Vervoer naar Noorwegen: Eurolines?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ookami

Vervoer naar Noorwegen: Eurolines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 23:20

In Juli ga ik twee weken op een boerderij in Noorwegen, in de buurt van Bergen, werken. Omdat ik voor zo'n afstand het vliegtuig liever niet wil nemen, ben ik op zoek naar alternatieven.
Tot nu toe heb ik enkel de bussen van Eurolines gevonden, die rijden tot in Oslo. Het is wel minimum 24u rijden en ik weet niet of ik het zo lang kan uithouden op een bus. Heeft iemand ervaring met zo'n lange busreizen? Of weet iemand een andere, niet al te dure, manier om in Noorwegen te raken?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:33

Ik snap de reden 'afstand' niet zo. Juist voor die afstand zou ik de vliegtuig nemen :D Zeker als je maar 2 weken verblijft daar.
Als ik goed heb begrepen van mijn Noorse vrienden, reis je met bus sowieso via Zweden omdat je als jongere niet met boot mag (o.i.d, weet het niet precies meer)

Afijn, ik heb 2x 30 uur met bus gereisd en dat is mij achteraf echt meegevallen. Ik kan normaal absoluut niet zittend slapen maar heb toch paar uurtjes kunnen slapen. En elke uur was er koffie/thee, water onbeperkt. Ontbijt aanwezig. (Istanbul - Tbilisi )
Maar dat zul je zeer waarschijnlijk niet hebben bij Eurolines. Ik vond 14 uur met Eurolines veel minder prettig dan een bus in oost europa. Want er waren geen echte pauzes o.i.d, geen thee/koffie service in bus etc.

Andere manier, trein. Hou de aanbiedingen in gaten, soms is het opeens spotgoedkoop.

http://www.norwegian.no Amsterdam-Bergen. Als je op tijd boekt, hoeft het niet ontzettend duur zijn.

Mikkie

Re: Vervoer naar Noorwegen: Eurolines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:49

Ik ben ooit met Eurolines naar Dijon gereisd. De bussen reizen voornamelijk 's nachts, dus dan kun je gewoon je ogen dicht doen en proberen te slapen. Met Eurolines op zich is niks mis. Het is gewoon een bus en het ding brengt je waar je zijn moet. Maar 24 uur in de bus, dat is wel erg lang hoor. In mijn geval ben ik rond 21 uur 's avonds ingestapt en rond 10 uur 's ochtends stond ik op het busstation van Dijon.
Persoonlijk zou ik toch veel liever voor het vliegtuig kiezen. Heb je toch net iets meer het gevoel van comfort dan in de bus. En de Ferry is natuurlijk ook nog altijd een optie. Kosten van de Ferry weet ik niet, maar volgens mij is Ryanair (vanaf Charleroi ofzo?) echt niet veel duurder dan Eurolines.

De reden "afstand" ontgaat mij ook even. Juist omdat je maar relatief kort gaat, wil je toch graag zo snel als mogelijk daar zijn?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:50

Met Ryanair kun je van Charleroi naar Oslo Rygge vliegen. Helaas niet naar Bergen.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:37

Bedankt voor de reacties :)
Ik wil zo weinig mogelijk het vliegtuig nemen omdat dat zo vervuilend is. Voor deze afstand hoopte ik op doenbare alternatieven, zoals de bus. Een nacht op de bus zitten lijkt me ook aangenamer dan een volle dag én nacht. Ik denk er nog even na.
Ryanair is inderdaad heel goedkoop maar ik hou het voorlopig als plan B.

Bedankt voor die site MoonChloe, misschien vind ik daar iets.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:39

Denk je dat minimaal 24 uur met de bus reizen niet net zo veel vervuild als 2 uurtjes met het vliegtuig?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:39

Norwegian is een vliegmaatschappij als dat niet duidelijk was :=

Je zou misschien kunnen kijken voor compensatiemogelijkheden voor als je toch moet vliegen.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:12

Ja dat zag ik ook toen ik begon te lezen :P Maar toch bedankt.
Eens ik in Noorwegen ben zal ik niet veel vervuilen aangezien ik als vrijwilliger op een ecologische boerderij ga werken.
Vjestagirl schreef:
Denk je dat minimaal 24 uur met de bus reizen niet net zo veel vervuild als 2 uurtjes met het vliegtuig?
Daar had ik nog niet echt over nagedacht. In mijn hoofd zijn vliegtuigen gewoob super-vervuilers.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:16

Ik ga altijd via de overzet, vind ik de meest leuke manier om te reizen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:39

Kun je misschien uitleggen wat dat is? Ik heb er iig nog nooit van gehoord?

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:38

overzet is volgens mij ferry

@topicstarter: al eens aan de trein gedacht? CityNightLine (nachttrein gaat vanaf Amsterdam/Utrecht/Arnhem tot aan kopenhagen, prijs vanaf 29 euro.
Vanuit Kopenhagen kun je verder met de trein, zie het reisschema onderaan.

Prijzen voor het traject Kopenhagen - Göteborg zijn netzoals vliegtuigprijzen afhankelijk van dag, tijd, wanneer geboekt etc.
Het noorse traject heeft volgens mij een tariefsysteem gebaseerd op afstand maar dat weet ik niet zeker. Verder hebben ze regelmatig aantrekkelijke 'minipris' aanbiedingen.

reisschema:
Utrecht Centraal Mi, 11.05.11 ab 19:29 CNL40447 City Night Line
Koebenhavn H Do, 12.05.11 an 10:02
Umsteigezeit 31 Min. Umsteigezeit anpassen

Koebenhavn H Do, 12.05.11 ab 10:33 R 1038 Oeresundzug
Göteborg Central Do, 12.05.11 an 14:17
Umsteigezeit 3:25 h Umsteigezeit anpassen

Göteborg Central Do, 12.05.11 ab 17:42 R 398 Regionalzug
Oslo S Do, 12.05.11 an 21:45
Umsteigezeit 1:24 h Umsteigezeit anpassen

Oslo S Do, 12.05.11 ab 23:09 NZ 605 Nachtzug
Bergen(N) Fr, 13.05.11 an 06:56

bij nader inzien, reistijd is wel erg lang in vergelijking met bus. :+
Nog een andere optie (met een nog langere reisduur) is 's ochtends in Kopenhagen aankomen en 's avonds de DFDS ferry naar Oslo nemen. Kun je nog een dagje kopenhagen verkennen :)

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 10:34

Bedankt voor de informatie chely, ik zal eens zoeken naar routes via Kopenhagen. Lijkt me ook een interessante stad :)