Schotland: wat moet ik zien en doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Schotland: wat moet ik zien en doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 15:16

Ik ga deze zomer naar Schotland <3

Ik ben er zelf meerdere keren geweest en blijf het een geweldig land vinden. Maar ik ben op zoek naar dingen die ik niet mag missen. Wat is geweldig om te zien of doen in dit land en waar moet ik zijn?
De planning is om rond te reizen met auto en caravan. De Highlands wil ik dit jaar overslaan (wegens te weinig tijd).
Ik hou van cultuur, natuur, dieren, paardrijden, kastelen en actieve daguitjes.

Wie heeft er leuke bestemmingen? :)

Meisje201

Re: Schotland: wat moet ik zien en doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:16

Waarom wil je juist de hooglanden overslaan??
De hooglanden zijn geweldig! Ik zou eerder de borders en de eilanden overslaan en de highlands wel doen!

Ik ben twee keer nu in Schotland geweest.
Beide keren in de hooglanden.
Wel 5 dagen ook in Melrose geweest, een klein super schattig dorpje met de Eildon Hills, die we ook hebben beklommen.
Echt heel erg leuk en kan Melrose dan ook echt aanraden om te bezoeken als je niet naar de Highlands wil.

Maar, ik kan je alleen maar aanraden: ga naar de highlands :D Daar is zoveel meer te zien met een Loch Ness, een Glen Nevis met de Ben Nevis, de Cairngorms met het gezellige Aviemore!
Een (hele, hele) kleine impressie van mijn trip naar Schotland van vorige jaar: http://nathalieschellevis.blogspot.com/ ... -2010.html

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:19

Volgens mij heb ik iets verkeerd gezegd met de term "Highlands" :o Ik bedoelde echt het noordelijkste puntje van Schotland. Schijnbaar loopt Highlands ook door midden-Schotland.

Laat ik het zo zeggen: ik wil niet hoger dan Inverness.

Ik vermoed dat daar de lading knutjes ook nog eens veel erger is (in het uiterste noorden) en ik heb mij aan te passen aan mijn reisgezelschap. Vandaar dat ik alleen zuid en midden Schotland kan meenemen :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:28

fort william en omgeving (glen nevis / ben nevis, camping glen nevis aan de voet van de ben nevis is een aanrader). Tussen Fort William en Inverness ligt de Great glen, met loch ness etc.

Het schiereiland Skye vond ik echt fantastisch qua natuur en cultuur.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:32

Naja, theoretisch en geografisch heb je gelijk. Alles boven Loch Ness zijn de highlands, dus technisch gezien vallen Ben Nevis en de Cairngorms niet onder de highlands.

Als je van klimmen houdt, kan ik je zeker aanraden om Ben Nevis op te gaan. Als je echt van avontuur en lange klimmen houdt en niet bang bent aangelegd dan kun je Ben Nevis ook op via de niet toeristische route. Cairngorm kun je op met een treintje! Vlak bij Drumnadrochit (Loch Ness) kun je heel leuk paardrijden, als je wilt kan ik wel even graven in mijn geheugen waar het precies was.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 05:42

gaucho schreef:
fort william en omgeving (glen nevis / ben nevis, camping glen nevis aan de voet van de ben nevis is een aanrader). Tussen Fort William en Inverness ligt de Great glen, met loch ness etc.

Het schiereiland Skye vond ik echt fantastisch qua natuur en cultuur.

Ziet er uit als een leuke camping op een zeer mooie plek! :)

Wat heb je zelf gezien op Skye? Ik ben zelf alleen in Portree geweest en heb daar een boottocht gemaakt die ik niet zo spectaculair vond. Ik hoopte zeedieren tegen te komen. Weet iemand waar je dan wel moet zijn?

maaikemuis schreef:
Als je van klimmen houdt, kan ik je zeker aanraden om Ben Nevis op te gaan. Als je echt van avontuur en lange klimmen houdt en niet bang bent aangelegd dan kun je Ben Nevis ook op via de niet toeristische route. Cairngorm kun je op met een treintje! Vlak bij Drumnadrochit (Loch Ness) kun je heel leuk paardrijden, als je wilt kan ik wel even graven in mijn geheugen waar het precies was.

Ben Nevis beklimmen: is dat zwaar? Hou wel van een wandeling, maar het moet wel leuk blijven ;)
En dat paardrijadres wil ik wel :j

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:28

De Ben Nevis moet je wel voor getraind hebben in mijn ogen.
Ik heb hem toen samen met WildWings ongetraind beklommen en dat was wel echt ontzettend heftig.
We hebben er 8.5 uur over gedaan en hebben erna ook nog weinig aan onze vakantie gehad, omdat we gewoon echt moe waren ervan, spierpijn en gewoon moeie benen.
Dus daar zou je wel echt wat van conditie voor moeten hebben :j
Maar het is wel een aanrader want het is zooo prachtig!

Je moet rekening houden met zulke wandelpaden op veel stukken
Afbeelding
Maar daar krijg je zulke uitzichten van:
Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:06

Ik ben vooral in het noorden van skye geweest, daar kun je erg mooi wandelen langs de kust en tussen prachtige rotsformaties. Er is ook een mooi kasteel aan de kust, daar hebben we ook veel zeehonden gezien. Vlakbij skye ligt eilean donan castle, dat is erg fotogeniek.
Wij hebben op weg naar fort william de laatste 3 etappes van de west highland way gelopen, dus waren al een beetje ingelopen voordat we de ben nevis beklommen. Omhoog en weer omlaag deden wij in 6 uur. Technisch is het niet moeilijk, er zijn goede paden maar het is inderdaad wel vrij lang. Uitzicht is wel zeer de moeite waard.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:46

Klopt, het is ook zeker niet een moeilijke route (althans, op sommige stukken, met name in het begin, ik heb ook echt wel stukken op handen en voeten moeten klauteren, want dat was gewoon gevaarlijk vond ik) maar voor een ongetraind wandelaar moet je je wel afvragen of het zo verstandig is om te doen, conditioneel gezien dan :) Want dan is het vrij heftig vond ik.
Een klein verslag ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:38

Dan raad ik de niet toeristische route af. Wij zijn via de noord zijde via de cdm-arete gegaan. Enig klimwerk is dan vereist en geen paden op sommige stukken. We zijn 13 uur bezig geweest. Was het wel waard. De andere route is in 5 uur te doen. Conditie is wel vereist, evaring niet perse.

Ik zal de website van de stal even opzoeken.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:24

Hoi!

Ik lees ook even mee. Ik wil ook graag een paar dagen even kijken hoe Schotland is. Eerste instantie omgeving Edinburgh :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:39

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:38

Hey leuk , wanneer ga je? Misschien kom ik je tegen, wij gaan 3 weken met de caravan + auto op pad. :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 06:23

Dapnik schreef:
Hey leuk , wanneer ga je? Misschien kom ik je tegen, wij gaan 3 weken met de caravan + auto op pad. :)

Ik ga van 1-13 augustus :)
Ik ben op dat moment al in Edinburgh en we eindigen ook in Edinburgh (voor het Fringe festival <3)
De planning is nu: camping Glen Nevis (of daar in de buurt), camping bij Drumnadrochit in de buurt, camping bij Aviemore in de buurt en eindigend op een camping bij Edinburgh.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 07:05

fringe festival is gaaf! daar zijn wij ook heen geweest, wij stonden op een camping ten zuiden van edinburgh. Weet zo niet meer hoe die camping heet, was wel erg handig, met de bus waren we in een half uur in het centrum.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 18:26

Ik sta nu op camping Glen Nevis, op aanraden van iemand hier, gaucho denk ik :) Mooie camping! Niet zo massaal als het lijkt op internet. Prachtig uitzicht. Althans, nu even niet, want het regent heel erg :D Wi-fi werkt prima ;)

Ook de manege in Borlum is gevonden! Even kijken of ik daar deze week kan rijden :)
[edit] Niet dus, volgeboekt. Met mijn lengte en gewicht heeft ze niet veel paarden vrij :D

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:20

Geniet in het mooie Schotland!!! Kan niet wachten tot ik weer ga in December! :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:23

Morgen dus wel paardrijden, bij Torlundy Riding Centre. Ben benieuwd.

Vandaag nog naar Urquhart Castle geweest en de sluizen bij Fort Augustus. Erg mooi allebei. Zeker ook in combinatie met de zon van vandaag :)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:28

Ik wil mischien een weekend naar Schotland met vriendje. Wat is dan leuk om heen te gaan? Highlands of steden?

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:47

Een weekend is wel heel kort... Dan kan je beter naar de steden gaan, maar dan zie je niet het 'echte' Schotland. Daarvoor moet je toch wel echt de Higlands in. Maar om dat voor een weekendje te doen... ?
Je kan eens kijken voor Aviemore, is een leuk dorpje in een prachtig gebied en opzich wel makkelijk te komen met het OV (of ga je met de auto? Dan is het wel echt een heel stuk rijden)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:23

Isle of Arran in het westen is ook een aanrader! Ik weet alleen niet of daar ook campings zijn. Het is een vrij groot eiland en wordt beschreven als 'Schotland in miniatuur formaat'. Alles heb je er, (grind)stranden, bossen, bergen, watervallen.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:12

En welke stad is leuker om heen te gaan? Edinburgh of Glasgow? Of mischien Aberdeen?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:11

Ik heb ook nog paardgereden bij de Alvie Stables in de Craighorn Mountains <3

Afbeelding