Internationaal Rijbewijs aanvragen vanuit het buitenland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Internationaal Rijbewijs aanvragen vanuit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 18:32

Even een kort vraagje :)

Ik woon dus niet in Nederland maar heb nog wel een Nl's rijbewijs. Ik heb een Internationaal Rijbewijs nodig om hier een Amerikaans Rijbewijs te kunnen aanvragen.

Dat kan volgens de ANWB niet via internet of telefoon (anwb.nl), maar weet iemand of mijn moeder (die in Nederland woont) voor mij naar de ANWB kan gaan en het aanvragen? Uiteraard zorg ik dan dat ze mijn originele rijbewijs, een pasfoto en eventueel een briefje met toestemming heeft.

Hoop op tips :)

RelarDevi

Re: Internationaal Rijbewijs aanvragen vanuit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:41

Is het niet goedkoper/praktischer als je daar gewoon opnieuw rijexamen doet?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:51

oh ja, vergeten erbij te zetten. Dat is geen optie eigenlijk, want dan krijg ik een beginners permit, en mag ik het eerste half jaar alleen onder begeleiding rijden :P

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:12

Heb je ANWB eigenlijk al gebeld/gemaild? Zij zijn blijkbaar de enige die dat kunnen regelen, misschien lukt het wel om iets te regelen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:20

Ja, maar ik wacht nog steeds op antwoord. Dus denk, vraag het hier even :) Niet dat het erge haast heeft of iets.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:21

Dat had je van tevoren moeten regelen. Vanuit het buitenland is het helaas niet mogelijk om een internationaal rijbewijs aan te vragen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:22

och dat wist ik niet :')

Helaas kwijt geraakt, dus wil ik het opnieuw aanvragen. Ik woon hier al een tijdje, FYI.

Edit: en je hebt kennelijk helemaal niet gelezen, want de vraag was of mijn moeder dat voor mij kon doen - die dus nog in Nederland woont.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:36

ik denk dat je mij bedoelt met degene die helemaal niet gelezen heeft.
Een internationaal rijbewijs kun je alleen persoonlijk van te voren aanvragen. Iemand anders kan dat niet voor jou doen.
Als je het van te voren had geregeld had je kans dat ze je alvast een tweede aanvraag mee zouden geven die je daarna op zou kunnen sturen.(in sommige gevallen willen ze dat uit coulance nog wel eens doen) Nu ben je overal te laat voor en kunnen ze niks meer voor je regelen.
Het enige wat je nu kunt doen is proberen om ze in Amerika te overtuigen dat je al lang genoeg een rijbewijs hebt en hopen dat ze je een gewoon rijbewijs geven.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:37

Als je nou even gelezen had in mijn antwoord, had je gezien dat ik het helaas ben kwijtgeraakt.
Er staat op de site namelijk niet dat je het persoonlijk aan moet vragen. Of als dat er staat, ik kan het niet vinden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:46

Als ik google op 'Internationaal rijbewijs en persoonlijk' dan lees ik overal dat je het echt persoonlijk aan moet vragen, dat een derde dat niet voor je kan doen en dat ze ook niets per post verzenden. Dus ik vrees dat het niet gaat lukken.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:48

Als jij mijn antwoord even had gelezen had je dus kunnen zien dat een aanvraag alleen van te voren in nederland gedaan kan worden. Daarbij maakt het niks uit of je je internationale rijbewijs verloren bent of dat ie gewoon verlopen is.
Ik hoop voor je dat de anwb uit coulance overwegingen toch nog iets voor je kan regelen, maar mijn ervaring is dat ze weinig uitzonderingen maken en niet erg behulpzaam zijn.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:54

Sancha schreef:
Als je nou even gelezen had in mijn antwoord, had je gezien dat ik het helaas ben kwijtgeraakt.
Er staat op de site namelijk niet dat je het persoonlijk aan moet vragen. Of als dat er staat, ik kan het niet vinden.

DeHP geeft normale en kloppende antwoorden TS, dus ik vind je toon hier zeer ongepast overkomen. Je bent gewoon te laat. Ik zit zelf momenteel in Canada en had via Canadese sites al vrij vlug uitgevogeld dat ik dat dus niet daar, maar thuis moest aanvragen. Daarbij heb ik een Duits rijbewijs, maar bleek dat ik het moest aanvragen waar ik ingeschreven stond bij de gemeente (wat NL was dus in mijn geval). En ja, ik moest het ook zelf gaan halen. Niemand mocht het voor mij aanvragen, dus ik ben bang dat je pech hebt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:56

Nah, te laat, te laat? Het is kwijt geraakt, en ik heb een nieuwe nodig. Dus wat nou te laat?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:03

Dan zou ik heel hard gaan zoeken als ik jou was. Mocht ie gestolen zijn heb je een iets grotere kans dat de anwb je een ander toe wil sturen, maar kwijt raken is waarschijnlijk gewoon eigen schuld dikke bult.
(in sommige landen mag je je eigen rijbewijs ook door een erkende tolk laten vertalen en met die vertaling een rijbewijs van het land waar je woont aanvragen.)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:09

Zoeken heb ik al gedaan. Helaas heeft iemand ons huis vorig jaar overhoop gehaald en sindsdien spoorloos. Ik heb al mijn papieren keurig voor elkaar, alleen dat ding mist dus. Niet geheel mijn fout dus :)

Erkende tolk kan inderdaad. Alleen moeten ze dan een formuliertje invullen met de gegevens van mijn rijbewijs, en dat doen ze dan weer niet. Kennelijk te lastig...Plus er zijn hier bar weinig tolken te vinden van Nederlands naar Engels, en ze willen dan permanent dat het door iemand gedaan wordt die in de VS woont. Anders had ik de hele zooi naar mijn moeder gestuurd en het in NL laten vertalen.

Wat een gezeik zeg. Ik heb mijn rijbewijs al heel wat jaren, altijd schadevrij, de regels zijn hier zowat hetzelfde, en dan nog zou ik alleen met begeleiding mogen rijden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:12

Maar dat is toch maar 50 uur? Kun je dat niet regelen met iemand?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:16

hou je er trouwens wel rekening mee dat je nu dus illegaal aan het rijden bent. Je hoort beide rijbewijzen te kunnen tonen als de politie je erom vraagt. Alleen een Nederlands rijbewijs zonder internationale vertaling geld namelijk niet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:23

Iris82 schreef:
Maar dat is toch maar 50 uur? Kun je dat niet regelen met iemand?

50 uur? Nee, 6 maand hier.

@DeHP: ik ben niet helemaal achterlijk; op het moment rijd ik dus ook geen auto :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:28

Dan kun je toch beter die rijbewijs halen en half jaar met begeleiding rijden :D

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:33

ach, vanaf een beeldscherm is het altijd lastig beoordelen of iemand half/ helemaal of juist niet achterlijk is.
Beter te vaak gewaarschuwd dan dat je straks Amerika nooit meer in mag omdat je een overtreding hebt begaan.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:34

DeHP schreef:
ach, vanaf een beeldscherm is het altijd lastig beoordelen of iemand half/ helemaal of juist niet achterlijk is.
Beter te vaak gewaarschuwd dan dat je straks Amerika nooit meer in mag omdat je een overtreding hebt begaan.

:D dat ben ik dan weer met je eens.

Ik mag er wel in, ik heb een green card (goedgekeurt in maart), en wellicht dat ik het daarom ook even heu-le-maal gehad heb met het bureaucratische gezeur.
Edit: dus zullen we waarschijnlijk nu de weg van de minste weerstand kiezen. Even afwachten wat ik van de ANWB terug krijg, heb een soort van bedel-email gestuurd :o :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 14:58

Eindelijk antwoord van de ANWB:

Citaat:
In Nederland verstrekt de ANWB het internationaal rijbewijs (IRB). Als u zelf niet in staat bent in een winkel van de ANWB het IRB aan te vragen geldt de volgende procedure. U moet bij de Nederlandse Ambassade/Consulaat in een door deze Ambassade/Consulaat gelegaliseerde kopie van uw geldige Nederlandse rijbewijs laten maken. Deze kopie stuurt u samen met het IRB-aanvraagformulier en een pasfoto naar een familielid/kennis in Nederland. Het formulier treft u als bijlage aan. Tevens is het verstandig een schriftelijke verklaring mee te sturen waaruit blijkt dat deze persoon uw toestemming heeft om het IRB voor u aan te schaffen. Deze persoon kan het IRB dan in een ANWB winkel voor u aanschaffen en vervolgens naar u sturen.
Het IRB kost 15,95 euro.

Helaas zit ook een Ambassade hier niet in de buurt :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:13

Misschien kun je contact opnemen met de NL'se ambassade of het mogelijk is om alles te mailen naar hun.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:20

Oh we hebben besloten er binnenkort een dagje voor uit te trekken, eventueel met overnachting :)
Dus is alles alsnog geregeld.

Ben weer een beetje opgelucht.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:15

gelukkig maar dat je het zo op kunt lossen.