen wij daar zaten had je gewoon broodjes/jammetjes/jus d'orange/koffie/thee/eitje/kaas/worst/geroosterd brood etc.
Je kan idd ook gewoon een auto huren, hebben wij ook vaak gedaan. Maar let er heel goed op dat je bij bijvoorbeeld Europcar zit en niet bij een klein onbekend autoverhuurbedrijfje (zo zijn wij vorig jaar belazerd).

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:16

oh echt? dan krijg je dus een totall-los auto ofzo mee :P
of een die niet geldig is of wat dan ook.... ?!

ik heb een heel leuk huisje gevonden! en die is ook nog vrij, en niet mega duur.
45 km. van barcelona, aan de zee bij calella 800 meter vandaan.
maar hoe moet je dan een vliegreis bijvoorbeeld erbij boeken?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:18

laura_power schreef:
oh echt? dan krijg je dus een totall-los auto ofzo mee :P
of een die niet geldig is of wat dan ook.... ?!

ik heb een heel leuk huisje gevonden! en die is ook nog vrij, en niet mega duur.
45 km. van barcelona, aan de zee bij calella 800 meter vandaan.
maar hoe moet je dan een vliegreis bijvoorbeeld erbij boeken?

Nou dat verhuurbedrijf bestond helemaal niet haha :+
Dus we waren én ons geld kwijt én we moesten een andere auto huren (dus dubbel geld kwijt).
Dus áls je een auto huurt, kies dan een bekend bedrijf.

De keren dat wij online hebben geboekt was de prijs incl. vlucht. Daar kon je ook zelf aangeven vanaf welk vliegveld je wil vertrekken en op welke data je heen en terug wil.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:25

he dat is wel handig zeg!
dan vult het elkaar ook aan ja. want stel je voor dat het vliegtuig 5 uur te laat is door omstandigheden, dan ben je bijv. te laat bij het huisje haha :P dan heb je uno problemo. (kijk spaans kan ik al!)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:29

Als je een auto hebt en allebei een rijbewijs is met de auto ook een optie. Als je normaal doorrijdt en alleen stopt om te tanken/plassen/wisselen van bestuurder ben je in 13 uur in Spanje. Tel er nog twee bij om in Barcelona te komen en je hebt ook de hele vakantie een auto tot je beschikking.
Italië ben je nog sneller op deze manier.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:36

13 uur valt wel mee.. dat heb ik vaker in de auto gezeten naar tsjechie!
maar het probleem is, dat ik nog geen rijbewijs heb voor die tijd :(
dus dan moeten we OF overnachten, of een paar uur onderweg stoppen ergens....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:20

Vooral niet teveel bang hebben voor "what may happen" is mijn grootste tip :D. Dat is nu net het fijne aan reizen. Alles is nieuw, alles is onbekend, je weet nooit perfect waar je terecht zal komen, hoe het zal lopen,... Maak voor jezelf eerst eens een lijstje met wat jij zoekt in een vakantie (met 'strand' alleen kan je nogal breed gaan... ik veronderstel dat je niet alleen op een strand wil liggen voor tien dagen?). Wil je een stad? Wil je een dorpje? Wil je rust? wil je drukte? Wil je natuur? Wil je cultuur (architectuur?museums?geschiedenis)? Wil je actief (wandelen, zwemmen, fietsen)? Wil je passief (strand liggen)?
Dan, hoeveel geld wil je er aan geven? (<500€/pp, 500-800€/pp, 800-1000€/pp, <1000€pp?)

Als ik de keuze zou hebben, en je wil per sé strand, dan zou ik inderdaad naar één van de grotere kuststeden gaan. Lissabon, Barcelona, Valencia,... Rome ligt ook maar een kleine 30km van het strand af (kan je bv iets zoeken aan het strand en een daguitstap/twee dagen naar Rome gaan). Dan kan je zowel eens proeven van de strandvakantie, als echt wat zien van de stad.

Qua vervoer moet je je echt iet zo'n zorgen maken als je niet met de auto bent. Je zit niet in een ontwikkelingsland. Het openbaar vervoersnetwerk is vaak even goed als bij ons. Als je niet goed weet welke bus/trein je moet nemen, dan vraag je dat gewoon eventjes in een toeristisch loket of aan bv de balie van het hotel.

Als je het echt goedkoop wil/moet houden, zijn hostels een optie qua verblijf, maar dat moet je maar net aanstaan natuurlijk :).

Met een reisbureau boeken kan voor jou inderdaad wel makkelijker zijn, ik heb zo het idee dat je je weg nog niet helemaal vind in de wereld van het reizen :). Of via internet goedkoper kan of niet, is maar afhankelijk van hoe goed je kan zoeken en hoe goed je compromissen kan/wil sluiten.

Succes ermee allesinds ;-)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:26

@Dav: haha gaaf!! :D

Je laten voorlichten door een reisburo is vrijblijvend, dus jullie hebben niets te verliezen. Krijg je een zootje folders mee voor thuis en die kan je dan op je gemak gaan doorbladeren. Het makkelijkste is om een accomodatie te huren waar een vliegreis al aan gekoppeld zit, is meestal voordeliger dan wanneer je dit los van elkaar boekt. Mocht je overwegen om naar Spanje te gaan, dan kan ik je de Canarische eilanden, omgeving Barcelona/Tarragona of Andalusie echt aanraden! Zelf ga ik dit jaar naar Valencia, dus ik kan je nog niet zeggen hoe het daar is.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:34

noviceh schreef:
Het makkelijkste is om een accomodatie te huren waar een vliegreis al aan gekoppeld zit, is meestal voordeliger dan wanneer je dit los van elkaar boekt.

Bovendien zit er bij een complete reis ook een transfer bij van de luchthaven naar de accommodatie. Dat kan erg handig zijn. Als je dat zelf wilt regelen kan het soms ook nog duur uitpakken (afhankelijk van de locatie en afstand).

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:02

Ik ga een weekje naar Italië voor ongeveer €150 totaal, mijn ouders zijn daar al dan dus ik ga daar heen.
Ik betaal alleen maar voor de vluchten dus.

Met de auto gaan zou ik niet doen, vooral niet als je je rijbewijs nog maar net hebt, 13 uur is lang en je komt veel (nieuwe) situaties enzo tegen.
Ga eerst lekker even een tijdje in NL rijden!
Voor minder geld vlieg je (benzine is abslouut niet gratis en vooral op dit moment erg duur) en dan heb je nog risico op file enzo waardoor het nog veel langer kan duren.
Ga lekker vliegen.
Je kunt ook zelf een hotel en vluchten boeken via internet. Kijk wel even welke vlucht je boekt en vanaf waar je vertrekt, toen ik naar de Malediven ging zat er bijna €300 verschil tussen vliegen vanaf Schiphol of vanaf Dusseldorf, toch weer lekker €300 kunnen besparen:).

Fijne vakantie!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:08

Wij boeken altijd via een reisbureau (laatste paar keren was dat neckermann). Het is iets duurder dan zelf alles rechtstreeks boeken, maar vervoer en alles is geregeld, dus je hoeft niet moeilijk te doen welke bus je naar de stad moet nemen enz. De eerste of 2e dag van je vakantie komt de reisleider altijd even langs, die vertelt je wat je in de buurt kunt doen en je kunt het via het reisbureau boeken. Is wel weer iets duurder vaak, maar ze komen je netjes voor je hotel ophalen en als er iets fout gaat bel je ze op en zij regelen dat het goed komt (we hebben al eens gehad dat de jeep ons was vergeten op te halen).

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:39

Wij gaan met de auto naar Italië toe dit jaar van 11 juni t/m 25 juni :D

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:45

Je kan gewoon met de auto naar Italie hoor! Het Gardameer is erg mooi en ook niet jongeren ingesteld :) . Mooie oude stadjes en haventjes! Ik ben er verliefd op geworden!. Mijn ouders rijden met de caravan naar Italie en nemen dan meestal een overnachting in Duitsland/Zwitserland ,op de terugweg kan je zelf beslissen of je in 1keer doorrijd ofniet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:20

Inderdaad, Italie kan gewoon met de auto. In 15 uur ben je al ver in Toscane. Daar ga je op een camping staan en dan hoeft het allemaal niet zo duur te zijn.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:44

Ik ben sinds gisteravond terug uit Barcelona, was echt heel erg leuk!
Taxi's zijn daar spotgoedkoop en de mensen waren heel vriendelijk. Eten was hardstikke goed en helemaal niet duur, en je krijgt écht veel op je bordje! Je kan er heel leuk uit gaan, maar je hebt ook heel veel om te zien en te doen.